현대 과학기술의 발달에 힘입어 기존의 인력에 의존하던 거의 모든 작업들이 원가 절감과 생산성 향상의 관점에서 기계화, 자동화되어 가고, 인간의 힘을 필요로 하는 작업들이 점점 사라져 가고 있는 실정이다. 그 중에서도 특히 많은 산업현장에서 제품이나 물건의 출하, 입하, 그리고 적재나 하역 등의 작업을 하는 데에는 더 이상 인력에 의존하기보다 단시간에 대량의 물건을 운반할 수 있는 지게차가 널리 사용되고 있다. 그러나 지게차의 하역작업은 다량의 화물을 여러 장소로 운반할 수 있는 장점은 있으나 취급하는 화물의 대형화, 중량화, 고속화 등에 수반하는 등 새로운 형태의 산업재해가 발생되게 되었다. 노동부 내부 통계자료(2003년 11월)에 따르면, 지난 3년간 지게차작업과 관련하여 79명의 근로자가 사망하는 인적손실과 약 237억원의 물적손실이 발생하였다. 국내 전자S업체에서는 사망자 1인이 발생한 경우 재해자가 회사에 기여한 공로와 유족의 슬픔을 위로하는 차원에서 유족에게 산재 및 민사보상금 총액 3억원 수준의 합의금을 지불하였다. 또한 2000년도에 한국산업안전공단에서 실시한 "산업안전보건관련법에 규정된 안전 기준 및 대상 기계·기구 등의 적정성 검토 연구"에 의하면, 지게차는 사고빈도 및 사망자가 많은 운반기계이나 차량계 하역운반기계이기 때문에 적절한 대책이 제시되지 않으므로 지게차의 하역작업과 관련된 산업재해 예방과 그에 대한 안전대책이 절실히 요구되고 있다. ...
현대 과학기술의 발달에 힘입어 기존의 인력에 의존하던 거의 모든 작업들이 원가 절감과 생산성 향상의 관점에서 기계화, 자동화되어 가고, 인간의 힘을 필요로 하는 작업들이 점점 사라져 가고 있는 실정이다. 그 중에서도 특히 많은 산업현장에서 제품이나 물건의 출하, 입하, 그리고 적재나 하역 등의 작업을 하는 데에는 더 이상 인력에 의존하기보다 단시간에 대량의 물건을 운반할 수 있는 지게차가 널리 사용되고 있다. 그러나 지게차의 하역작업은 다량의 화물을 여러 장소로 운반할 수 있는 장점은 있으나 취급하는 화물의 대형화, 중량화, 고속화 등에 수반하는 등 새로운 형태의 산업재해가 발생되게 되었다. 노동부 내부 통계자료(2003년 11월)에 따르면, 지난 3년간 지게차작업과 관련하여 79명의 근로자가 사망하는 인적손실과 약 237억원의 물적손실이 발생하였다. 국내 전자S업체에서는 사망자 1인이 발생한 경우 재해자가 회사에 기여한 공로와 유족의 슬픔을 위로하는 차원에서 유족에게 산재 및 민사보상금 총액 3억원 수준의 합의금을 지불하였다. 또한 2000년도에 한국산업안전공단에서 실시한 "산업안전보건관련법에 규정된 안전 기준 및 대상 기계·기구 등의 적정성 검토 연구"에 의하면, 지게차는 사고빈도 및 사망자가 많은 운반기계이나 차량계 하역운반기계이기 때문에 적절한 대책이 제시되지 않으므로 지게차의 하역작업과 관련된 산업재해 예방과 그에 대한 안전대책이 절실히 요구되고 있다. 프레스, 크레인 등 유해·위험 기계·기구에 관한 연구는 상당히 진전되었으나 지게차 연구는 미흡함으로 본 연구에서는 작업장 내에서 중량물 운반의 대표적인 장비인 지게차의 주요국가 관련제도 검토 및 국내 지게차 재해현황과 설문조사를 통하여 안전관리 실태를 종합적으로 파악하고 지게차관리의 제도적·운영상의 문제점을 도출한 후 이에 대한 개선방안을 제시하였다. 지게차 관리제도의 보완, 안전장치 보급 및 부착, 특별안전교육 실시 강화, 안전수칙 준수를 생활화하여 지게차로 인한 산업재해를 예방함으로써 기업의 경쟁력과 생산성을 향상시켜야 할 것이다.
현대 과학기술의 발달에 힘입어 기존의 인력에 의존하던 거의 모든 작업들이 원가 절감과 생산성 향상의 관점에서 기계화, 자동화되어 가고, 인간의 힘을 필요로 하는 작업들이 점점 사라져 가고 있는 실정이다. 그 중에서도 특히 많은 산업현장에서 제품이나 물건의 출하, 입하, 그리고 적재나 하역 등의 작업을 하는 데에는 더 이상 인력에 의존하기보다 단시간에 대량의 물건을 운반할 수 있는 지게차가 널리 사용되고 있다. 그러나 지게차의 하역작업은 다량의 화물을 여러 장소로 운반할 수 있는 장점은 있으나 취급하는 화물의 대형화, 중량화, 고속화 등에 수반하는 등 새로운 형태의 산업재해가 발생되게 되었다. 노동부 내부 통계자료(2003년 11월)에 따르면, 지난 3년간 지게차작업과 관련하여 79명의 근로자가 사망하는 인적손실과 약 237억원의 물적손실이 발생하였다. 국내 전자S업체에서는 사망자 1인이 발생한 경우 재해자가 회사에 기여한 공로와 유족의 슬픔을 위로하는 차원에서 유족에게 산재 및 민사보상금 총액 3억원 수준의 합의금을 지불하였다. 또한 2000년도에 한국산업안전공단에서 실시한 "산업안전보건관련법에 규정된 안전 기준 및 대상 기계·기구 등의 적정성 검토 연구"에 의하면, 지게차는 사고빈도 및 사망자가 많은 운반기계이나 차량계 하역운반기계이기 때문에 적절한 대책이 제시되지 않으므로 지게차의 하역작업과 관련된 산업재해 예방과 그에 대한 안전대책이 절실히 요구되고 있다. 프레스, 크레인 등 유해·위험 기계·기구에 관한 연구는 상당히 진전되었으나 지게차 연구는 미흡함으로 본 연구에서는 작업장 내에서 중량물 운반의 대표적인 장비인 지게차의 주요국가 관련제도 검토 및 국내 지게차 재해현황과 설문조사를 통하여 안전관리 실태를 종합적으로 파악하고 지게차관리의 제도적·운영상의 문제점을 도출한 후 이에 대한 개선방안을 제시하였다. 지게차 관리제도의 보완, 안전장치 보급 및 부착, 특별안전교육 실시 강화, 안전수칙 준수를 생활화하여 지게차로 인한 산업재해를 예방함으로써 기업의 경쟁력과 생산성을 향상시켜야 할 것이다.
The operations which need manpower are disappearing gradually because all of current operations which depends on existing manpower due to the development of science technology, in the viewpoint of cost down and productivity improvement, are becoming mechanization and automation. Among them, especial...
The operations which need manpower are disappearing gradually because all of current operations which depends on existing manpower due to the development of science technology, in the viewpoint of cost down and productivity improvement, are becoming mechanization and automation. Among them, especially in many industrial spots, a forklift is widely used to carry mass objects in a short time rather than depending upon manpower anymore for the operations of shipment, arrival of goods, loading and cargo working. While there is a merit which carry mass freight to various places through cargo working of the forklift, new type of industrial disasters, due to large sized, weighted, and expressed freight, have been occurred. According to statistics of the Dept. of Labor(2003, 11), 79 operators had died and material loss of about 23.7 billion won had been occurred during last three years. The S national electronic company had paid 3 hundred million won in a viewpoint of comforting exploit and survivors' grief as a civil compensation for the dead of industrial disasters. According to the suitability investigation research of safety standard and objected machinery and implement, prescribed in the law for industrial safety & health (Korea Occupational Safety & Health Agency KOSHA, 2000), the forklift is regarded to be a moving machinery with frequent accident and many deaths. Then, the prevention of industrial disaster related to cargo working of the forklift and the safety countermeasures are needed. The purpose of this study is to find problems of forklift management policy and improvement. Therefore, the management state of the Forklift is understood generally, the related policies of other countries are reviewed, and safety management countermeasures, which fit our actual circumstances, of the forklift are set up in this paper. In addition, the improvement of the institutional and operational problems are indicated through the literature review of the related policies and forklift management policies and survey. The competitive power and productivity should be improved through prevention of industrial disaster due to the forklift, improvement of management policy, supplement of safety devices and reinforcement of special safety education implement, observance of the safety rules.
The operations which need manpower are disappearing gradually because all of current operations which depends on existing manpower due to the development of science technology, in the viewpoint of cost down and productivity improvement, are becoming mechanization and automation. Among them, especially in many industrial spots, a forklift is widely used to carry mass objects in a short time rather than depending upon manpower anymore for the operations of shipment, arrival of goods, loading and cargo working. While there is a merit which carry mass freight to various places through cargo working of the forklift, new type of industrial disasters, due to large sized, weighted, and expressed freight, have been occurred. According to statistics of the Dept. of Labor(2003, 11), 79 operators had died and material loss of about 23.7 billion won had been occurred during last three years. The S national electronic company had paid 3 hundred million won in a viewpoint of comforting exploit and survivors' grief as a civil compensation for the dead of industrial disasters. According to the suitability investigation research of safety standard and objected machinery and implement, prescribed in the law for industrial safety & health (Korea Occupational Safety & Health Agency KOSHA, 2000), the forklift is regarded to be a moving machinery with frequent accident and many deaths. Then, the prevention of industrial disaster related to cargo working of the forklift and the safety countermeasures are needed. The purpose of this study is to find problems of forklift management policy and improvement. Therefore, the management state of the Forklift is understood generally, the related policies of other countries are reviewed, and safety management countermeasures, which fit our actual circumstances, of the forklift are set up in this paper. In addition, the improvement of the institutional and operational problems are indicated through the literature review of the related policies and forklift management policies and survey. The competitive power and productivity should be improved through prevention of industrial disaster due to the forklift, improvement of management policy, supplement of safety devices and reinforcement of special safety education implement, observance of the safety rules.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.