제7차 교육 과정 문학 영역에서의 수행평가 방법 연구 : 중학교 국어 2학년 문학 단원을 중심으로 (The) study on the method of the performance assessment in the field of literature in the 7th national curriculum amendment원문보기
본 논문에서는 제 7차 교육 과정의 문학 영역 평가에서 권장되고 있는 수행평가 방법에 대하여 연구하였다. 먼저 7차 교육 과정에서 제시하고 있는 문학 영역의 목표와 평가 방향을 살펴보고, 문학 교육에서 수행평가가 갖는 의미와 필요성을 찾아보았다. 그리고 현재 문학 영역에서 수행평가를 시행할 때 거치는 단계와 사용되고 있는 수행평가 방법의 종류에 대하여 살펴보았다. 제7차 국어과 교육 과정에서는 학생 자신의 주체적인 비판과 이해, 창의적인 언어 사용 능력을 강조하고 있으며 평가에 있어서도 기존의 획일적인 방법에서 벗어나 학생들의 잠재된 능력과 흥미를 유도할 수 있는 평가 방식을 권장하고 있다. 이에 대한 대안으로 제시된 것이 수행평가이다. 문학 영역에서 수행평가의 도입은 문학 작품에 대한 인지적인 지식뿐만이 아니라 작품 감상 후 나타날 수 있는 학생의 정서적인 반응과 변화와 같은 정의적인 측면을 관찰하고 평가할 수 있다는 장점을 지니고 있다. 따라서 수행평가는 문학 교육의 평가 방법 개선과 교수학습 활동에 큰 도움을 준다. 문학 영역의 수행평가는 일반적으로 ...
본 논문에서는 제 7차 교육 과정의 문학 영역 평가에서 권장되고 있는 수행평가 방법에 대하여 연구하였다. 먼저 7차 교육 과정에서 제시하고 있는 문학 영역의 목표와 평가 방향을 살펴보고, 문학 교육에서 수행평가가 갖는 의미와 필요성을 찾아보았다. 그리고 현재 문학 영역에서 수행평가를 시행할 때 거치는 단계와 사용되고 있는 수행평가 방법의 종류에 대하여 살펴보았다. 제7차 국어과 교육 과정에서는 학생 자신의 주체적인 비판과 이해, 창의적인 언어 사용 능력을 강조하고 있으며 평가에 있어서도 기존의 획일적인 방법에서 벗어나 학생들의 잠재된 능력과 흥미를 유도할 수 있는 평가 방식을 권장하고 있다. 이에 대한 대안으로 제시된 것이 수행평가이다. 문학 영역에서 수행평가의 도입은 문학 작품에 대한 인지적인 지식뿐만이 아니라 작품 감상 후 나타날 수 있는 학생의 정서적인 반응과 변화와 같은 정의적인 측면을 관찰하고 평가할 수 있다는 장점을 지니고 있다. 따라서 수행평가는 문학 교육의 평가 방법 개선과 교수학습 활동에 큰 도움을 준다. 문학 영역의 수행평가는 일반적으로 평가 계획 및 도구 설계→ 평가 시행→ 평가 결과 분석’의 순서로 진행된다. 문학 영역에서 사용할 수 있는 수행평가 방법으로는 서술형 및 논술형 검사, 구술시험, 토론법, 면접법, 관찰법, 자기 평가 및 동료 평가 보고서법, 연구 보고서법, 포트폴리오(portfolio)법 등이 있다. 그리고 본 논문에서는 문학 영역에서 시행되고 있는 기존의 수행평가 모형을 보완하여 새로운 절차 모형을 설계하였다. 그리고 중학교 국어 2-1 ‘6. 작품 속의 말하는이 (2)사랑손님과 어머니’ 단원과 2-2 ‘5.창작의 즐거움 (2)비누 인형’ 단원에 이 모형을 적용하여 구체적인 수행평가안을 구안하였다. 평가 계획 단계에서는 평가 목표를 세우는 일과 더불어 평가 관점을 명확히 해야 한다. 또한 학생 수준에 맞는 평가 도구를 개발하기 위해 학생들의 흥미 및 관심을 조사하고 선수 학습 정도를 진단해야 한다. 평가 시행 단계에서는 교수·학습 활동과의 연계성을 강조하여 일반적인 수업 전개에 따라 도입-전개-정리로 나누어 수행평가를 실시하도록 하였다. 평가 결과 분석 단계에서 학생은 평가 자료를 통해 자신의 학습 과정과 태도를 반성하고, 다음 단계 목표를 설정한다. 교사는 학생, 학부모와 상호 작용하며 교수·학습 방법 개선을 위해 평가 자료를 사용할 수 있다. 문학 영역의 기존의 평가 체제가 학생 선발, 배치에 유용했다면 수행평가는 개인간의 비교보다 개인의 발달 과정에 주목함으로써 문학 교육의 교수·학습의 질을 높이고 학생들의 충체적인 문학 능력을 신장시키는 데 도움을 줄 것이다.
본 논문에서는 제 7차 교육 과정의 문학 영역 평가에서 권장되고 있는 수행평가 방법에 대하여 연구하였다. 먼저 7차 교육 과정에서 제시하고 있는 문학 영역의 목표와 평가 방향을 살펴보고, 문학 교육에서 수행평가가 갖는 의미와 필요성을 찾아보았다. 그리고 현재 문학 영역에서 수행평가를 시행할 때 거치는 단계와 사용되고 있는 수행평가 방법의 종류에 대하여 살펴보았다. 제7차 국어과 교육 과정에서는 학생 자신의 주체적인 비판과 이해, 창의적인 언어 사용 능력을 강조하고 있으며 평가에 있어서도 기존의 획일적인 방법에서 벗어나 학생들의 잠재된 능력과 흥미를 유도할 수 있는 평가 방식을 권장하고 있다. 이에 대한 대안으로 제시된 것이 수행평가이다. 문학 영역에서 수행평가의 도입은 문학 작품에 대한 인지적인 지식뿐만이 아니라 작품 감상 후 나타날 수 있는 학생의 정서적인 반응과 변화와 같은 정의적인 측면을 관찰하고 평가할 수 있다는 장점을 지니고 있다. 따라서 수행평가는 문학 교육의 평가 방법 개선과 교수학습 활동에 큰 도움을 준다. 문학 영역의 수행평가는 일반적으로 평가 계획 및 도구 설계→ 평가 시행→ 평가 결과 분석’의 순서로 진행된다. 문학 영역에서 사용할 수 있는 수행평가 방법으로는 서술형 및 논술형 검사, 구술시험, 토론법, 면접법, 관찰법, 자기 평가 및 동료 평가 보고서법, 연구 보고서법, 포트폴리오(portfolio)법 등이 있다. 그리고 본 논문에서는 문학 영역에서 시행되고 있는 기존의 수행평가 모형을 보완하여 새로운 절차 모형을 설계하였다. 그리고 중학교 국어 2-1 ‘6. 작품 속의 말하는이 (2)사랑손님과 어머니’ 단원과 2-2 ‘5.창작의 즐거움 (2)비누 인형’ 단원에 이 모형을 적용하여 구체적인 수행평가안을 구안하였다. 평가 계획 단계에서는 평가 목표를 세우는 일과 더불어 평가 관점을 명확히 해야 한다. 또한 학생 수준에 맞는 평가 도구를 개발하기 위해 학생들의 흥미 및 관심을 조사하고 선수 학습 정도를 진단해야 한다. 평가 시행 단계에서는 교수·학습 활동과의 연계성을 강조하여 일반적인 수업 전개에 따라 도입-전개-정리로 나누어 수행평가를 실시하도록 하였다. 평가 결과 분석 단계에서 학생은 평가 자료를 통해 자신의 학습 과정과 태도를 반성하고, 다음 단계 목표를 설정한다. 교사는 학생, 학부모와 상호 작용하며 교수·학습 방법 개선을 위해 평가 자료를 사용할 수 있다. 문학 영역의 기존의 평가 체제가 학생 선발, 배치에 유용했다면 수행평가는 개인간의 비교보다 개인의 발달 과정에 주목함으로써 문학 교육의 교수·학습의 질을 높이고 학생들의 충체적인 문학 능력을 신장시키는 데 도움을 줄 것이다.
The purpose of this paper is to study the method of the performance assessment that has been encouraged in measuring the field of literature in the 7th Curriculum Amendment. First of all, the paper looked into the aim and evaluation direction in the field of literature in the 7th National Curriculum...
The purpose of this paper is to study the method of the performance assessment that has been encouraged in measuring the field of literature in the 7th Curriculum Amendment. First of all, the paper looked into the aim and evaluation direction in the field of literature in the 7th National Curriculum Amendment and searched for the necessity and meaning of the performance assessment in the literature education. Furthermore, it studied the kinds of the performance assessment which have been used and the stages of the performance assessment in the field of the current literature. The 7th Korean Language Curriculum Amendment not only stresses out the self-understanding and the self-critique of the students, and the ability of using the creative language, but also, in the aspect of the evaluation, encourages the evaluating system to induce the interest and potentialities of the students. Therefore, the performance assessment is introduced as an alternative way in the 7th Korean Language Curriculum Amendment . Introducing the performance assessment in the area of literature has a strong point ; it is able to watch and judge the emotional reaction and change of the students after reading the literature ones as well as the cognitive knowledge to the literature works. Therefore, the performance assessment is very helpful in improving the evaluating methods and the teaching and learning activities. The performance assessment in the field of literature generally follows the course: firstly designing the evaluating plan and tools, secondly carrying out the evaluation and finally the analysis of evaluating the result. The methods of the performance assessment that is available in the field of literature are an examination of the discourse and description type, an oral examination, an observation method, an interviewing method, a method of the self and company evaluating report, a method of the researching report, a portfolio method. Moreover, this paper designed the new processing model that complements the existing performance assessment model practicing in the field of literature. This model applied middle school textbook 2-1 '6. The narrator in the work (2) A visitor and mother' and 2-2 '5. the pleasure of the creation (2) A soap doll' and then composed the method of the detailed performance assessment. On the stage of planing the evaluation, setting up the evaluation goal and the evaluating point of view should be clear. Besides, to make the evaluating tools according to the students' level, it is necessary to research the students' interest and check out the degree of the pre-study. On the stage of carrying out the evaluation, with emphasizing the relation between teaching and learning activities, the performance assessment practices the following three course, introduction, development and arrangement. On the stage of the analysis of evaluating the result, the students reflect upon their learning process and behavior through the evaluating research data. The existing evaluation system in the field of literature has been useful to select and arrange the students, but the performance assessment focuses on the process of individual development more than the comparison between an individual student so that it can improve the students' whole literature ability and enhance the quality of teaching and learning in literature education.
The purpose of this paper is to study the method of the performance assessment that has been encouraged in measuring the field of literature in the 7th Curriculum Amendment. First of all, the paper looked into the aim and evaluation direction in the field of literature in the 7th National Curriculum Amendment and searched for the necessity and meaning of the performance assessment in the literature education. Furthermore, it studied the kinds of the performance assessment which have been used and the stages of the performance assessment in the field of the current literature. The 7th Korean Language Curriculum Amendment not only stresses out the self-understanding and the self-critique of the students, and the ability of using the creative language, but also, in the aspect of the evaluation, encourages the evaluating system to induce the interest and potentialities of the students. Therefore, the performance assessment is introduced as an alternative way in the 7th Korean Language Curriculum Amendment . Introducing the performance assessment in the area of literature has a strong point ; it is able to watch and judge the emotional reaction and change of the students after reading the literature ones as well as the cognitive knowledge to the literature works. Therefore, the performance assessment is very helpful in improving the evaluating methods and the teaching and learning activities. The performance assessment in the field of literature generally follows the course: firstly designing the evaluating plan and tools, secondly carrying out the evaluation and finally the analysis of evaluating the result. The methods of the performance assessment that is available in the field of literature are an examination of the discourse and description type, an oral examination, an observation method, an interviewing method, a method of the self and company evaluating report, a method of the researching report, a portfolio method. Moreover, this paper designed the new processing model that complements the existing performance assessment model practicing in the field of literature. This model applied middle school textbook 2-1 '6. The narrator in the work (2) A visitor and mother' and 2-2 '5. the pleasure of the creation (2) A soap doll' and then composed the method of the detailed performance assessment. On the stage of planing the evaluation, setting up the evaluation goal and the evaluating point of view should be clear. Besides, to make the evaluating tools according to the students' level, it is necessary to research the students' interest and check out the degree of the pre-study. On the stage of carrying out the evaluation, with emphasizing the relation between teaching and learning activities, the performance assessment practices the following three course, introduction, development and arrangement. On the stage of the analysis of evaluating the result, the students reflect upon their learning process and behavior through the evaluating research data. The existing evaluation system in the field of literature has been useful to select and arrange the students, but the performance assessment focuses on the process of individual development more than the comparison between an individual student so that it can improve the students' whole literature ability and enhance the quality of teaching and learning in literature education.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.