박태원 소설 연구 : 『소설과 구보씨의 일일』과『천변풍경』을 대상으로 (A) Study on the novels by Park Tae won : focused on 『The novelist, Mr.Goobo's daily life』 and 『The cheonbyun scenery』원문보기
박태원의『소설가 구보씨의 일일』과 『천변풍경』 두 작품을 통해 인간의 삶은 항상 사회적 변화와 직접적 혹은 간접적으로 상호작용 할 수밖에 없다는 사실과 관련하여, 필자는 작품을 통해 작가와 독자가 의사소통 할 수 있는 내재적 요소들(시점, 화자, 플롯, 서술기법, 언어)과 외재적 요소들(일상성, 계층과 체제, 소외, 현실 극복, 시대 표현)을 살펴보고자 한다. 본고에서는 형식주의적 방법의 한 형태로 박태원의 『소설가 구보씨의 일일』과 『천변풍경』두 작품을 분석한다. 형식주의적 방법은 작품 자체에 대한 연구와 꼼꼼한 독서를 강조하는 연구방법론 중의 하나로 주로 기법에 대한 연구와 언어학에 관한 구체적 연구를 중심으로 한다. 또한 루카치의 반영론(변증법적 미학 연구)도 연구 방법의 틀로 삼아 작품을 분석한다. 본론에서 고찰한 박태원의 두 작품에 나타난 특징들을 정리하면 다음과 같다. 제 Ⅱ장에서는 『소설가 구보씨의 일일』에 나타난 지식인의 의식과 그 변화 과정에 대해서 살펴본다. 1절에서는 시점의 특징으로 '내적 초점화'에 대해 고찰해 보고, 서술기법으로 장거리 문장, 콤마의 사용, 접속어의 사용, 종결어미 사용, 등에 대해 고찰한다. 2절에서는 주관세계의 의식의 흐름과 외부세계와의 절에서 오는 이분법적 의식구조, 3절에서는 시간과 공간의 이동에 따른 의식의 변화와 행복 탐색의 과정을 고찰한다. 박태원은 『소설가 구보씨의 일일』을 통하여 자신의 분신격인 '구보'를 내세워 현실의 인식 양상을 표현하며, 그 현실을 독자에게 여실히 주입시키고 있음을 확인할 수 있다. 1930년대 급변하는 식민지 자본주의 시대에 한 개인이 겪고 있는 도시 생활의 하루를 통하여 독자에게 개인의 하루가 전체의 하루가 될 수 있음을 시사하면서 심각한 문제를 제기하고, 그 문제를 어떻게 풀어가야 할 것인가를 주로 '생활'을 통해 보여주고 있다. 그는 '행복'의 의미를 자신의 현재 위치에서의 참생활인 '예술인'에서 찾고 있다. 즉 '참말 좋은 소설'을 쓰겠다는 그의 의지의 확립 과정은 소극적이며 현실에 타협하는 예술인으로서가 아니다. 그의 작품에서 극명하게 표현했듯이 당대의 현실을 보다 다각적이고 섬세하게 표현함으로써 독자에게 진정한 생활, 민족의 생활, 그리고 민족의 정체성을 모색하고자 했던 것이다. 그러기 위해서는 '구보'가 그러하듯이 깊은 방황과 고독과 소외의 과정을 거치게 되는 것이다. 깊은 성찰과 오류의 반복 과정을 통하여 참다운 생활인으로 거듭나기를 작가 박태원은 자신의 분신격인 '구보'를 통해 토로하고 있다. 제 Ⅲ장에서는 『천변풍경』에 나타난 '일상성(日常性)'을 중심으로 고찰한 뒤, 작가의식의 표현방법에 대해 살펴본다. 제 1절에서는 전지적 시점에 나타난 ...
박태원의『소설가 구보씨의 일일』과 『천변풍경』 두 작품을 통해 인간의 삶은 항상 사회적 변화와 직접적 혹은 간접적으로 상호작용 할 수밖에 없다는 사실과 관련하여, 필자는 작품을 통해 작가와 독자가 의사소통 할 수 있는 내재적 요소들(시점, 화자, 플롯, 서술기법, 언어)과 외재적 요소들(일상성, 계층과 체제, 소외, 현실 극복, 시대 표현)을 살펴보고자 한다. 본고에서는 형식주의적 방법의 한 형태로 박태원의 『소설가 구보씨의 일일』과 『천변풍경』두 작품을 분석한다. 형식주의적 방법은 작품 자체에 대한 연구와 꼼꼼한 독서를 강조하는 연구방법론 중의 하나로 주로 기법에 대한 연구와 언어학에 관한 구체적 연구를 중심으로 한다. 또한 루카치의 반영론(변증법적 미학 연구)도 연구 방법의 틀로 삼아 작품을 분석한다. 본론에서 고찰한 박태원의 두 작품에 나타난 특징들을 정리하면 다음과 같다. 제 Ⅱ장에서는 『소설가 구보씨의 일일』에 나타난 지식인의 의식과 그 변화 과정에 대해서 살펴본다. 1절에서는 시점의 특징으로 '내적 초점화'에 대해 고찰해 보고, 서술기법으로 장거리 문장, 콤마의 사용, 접속어의 사용, 종결어미 사용, 등에 대해 고찰한다. 2절에서는 주관세계의 의식의 흐름과 외부세계와의 절에서 오는 이분법적 의식구조, 3절에서는 시간과 공간의 이동에 따른 의식의 변화와 행복 탐색의 과정을 고찰한다. 박태원은 『소설가 구보씨의 일일』을 통하여 자신의 분신격인 '구보'를 내세워 현실의 인식 양상을 표현하며, 그 현실을 독자에게 여실히 주입시키고 있음을 확인할 수 있다. 1930년대 급변하는 식민지 자본주의 시대에 한 개인이 겪고 있는 도시 생활의 하루를 통하여 독자에게 개인의 하루가 전체의 하루가 될 수 있음을 시사하면서 심각한 문제를 제기하고, 그 문제를 어떻게 풀어가야 할 것인가를 주로 '생활'을 통해 보여주고 있다. 그는 '행복'의 의미를 자신의 현재 위치에서의 참생활인 '예술인'에서 찾고 있다. 즉 '참말 좋은 소설'을 쓰겠다는 그의 의지의 확립 과정은 소극적이며 현실에 타협하는 예술인으로서가 아니다. 그의 작품에서 극명하게 표현했듯이 당대의 현실을 보다 다각적이고 섬세하게 표현함으로써 독자에게 진정한 생활, 민족의 생활, 그리고 민족의 정체성을 모색하고자 했던 것이다. 그러기 위해서는 '구보'가 그러하듯이 깊은 방황과 고독과 소외의 과정을 거치게 되는 것이다. 깊은 성찰과 오류의 반복 과정을 통하여 참다운 생활인으로 거듭나기를 작가 박태원은 자신의 분신격인 '구보'를 통해 토로하고 있다. 제 Ⅲ장에서는 『천변풍경』에 나타난 '일상성(日常性)'을 중심으로 고찰한 뒤, 작가의식의 표현방법에 대해 살펴본다. 제 1절에서는 전지적 시점에 나타난 서술자의 개입과 객관성의 확보에 대해 고찰한 후, 몽타주 기법을 통하여 작가의식이 침투되는 양상을 살펴본다. 주로 장과 장 사이의 인과 관계가 결여되면서 각각 독립적인 서사구조가 50개로 편성되어 있고, 이런 기법은 다양한 인물군을 통해 다각도에서 현실을 조명하고 관찰하게 하는 '복수초점화'를 가능하게 하였다. 제 2절에서는 1절에서 살펴본 내용과 연관하여 등장인물들의 일상생활을 보다 객관적 거리를 유지하면서 표현하게 되는 특징으로 맥락이 이어짐을 소결할 수 있었다. 이로써 근대와 전근대의 과도기적 모순들을 보다 면밀하고 섬세하게 표현할 수 있는 기틀을 마련했음을 확인할 수 있었다. 주로 계층과 체제, 그리고 소외현상에 대한 모순들을 표현하는데 중심을 두고 살펴보았다. 마지막 제 3절에서는 작가의식의 표출로서 새로운 생활을 모색하게 하는 주제적 접근을 시도하였다. 억압과 희생의 강요 대상이던 여성으로서 현실을 극복하는 모습, 기성세대의 소극적이고 현실타협적인 면과 대조적으로 미래를 준비하는 청소년 세대의 현실 극복의 모습을 중심으로 고찰한다. 박태원의 두 작품을 고찰하면서 작품 전체에 감도는 암울한 현실을 직감하면서 그 속에서 세심하고 조용하게 속삭이는 박태원의 의식을 확인했다. 그것은 한 사회의 기본이 되는, 가장 핵심적 기저(基底)에 깔린 사회 구성원들의 생활 그 자체의 모습이었다. 인간들은 누구나 모두 생활을 한다. 생활하지 않고는 살 수 없다는 진리는 인간이 사회적 동물이라는 과학적 이론으로만 설명할 수 있는 것이 아니다. 작가는 바로 이점을 근간으로 그의 의식의 세계를 표현하고 있다. 즉 한 개인의 방황과 의식의 확립과정(『소설가 구보씨의 일일』)과 도시 생활인들의 다양한 일상 풍경과 미래에 대한 준비과정(『천변풍경』)을 통하여 표현했다. 또한 근대를 살아가는 평범한 생활인들이 공감할 수 있도록 다양한 계층의 언어를 충실하게 구사하려고 했고, 그로써 대중문학의 보급에도 기여하고 있음을 확인했다. 위의 두 작품이 지향하고 있었던 특성을 정리하면 다음과 같다. (1) 도시를 주된 공간 배경으로 한다는 점 (2) 실직한 지식인들의 삶을 주로 다룬다는 점 (3) 도시로 인해 분비된 병리 현상을 다루었다는 점 (4) 기법과 문체를 다양하게 실험적으로 시도한다는 점 (5) 내면의 의식과 삶의 다양한 일상성(日常性)에 주목함으로써 플롯의 구성이 약화되고 있다는 점 (6) 계층과 체제의 변모 양상과 소외현상을 일상성(日常性)에 초점을 두고 서술했다는 점 (7) 당대 사용하던 실제 언어를 사실적으로 서술하려고 했다는 점 (8) 여성들의 적극적인 삶의 모습을 표현했다는 점 (9) 개인의 일상생활과 다양한 인물군(人物群)의 서로 다른 일상의 모습을 서술함으로써 다양한 측면에서 독자에게 당대 현실 생활의 모습을 표현하고 있다는 점 등으로 요약된다. 『소설가 구보씨의 일일』은 '생활' 과 '소설' , '당위' 와 '욕망' 사이의 괴리적 상황이 야기하는 불행한 의식으로 인한 소설가의 존재론적 소외와 갈등이 서사의 초점으로 기능하고 있음을 알 수 있다. 또한 『천변풍경』에서는 1930년대 근대화되어 가는 경성(京城)의 모순된 현실 속에 살아가는 소시민들의 일상성을 객관세계에서 객관적으로 보여주었다는 점에서 『소설가 구보씨의 일일』과 대비되고 있다. 근대와 전근대의 과도기적 분기점으로 서사되는 천변에서의 다양한 인물들의 일상의 모습과 심리를 외적 초점화를 통해 단편화된 절(몽타주 기법) 단위로 표현했다. '천변'의 풍경을 카메라로 찍듯이 묘사함으로써 작가는 생생한 현장의 장면을 포착하는 효과를 거들 수 있고, 이는 두 가지로 나타났다. 하나는 도시 세태를 잘 반영할 수 있었다는 점이고, 다른 하나는 그 세태 변화 내면에서 꿈틀거리며, 그 세태를 모방하기도 하고 역으로 세태 변화를 추동시키기도 했던 '천변'의 '욕망의 풍경'을 생생하게 보여줄 수 있었다는 점이다. 이는 상상적 질서에서 완전히 벗어난 상징적 주체가, 지배적 상징적 질서와 객관적 거리를 유지함으로써 생겨난 것으로 귀결된다.
박태원의『소설가 구보씨의 일일』과 『천변풍경』 두 작품을 통해 인간의 삶은 항상 사회적 변화와 직접적 혹은 간접적으로 상호작용 할 수밖에 없다는 사실과 관련하여, 필자는 작품을 통해 작가와 독자가 의사소통 할 수 있는 내재적 요소들(시점, 화자, 플롯, 서술기법, 언어)과 외재적 요소들(일상성, 계층과 체제, 소외, 현실 극복, 시대 표현)을 살펴보고자 한다. 본고에서는 형식주의적 방법의 한 형태로 박태원의 『소설가 구보씨의 일일』과 『천변풍경』두 작품을 분석한다. 형식주의적 방법은 작품 자체에 대한 연구와 꼼꼼한 독서를 강조하는 연구방법론 중의 하나로 주로 기법에 대한 연구와 언어학에 관한 구체적 연구를 중심으로 한다. 또한 루카치의 반영론(변증법적 미학 연구)도 연구 방법의 틀로 삼아 작품을 분석한다. 본론에서 고찰한 박태원의 두 작품에 나타난 특징들을 정리하면 다음과 같다. 제 Ⅱ장에서는 『소설가 구보씨의 일일』에 나타난 지식인의 의식과 그 변화 과정에 대해서 살펴본다. 1절에서는 시점의 특징으로 '내적 초점화'에 대해 고찰해 보고, 서술기법으로 장거리 문장, 콤마의 사용, 접속어의 사용, 종결어미 사용, 등에 대해 고찰한다. 2절에서는 주관세계의 의식의 흐름과 외부세계와의 절에서 오는 이분법적 의식구조, 3절에서는 시간과 공간의 이동에 따른 의식의 변화와 행복 탐색의 과정을 고찰한다. 박태원은 『소설가 구보씨의 일일』을 통하여 자신의 분신격인 '구보'를 내세워 현실의 인식 양상을 표현하며, 그 현실을 독자에게 여실히 주입시키고 있음을 확인할 수 있다. 1930년대 급변하는 식민지 자본주의 시대에 한 개인이 겪고 있는 도시 생활의 하루를 통하여 독자에게 개인의 하루가 전체의 하루가 될 수 있음을 시사하면서 심각한 문제를 제기하고, 그 문제를 어떻게 풀어가야 할 것인가를 주로 '생활'을 통해 보여주고 있다. 그는 '행복'의 의미를 자신의 현재 위치에서의 참생활인 '예술인'에서 찾고 있다. 즉 '참말 좋은 소설'을 쓰겠다는 그의 의지의 확립 과정은 소극적이며 현실에 타협하는 예술인으로서가 아니다. 그의 작품에서 극명하게 표현했듯이 당대의 현실을 보다 다각적이고 섬세하게 표현함으로써 독자에게 진정한 생활, 민족의 생활, 그리고 민족의 정체성을 모색하고자 했던 것이다. 그러기 위해서는 '구보'가 그러하듯이 깊은 방황과 고독과 소외의 과정을 거치게 되는 것이다. 깊은 성찰과 오류의 반복 과정을 통하여 참다운 생활인으로 거듭나기를 작가 박태원은 자신의 분신격인 '구보'를 통해 토로하고 있다. 제 Ⅲ장에서는 『천변풍경』에 나타난 '일상성(日常性)'을 중심으로 고찰한 뒤, 작가의식의 표현방법에 대해 살펴본다. 제 1절에서는 전지적 시점에 나타난 서술자의 개입과 객관성의 확보에 대해 고찰한 후, 몽타주 기법을 통하여 작가의식이 침투되는 양상을 살펴본다. 주로 장과 장 사이의 인과 관계가 결여되면서 각각 독립적인 서사구조가 50개로 편성되어 있고, 이런 기법은 다양한 인물군을 통해 다각도에서 현실을 조명하고 관찰하게 하는 '복수초점화'를 가능하게 하였다. 제 2절에서는 1절에서 살펴본 내용과 연관하여 등장인물들의 일상생활을 보다 객관적 거리를 유지하면서 표현하게 되는 특징으로 맥락이 이어짐을 소결할 수 있었다. 이로써 근대와 전근대의 과도기적 모순들을 보다 면밀하고 섬세하게 표현할 수 있는 기틀을 마련했음을 확인할 수 있었다. 주로 계층과 체제, 그리고 소외현상에 대한 모순들을 표현하는데 중심을 두고 살펴보았다. 마지막 제 3절에서는 작가의식의 표출로서 새로운 생활을 모색하게 하는 주제적 접근을 시도하였다. 억압과 희생의 강요 대상이던 여성으로서 현실을 극복하는 모습, 기성세대의 소극적이고 현실타협적인 면과 대조적으로 미래를 준비하는 청소년 세대의 현실 극복의 모습을 중심으로 고찰한다. 박태원의 두 작품을 고찰하면서 작품 전체에 감도는 암울한 현실을 직감하면서 그 속에서 세심하고 조용하게 속삭이는 박태원의 의식을 확인했다. 그것은 한 사회의 기본이 되는, 가장 핵심적 기저(基底)에 깔린 사회 구성원들의 생활 그 자체의 모습이었다. 인간들은 누구나 모두 생활을 한다. 생활하지 않고는 살 수 없다는 진리는 인간이 사회적 동물이라는 과학적 이론으로만 설명할 수 있는 것이 아니다. 작가는 바로 이점을 근간으로 그의 의식의 세계를 표현하고 있다. 즉 한 개인의 방황과 의식의 확립과정(『소설가 구보씨의 일일』)과 도시 생활인들의 다양한 일상 풍경과 미래에 대한 준비과정(『천변풍경』)을 통하여 표현했다. 또한 근대를 살아가는 평범한 생활인들이 공감할 수 있도록 다양한 계층의 언어를 충실하게 구사하려고 했고, 그로써 대중문학의 보급에도 기여하고 있음을 확인했다. 위의 두 작품이 지향하고 있었던 특성을 정리하면 다음과 같다. (1) 도시를 주된 공간 배경으로 한다는 점 (2) 실직한 지식인들의 삶을 주로 다룬다는 점 (3) 도시로 인해 분비된 병리 현상을 다루었다는 점 (4) 기법과 문체를 다양하게 실험적으로 시도한다는 점 (5) 내면의 의식과 삶의 다양한 일상성(日常性)에 주목함으로써 플롯의 구성이 약화되고 있다는 점 (6) 계층과 체제의 변모 양상과 소외현상을 일상성(日常性)에 초점을 두고 서술했다는 점 (7) 당대 사용하던 실제 언어를 사실적으로 서술하려고 했다는 점 (8) 여성들의 적극적인 삶의 모습을 표현했다는 점 (9) 개인의 일상생활과 다양한 인물군(人物群)의 서로 다른 일상의 모습을 서술함으로써 다양한 측면에서 독자에게 당대 현실 생활의 모습을 표현하고 있다는 점 등으로 요약된다. 『소설가 구보씨의 일일』은 '생활' 과 '소설' , '당위' 와 '욕망' 사이의 괴리적 상황이 야기하는 불행한 의식으로 인한 소설가의 존재론적 소외와 갈등이 서사의 초점으로 기능하고 있음을 알 수 있다. 또한 『천변풍경』에서는 1930년대 근대화되어 가는 경성(京城)의 모순된 현실 속에 살아가는 소시민들의 일상성을 객관세계에서 객관적으로 보여주었다는 점에서 『소설가 구보씨의 일일』과 대비되고 있다. 근대와 전근대의 과도기적 분기점으로 서사되는 천변에서의 다양한 인물들의 일상의 모습과 심리를 외적 초점화를 통해 단편화된 절(몽타주 기법) 단위로 표현했다. '천변'의 풍경을 카메라로 찍듯이 묘사함으로써 작가는 생생한 현장의 장면을 포착하는 효과를 거들 수 있고, 이는 두 가지로 나타났다. 하나는 도시 세태를 잘 반영할 수 있었다는 점이고, 다른 하나는 그 세태 변화 내면에서 꿈틀거리며, 그 세태를 모방하기도 하고 역으로 세태 변화를 추동시키기도 했던 '천변'의 '욕망의 풍경'을 생생하게 보여줄 수 있었다는 점이다. 이는 상상적 질서에서 완전히 벗어난 상징적 주체가, 지배적 상징적 질서와 객관적 거리를 유지함으로써 생겨난 것으로 귀결된다.
Above two piece of works show human life that cannot help interacting with social change whether it has a direct effect or indirect effect. Being based on this fact, I looked into intrinsic and extrinsic factors of Park Tae Won's novel. In this report, I intended to analyze two works, 『The Novelist,...
Above two piece of works show human life that cannot help interacting with social change whether it has a direct effect or indirect effect. Being based on this fact, I looked into intrinsic and extrinsic factors of Park Tae Won's novel. In this report, I intended to analyze two works, 『The Novelist, Mr. Goobo's daily life』and 『The Cheonbyun scenery』as an example of formalistic methods. Formalistic method is one of research methods that research itself and emphasize the importance of careful reading. It places more importance on research in technique and linguistics. Also I used 'The theory of reflection written by G. Lukacs. as a part of research method. I tried to consider in technique aspects and the writer's artistic aware at the same time. A partial assessment abort Park Tae Won must be corrected and complemented because such an assessment overly focus on expressional form. The distinctive features of Park Tae Won's two works is so as to : In Chapter Ⅱ, I looked into about the consciousness of the intellectual and the change course to appear in 『 The Novelist, Mr. Goobo's daily life』. In Paragraph one, I tried to consider 'inner focalization' as one kind of the feature of the point of view and looked into a long distance sentence, use of comma, use of conjunction, and use of conclusion suffix by the description technique. In Paragraph two, I looked into about the flow of consciousness in his inner world and the dichotomy consciousness structure by the severance from the outer world. In Paragraph three, I looked into the change according to the movement of the time and space of consciousness and the course of a happiness search. I can confirm that Park Tae Won, through 『 The Novelist, Mr. Goobo's daily life』, is expressing a recognition aspect of reading by making 'Goobo' , his other self character, stand and is instilling the reality into the reader vividly. He present the serious problem which alludes to a day of the individual becoming the day of the total through a day of one city life which the individual is suffering in the period of a colony capitalism which change suddenly in 1930s to readers. And he mainly shows how to solve the problem through the 'life'. He is looking for the meaning of 'happiness' in the artist's true life such as his present situation. In a word, establishment course of his will to write 'really good novel' is not as an passive artist's which compromise with his daily life. Showed in his work clearly, he wants to search the true life, the race life and the national identity by expressing the reality of those days variously and delicately. Consequently 'Goobo' should suffer the course of the deep wander, solitude and estrangement. Park Tae Won, the author, says we are born again as a true livelihood man through the self-examination and the recursion of mistake by making 'Goobo', his other self character, stand. In Chapter Ⅲ, I mainly considered the dailiness written in 『the Cheonbyun Scenery』. Then I watched for the express way of an authorism. At the first passage, After looking into the intervention of author and the ensurence of obectivities, I had considered the condition of the author's spirit infiltered by the montage methods. So, I realized that there are fifty independent time description by lack of cause and effect system between chapters, and these descriptive method made it possible multi-focus writing way that made readers observe the many-sided realities, through one kind of characters, I could conclude that there was s flood to the express that the author described the characters standing aside. It meant that I could definite that the author made up the way to express an immoderate inconsistency of modern and premodern period. In this passage, mostly I observed Park Tae Won's(the author's) way to describe inconsistencies about a social stratum, a social system and an estrange men. In the third passage, I tried approach to the topic that made readers find a new life by expressing the author's spirit. Then, I mainly thought about the scenes that the heroine conquered difficult situations as a woman who was forced to sacrifice, and who was a juvenile generation preparing future, contrastably the passive adult generation who had to compromise with inconsistent realities of life(the colonial period ruled by japanese imperialists. As looking into the above two works, I perceived the tendency of gloomy realities of colonial period in general and the author's detail spirit whispering silently to readers. That was just the real livelihood of form-society people based on the main social infrastructure. Everybody barely manage to eke out a living in their unique life style everyday. That is destiny chained to man. That is the point. That shows us very important truth. That is scientific aspect theory that man is social creature. The author emphasizes readers this point and infuses his spirit into readers mind. 『The Novelist, Mr. Goobo's daily life』is functioned a novelist's alienation of existence being and conflict. Because of unhappy consciousness which caused by situation of alienation between 'reality' and 'fiction' and 'what should be' and 'desire on inner focalization. And also 『the Cheonbyun Scenery』describes directively the grassroots's daily lives who are living in inconsistent realities of life of the cities which are civilizing in 1930s. So this is in contract with 『The Novelist, Mr. Goobo's daily life』. The author, Park Tae Won, describes daily lives and mentalities of various characters, which are described as transition period between modern and premodern ages, by using Montage unit(a kind of narrative structure techniques). Describing scenery of 'Cheonbyun' like photographing with camera, he could show us the effectiveness of directness. This was revealed as two point. One is he could reflect the prevailing state of the city, the other is he could show us 'Scenery of desire' of 'Cheonbyun' which wriggled in the inside of change of the prevailing state and imitated the prevailing state, or provoked change of prevailing state. These results were turned out by the symbolic main body, who was perfectly out of the imaginative world, was keeping the dominant symbolic order and objective distance.
Above two piece of works show human life that cannot help interacting with social change whether it has a direct effect or indirect effect. Being based on this fact, I looked into intrinsic and extrinsic factors of Park Tae Won's novel. In this report, I intended to analyze two works, 『The Novelist, Mr. Goobo's daily life』and 『The Cheonbyun scenery』as an example of formalistic methods. Formalistic method is one of research methods that research itself and emphasize the importance of careful reading. It places more importance on research in technique and linguistics. Also I used 'The theory of reflection written by G. Lukacs. as a part of research method. I tried to consider in technique aspects and the writer's artistic aware at the same time. A partial assessment abort Park Tae Won must be corrected and complemented because such an assessment overly focus on expressional form. The distinctive features of Park Tae Won's two works is so as to : In Chapter Ⅱ, I looked into about the consciousness of the intellectual and the change course to appear in 『 The Novelist, Mr. Goobo's daily life』. In Paragraph one, I tried to consider 'inner focalization' as one kind of the feature of the point of view and looked into a long distance sentence, use of comma, use of conjunction, and use of conclusion suffix by the description technique. In Paragraph two, I looked into about the flow of consciousness in his inner world and the dichotomy consciousness structure by the severance from the outer world. In Paragraph three, I looked into the change according to the movement of the time and space of consciousness and the course of a happiness search. I can confirm that Park Tae Won, through 『 The Novelist, Mr. Goobo's daily life』, is expressing a recognition aspect of reading by making 'Goobo' , his other self character, stand and is instilling the reality into the reader vividly. He present the serious problem which alludes to a day of the individual becoming the day of the total through a day of one city life which the individual is suffering in the period of a colony capitalism which change suddenly in 1930s to readers. And he mainly shows how to solve the problem through the 'life'. He is looking for the meaning of 'happiness' in the artist's true life such as his present situation. In a word, establishment course of his will to write 'really good novel' is not as an passive artist's which compromise with his daily life. Showed in his work clearly, he wants to search the true life, the race life and the national identity by expressing the reality of those days variously and delicately. Consequently 'Goobo' should suffer the course of the deep wander, solitude and estrangement. Park Tae Won, the author, says we are born again as a true livelihood man through the self-examination and the recursion of mistake by making 'Goobo', his other self character, stand. In Chapter Ⅲ, I mainly considered the dailiness written in 『the Cheonbyun Scenery』. Then I watched for the express way of an authorism. At the first passage, After looking into the intervention of author and the ensurence of obectivities, I had considered the condition of the author's spirit infiltered by the montage methods. So, I realized that there are fifty independent time description by lack of cause and effect system between chapters, and these descriptive method made it possible multi-focus writing way that made readers observe the many-sided realities, through one kind of characters, I could conclude that there was s flood to the express that the author described the characters standing aside. It meant that I could definite that the author made up the way to express an immoderate inconsistency of modern and premodern period. In this passage, mostly I observed Park Tae Won's(the author's) way to describe inconsistencies about a social stratum, a social system and an estrange men. In the third passage, I tried approach to the topic that made readers find a new life by expressing the author's spirit. Then, I mainly thought about the scenes that the heroine conquered difficult situations as a woman who was forced to sacrifice, and who was a juvenile generation preparing future, contrastably the passive adult generation who had to compromise with inconsistent realities of life(the colonial period ruled by japanese imperialists. As looking into the above two works, I perceived the tendency of gloomy realities of colonial period in general and the author's detail spirit whispering silently to readers. That was just the real livelihood of form-society people based on the main social infrastructure. Everybody barely manage to eke out a living in their unique life style everyday. That is destiny chained to man. That is the point. That shows us very important truth. That is scientific aspect theory that man is social creature. The author emphasizes readers this point and infuses his spirit into readers mind. 『The Novelist, Mr. Goobo's daily life』is functioned a novelist's alienation of existence being and conflict. Because of unhappy consciousness which caused by situation of alienation between 'reality' and 'fiction' and 'what should be' and 'desire on inner focalization. And also 『the Cheonbyun Scenery』describes directively the grassroots's daily lives who are living in inconsistent realities of life of the cities which are civilizing in 1930s. So this is in contract with 『The Novelist, Mr. Goobo's daily life』. The author, Park Tae Won, describes daily lives and mentalities of various characters, which are described as transition period between modern and premodern ages, by using Montage unit(a kind of narrative structure techniques). Describing scenery of 'Cheonbyun' like photographing with camera, he could show us the effectiveness of directness. This was revealed as two point. One is he could reflect the prevailing state of the city, the other is he could show us 'Scenery of desire' of 'Cheonbyun' which wriggled in the inside of change of the prevailing state and imitated the prevailing state, or provoked change of prevailing state. These results were turned out by the symbolic main body, who was perfectly out of the imaginative world, was keeping the dominant symbolic order and objective distance.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.