이 연구는 하이퍼텍스트 개념을 외국어 읽기 학습에 적용하여 인터넷 자료를 활용한 읽기 수업 교재 개발 방향을 제시하는 데에 그 목적이 있다. 하이퍼텍스트성을 가장 잘 반영하고 있는 인터넷은 외국어 학습자들에게 친밀감과 흥미도가 매우 높은 학습 매체이다. 따라서 이를 교수·학습에 적절하게 잘 활용한다면, 교육의 효과를 높이는 데 큰 도움을 줄 수 있을 것이다. 인터넷을 활용한 하이퍼텍스트 학습은 학습의욕을 고취시키고 학습 효율성을 제고시킨다는 측...
이 연구는 하이퍼텍스트 개념을 외국어 읽기 학습에 적용하여 인터넷 자료를 활용한 읽기 수업 교재 개발 방향을 제시하는 데에 그 목적이 있다. 하이퍼텍스트성을 가장 잘 반영하고 있는 인터넷은 외국어 학습자들에게 친밀감과 흥미도가 매우 높은 학습 매체이다. 따라서 이를 교수·학습에 적절하게 잘 활용한다면, 교육의 효과를 높이는 데 큰 도움을 줄 수 있을 것이다. 인터넷을 활용한 하이퍼텍스트 학습은 학습의욕을 고취시키고 학습 효율성을 제고시킨다는 측면 외에도 학습자들에게 문화적·교육적 관심을 넓히는 계기를 마련해 주기 때문에, 외국어 학습자들의 자발적인 학습이 증가하게 된다는 장점이 있다. 1장에서는 연구의 필요성과 목적을 간단하게 밝히고, 한국어 교재와 관련된 앞선 연구들을 시기별로 나누어 보았다. 2장에서는 이론적 배경들을 정리하였는데, 읽기의 개념과 읽기 과정, 읽기 전략 등을 살피고, 외국어 읽기와 모국어 읽기를 비교하면서 외국어로서의 한국어 읽기 교육에 관한 사항을 살펴보았다. 3장에서는 하이퍼텍스트의 개념을 소개하고, 하이퍼텍스트와 읽기 과정이 어떤 연관이 있는지 살펴본 뒤, 하이퍼텍스트를 읽기 학습에 적용했을 때의 의의와 학습 효과를 제시하고 있다. 개방적이고 구성적인 학습 환경인 하이퍼텍스트 학습은, 무엇보다도 학습자에게 비순차적이고 상호작용적이며 탐구적인 학습 환경을 제공함으로써 자기 주도적인 학습을 가능하게 한다는 큰 의의가 있다. 이러한 하이퍼텍스트 학습에서는 이해에 대한 효과, 학습자 통제력에 대한 효과, 개인차 학습에 따른 효과, 다양한 평가와 즉각적인 피드백 제공의 효과, 영역별로 개별화 및 통합 학습의 효과와 같은 장점을 가지고 있으므로, 이를 활용한 외국어 읽기 학습은 매우 효율적인 결과를 가져올 수 있으리라 전망했다. 4장에서는 인터넷 자료를 활용한 하이퍼텍스트 읽기 학습 방법을 모색하였다. 이를 위해 먼저 인터넷 활용 학습의 의의와 조건, 영역 등을 제시하고, 인터넷을 활용하여 외국어 학습을 했을 때의 장점을 살펴보았다. 인터넷 읽기 자료를 선정하는 기준과 읽기 자료의 등급을 평가하는 기준을 마련하는 것이 필요하다는 것을 강조하면서, 어휘, 난이도, 스키마(배경 지식), 장르별 텍스트성, 문법, 구문과 문형 등을 인터넷 읽기 자료 등급 평가 기준으로 제시하였다. 5장에서는 이상의 논의들을 바탕으로 실제 인터넷 자료를 가지고 초급, 중급, 고급에서 활용할 수 있도록 재구성한 모델을 제시하였다. 6장에서는 지금까지의 논의를 정리하면서, 인터넷 자료를 활용한 하이퍼텍스트 읽기 학습이 갖는 의의를 살피고, 남은 과제를 제시하였다. 이 연구는, 하이퍼텍스트에 기반을 둔 읽기 교육의 이론적 근거를 마련하고, 이를 읽기 학습에 활용할 수 있는 방안을 마련하였다는 데에 그 의의를 둘 수 있으며, 교육 관련 소프트웨어를 개발하는 데 도움을 주거나 교육 현장에서 활용할 때 아이디어를 제공해 줄 수 있다는 점에서도 의미가 있다. 그러나 주로 이론적 수준에서 하이퍼텍스트의 읽기 교육적 수용 가능성을 검토하는 데 그쳤기 때문에 후속 연구의 뒷받침이 필요하다. 하이퍼텍스트를 기반으로 한 읽기 학습은 새로운 읽기 방식을 열어줄 수 있는 바람직한 도전이 될 것이며, 인터넷을 활용한 하이퍼텍스트 읽기 학습은 세계화·정보화 시대에 능동적으로 참여할 수 있는 계기를 제공할 것이다.
이 연구는 하이퍼텍스트 개념을 외국어 읽기 학습에 적용하여 인터넷 자료를 활용한 읽기 수업 교재 개발 방향을 제시하는 데에 그 목적이 있다. 하이퍼텍스트성을 가장 잘 반영하고 있는 인터넷은 외국어 학습자들에게 친밀감과 흥미도가 매우 높은 학습 매체이다. 따라서 이를 교수·학습에 적절하게 잘 활용한다면, 교육의 효과를 높이는 데 큰 도움을 줄 수 있을 것이다. 인터넷을 활용한 하이퍼텍스트 학습은 학습의욕을 고취시키고 학습 효율성을 제고시킨다는 측면 외에도 학습자들에게 문화적·교육적 관심을 넓히는 계기를 마련해 주기 때문에, 외국어 학습자들의 자발적인 학습이 증가하게 된다는 장점이 있다. 1장에서는 연구의 필요성과 목적을 간단하게 밝히고, 한국어 교재와 관련된 앞선 연구들을 시기별로 나누어 보았다. 2장에서는 이론적 배경들을 정리하였는데, 읽기의 개념과 읽기 과정, 읽기 전략 등을 살피고, 외국어 읽기와 모국어 읽기를 비교하면서 외국어로서의 한국어 읽기 교육에 관한 사항을 살펴보았다. 3장에서는 하이퍼텍스트의 개념을 소개하고, 하이퍼텍스트와 읽기 과정이 어떤 연관이 있는지 살펴본 뒤, 하이퍼텍스트를 읽기 학습에 적용했을 때의 의의와 학습 효과를 제시하고 있다. 개방적이고 구성적인 학습 환경인 하이퍼텍스트 학습은, 무엇보다도 학습자에게 비순차적이고 상호작용적이며 탐구적인 학습 환경을 제공함으로써 자기 주도적인 학습을 가능하게 한다는 큰 의의가 있다. 이러한 하이퍼텍스트 학습에서는 이해에 대한 효과, 학습자 통제력에 대한 효과, 개인차 학습에 따른 효과, 다양한 평가와 즉각적인 피드백 제공의 효과, 영역별로 개별화 및 통합 학습의 효과와 같은 장점을 가지고 있으므로, 이를 활용한 외국어 읽기 학습은 매우 효율적인 결과를 가져올 수 있으리라 전망했다. 4장에서는 인터넷 자료를 활용한 하이퍼텍스트 읽기 학습 방법을 모색하였다. 이를 위해 먼저 인터넷 활용 학습의 의의와 조건, 영역 등을 제시하고, 인터넷을 활용하여 외국어 학습을 했을 때의 장점을 살펴보았다. 인터넷 읽기 자료를 선정하는 기준과 읽기 자료의 등급을 평가하는 기준을 마련하는 것이 필요하다는 것을 강조하면서, 어휘, 난이도, 스키마(배경 지식), 장르별 텍스트성, 문법, 구문과 문형 등을 인터넷 읽기 자료 등급 평가 기준으로 제시하였다. 5장에서는 이상의 논의들을 바탕으로 실제 인터넷 자료를 가지고 초급, 중급, 고급에서 활용할 수 있도록 재구성한 모델을 제시하였다. 6장에서는 지금까지의 논의를 정리하면서, 인터넷 자료를 활용한 하이퍼텍스트 읽기 학습이 갖는 의의를 살피고, 남은 과제를 제시하였다. 이 연구는, 하이퍼텍스트에 기반을 둔 읽기 교육의 이론적 근거를 마련하고, 이를 읽기 학습에 활용할 수 있는 방안을 마련하였다는 데에 그 의의를 둘 수 있으며, 교육 관련 소프트웨어를 개발하는 데 도움을 주거나 교육 현장에서 활용할 때 아이디어를 제공해 줄 수 있다는 점에서도 의미가 있다. 그러나 주로 이론적 수준에서 하이퍼텍스트의 읽기 교육적 수용 가능성을 검토하는 데 그쳤기 때문에 후속 연구의 뒷받침이 필요하다. 하이퍼텍스트를 기반으로 한 읽기 학습은 새로운 읽기 방식을 열어줄 수 있는 바람직한 도전이 될 것이며, 인터넷을 활용한 하이퍼텍스트 읽기 학습은 세계화·정보화 시대에 능동적으로 참여할 수 있는 계기를 제공할 것이다.
The purpose of this thesis is to present the direction of developing Korean reading textbook using Internet materials by applying Hypertext concept to foreign language reading learning. The Internet which reflects Hyper-textuality is a learning resource with friendly and interesting information for ...
The purpose of this thesis is to present the direction of developing Korean reading textbook using Internet materials by applying Hypertext concept to foreign language reading learning. The Internet which reflects Hyper-textuality is a learning resource with friendly and interesting information for foreign language learners. Thus if we utilize it appropriately well for teaching and learning, it will greatly help promote the effect of education. Not only does Hypertext learning on the Internet instil motivation, enhance effectiveness of learning, but also provides chances to enlarge cultural, educational interests for learners. So it has merits of allowing them to learn voluntarily. Chapter 1 deals with necessity and objective of the research and categorizes previous studies of Korean textbook by time. Chapter 2 examines theoretical background, which reviews concept of reading, process of reading, reading strategies and illustrates Korean reading education as a foreign language by comparing foreign language reading with native language reading. Chapter 3 introduces concept of Hypertext, explains the relation between Hypertext and process of reading, and then presents the significance and effect of learning when applying Hypertext to reading learning. Hypertext learning with the characteristics of open and structural environment has an significant meaning that it enables learners to study in a self-leading way by providing non-sequential, interactive, investigative learning environment. These Hypertext learning has strengths such as effect of understanding, effect of learner control, effect of addressing individual differences, effect of various evaluation and prompt feedback, effect of separation/unification by domain. Therefore foreign language reading education based on this is expected to produce very effective results. Chapter 4 analyzes the learning method of Hypertext reading using Internet materials. First for this, I presented significances, conditions, and domains of Internet based learning. Second, I reviewed the merits of foreign language learning through the Internet. Third, Emphasizing that it is necessary to get the basis for choosing and evaluating the ranks of the Internet reading materials, I illustrated vocabulary, degree of difficulty, schema, textuality by genre, grammar, sentence structure and sentence pattern as the reading material's basis of class evaluation. Chapter 5, based on previous research, presents restructured model with real Internet materials for the beginner, the intermediate, and the advanced. Chapter 6, summarizing previous study, reviews the significance of Hypertext reading learning utilizing the Internet materials, and presents the remaining subjects for the future study. This research has the importance with the following. First, it presents theoretical background of reading education based on Hypertext materials and plan for practical use. Second, it helps develop learning-related software. Last, it provides idea to utilize this in the education area. But futher study is needed in that it mainly focuses on the feasibility of educational acceptance for the Hypertext reading from the theoretical level. Hypertext-formatted reading learning will become a desirable challenge to open the new reading method and will encourage learners to proactively take part in the globalized information age.
The purpose of this thesis is to present the direction of developing Korean reading textbook using Internet materials by applying Hypertext concept to foreign language reading learning. The Internet which reflects Hyper-textuality is a learning resource with friendly and interesting information for foreign language learners. Thus if we utilize it appropriately well for teaching and learning, it will greatly help promote the effect of education. Not only does Hypertext learning on the Internet instil motivation, enhance effectiveness of learning, but also provides chances to enlarge cultural, educational interests for learners. So it has merits of allowing them to learn voluntarily. Chapter 1 deals with necessity and objective of the research and categorizes previous studies of Korean textbook by time. Chapter 2 examines theoretical background, which reviews concept of reading, process of reading, reading strategies and illustrates Korean reading education as a foreign language by comparing foreign language reading with native language reading. Chapter 3 introduces concept of Hypertext, explains the relation between Hypertext and process of reading, and then presents the significance and effect of learning when applying Hypertext to reading learning. Hypertext learning with the characteristics of open and structural environment has an significant meaning that it enables learners to study in a self-leading way by providing non-sequential, interactive, investigative learning environment. These Hypertext learning has strengths such as effect of understanding, effect of learner control, effect of addressing individual differences, effect of various evaluation and prompt feedback, effect of separation/unification by domain. Therefore foreign language reading education based on this is expected to produce very effective results. Chapter 4 analyzes the learning method of Hypertext reading using Internet materials. First for this, I presented significances, conditions, and domains of Internet based learning. Second, I reviewed the merits of foreign language learning through the Internet. Third, Emphasizing that it is necessary to get the basis for choosing and evaluating the ranks of the Internet reading materials, I illustrated vocabulary, degree of difficulty, schema, textuality by genre, grammar, sentence structure and sentence pattern as the reading material's basis of class evaluation. Chapter 5, based on previous research, presents restructured model with real Internet materials for the beginner, the intermediate, and the advanced. Chapter 6, summarizing previous study, reviews the significance of Hypertext reading learning utilizing the Internet materials, and presents the remaining subjects for the future study. This research has the importance with the following. First, it presents theoretical background of reading education based on Hypertext materials and plan for practical use. Second, it helps develop learning-related software. Last, it provides idea to utilize this in the education area. But futher study is needed in that it mainly focuses on the feasibility of educational acceptance for the Hypertext reading from the theoretical level. Hypertext-formatted reading learning will become a desirable challenge to open the new reading method and will encourage learners to proactively take part in the globalized information age.
주제어
#하이퍼텍스트 읽기 개념 읽기 전략 비순차적 상호작용적 자기 주도적 스키마 Hypertext Concept of reading Reading strategies Non-sequential Interactive Self-leading Schema
학위논문 정보
저자
이재윤
학위수여기관
연세대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
국어국문학과
지도교수
서상규
발행연도
2003
총페이지
iv, 111p.
키워드
하이퍼텍스트 읽기 개념 읽기 전략 비순차적 상호작용적 자기 주도적 스키마 Hypertext Concept of reading Reading strategies Non-sequential Interactive Self-leading Schema
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.