본 연구는 중학교 과학과 수업에서 순환학습 모형이 과학적 태도와 학업성취도에 미치는 효과를 검증하는 데 목적이 있다. 가. 순환학습 모형을 적용한 수업이 중학생들의 과학적 태도에 어떠한 영향을 미치는가? 나. 순환학습 모형을 적용한 수업이 중학생들의 학업성취도에 어떠한 영향을 미치는가? 이러한 연구 문제를 해결하기 위하여 경기도 특정지역의 중학교 1학년 2학급 72명을 대상으로 실시하였다. 실험집단으로 삼은 1개 학급 36명은 순환학습모형 적용수업을 하고, 통제집단 36명은 전통적인 수업 방법으로 하였다. 실험 결과를 알아보기 위하여 교수·학습 과정에서 학습 단원인 상태변화와 에너지 문제를 종합 분석하여 학생들이 자주 접하게 되는 학업성취도검사지 25문항을 하였고, 과학적 태도 검사지는 기존의 것으로 사용하였다. 과학적 태도와 학업성취도 검사지를 통하여 사전검사에서 두 집단이 동질적임을 알았고, 성별에 따른 남·여 분류에서도 유의하지 않게 나타나 차이가 없음을 알 수 있었다. 순환학습 모형의 전후 과학적 태도와 학업성취도의 차이를 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, 순환학습 모형으로 수업을 한 실험집단은 전통적인 수업방법으로 수업을 한 통제집단보다 과학적 태도 점수가 더 높았다. 둘째, 순환학습 모형으로 수업을 한 실험집단은 전통적인 수업방법으로 수업을 한 통제집단보다 학업성취도가 더 높았다. 따라서, 순환학습 모형의 적용은 ...
본 연구는 중학교 과학과 수업에서 순환학습 모형이 과학적 태도와 학업성취도에 미치는 효과를 검증하는 데 목적이 있다. 가. 순환학습 모형을 적용한 수업이 중학생들의 과학적 태도에 어떠한 영향을 미치는가? 나. 순환학습 모형을 적용한 수업이 중학생들의 학업성취도에 어떠한 영향을 미치는가? 이러한 연구 문제를 해결하기 위하여 경기도 특정지역의 중학교 1학년 2학급 72명을 대상으로 실시하였다. 실험집단으로 삼은 1개 학급 36명은 순환학습모형 적용수업을 하고, 통제집단 36명은 전통적인 수업 방법으로 하였다. 실험 결과를 알아보기 위하여 교수·학습 과정에서 학습 단원인 상태변화와 에너지 문제를 종합 분석하여 학생들이 자주 접하게 되는 학업성취도검사지 25문항을 하였고, 과학적 태도 검사지는 기존의 것으로 사용하였다. 과학적 태도와 학업성취도 검사지를 통하여 사전검사에서 두 집단이 동질적임을 알았고, 성별에 따른 남·여 분류에서도 유의하지 않게 나타나 차이가 없음을 알 수 있었다. 순환학습 모형의 전후 과학적 태도와 학업성취도의 차이를 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, 순환학습 모형으로 수업을 한 실험집단은 전통적인 수업방법으로 수업을 한 통제집단보다 과학적 태도 점수가 더 높았다. 둘째, 순환학습 모형으로 수업을 한 실험집단은 전통적인 수업방법으로 수업을 한 통제집단보다 학업성취도가 더 높았다. 따라서, 순환학습 모형의 적용은 오개념에 대한 판단을 관심과 흥미, 다양한 의견으로 조별로 교환하며 학습할 수 있어 과학적 태도 점수에 영향을 주었고, 또한, 공통의 과제와 탐구학습을 수업목표에 도달될 수 있도록 책임감·친밀감으로 탐구수행에 도래하여 과학 학업성취도 점수를 높이는 데 매우 효과적임을 알 수 있었다.
본 연구는 중학교 과학과 수업에서 순환학습 모형이 과학적 태도와 학업성취도에 미치는 효과를 검증하는 데 목적이 있다. 가. 순환학습 모형을 적용한 수업이 중학생들의 과학적 태도에 어떠한 영향을 미치는가? 나. 순환학습 모형을 적용한 수업이 중학생들의 학업성취도에 어떠한 영향을 미치는가? 이러한 연구 문제를 해결하기 위하여 경기도 특정지역의 중학교 1학년 2학급 72명을 대상으로 실시하였다. 실험집단으로 삼은 1개 학급 36명은 순환학습모형 적용수업을 하고, 통제집단 36명은 전통적인 수업 방법으로 하였다. 실험 결과를 알아보기 위하여 교수·학습 과정에서 학습 단원인 상태변화와 에너지 문제를 종합 분석하여 학생들이 자주 접하게 되는 학업성취도검사지 25문항을 하였고, 과학적 태도 검사지는 기존의 것으로 사용하였다. 과학적 태도와 학업성취도 검사지를 통하여 사전검사에서 두 집단이 동질적임을 알았고, 성별에 따른 남·여 분류에서도 유의하지 않게 나타나 차이가 없음을 알 수 있었다. 순환학습 모형의 전후 과학적 태도와 학업성취도의 차이를 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, 순환학습 모형으로 수업을 한 실험집단은 전통적인 수업방법으로 수업을 한 통제집단보다 과학적 태도 점수가 더 높았다. 둘째, 순환학습 모형으로 수업을 한 실험집단은 전통적인 수업방법으로 수업을 한 통제집단보다 학업성취도가 더 높았다. 따라서, 순환학습 모형의 적용은 오개념에 대한 판단을 관심과 흥미, 다양한 의견으로 조별로 교환하며 학습할 수 있어 과학적 태도 점수에 영향을 주었고, 또한, 공통의 과제와 탐구학습을 수업목표에 도달될 수 있도록 책임감·친밀감으로 탐구수행에 도래하여 과학 학업성취도 점수를 높이는 데 매우 효과적임을 알 수 있었다.
The purpose of this research was to investigate the effect of learning Cycle Model on the middle students' improvement of scientific attitude and academic achievement. a. What's the effect of learning Cycle Model on the middle students' scientific attitude. b. What's the effect of learning Cycle Mod...
The purpose of this research was to investigate the effect of learning Cycle Model on the middle students' improvement of scientific attitude and academic achievement. a. What's the effect of learning Cycle Model on the middle students' scientific attitude. b. What's the effect of learning Cycle Model on the middle students' academic achievement. This research had to solve these problems, because it was practiced to object seventy two students in first and second grade of middle school located in special area of Kyong Gi Province. One class of thirty six students had learned to apply class of a learning Cycle Model. Another class had learned to a style of traditional teaching method. In order to see an experimental effect, researcher made 25 questions to test of state's change and problem's energy. Scientific attitude testing paper had used existing things. It was tested to pretest of scientific attitude and academic achievement, those two groups was confirmed. It was analyzed to use spss 10.0 program of difference between the preceding and the following scientific attitude and academic achievement, the result followed: First, the experimental group had learned to a learning Cycle Model appeared more a high scientific attitude score than controlled group learned to traditional teaching method. Second, the experimental group had learned to a learning Cycle Model appeared more a high academic achievement than controlled group learned to traditional teaching method. Accordingly, the application of a learning Cycle Model had a effect on scientific attitude grade, because students could have learned exchanging of each part to error conceptional judgement with interest, concern and variable opinion. Furthermore, it was very effective method to increase science scholarship grade with responsibility, close relationship in order to reach the goal for common assignment, research learning.
The purpose of this research was to investigate the effect of learning Cycle Model on the middle students' improvement of scientific attitude and academic achievement. a. What's the effect of learning Cycle Model on the middle students' scientific attitude. b. What's the effect of learning Cycle Model on the middle students' academic achievement. This research had to solve these problems, because it was practiced to object seventy two students in first and second grade of middle school located in special area of Kyong Gi Province. One class of thirty six students had learned to apply class of a learning Cycle Model. Another class had learned to a style of traditional teaching method. In order to see an experimental effect, researcher made 25 questions to test of state's change and problem's energy. Scientific attitude testing paper had used existing things. It was tested to pretest of scientific attitude and academic achievement, those two groups was confirmed. It was analyzed to use spss 10.0 program of difference between the preceding and the following scientific attitude and academic achievement, the result followed: First, the experimental group had learned to a learning Cycle Model appeared more a high scientific attitude score than controlled group learned to traditional teaching method. Second, the experimental group had learned to a learning Cycle Model appeared more a high academic achievement than controlled group learned to traditional teaching method. Accordingly, the application of a learning Cycle Model had a effect on scientific attitude grade, because students could have learned exchanging of each part to error conceptional judgement with interest, concern and variable opinion. Furthermore, it was very effective method to increase science scholarship grade with responsibility, close relationship in order to reach the goal for common assignment, research learning.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.