오늘날 아동들에게 아름다운 꿈과 동심을 키워주던 이야기들은 책을 읽거나 학교 수업에서 배우는 형태가 되어, 학교 수업 시간에 행해지는 전래동화 교육의 중요성이 커지고 있다. 본 연구에서는 전래동화 교재의 양상을 교훈성과 흥미성 등 다각적인 측면에서 분석해 보고, 전래동화 교육의 실태를 교재적인 측면과. 교육활동 측면으로 나누어 설문지를 통해 조사 분석한 후, 이를 바탕으로 아동의 흥미를 유발할 수 있는 효과적인 전래동화 교육의 방안을 강구하였다. 교과서의 전래동화 수록 양상과 교육 실태 분석 내용을 살펴보면, 동화를 좋아하는 시기인 중학년에 가장 많은 수의 작품이 수록되어 있었으며, 전래동화의 구연적 특성과 문학 작품 감상을 위해 주로 말하기, 듣기, 읽기 영역에서 학습하도록 편성되어 있었다. 전래동화 제재의 학습 목표는 저학년에서는 단순한 줄거리 위주로, 고학년으로 갈수록 사건, 인물, 배경, 주제 등 종합적인 사고를 요하는 목표로 설정되어 있었다. 지혜를 주제로 한 작품이 가장 많았으며 우애, 효행, 보은, 정직 등과 같은 주제는 상대적으로 비중이 적었다. 등장 인물은 저학년에서는 동물이, 고학년으로 갈수록 신격 존재의 등장이 늘어났다. 아동들은 도깨비, 산신령, 등 신격 존재가 나오는 작품을 좋아하며, 저학년은 아이, 고학년은 어른의 등장을 좋아하는 것으로 나타났다. 여자아이에 대해서는 부정적 이미지가 나타났다. 교과서에 나타나는 흥미 유형은 구성적 흥미 유형의 작품이 대부분이며, 형식적 흥미 유형과 언어적 흥미 유형의 작품은 나타나지 않았다. 아동들은 학교에서 배운 전래동화를 다른 사람에게 들려주는 경향이 낮은 편이며, 교사도 수업 시간에 전래동화를 들려주지 않는 것으로 나타나 전래동화 전승에 관심이 적은 것으로 분석되었다. 수업 지도 방법에 있어서는 저학년은 구연활동을, 중학년은 극화 활동을, 고학년은 극화 활동과 영상매체를 통한 수업을 좋아하는 것으로 나타나, 수업 지도 방법을 다양화해야 할 것으로 나타났다. 이러한 분석 결과를 바탕으로 하여 교재 선정에 있어서는, 교훈적인 주제를 다양화하고, 아동들이 좋아하면서도 조상의 따뜻한 인간애를 느낄 수 있는 감동적인 작품과 다양한 등장 인물이 나오는 흥미성 있는 작품을 선정하는 것이 효과적인 것으로 나타났다. 효과적인 수업 지도 방법으로는 아동들이 선호하며 흥미를 느낄 수 있는 구연 활동을 통한 지도와 극화 활동, 멀티미디어를 활용한 활동 등 다양하면서도 흥미 있는 활동을 통한 전래동화 교육 방안을 제시하였다. 이러한 활동들은 아동들이 전래동화를 구비 전승하는데 도움을 줄 수 있을 것이다. 또한 총체적 언어 학습의 다양한 활동을 통하여 효과적인 전래동화 학습을 할 수 있도록 교수·학습 계획안을 제시하였다. 앞으로 전래동화 교육에 있어서 ...
오늘날 아동들에게 아름다운 꿈과 동심을 키워주던 이야기들은 책을 읽거나 학교 수업에서 배우는 형태가 되어, 학교 수업 시간에 행해지는 전래동화 교육의 중요성이 커지고 있다. 본 연구에서는 전래동화 교재의 양상을 교훈성과 흥미성 등 다각적인 측면에서 분석해 보고, 전래동화 교육의 실태를 교재적인 측면과. 교육활동 측면으로 나누어 설문지를 통해 조사 분석한 후, 이를 바탕으로 아동의 흥미를 유발할 수 있는 효과적인 전래동화 교육의 방안을 강구하였다. 교과서의 전래동화 수록 양상과 교육 실태 분석 내용을 살펴보면, 동화를 좋아하는 시기인 중학년에 가장 많은 수의 작품이 수록되어 있었으며, 전래동화의 구연적 특성과 문학 작품 감상을 위해 주로 말하기, 듣기, 읽기 영역에서 학습하도록 편성되어 있었다. 전래동화 제재의 학습 목표는 저학년에서는 단순한 줄거리 위주로, 고학년으로 갈수록 사건, 인물, 배경, 주제 등 종합적인 사고를 요하는 목표로 설정되어 있었다. 지혜를 주제로 한 작품이 가장 많았으며 우애, 효행, 보은, 정직 등과 같은 주제는 상대적으로 비중이 적었다. 등장 인물은 저학년에서는 동물이, 고학년으로 갈수록 신격 존재의 등장이 늘어났다. 아동들은 도깨비, 산신령, 등 신격 존재가 나오는 작품을 좋아하며, 저학년은 아이, 고학년은 어른의 등장을 좋아하는 것으로 나타났다. 여자아이에 대해서는 부정적 이미지가 나타났다. 교과서에 나타나는 흥미 유형은 구성적 흥미 유형의 작품이 대부분이며, 형식적 흥미 유형과 언어적 흥미 유형의 작품은 나타나지 않았다. 아동들은 학교에서 배운 전래동화를 다른 사람에게 들려주는 경향이 낮은 편이며, 교사도 수업 시간에 전래동화를 들려주지 않는 것으로 나타나 전래동화 전승에 관심이 적은 것으로 분석되었다. 수업 지도 방법에 있어서는 저학년은 구연활동을, 중학년은 극화 활동을, 고학년은 극화 활동과 영상매체를 통한 수업을 좋아하는 것으로 나타나, 수업 지도 방법을 다양화해야 할 것으로 나타났다. 이러한 분석 결과를 바탕으로 하여 교재 선정에 있어서는, 교훈적인 주제를 다양화하고, 아동들이 좋아하면서도 조상의 따뜻한 인간애를 느낄 수 있는 감동적인 작품과 다양한 등장 인물이 나오는 흥미성 있는 작품을 선정하는 것이 효과적인 것으로 나타났다. 효과적인 수업 지도 방법으로는 아동들이 선호하며 흥미를 느낄 수 있는 구연 활동을 통한 지도와 극화 활동, 멀티미디어를 활용한 활동 등 다양하면서도 흥미 있는 활동을 통한 전래동화 교육 방안을 제시하였다. 이러한 활동들은 아동들이 전래동화를 구비 전승하는데 도움을 줄 수 있을 것이다. 또한 총체적 언어 학습의 다양한 활동을 통하여 효과적인 전래동화 학습을 할 수 있도록 교수·학습 계획안을 제시하였다. 앞으로 전래동화 교육에 있어서 교사의 역할과 전래동화 개별 작품의 흥미 유형, 전래동화의 구비 전승 방안이 연구되어져야겠다.
오늘날 아동들에게 아름다운 꿈과 동심을 키워주던 이야기들은 책을 읽거나 학교 수업에서 배우는 형태가 되어, 학교 수업 시간에 행해지는 전래동화 교육의 중요성이 커지고 있다. 본 연구에서는 전래동화 교재의 양상을 교훈성과 흥미성 등 다각적인 측면에서 분석해 보고, 전래동화 교육의 실태를 교재적인 측면과. 교육활동 측면으로 나누어 설문지를 통해 조사 분석한 후, 이를 바탕으로 아동의 흥미를 유발할 수 있는 효과적인 전래동화 교육의 방안을 강구하였다. 교과서의 전래동화 수록 양상과 교육 실태 분석 내용을 살펴보면, 동화를 좋아하는 시기인 중학년에 가장 많은 수의 작품이 수록되어 있었으며, 전래동화의 구연적 특성과 문학 작품 감상을 위해 주로 말하기, 듣기, 읽기 영역에서 학습하도록 편성되어 있었다. 전래동화 제재의 학습 목표는 저학년에서는 단순한 줄거리 위주로, 고학년으로 갈수록 사건, 인물, 배경, 주제 등 종합적인 사고를 요하는 목표로 설정되어 있었다. 지혜를 주제로 한 작품이 가장 많았으며 우애, 효행, 보은, 정직 등과 같은 주제는 상대적으로 비중이 적었다. 등장 인물은 저학년에서는 동물이, 고학년으로 갈수록 신격 존재의 등장이 늘어났다. 아동들은 도깨비, 산신령, 등 신격 존재가 나오는 작품을 좋아하며, 저학년은 아이, 고학년은 어른의 등장을 좋아하는 것으로 나타났다. 여자아이에 대해서는 부정적 이미지가 나타났다. 교과서에 나타나는 흥미 유형은 구성적 흥미 유형의 작품이 대부분이며, 형식적 흥미 유형과 언어적 흥미 유형의 작품은 나타나지 않았다. 아동들은 학교에서 배운 전래동화를 다른 사람에게 들려주는 경향이 낮은 편이며, 교사도 수업 시간에 전래동화를 들려주지 않는 것으로 나타나 전래동화 전승에 관심이 적은 것으로 분석되었다. 수업 지도 방법에 있어서는 저학년은 구연활동을, 중학년은 극화 활동을, 고학년은 극화 활동과 영상매체를 통한 수업을 좋아하는 것으로 나타나, 수업 지도 방법을 다양화해야 할 것으로 나타났다. 이러한 분석 결과를 바탕으로 하여 교재 선정에 있어서는, 교훈적인 주제를 다양화하고, 아동들이 좋아하면서도 조상의 따뜻한 인간애를 느낄 수 있는 감동적인 작품과 다양한 등장 인물이 나오는 흥미성 있는 작품을 선정하는 것이 효과적인 것으로 나타났다. 효과적인 수업 지도 방법으로는 아동들이 선호하며 흥미를 느낄 수 있는 구연 활동을 통한 지도와 극화 활동, 멀티미디어를 활용한 활동 등 다양하면서도 흥미 있는 활동을 통한 전래동화 교육 방안을 제시하였다. 이러한 활동들은 아동들이 전래동화를 구비 전승하는데 도움을 줄 수 있을 것이다. 또한 총체적 언어 학습의 다양한 활동을 통하여 효과적인 전래동화 학습을 할 수 있도록 교수·학습 계획안을 제시하였다. 앞으로 전래동화 교육에 있어서 교사의 역할과 전래동화 개별 작품의 흥미 유형, 전래동화의 구비 전승 방안이 연구되어져야겠다.
The purpose of this study was to explore more effective teaching method of traditional nursery tales that could fully attract children's interest, by analyzing the pattern of its textbook from diverse perspectives including precept or interest, and making a questionnaire survey of the reality of its...
The purpose of this study was to explore more effective teaching method of traditional nursery tales that could fully attract children's interest, by analyzing the pattern of its textbook from diverse perspectives including precept or interest, and making a questionnaire survey of the reality of its education in view of textbook and educational activities. As a result of examining how many kinds of work were included in textbook and how the tales were actually taught, the largest number of works were included in middle school textbook, as middle school students were more fond of reading nursery tales. And the tales were chiefly included in speaking, listening and reading domains, considering their feature of oral narration, to offer a chance to appreciate literary works. The learning objectives were built mainly on simple story for lower grades, and on integrative thinking faculties for higher grades, like the comprehension of incident, character, background or theme. The greatest number of works dealt with wisdom as a theme, and relatively lower weight was given on themes like friendship, filial piety, gratitude, or honesty. In the textbooks for lower grades, the characters in traditional nursery tales were chiefly made up of animals. Yet the number of godly character increased with the advance of grade. The children liked nursery tales that included godly existence, like goblin or mountain god. The lower graders preferred the appearance of children, while the higher graders favored the appearance of adult. They showed a negative response toward baby girl. Most of the works had a structural interest pattern, and there was no works that used a formal or verbal interest pattern. The children were not so interested in handing down traditional nursery tales, as they had little tendency to tell other persons the nursery tale they learned in school, and teacher didn't tell nursery tale at class, either. In teaching method, the lower graders preferred oral narrations, middle graders favored dramatization, and higher graders were more fond of dramatization and multimedia instruction. Therefore, it's necessary to diversify teaching methods. For the selection of teaching materials, the better way was to use more &verse moral themes and select children's favorite works that they could be moved by a warm humanity of our ancestor, or interesting works that diverse characters appeared. Concerning teaching methods, diverse interesting activities favored by children were suggested as more effective teaching method of traditional nursery tale, such as oral narration, dramatization or multimedia instruction.
The purpose of this study was to explore more effective teaching method of traditional nursery tales that could fully attract children's interest, by analyzing the pattern of its textbook from diverse perspectives including precept or interest, and making a questionnaire survey of the reality of its education in view of textbook and educational activities. As a result of examining how many kinds of work were included in textbook and how the tales were actually taught, the largest number of works were included in middle school textbook, as middle school students were more fond of reading nursery tales. And the tales were chiefly included in speaking, listening and reading domains, considering their feature of oral narration, to offer a chance to appreciate literary works. The learning objectives were built mainly on simple story for lower grades, and on integrative thinking faculties for higher grades, like the comprehension of incident, character, background or theme. The greatest number of works dealt with wisdom as a theme, and relatively lower weight was given on themes like friendship, filial piety, gratitude, or honesty. In the textbooks for lower grades, the characters in traditional nursery tales were chiefly made up of animals. Yet the number of godly character increased with the advance of grade. The children liked nursery tales that included godly existence, like goblin or mountain god. The lower graders preferred the appearance of children, while the higher graders favored the appearance of adult. They showed a negative response toward baby girl. Most of the works had a structural interest pattern, and there was no works that used a formal or verbal interest pattern. The children were not so interested in handing down traditional nursery tales, as they had little tendency to tell other persons the nursery tale they learned in school, and teacher didn't tell nursery tale at class, either. In teaching method, the lower graders preferred oral narrations, middle graders favored dramatization, and higher graders were more fond of dramatization and multimedia instruction. Therefore, it's necessary to diversify teaching methods. For the selection of teaching materials, the better way was to use more &verse moral themes and select children's favorite works that they could be moved by a warm humanity of our ancestor, or interesting works that diverse characters appeared. Concerning teaching methods, diverse interesting activities favored by children were suggested as more effective teaching method of traditional nursery tale, such as oral narration, dramatization or multimedia instruction.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.