[학위논문]인터넷 B2B 마케팅에 관한 연구 : B2B e-Marketplace의 마케팅 전략을 중심으로 A Study on the Internet B2B Marketing : Focusing on the Marketing Strategies of B2B e-Marketplace원문보기
인터넷이 가져온 패러다임의 변화는 기업환경을 시간적, 공간적 제약이 없는 무한경쟁의 시장으로 만들고, 기업경영에도 일대 혁신을 요구하고 있다. 이러한 환경에서 기업들은 적극적으로 인터넷을 통한 비즈니스에 관심을 가지게 되어 앞다투어 기업-소비자간(Business-to-Consumer: B2C) 전자상거래에 뛰어들었다. 하지만 얼마 지나지 않아 B2C 전자상거래에 대한 한계를 느끼고 그 거래규모나 성장 가능성이 큰 기업-기업간(Business-to-Business: B2B) 전자상거래로 관심을 돌리기 시작하였다. B2B 전자상거래가 활성화되면서 기업들은 효율성의 문제에 더 큰 관심을 가지게 되고, 인터넷 시대의 핵심이라고 할 수 있는 정보 전달 및 상거래의 효율성을 달성하기 위해 신개념 전자장터인 e-Marketplace를 등장시켰다. 그런데 B2B e-Marketplace는 기존의 off-line 조직 마케팅, 그리고 B2C 전자상거래와는 다른 새로운 마케팅 기법을 요구하게 되었다. 따라서 본 연구에서는 기존의 마케팅과 인터넷의 마케팅적 가치, B2B e-Marketplace의 특징 등을 종합하여 B2B e-Marketplace의 ...
인터넷이 가져온 패러다임의 변화는 기업환경을 시간적, 공간적 제약이 없는 무한경쟁의 시장으로 만들고, 기업경영에도 일대 혁신을 요구하고 있다. 이러한 환경에서 기업들은 적극적으로 인터넷을 통한 비즈니스에 관심을 가지게 되어 앞다투어 기업-소비자간(Business-to-Consumer: B2C) 전자상거래에 뛰어들었다. 하지만 얼마 지나지 않아 B2C 전자상거래에 대한 한계를 느끼고 그 거래규모나 성장 가능성이 큰 기업-기업간(Business-to-Business: B2B) 전자상거래로 관심을 돌리기 시작하였다. B2B 전자상거래가 활성화되면서 기업들은 효율성의 문제에 더 큰 관심을 가지게 되고, 인터넷 시대의 핵심이라고 할 수 있는 정보 전달 및 상거래의 효율성을 달성하기 위해 신개념 전자장터인 e-Marketplace를 등장시켰다. 그런데 B2B e-Marketplace는 기존의 off-line 조직 마케팅, 그리고 B2C 전자상거래와는 다른 새로운 마케팅 기법을 요구하게 되었다. 따라서 본 연구에서는 기존의 마케팅과 인터넷의 마케팅적 가치, B2B e-Marketplace의 특징 등을 종합하여 B2B e-Marketplace의 마케팅 전략을 4P(Product, Place, Price, Promotion)를 중심으로 하여 다음과 같이 도출해 보았다. 첫 번째 Product 전략으로 제품사양에 맞춘 제품 차별화, 다양한 거래방법 도입, 차별화된 컨텐츠 등 다양한 부가 서비스의 제공이 중요하다. 두 번째 Place 전략으로 물류 e-Marketplace의 구축이 중요하며, 신개념 중개자인 마켓메이커(Market Maker)의 활발한 활동과 수익배분 프로그램의 이용 등도 좋은 방법이 될 수 있다. 세 번째 Price 전략으로 구매자가 가격을 결정하는 방식의 역시장의 형성과 비교구매 시스템의 구축, 고객별 총가치에 따른 가격 차별화 등의 도입과 함께 안전한 결제 시스템의 구축과 금융기관과의 연결 등이 요구된다. 마지막 Promotion 전략으로 e-Catalog 제공이나 E-mail 마케팅의 방법을 사용할 수 있고, 다양한 기술을 통해서 가상체험(virtual reality)을 제공하는 것도 좋은 전략이 될 수 있다. 인터넷을 통한 B2B e-Marketplace가 이러한 마케팅 전략을 가지고 활발히 운영되도록 하기 위해서는 기업 내부의 인프라 구축과 기업들의 B2B 전자상거래에 대한 인식 제고, e-Marketplace 운영업체들의 준비 등이 필요하다. 또한 제품의 규격화와 표준화가 필수적이며, 기업의 Legacy 시스템과 통합이 가능한 ERP 등의 Back-end 시스템과 적절한 솔루션의 도입, 결제 관련 보안시스템의 강화 등이 요구된다. 현재는 산업별 e-Marketplace가 성장세를 주도해 나가는 가운데 점차 기능별 e-Marketplace에 대한 요구가 증대되고 있으며, 금융과 물류부문 등에서의 e-Marketplace 구축을 통해 활발한 전자상거래의 유도와 더불어 운영상의 효율성을 높이는 것이 중요한 이슈로 등장하고 있다. 향후 e-Marketplace는 참여 기업들의 운영능력과 참여정도에 따라 성장세가 가속화될 것으로 보인다. 본 연구는 인터넷 B2B e-Marketplace 마케팅 전략의 체계적인 이론 정립을 위한 선행적 연구라는 점에서 학문적 의의를 찾아볼 수 있다. 그러나 설문조사 등을 통한 실증분석이 이루어지지 못했다는 점에서 향후 후속 연구가 필요하다고 하겠다.
인터넷이 가져온 패러다임의 변화는 기업환경을 시간적, 공간적 제약이 없는 무한경쟁의 시장으로 만들고, 기업경영에도 일대 혁신을 요구하고 있다. 이러한 환경에서 기업들은 적극적으로 인터넷을 통한 비즈니스에 관심을 가지게 되어 앞다투어 기업-소비자간(Business-to-Consumer: B2C) 전자상거래에 뛰어들었다. 하지만 얼마 지나지 않아 B2C 전자상거래에 대한 한계를 느끼고 그 거래규모나 성장 가능성이 큰 기업-기업간(Business-to-Business: B2B) 전자상거래로 관심을 돌리기 시작하였다. B2B 전자상거래가 활성화되면서 기업들은 효율성의 문제에 더 큰 관심을 가지게 되고, 인터넷 시대의 핵심이라고 할 수 있는 정보 전달 및 상거래의 효율성을 달성하기 위해 신개념 전자장터인 e-Marketplace를 등장시켰다. 그런데 B2B e-Marketplace는 기존의 off-line 조직 마케팅, 그리고 B2C 전자상거래와는 다른 새로운 마케팅 기법을 요구하게 되었다. 따라서 본 연구에서는 기존의 마케팅과 인터넷의 마케팅적 가치, B2B e-Marketplace의 특징 등을 종합하여 B2B e-Marketplace의 마케팅 전략을 4P(Product, Place, Price, Promotion)를 중심으로 하여 다음과 같이 도출해 보았다. 첫 번째 Product 전략으로 제품사양에 맞춘 제품 차별화, 다양한 거래방법 도입, 차별화된 컨텐츠 등 다양한 부가 서비스의 제공이 중요하다. 두 번째 Place 전략으로 물류 e-Marketplace의 구축이 중요하며, 신개념 중개자인 마켓메이커(Market Maker)의 활발한 활동과 수익배분 프로그램의 이용 등도 좋은 방법이 될 수 있다. 세 번째 Price 전략으로 구매자가 가격을 결정하는 방식의 역시장의 형성과 비교구매 시스템의 구축, 고객별 총가치에 따른 가격 차별화 등의 도입과 함께 안전한 결제 시스템의 구축과 금융기관과의 연결 등이 요구된다. 마지막 Promotion 전략으로 e-Catalog 제공이나 E-mail 마케팅의 방법을 사용할 수 있고, 다양한 기술을 통해서 가상체험(virtual reality)을 제공하는 것도 좋은 전략이 될 수 있다. 인터넷을 통한 B2B e-Marketplace가 이러한 마케팅 전략을 가지고 활발히 운영되도록 하기 위해서는 기업 내부의 인프라 구축과 기업들의 B2B 전자상거래에 대한 인식 제고, e-Marketplace 운영업체들의 준비 등이 필요하다. 또한 제품의 규격화와 표준화가 필수적이며, 기업의 Legacy 시스템과 통합이 가능한 ERP 등의 Back-end 시스템과 적절한 솔루션의 도입, 결제 관련 보안시스템의 강화 등이 요구된다. 현재는 산업별 e-Marketplace가 성장세를 주도해 나가는 가운데 점차 기능별 e-Marketplace에 대한 요구가 증대되고 있으며, 금융과 물류부문 등에서의 e-Marketplace 구축을 통해 활발한 전자상거래의 유도와 더불어 운영상의 효율성을 높이는 것이 중요한 이슈로 등장하고 있다. 향후 e-Marketplace는 참여 기업들의 운영능력과 참여정도에 따라 성장세가 가속화될 것으로 보인다. 본 연구는 인터넷 B2B e-Marketplace 마케팅 전략의 체계적인 이론 정립을 위한 선행적 연구라는 점에서 학문적 의의를 찾아볼 수 있다. 그러나 설문조사 등을 통한 실증분석이 이루어지지 못했다는 점에서 향후 후속 연구가 필요하다고 하겠다.
Changes in business paradigms caused by Internet have made industrial environment be infinite-competitive markets beyond time and space restrictions. In this context, a lot of companies, which come to take much interest in e-Business, rushed to B2C e-Commerce. Soon they have been exposed to its limi...
Changes in business paradigms caused by Internet have made industrial environment be infinite-competitive markets beyond time and space restrictions. In this context, a lot of companies, which come to take much interest in e-Business, rushed to B2C e-Commerce. Soon they have been exposed to its limitation, turning their interest to B2B e-Commerce. As B2B e-Commerce gets activated, efficiency becomes the hot issue and the new concept of e-Marketplace has emerged as an alternative for achieving the efficiency. However, B2B e-Marketplace is in need of new marketing strategies which are different from the traditional off-line B2B Marketing and B2C e-Commerce. Accordingly, this paper is focusing on the characteristics of the value of Internet marketing and B2B e-Marketplace as well as the 4P-based marketing strategies of B2B e-Marketplace as follows : First, as a product strategy, it is important to provide a variety of value-added services such as product differentiation, various trading channels and differentiated contents. Second, as a vehicle for a place strategy, e-Marketplace for logistics should be constructed and net market makers should be engaged in positive activities with the affiliation programs. Third, as a price strategy, the reverse market where purchasers have initiatives on the prices decision should be more activated with the comparison shopping system and the price differentiation should be introduced in accordance with the lifetime value of customers. Also, more safe settlement system should be established. Lastly, as a promotion strategy, e-Catalog or E-mail marketing methods should be utilized and virtual reality technique should be used for more effective promotion. Companies should have a better understanding of the importance of their inside infrastructures and B2B e-Commerce. Also, e-Marketplace enterprises should be well prepared with the view of operating B2B e-Marketplace actively with these strategies. And the standardization of products is imperative. Companies can increase the transaction volume with the help of the introduction of proper solutions like an ERP system being integrated with legacy systems as well as the reinforcement of a security system related to settlement. At present, the vertical e-Marketplaces are on the main stream. However, the horizontal e-Marketplaces are gradually being activated. The efficiency of management and the B2B transactions are expected to be increased with the finance and logistics e-Marketplace, which will be considered to grow greatly in accordance with the operating abilities and participatory degrees of related enterprises. This paper could be said to devote its theoretical contribution to more realistic marketing theory of B2B e-Marketplace. In the future, however, it should be supplemented by field survey and well-defined analysis.
Changes in business paradigms caused by Internet have made industrial environment be infinite-competitive markets beyond time and space restrictions. In this context, a lot of companies, which come to take much interest in e-Business, rushed to B2C e-Commerce. Soon they have been exposed to its limitation, turning their interest to B2B e-Commerce. As B2B e-Commerce gets activated, efficiency becomes the hot issue and the new concept of e-Marketplace has emerged as an alternative for achieving the efficiency. However, B2B e-Marketplace is in need of new marketing strategies which are different from the traditional off-line B2B Marketing and B2C e-Commerce. Accordingly, this paper is focusing on the characteristics of the value of Internet marketing and B2B e-Marketplace as well as the 4P-based marketing strategies of B2B e-Marketplace as follows : First, as a product strategy, it is important to provide a variety of value-added services such as product differentiation, various trading channels and differentiated contents. Second, as a vehicle for a place strategy, e-Marketplace for logistics should be constructed and net market makers should be engaged in positive activities with the affiliation programs. Third, as a price strategy, the reverse market where purchasers have initiatives on the prices decision should be more activated with the comparison shopping system and the price differentiation should be introduced in accordance with the lifetime value of customers. Also, more safe settlement system should be established. Lastly, as a promotion strategy, e-Catalog or E-mail marketing methods should be utilized and virtual reality technique should be used for more effective promotion. Companies should have a better understanding of the importance of their inside infrastructures and B2B e-Commerce. Also, e-Marketplace enterprises should be well prepared with the view of operating B2B e-Marketplace actively with these strategies. And the standardization of products is imperative. Companies can increase the transaction volume with the help of the introduction of proper solutions like an ERP system being integrated with legacy systems as well as the reinforcement of a security system related to settlement. At present, the vertical e-Marketplaces are on the main stream. However, the horizontal e-Marketplaces are gradually being activated. The efficiency of management and the B2B transactions are expected to be increased with the finance and logistics e-Marketplace, which will be considered to grow greatly in accordance with the operating abilities and participatory degrees of related enterprises. This paper could be said to devote its theoretical contribution to more realistic marketing theory of B2B e-Marketplace. In the future, however, it should be supplemented by field survey and well-defined analysis.
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