전래동화 들려주기를 통한 미술교과 상상표현지도에 관한 연구 : 초등학교 4학년을 중심으로 (A) study on the teaching of imaginary expressions of fine arts textbooks through reading traditional fairytales : focused on the 4th grade in elementary school원문보기
현대의 빠른 변화에 대응하기 위하여 새로운 생각이나 의견을 제시할 수 있는 능력인 창의력과 상상력이 중요시되고 있다. 제 7차 미술과 교육과정에서는 미술 활동을 통한 아동의 심미적인 태도와 상상력, 창의성 및 비판적 사고력의 함양을 강조하고 있다. 그러나 현행 교육과정에 나타나 있는 상상표현 관련 단원을 분석해 본 결과 표현 활동의 방법은 여러 가지로 제시되어 있으나 표현을 위한 미적 체험의 방법은 참고작품 감상이 주를 이루고 있어 미적 체험 영역이 소홀이 다루어지고 있음을 알 수 있었다. 이 연구는 미술교과에서 상상표현 활동을 위한 미적 체험 및 ...
현대의 빠른 변화에 대응하기 위하여 새로운 생각이나 의견을 제시할 수 있는 능력인 창의력과 상상력이 중요시되고 있다. 제 7차 미술과 교육과정에서는 미술 활동을 통한 아동의 심미적인 태도와 상상력, 창의성 및 비판적 사고력의 함양을 강조하고 있다. 그러나 현행 교육과정에 나타나 있는 상상표현 관련 단원을 분석해 본 결과 표현 활동의 방법은 여러 가지로 제시되어 있으나 표현을 위한 미적 체험의 방법은 참고작품 감상이 주를 이루고 있어 미적 체험 영역이 소홀이 다루어지고 있음을 알 수 있었다. 이 연구는 미술교과에서 상상표현 활동을 위한 미적 체험 및 동기유발의 방법으로 전래동화 들려주기의 교육적 가치를 밝히고, 나아가 전래동화 들려주기를 통한 상상표현 활동이 아동의 상상력을 기르고 창조적 표현을 이끄는 효율적인 방법임을 밝히는데 그 목적이 있다. 전래동화 들려주기를 통한 상상표현지도의 가치와 효과를 밝히기 위한 연구의 내용 및 방법은 첫째, 상상력에 대한 의미 및 개념을 문헌과 선행연구물을 참고로 고찰한 후, 상상력의 교육적 의의를 제시하였다. 둘째, 전래동화가 지닌 상상력의 교육적 가치를 제시하고 이야기 들려주기와 미술과의 관련성에 대해 살펴보았다. 셋째, 상상표현 교육의 실태를 파악하기 위하여 현행 미술과 교육과정 내용 및 교과서 분석을 통해 3-6학년 미술과 단원별 교육과정 내용 중 상상표현 관련 단원을 추출하고 문제점을 알아보았다. 넷째, 상상표현 관련 단원에 전래동화 들려주기를 적용한 학습내용을 재구성하여 제시하였다. 다섯째, 미술과 4학년의 한 단원을 선정하여 전래동화 들려주기를 통한 상상표현지도의 교수-학습 과정안을 제시하고 미적 체험, 표현, 감상을 통합적으로 연계하여 지도할 수 있도록 하였다. 따라서 전래동화 들려주기를 통한 상상표현지도를 연구자가 근무하고 있는 ○○초등학교의 4학년 아동 28명에게 적용하고, 그 가능성을 아동 작품 및 설문지 분석을 통하여 다음과 같은 결론을 추출할 수 있었다. 첫째, 상상표현을 지도함에 있어 미적 체험 및 동기유발 자료로서 문학작품의 활용 가치를 알게 되었다. 둘째, 미술교과에서 전래동화의 활용이 상상력과 창조적 표현에 도움이 되었다. 셋째, 상상표현에 대한 흥미가 높아졌으며 자신감을 가지게 되었다. 넷째, 상상표현을 각자 개성 있게 표현할 수 있게 되었다. 다섯째, 우리 민족의 정서와 문화를 느끼는데 관심과 흥미가 향상되었다. 이 연구는 상상표현지도를 위한 미적 체험 및 동기유발의 방법으로, 작품 감상이 주를 이루고 있는 초등학교 미술교육 현장에서 전래동화 들려주기는 하나의 학습 모델이 될 것이다. 아동의 상상력의 폭을 넓혀주고 창조적 표현의 신장을 위해서는 전래동화뿐만 아니라 다른 나라의 전래동화, 국내외의 창작동화의 적절한 선정과 다양한 방법으로 활용할 수 있을 것이다. 더 나아가 음악, 놀이, 연극 등의 여러 가지 체험을 통한 미적 체험 및 동기유발 방법에 대한 연구가 계속되어야 할 것이다.
현대의 빠른 변화에 대응하기 위하여 새로운 생각이나 의견을 제시할 수 있는 능력인 창의력과 상상력이 중요시되고 있다. 제 7차 미술과 교육과정에서는 미술 활동을 통한 아동의 심미적인 태도와 상상력, 창의성 및 비판적 사고력의 함양을 강조하고 있다. 그러나 현행 교육과정에 나타나 있는 상상표현 관련 단원을 분석해 본 결과 표현 활동의 방법은 여러 가지로 제시되어 있으나 표현을 위한 미적 체험의 방법은 참고작품 감상이 주를 이루고 있어 미적 체험 영역이 소홀이 다루어지고 있음을 알 수 있었다. 이 연구는 미술교과에서 상상표현 활동을 위한 미적 체험 및 동기유발의 방법으로 전래동화 들려주기의 교육적 가치를 밝히고, 나아가 전래동화 들려주기를 통한 상상표현 활동이 아동의 상상력을 기르고 창조적 표현을 이끄는 효율적인 방법임을 밝히는데 그 목적이 있다. 전래동화 들려주기를 통한 상상표현지도의 가치와 효과를 밝히기 위한 연구의 내용 및 방법은 첫째, 상상력에 대한 의미 및 개념을 문헌과 선행연구물을 참고로 고찰한 후, 상상력의 교육적 의의를 제시하였다. 둘째, 전래동화가 지닌 상상력의 교육적 가치를 제시하고 이야기 들려주기와 미술과의 관련성에 대해 살펴보았다. 셋째, 상상표현 교육의 실태를 파악하기 위하여 현행 미술과 교육과정 내용 및 교과서 분석을 통해 3-6학년 미술과 단원별 교육과정 내용 중 상상표현 관련 단원을 추출하고 문제점을 알아보았다. 넷째, 상상표현 관련 단원에 전래동화 들려주기를 적용한 학습내용을 재구성하여 제시하였다. 다섯째, 미술과 4학년의 한 단원을 선정하여 전래동화 들려주기를 통한 상상표현지도의 교수-학습 과정안을 제시하고 미적 체험, 표현, 감상을 통합적으로 연계하여 지도할 수 있도록 하였다. 따라서 전래동화 들려주기를 통한 상상표현지도를 연구자가 근무하고 있는 ○○초등학교의 4학년 아동 28명에게 적용하고, 그 가능성을 아동 작품 및 설문지 분석을 통하여 다음과 같은 결론을 추출할 수 있었다. 첫째, 상상표현을 지도함에 있어 미적 체험 및 동기유발 자료로서 문학작품의 활용 가치를 알게 되었다. 둘째, 미술교과에서 전래동화의 활용이 상상력과 창조적 표현에 도움이 되었다. 셋째, 상상표현에 대한 흥미가 높아졌으며 자신감을 가지게 되었다. 넷째, 상상표현을 각자 개성 있게 표현할 수 있게 되었다. 다섯째, 우리 민족의 정서와 문화를 느끼는데 관심과 흥미가 향상되었다. 이 연구는 상상표현지도를 위한 미적 체험 및 동기유발의 방법으로, 작품 감상이 주를 이루고 있는 초등학교 미술교육 현장에서 전래동화 들려주기는 하나의 학습 모델이 될 것이다. 아동의 상상력의 폭을 넓혀주고 창조적 표현의 신장을 위해서는 전래동화뿐만 아니라 다른 나라의 전래동화, 국내외의 창작동화의 적절한 선정과 다양한 방법으로 활용할 수 있을 것이다. 더 나아가 음악, 놀이, 연극 등의 여러 가지 체험을 통한 미적 체험 및 동기유발 방법에 대한 연구가 계속되어야 할 것이다.
Creativity and imagination that could help one suggest new thoughts or opinions have been emphasized so as to cope with the rapid change in modern world. In addition, the 7th educational curriculum for fine arts has stressed the cultivation of children's aesthetic attitudes, imagination, creativity ...
Creativity and imagination that could help one suggest new thoughts or opinions have been emphasized so as to cope with the rapid change in modern world. In addition, the 7th educational curriculum for fine arts has stressed the cultivation of children's aesthetic attitudes, imagination, creativity and critical thought. However, as a result of analyzing the units related to imaginary expressions appeared in current educational curriculum, it has been demonstrated that various ways of expression activities have been suggested, but the way of aesthetic experiences for the expressions has focused on the appreciation of reference works and the field of aesthetic experience has been dealt indifferently. The purpose of this study was to demonstrate the educational value of reading traditional fairytales as a way of aesthetic experiences and motivation for imaginary expressions activities in fine arts textbooks and to show that it would enhance the imagination of children through it and lead creative expressions. The contents and ways of the study on demonstrating the value and effects of teaching imaginary expressions through reading traditional fairytales were as below. First, it suggested the educational value of imagination after investigating the meaning and concept for imagination by means of literature cited and preceding researches. Second, the study suggested the educational value of imagination that traditional fairytales had and looked into the relation between reading fairytales and fine arts. Third, the study extracted the units with regards to imaginary expressions among 3-6 grade fine arts and the contents of educational curriculum for each unit through the analysis of current educational curriculum and textbooks of current fine arts so as to figure out the present conditions of the education of imaginary expressions and it attempted to find out some problems. Fourth, the study reformulated and suggested the learning contents applied with reading traditional fairytales with regards to imaginary expressions. Fifth, the study suggested a proposal of teaching-learning curriculum of imaginary expressions through reading fairytales by selecting a unit of the fine arts textbooks in the 4th grade and it made teachers use it by connecting aesthetic experiences, expressions and appreciation synthetically. Therefore, the subject of study included 4th-grade 28 children of an elementary school where its researcher has worked in terms of the teaching of imaginary expressions through reading traditional fairytales, and the study could obtain the following results through the analysis of children's works and questionnaire. First, the researcher of this study has come to know the value of using literary works as the materials for aesthetic experiences and motivation in terms of teaching imaginary expressions to children. Second, the use of traditional fairytales in fine arts was helpful in imagination and creative expressions. Third, children have become interested in imaginary expressions and they have felt confident. Fourth, each child could express their imagination in a unique way. Fifth, children's interest in the sentiment and culture of our nation has been increased. As a method of aesthetic experiences and motivation for the teaching of imaginary expressions, the reading of fairytales in fine arts education, in which the appreciation of artworks has been dominant, will become one of the learning models. In order to widen children's imagination and to enhance creative expressions, traditional fairytales of other countries as well as ours can be used and their subsequent appropriate selection of domestic and international fictional fairytales can be used in various ways. Furthermore, the studies on the ways of boosting aesthetic experiences and motivation through a variety of experiences such as music, plays, and dramatic performances should be done continuously.
Creativity and imagination that could help one suggest new thoughts or opinions have been emphasized so as to cope with the rapid change in modern world. In addition, the 7th educational curriculum for fine arts has stressed the cultivation of children's aesthetic attitudes, imagination, creativity and critical thought. However, as a result of analyzing the units related to imaginary expressions appeared in current educational curriculum, it has been demonstrated that various ways of expression activities have been suggested, but the way of aesthetic experiences for the expressions has focused on the appreciation of reference works and the field of aesthetic experience has been dealt indifferently. The purpose of this study was to demonstrate the educational value of reading traditional fairytales as a way of aesthetic experiences and motivation for imaginary expressions activities in fine arts textbooks and to show that it would enhance the imagination of children through it and lead creative expressions. The contents and ways of the study on demonstrating the value and effects of teaching imaginary expressions through reading traditional fairytales were as below. First, it suggested the educational value of imagination after investigating the meaning and concept for imagination by means of literature cited and preceding researches. Second, the study suggested the educational value of imagination that traditional fairytales had and looked into the relation between reading fairytales and fine arts. Third, the study extracted the units with regards to imaginary expressions among 3-6 grade fine arts and the contents of educational curriculum for each unit through the analysis of current educational curriculum and textbooks of current fine arts so as to figure out the present conditions of the education of imaginary expressions and it attempted to find out some problems. Fourth, the study reformulated and suggested the learning contents applied with reading traditional fairytales with regards to imaginary expressions. Fifth, the study suggested a proposal of teaching-learning curriculum of imaginary expressions through reading fairytales by selecting a unit of the fine arts textbooks in the 4th grade and it made teachers use it by connecting aesthetic experiences, expressions and appreciation synthetically. Therefore, the subject of study included 4th-grade 28 children of an elementary school where its researcher has worked in terms of the teaching of imaginary expressions through reading traditional fairytales, and the study could obtain the following results through the analysis of children's works and questionnaire. First, the researcher of this study has come to know the value of using literary works as the materials for aesthetic experiences and motivation in terms of teaching imaginary expressions to children. Second, the use of traditional fairytales in fine arts was helpful in imagination and creative expressions. Third, children have become interested in imaginary expressions and they have felt confident. Fourth, each child could express their imagination in a unique way. Fifth, children's interest in the sentiment and culture of our nation has been increased. As a method of aesthetic experiences and motivation for the teaching of imaginary expressions, the reading of fairytales in fine arts education, in which the appreciation of artworks has been dominant, will become one of the learning models. In order to widen children's imagination and to enhance creative expressions, traditional fairytales of other countries as well as ours can be used and their subsequent appropriate selection of domestic and international fictional fairytales can be used in various ways. Furthermore, the studies on the ways of boosting aesthetic experiences and motivation through a variety of experiences such as music, plays, and dramatic performances should be done continuously.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.