2008년, 2009년도 우리나라 근로자는 27,334,913명으로, 그 중 4일 이상 요양을 요하는 재해자는 총 193,627명이며 사망자가 4,603명, 부상자가 172,323명, 업무상질병 이환자가 16,701명 발생하였다. 근로복지공단의 “산재요양신청서 2008년, 2009년 D/B”를 조사한 결과 지게차가 기인하여 발생한 재해자는 2년간 총 2,328명으로 전체 재해자의 1.2%를 차지하였으며, 부상자는 2,241명(1.3%), 사고사망자 71명(1.54%), 업무상질병 이환자 16명(0.1%)으로 발생빈도가 높은 것을 ...
2008년, 2009년도 우리나라 근로자는 27,334,913명으로, 그 중 4일 이상 요양을 요하는 재해자는 총 193,627명이며 사망자가 4,603명, 부상자가 172,323명, 업무상질병 이환자가 16,701명 발생하였다. 근로복지공단의 “산재요양신청서 2008년, 2009년 D/B”를 조사한 결과 지게차가 기인하여 발생한 재해자는 2년간 총 2,328명으로 전체 재해자의 1.2%를 차지하였으며, 부상자는 2,241명(1.3%), 사고사망자 71명(1.54%), 업무상질병 이환자 16명(0.1%)으로 발생빈도가 높은 것을 알 수 있다. 또한, 재해강도를 조사한 결과 업무상질병 이환자를 제외한 2년간의 총 근로손실일수는 897,367일로 재해자 1인당 평균 근로손실일수는 약 388일로 나타났다. 본 연구 대상 기계인 지게차는 재해 강도와 빈도가 높은 반면에, 의무안전인증 대상과 안전검사 대상 유해·위험 기계기구에 해당되지 않아 안전관리가 철저히 이루어지지 않으며, 매년 유사 재해가 반복적으로 발생하기 때문에 재해예방을 위한 본질적인 안전대책이 요구되고 있다. 따라서 본 연구에서는 지게차가 기인하여 발생되는 재해의 근원적인 요인을 파악하기 위하여 2008년 및 2009년 산재요양 신청서의 총 2,328건의 재해개요를 조사·분석하고, 관련 법 및 기준의 비교·검토를 통하여 안전대책 및 관련 법 및 기준의 보완점을 제안함으로써 재해예방대책을 제시하였다. 지게차 작업안전수칙이 마련되어 있음에도 불구하고, 사실상 많은 부분이 지켜지지 않고 있으므로, 국내 관련법의 미흡한 부분을 개선하고, 교육, 감독 및 안전장치 설치 등의 안전대책을 보완하여 산업재해를 예방하여 기업의 경쟁력을 확보해야 할 것이다.
2008년, 2009년도 우리나라 근로자는 27,334,913명으로, 그 중 4일 이상 요양을 요하는 재해자는 총 193,627명이며 사망자가 4,603명, 부상자가 172,323명, 업무상질병 이환자가 16,701명 발생하였다. 근로복지공단의 “산재요양신청서 2008년, 2009년 D/B”를 조사한 결과 지게차가 기인하여 발생한 재해자는 2년간 총 2,328명으로 전체 재해자의 1.2%를 차지하였으며, 부상자는 2,241명(1.3%), 사고사망자 71명(1.54%), 업무상질병 이환자 16명(0.1%)으로 발생빈도가 높은 것을 알 수 있다. 또한, 재해강도를 조사한 결과 업무상질병 이환자를 제외한 2년간의 총 근로손실일수는 897,367일로 재해자 1인당 평균 근로손실일수는 약 388일로 나타났다. 본 연구 대상 기계인 지게차는 재해 강도와 빈도가 높은 반면에, 의무안전인증 대상과 안전검사 대상 유해·위험 기계기구에 해당되지 않아 안전관리가 철저히 이루어지지 않으며, 매년 유사 재해가 반복적으로 발생하기 때문에 재해예방을 위한 본질적인 안전대책이 요구되고 있다. 따라서 본 연구에서는 지게차가 기인하여 발생되는 재해의 근원적인 요인을 파악하기 위하여 2008년 및 2009년 산재요양 신청서의 총 2,328건의 재해개요를 조사·분석하고, 관련 법 및 기준의 비교·검토를 통하여 안전대책 및 관련 법 및 기준의 보완점을 제안함으로써 재해예방대책을 제시하였다. 지게차 작업안전수칙이 마련되어 있음에도 불구하고, 사실상 많은 부분이 지켜지지 않고 있으므로, 국내 관련법의 미흡한 부분을 개선하고, 교육, 감독 및 안전장치 설치 등의 안전대책을 보완하여 산업재해를 예방하여 기업의 경쟁력을 확보해야 할 것이다.
Workers in the country in 2008 and 2009 were 27,334,913 workers, and among them, there was a total 193,627 industrial disasters that required the medical treatment for more than four days, consist of the killed 4,603 workers, the injured 172,323 workers and the 16,701 workers caused by job-related a...
Workers in the country in 2008 and 2009 were 27,334,913 workers, and among them, there was a total 193,627 industrial disasters that required the medical treatment for more than four days, consist of the killed 4,603 workers, the injured 172,323 workers and the 16,701 workers caused by job-related accident. According to investigation Korea Workers' Compensation Welfare Service's "D/B on Industrial accident care form in 2008, 2009", there were 2,328 (1.2%) workers who had met with a disaster caused by a forklift, and injured workers were 2,241 (1.3%), 71 (1.54%) workers died, and job-related accident patients were 16 (01%) people. This result shows pretty high incidence of accidents caused by forklift. In addition, upon investigation of the severity of disasters, the average working days lost through disaster per injured worker is approximately 388 days because the working days lost through disaster except for job-related accident patients is 897,367 days. Despite forklift like this study with high severity and frequency of the disaster, forklift isn't targeted to Mandatory safety certification, safety test, and toxic that classified into dangerous machinery in industrial settings so that safety management isn't done thoroughly. And also, because similar disasters occur repeatedly every year, the essential safety measures for disaster prevention is required. Therefore in this study, we carried out an investigation and analysis of D/B on Industrial accident care form in 2008, 2009 to inquire into the cause of occurred disaster results from forklift, as well our research presented disaster prevention measures by suggesting improvement of safety measures, laws and standards throughout comparison and review of relevant laws and standards. There are safety regulations on forklift operation, but in fact, many workers are not followed. Therefore, it is necessary to improve the insufficient part of domestic law and standard, strengthen safety measures such as training, supervision and the installation of safety equipment and so on. So we need to achieve the prevention of industrial accidents, and then we will gain a competitive edge for our company.
Workers in the country in 2008 and 2009 were 27,334,913 workers, and among them, there was a total 193,627 industrial disasters that required the medical treatment for more than four days, consist of the killed 4,603 workers, the injured 172,323 workers and the 16,701 workers caused by job-related accident. According to investigation Korea Workers' Compensation Welfare Service's "D/B on Industrial accident care form in 2008, 2009", there were 2,328 (1.2%) workers who had met with a disaster caused by a forklift, and injured workers were 2,241 (1.3%), 71 (1.54%) workers died, and job-related accident patients were 16 (01%) people. This result shows pretty high incidence of accidents caused by forklift. In addition, upon investigation of the severity of disasters, the average working days lost through disaster per injured worker is approximately 388 days because the working days lost through disaster except for job-related accident patients is 897,367 days. Despite forklift like this study with high severity and frequency of the disaster, forklift isn't targeted to Mandatory safety certification, safety test, and toxic that classified into dangerous machinery in industrial settings so that safety management isn't done thoroughly. And also, because similar disasters occur repeatedly every year, the essential safety measures for disaster prevention is required. Therefore in this study, we carried out an investigation and analysis of D/B on Industrial accident care form in 2008, 2009 to inquire into the cause of occurred disaster results from forklift, as well our research presented disaster prevention measures by suggesting improvement of safety measures, laws and standards throughout comparison and review of relevant laws and standards. There are safety regulations on forklift operation, but in fact, many workers are not followed. Therefore, it is necessary to improve the insufficient part of domestic law and standard, strengthen safety measures such as training, supervision and the installation of safety equipment and so on. So we need to achieve the prevention of industrial accidents, and then we will gain a competitive edge for our company.
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