본 연구에서는 Bowlby의 위협에 의한 애착 체계 활성화의 역동을 확인하며, 관련된 구체적인 특성을 밝히는 것을 목적으로 하고 있다. 위협이 있을 때 애착 체계가 활성화되어 안정 기지의 역할을 하는 애착 인물에게 접근한다는 것은 일반적으로 받아들여지고 있는 사실이지만, 실험실 내에서 애착 체계의 활성화를 알아본 연구는 드물다. 또한 애착 체계를 활성화시키는 위협적인 스트레스의 상황적 특성을 구체적으로 확인한 연구는 거의 없다. 본 연구에서는 이와 관련하여 다음의 세 가지 연구 문제에 초점을 맞추었다. 첫 번째 문제는 애착 체계의...
본 연구에서는 Bowlby의 위협에 의한 애착 체계 활성화의 역동을 확인하며, 관련된 구체적인 특성을 밝히는 것을 목적으로 하고 있다. 위협이 있을 때 애착 체계가 활성화되어 안정 기지의 역할을 하는 애착 인물에게 접근한다는 것은 일반적으로 받아들여지고 있는 사실이지만, 실험실 내에서 애착 체계의 활성화를 알아본 연구는 드물다. 또한 애착 체계를 활성화시키는 위협적인 스트레스의 상황적 특성을 구체적으로 확인한 연구는 거의 없다. 본 연구에서는 이와 관련하여 다음의 세 가지 연구 문제에 초점을 맞추었다. 첫 번째 문제는 애착 체계의 규범적 요소는 위협에 의해서 활성화되는가 하는 것으로, 위협 자극이 제시되면 모든 사람에게서 규범적으로 애착 체계가 활성화될 것으로 예언하였다. 두 번째 문제는 애착 체계의 개인차 활성화 양상은 위협 자극의 유형에 따라서 차이가 나는가 하는 것으로, 애착 불안이 높을수록 위협의 애착 관련성에 관계없이 애착 체계가 과활성화될 것이고, 애착 회피가 높을수록 애착 관련 위협에 대해서만 애착 체계가 탈활성화될 것으로 예언하였다. 세 번째 문제는 애착 체계의 활성화 양상은 위협 자극이 공부 스트레스일 경우 환경적인 공부 스트레스의 수준에 따라서 차이가 있는가라는 것으로, 의부에 높은 공부 스트레스가 있을 때에만 애착 체계가 활성화 될 것으로 예언하였다. 연구방법은 비 의식적 점화자극에 의한 인지적 활성화 방법을 활용하였는데, 이에 따르면 위협 점화자극을 20msec 수준으로 제시하였을 때, 애착 체계가 활성화되어 목표자극인 애착 인물에 대한 인지적 접근성이 높아져서 처리가 빨라진다. 애착의 개인차 유형은 한국판 ECR-R(Experiences in Close Relationship-Revised)의 두 하위척도인 애착회피와 애착 불안 점수를 통해서 확인하였다. 점화자극은 위협 점화자극과 중립 점화자극으로 구성되어있으며, 목표 자극은 애착/가까운/먼/모르는 인물의 이름으로 점화자극과 목표자극은 각 개인마다 다르다. 과제는 목표 자극에 대한 이름판단과제인데, Super lab 프로그램으로 구성하였다. 3개의 실험을 수행하였는데, 각 실험의 피험자는 서로 다른 48명이다. 실험 1에서는 애착과 관련된 인간관계 스트레스를 위협 점화자극으로 하였는데, 결과 규범적 활성화 현상은 예언대로 검증되었지만, 개인차 활성화는 확인되지 않았다. 실험 2와 실험 3에서는 애착과 무관한 공부 스트레스를 위협 점화자극으로 하여 환경적인 공부 스트레스 수준에 따라서 애착 체계 활성화 양상을 비교하였다. 실험 2는 공부 스트레스가 보통 수준인 학기초 비시험 기간에, 실험 3은 공부 스트레스가 대체로 많은 편인 중간고사 1주일 전에 실시하였다. 결과 실험 2에서는 예언한대로 애착 체계의 규범적 활성화와 개인차 활성화가 일어나지 않았으며, 실험 3에서는 규범적 활성화는 예언대로 확인되었지만, 개인차 활성화는 예언과 달리 확인할 수 없었다. 본 연구의 결과를 종합하면 우선 위협이 있을 때 그 유형에 관계없이 애착 체계의 규범적 활성화가 일어났다. 애착 체계의 규범적 활성화는 공부 스트레스의 경우 환경적으로 공부 스트레스가 비교적 있을 때만 일어나는 것으로 확인되었다. 환경적인 공부 스트레스의 정도가 애착 체계 활성화에 미치는 영향과 관련하여, 공부와 관련된 한국의 사회문화적인 특성과 부인 및 탈활성화의 기제에 관한고찰을 하였다. 애착 체계의 개인차 활성화와 관련해서는 애착 불안의 경우는 위협의 유형에 관계없이 과 활성화가 일어나고, 애착 회피의 경우는 애착 관련 위협에서만 탈활성화가 일어날 것으로 예언했지만, 이런 개인차 활성화 현상은 확인할 수 없었는데, 이와 관련해서 ECR-R의 제한점을 논하였다.
본 연구에서는 Bowlby의 위협에 의한 애착 체계 활성화의 역동을 확인하며, 관련된 구체적인 특성을 밝히는 것을 목적으로 하고 있다. 위협이 있을 때 애착 체계가 활성화되어 안정 기지의 역할을 하는 애착 인물에게 접근한다는 것은 일반적으로 받아들여지고 있는 사실이지만, 실험실 내에서 애착 체계의 활성화를 알아본 연구는 드물다. 또한 애착 체계를 활성화시키는 위협적인 스트레스의 상황적 특성을 구체적으로 확인한 연구는 거의 없다. 본 연구에서는 이와 관련하여 다음의 세 가지 연구 문제에 초점을 맞추었다. 첫 번째 문제는 애착 체계의 규범적 요소는 위협에 의해서 활성화되는가 하는 것으로, 위협 자극이 제시되면 모든 사람에게서 규범적으로 애착 체계가 활성화될 것으로 예언하였다. 두 번째 문제는 애착 체계의 개인차 활성화 양상은 위협 자극의 유형에 따라서 차이가 나는가 하는 것으로, 애착 불안이 높을수록 위협의 애착 관련성에 관계없이 애착 체계가 과활성화될 것이고, 애착 회피가 높을수록 애착 관련 위협에 대해서만 애착 체계가 탈활성화될 것으로 예언하였다. 세 번째 문제는 애착 체계의 활성화 양상은 위협 자극이 공부 스트레스일 경우 환경적인 공부 스트레스의 수준에 따라서 차이가 있는가라는 것으로, 의부에 높은 공부 스트레스가 있을 때에만 애착 체계가 활성화 될 것으로 예언하였다. 연구방법은 비 의식적 점화자극에 의한 인지적 활성화 방법을 활용하였는데, 이에 따르면 위협 점화자극을 20msec 수준으로 제시하였을 때, 애착 체계가 활성화되어 목표자극인 애착 인물에 대한 인지적 접근성이 높아져서 처리가 빨라진다. 애착의 개인차 유형은 한국판 ECR-R(Experiences in Close Relationship-Revised)의 두 하위척도인 애착회피와 애착 불안 점수를 통해서 확인하였다. 점화자극은 위협 점화자극과 중립 점화자극으로 구성되어있으며, 목표 자극은 애착/가까운/먼/모르는 인물의 이름으로 점화자극과 목표자극은 각 개인마다 다르다. 과제는 목표 자극에 대한 이름판단과제인데, Super lab 프로그램으로 구성하였다. 3개의 실험을 수행하였는데, 각 실험의 피험자는 서로 다른 48명이다. 실험 1에서는 애착과 관련된 인간관계 스트레스를 위협 점화자극으로 하였는데, 결과 규범적 활성화 현상은 예언대로 검증되었지만, 개인차 활성화는 확인되지 않았다. 실험 2와 실험 3에서는 애착과 무관한 공부 스트레스를 위협 점화자극으로 하여 환경적인 공부 스트레스 수준에 따라서 애착 체계 활성화 양상을 비교하였다. 실험 2는 공부 스트레스가 보통 수준인 학기초 비시험 기간에, 실험 3은 공부 스트레스가 대체로 많은 편인 중간고사 1주일 전에 실시하였다. 결과 실험 2에서는 예언한대로 애착 체계의 규범적 활성화와 개인차 활성화가 일어나지 않았으며, 실험 3에서는 규범적 활성화는 예언대로 확인되었지만, 개인차 활성화는 예언과 달리 확인할 수 없었다. 본 연구의 결과를 종합하면 우선 위협이 있을 때 그 유형에 관계없이 애착 체계의 규범적 활성화가 일어났다. 애착 체계의 규범적 활성화는 공부 스트레스의 경우 환경적으로 공부 스트레스가 비교적 있을 때만 일어나는 것으로 확인되었다. 환경적인 공부 스트레스의 정도가 애착 체계 활성화에 미치는 영향과 관련하여, 공부와 관련된 한국의 사회문화적인 특성과 부인 및 탈활성화의 기제에 관한고찰을 하였다. 애착 체계의 개인차 활성화와 관련해서는 애착 불안의 경우는 위협의 유형에 관계없이 과 활성화가 일어나고, 애착 회피의 경우는 애착 관련 위협에서만 탈활성화가 일어날 것으로 예언했지만, 이런 개인차 활성화 현상은 확인할 수 없었는데, 이와 관련해서 ECR-R의 제한점을 논하였다.
The purpose of this study was to test the dynamics of the activation of attachment system assumed by Bowlby, and to determine the related characteristics. It is accepted that when threatening(stress) stimuli are presented, the attachment system activates and attachment figured acting secure base is ...
The purpose of this study was to test the dynamics of the activation of attachment system assumed by Bowlby, and to determine the related characteristics. It is accepted that when threatening(stress) stimuli are presented, the attachment system activates and attachment figured acting secure base is approached, But it is rare to study the assumption about the threat-activation of the attachment system experimentally. And the study to determine the characteristics of the environmental stress is not yet. This study is sought to test the following 3 hypotheses. First. on normative component, attachment system is activated dynamically by the threatening stress stimulus and departure of an attachment figure. Second, on intraindividual component, the individual difference in attachment system(attachment anxiety and avoidance) is manifested as the corresponding behaviour system. Third the effect of the real situational stress on the activation of attachment system by study stress. The method was the accessibility effect by priming which is using the methodology of information processing to find out the increasing effect of accessibility of related cognitive system due to the activation of Priming stimuli. The priming was hypothesized tot activate the attachment system even if the presentation of the threatening prime word lasted of 20msec, making the process nonconscious level. The contribution of individual difference in the attachment style was tested by the multiple hierarchical regression analysis between reaction time to target name and two sub scales of attachment anxiety and attachment avoidance from Korean version ECR-R(Experiences in Close Relationships-Revised). The task was name decision task to the target name presented on the monitor programmed by SuperLab. The number of the subject is 48 for each experiment. The normative(that was, revealed in all the subject) component of attachment system activation was verified in Ex. 1 and 3. Presenting threatening prime word, the easiness of information processing(accessibility) was heightened. In Ex. 2 and 3, by comparing the situational study stress(experiment 2-1 week before the middle examination) to no stress(experiment 1-beginning of the term), the effectiveness of the real situational stress was tested. The activation of the attachment system related to the study stress was revealed when the study stress was more higher situationally. The hypothesis of denial and anti- activation mechanism related to the study stress was suggested. But the intraindividual component of attachment system activation according to the difference in attachment style was not consistent with the hypothesis in Ex. 1 and 3. In connection with the result of the intraindividual component of the attachment system activation, cultural difference in the attachment style and the Korean versin of ECR-R was discussed.
The purpose of this study was to test the dynamics of the activation of attachment system assumed by Bowlby, and to determine the related characteristics. It is accepted that when threatening(stress) stimuli are presented, the attachment system activates and attachment figured acting secure base is approached, But it is rare to study the assumption about the threat-activation of the attachment system experimentally. And the study to determine the characteristics of the environmental stress is not yet. This study is sought to test the following 3 hypotheses. First. on normative component, attachment system is activated dynamically by the threatening stress stimulus and departure of an attachment figure. Second, on intraindividual component, the individual difference in attachment system(attachment anxiety and avoidance) is manifested as the corresponding behaviour system. Third the effect of the real situational stress on the activation of attachment system by study stress. The method was the accessibility effect by priming which is using the methodology of information processing to find out the increasing effect of accessibility of related cognitive system due to the activation of Priming stimuli. The priming was hypothesized tot activate the attachment system even if the presentation of the threatening prime word lasted of 20msec, making the process nonconscious level. The contribution of individual difference in the attachment style was tested by the multiple hierarchical regression analysis between reaction time to target name and two sub scales of attachment anxiety and attachment avoidance from Korean version ECR-R(Experiences in Close Relationships-Revised). The task was name decision task to the target name presented on the monitor programmed by SuperLab. The number of the subject is 48 for each experiment. The normative(that was, revealed in all the subject) component of attachment system activation was verified in Ex. 1 and 3. Presenting threatening prime word, the easiness of information processing(accessibility) was heightened. In Ex. 2 and 3, by comparing the situational study stress(experiment 2-1 week before the middle examination) to no stress(experiment 1-beginning of the term), the effectiveness of the real situational stress was tested. The activation of the attachment system related to the study stress was revealed when the study stress was more higher situationally. The hypothesis of denial and anti- activation mechanism related to the study stress was suggested. But the intraindividual component of attachment system activation according to the difference in attachment style was not consistent with the hypothesis in Ex. 1 and 3. In connection with the result of the intraindividual component of the attachment system activation, cultural difference in the attachment style and the Korean versin of ECR-R was discussed.
주제어
#인간관계 스트레스 공부 애착
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.