[학위논문]장애인고용 사업주 지원제도에 관한 연구 : 대전.충남지역의 사업장을 중심으로 (A) Study on the Supporting Systems for Workers with Disabilites : Centering on the Business in DaeJeon and Chungnam Area원문보기
본 연구는 현행 장애인고용 사업주 지원제도에 대한 사업주의 이용경험, 인식 및 만족도를 조사해 보고, 인적지원에 대한 장애인고용 사업주의 인식 및 욕구를 조사하여 비교, 분석함으로서 장애인고용 사업주 지원제도에 관한 개선방안을 제시하고자 한다. 이를 위해 2003년 9월 29일부터 10월 11일(13일간)까지 한국장애인고용촉진공단 대전지사 관내 대전·충남지역의 사업장 300곳을 중심으로 현행 장애인고용 사업주지원제도의 이용경험, 인식 및 만족도 등에 대한 조사와 인적지원에 대한 사업주 인식 및 욕구 등을 조사하였다. 통계분석은 SPSS ...
본 연구는 현행 장애인고용 사업주 지원제도에 대한 사업주의 이용경험, 인식 및 만족도를 조사해 보고, 인적지원에 대한 장애인고용 사업주의 인식 및 욕구를 조사하여 비교, 분석함으로서 장애인고용 사업주 지원제도에 관한 개선방안을 제시하고자 한다. 이를 위해 2003년 9월 29일부터 10월 11일(13일간)까지 한국장애인고용촉진공단 대전지사 관내 대전·충남지역의 사업장 300곳을 중심으로 현행 장애인고용 사업주지원제도의 이용경험, 인식 및 만족도 등에 대한 조사와 인적지원에 대한 사업주 인식 및 욕구 등을 조사하였다. 통계분석은 SPSSWIN 10.0 프로그램을 이용하여 빈도분석, 교차분석, 일원변량분석(One Way ANOVA), t-test를 실시하였고, 연구분석에 따른 결과는 다음과 같다. 첫째, 사업주는 현행 사업주 지원제도 중 장애인고용장려금제도를 가장 많이 이용하는 것으로 나타났으며, 이 중 의무고용사업체의 82.9%가 동 제도를 이용한 경험이 있는 것으로 나타났다. 그 외 다른 제도의 이용경험은 적은 것으로 나타났다. 둘째, 현행 장애인고용 사업주 지원제도를 이용하지 않은 업체의 다수가 '제도를 몰라서' 이용하지 못한 것으로 나타나 모든 제도에서 홍보가 '매우 부족'한 것으로 나타났다. 셋째, 장애인고용 사업주 지원제도에 대한 만족도는 장애인고용장려금제도를 이용한 제조업체 64.4%만 만족해하는 것으로 나타났다. 넷째, 사업주 지원제도 활용에 대한 성과는 장애인고용장려금제도가 '장애인고용촉진을 시키는데 가장 중요한 역할'을 수행하고 있는 것으로 나타났다. '정기적인 간담회의 필요성'은 모든 제도에서 나타났고, '제도활용을 통한 장애인고용 계획'은 장애인고용장려금제도가 가장 높게 나타났다. 그리고 모든 제도에서 '제도가 없어도 어느 정도는 장애인 고용계획이 있는' 것으로 나타났다. 또한 장애인고용장려금제도가 '장애인근로자의 생산성 향상에 기여하고 있다'고 하였고, 장애인고용장려금제도와 장애인고용시설 무상지원제도가 다른 제도에 비해 회사에 재정적으로 도움을 주는 것으로 조사되었다. 제도에 대한 홍보는 장애인고용장려금제도를 제외한 모든 제도에서 부족한 것으로 나타났다. 다섯째, 사업주 지원제도 중 인적지원제도의 필요성에 대한 평가는 직무배치와 직무조정에서 각각 78.2%와 74.1%로 나타났고, 그 다음으로 인적지원을 통한 장애인 고용의사, 사후지도, 직업현장 훈련 순으로 나타났다. 여섯째, 장애인고용장려금제도 이용경험에 따른 인적지원제도의 필요성에 대해서는 동 제도를 이용한 경험이 없는 사업주가 직업현장 훈련지원에 대한 필요성을 많이 느끼는 것으로 나타났다. 일곱째, 장애인고용장려금제도 만족도에 따른 인적지원제도의 평가는 동 제도에 만족해하는 사업주일수록 사후지도에 대한 필요성을 더욱 느끼고 있었다. 여덟째, 지원형태에 따른 재정적 지원과 인적지원의 선호도는 300인 이상 의무고용사업체 63.6%에서 인적지원이 장애인고용에 '도움이 된다'고 응답한 반면, 300인 미만 사업체는 92.1%가 재정적 지원이 '도움이 된다'고 응답하여 장애인의무고용 대상여부에 따라 지원형태의 선호도가 다르게 나타났다.
본 연구는 현행 장애인고용 사업주 지원제도에 대한 사업주의 이용경험, 인식 및 만족도를 조사해 보고, 인적지원에 대한 장애인고용 사업주의 인식 및 욕구를 조사하여 비교, 분석함으로서 장애인고용 사업주 지원제도에 관한 개선방안을 제시하고자 한다. 이를 위해 2003년 9월 29일부터 10월 11일(13일간)까지 한국장애인고용촉진공단 대전지사 관내 대전·충남지역의 사업장 300곳을 중심으로 현행 장애인고용 사업주지원제도의 이용경험, 인식 및 만족도 등에 대한 조사와 인적지원에 대한 사업주 인식 및 욕구 등을 조사하였다. 통계분석은 SPSS WIN 10.0 프로그램을 이용하여 빈도분석, 교차분석, 일원변량분석(One Way ANOVA), t-test를 실시하였고, 연구분석에 따른 결과는 다음과 같다. 첫째, 사업주는 현행 사업주 지원제도 중 장애인고용장려금제도를 가장 많이 이용하는 것으로 나타났으며, 이 중 의무고용사업체의 82.9%가 동 제도를 이용한 경험이 있는 것으로 나타났다. 그 외 다른 제도의 이용경험은 적은 것으로 나타났다. 둘째, 현행 장애인고용 사업주 지원제도를 이용하지 않은 업체의 다수가 '제도를 몰라서' 이용하지 못한 것으로 나타나 모든 제도에서 홍보가 '매우 부족'한 것으로 나타났다. 셋째, 장애인고용 사업주 지원제도에 대한 만족도는 장애인고용장려금제도를 이용한 제조업체 64.4%만 만족해하는 것으로 나타났다. 넷째, 사업주 지원제도 활용에 대한 성과는 장애인고용장려금제도가 '장애인고용촉진을 시키는데 가장 중요한 역할'을 수행하고 있는 것으로 나타났다. '정기적인 간담회의 필요성'은 모든 제도에서 나타났고, '제도활용을 통한 장애인고용 계획'은 장애인고용장려금제도가 가장 높게 나타났다. 그리고 모든 제도에서 '제도가 없어도 어느 정도는 장애인 고용계획이 있는' 것으로 나타났다. 또한 장애인고용장려금제도가 '장애인근로자의 생산성 향상에 기여하고 있다'고 하였고, 장애인고용장려금제도와 장애인고용시설 무상지원제도가 다른 제도에 비해 회사에 재정적으로 도움을 주는 것으로 조사되었다. 제도에 대한 홍보는 장애인고용장려금제도를 제외한 모든 제도에서 부족한 것으로 나타났다. 다섯째, 사업주 지원제도 중 인적지원제도의 필요성에 대한 평가는 직무배치와 직무조정에서 각각 78.2%와 74.1%로 나타났고, 그 다음으로 인적지원을 통한 장애인 고용의사, 사후지도, 직업현장 훈련 순으로 나타났다. 여섯째, 장애인고용장려금제도 이용경험에 따른 인적지원제도의 필요성에 대해서는 동 제도를 이용한 경험이 없는 사업주가 직업현장 훈련지원에 대한 필요성을 많이 느끼는 것으로 나타났다. 일곱째, 장애인고용장려금제도 만족도에 따른 인적지원제도의 평가는 동 제도에 만족해하는 사업주일수록 사후지도에 대한 필요성을 더욱 느끼고 있었다. 여덟째, 지원형태에 따른 재정적 지원과 인적지원의 선호도는 300인 이상 의무고용사업체 63.6%에서 인적지원이 장애인고용에 '도움이 된다'고 응답한 반면, 300인 미만 사업체는 92.1%가 재정적 지원이 '도움이 된다'고 응답하여 장애인의무고용 대상여부에 따라 지원형태의 선호도가 다르게 나타났다.
The study has a goal of presenting ways to improve the supporting systems for employers of workers with disabilities by investigating and comparing experience, awareness, and satisfaction of the employers on the supporting systems as well as their desires and demands of the employers on supports for...
The study has a goal of presenting ways to improve the supporting systems for employers of workers with disabilities by investigating and comparing experience, awareness, and satisfaction of the employers on the supporting systems as well as their desires and demands of the employers on supports for human resources. In order to do so, the employers of workers with disabilities from 300 companies in Daejeon and Chungnam area, involved in the Korea Employment Promotion Agency for the Disabled were investigated for experience, awareness, and satisfaction of the supporting systems for the employers as well as their awareness and demands on the human resources. The statistical analysis was done with One Way ANOVA and t-test using SPSS WIN 10.0 program. The followings show the results of the analysis. First, most of the employers use subsidy for hiring disabled persons out of the current supporting systems and 82.9% of the companies obligated to hire disabled persons have experiences of using such system. They tend to use the rest of the systems less. Second, the result shows that most of the companies that haven't used the supporting systems for employers of workers with disabilities haven't used the systems because they do not know the systems well so it shows that there should be more publicity activities for the systems. Third, only 64.4% of the manufacturers that have used the system of subsidy for hiring disabled persons were satisfied with the supporting systems. Fourth, as for the achievement of application of the supporting system for employers, it shows that the system of subsidy for hiring disabled persons plays the most important role when promoting employment of disabled people. The regular meetings were needed in every system and the system of subsidy for hiring disabled persons showed the highest percentile in the employment plan for the disabled through application of the systems. Also, the employers planned to hire workers with disabilities even though there is no system for the employers. Also, they responded that the system of subsidy for hiring disabled persons contributes to the improvement of production of the workers with disabilities. It was also investigated that the subsidy for hiring disabled persons and the loan-free system including support costs for employers for hire many people with disabilities financially aid the companies compared other systems. Except for the subsidy for hiring disabled persons, the rest of the systems lacked publicity activities. Fifth, as for the assessment on the necessity of the supporting system for human resources, 78.2% of the employers responded it is needed in work disposition and 74.1% said it is needed in work coordination. The employers then answered that it is needed in intention of hiring disabled persons through supports of human resources, post-instruction, and intern training. Sixth, when the employers were asked about the necessity of the supporting system of human resources according to their experience of using the system of subsidy for hiring disabled persons, the employers who haven't used the system feel the necessity of supports for intern training more. Seventh, as for the assessment of the supporting system of human resources according to the employers' satisfaction with the system of subsidy for hiring disabled persons, the employers who are satisfied with the system tend to feel the necessity of post-instruction more. Eighth, 63.6% of employers with more than 300 employees, obligated to hire disabled persons responded that the support for human resources is very helpful for employment of disabled persons when the employers were asked about their preference of financial support and human-resource support according to the type of supporting systems. On the other hand, 92.1% of employers with less than 300 employees responded that the financial support is helpful. This shows that the preference of supporting systems vary according to the obligation of hiring disabled people.
The study has a goal of presenting ways to improve the supporting systems for employers of workers with disabilities by investigating and comparing experience, awareness, and satisfaction of the employers on the supporting systems as well as their desires and demands of the employers on supports for human resources. In order to do so, the employers of workers with disabilities from 300 companies in Daejeon and Chungnam area, involved in the Korea Employment Promotion Agency for the Disabled were investigated for experience, awareness, and satisfaction of the supporting systems for the employers as well as their awareness and demands on the human resources. The statistical analysis was done with One Way ANOVA and t-test using SPSS WIN 10.0 program. The followings show the results of the analysis. First, most of the employers use subsidy for hiring disabled persons out of the current supporting systems and 82.9% of the companies obligated to hire disabled persons have experiences of using such system. They tend to use the rest of the systems less. Second, the result shows that most of the companies that haven't used the supporting systems for employers of workers with disabilities haven't used the systems because they do not know the systems well so it shows that there should be more publicity activities for the systems. Third, only 64.4% of the manufacturers that have used the system of subsidy for hiring disabled persons were satisfied with the supporting systems. Fourth, as for the achievement of application of the supporting system for employers, it shows that the system of subsidy for hiring disabled persons plays the most important role when promoting employment of disabled people. The regular meetings were needed in every system and the system of subsidy for hiring disabled persons showed the highest percentile in the employment plan for the disabled through application of the systems. Also, the employers planned to hire workers with disabilities even though there is no system for the employers. Also, they responded that the system of subsidy for hiring disabled persons contributes to the improvement of production of the workers with disabilities. It was also investigated that the subsidy for hiring disabled persons and the loan-free system including support costs for employers for hire many people with disabilities financially aid the companies compared other systems. Except for the subsidy for hiring disabled persons, the rest of the systems lacked publicity activities. Fifth, as for the assessment on the necessity of the supporting system for human resources, 78.2% of the employers responded it is needed in work disposition and 74.1% said it is needed in work coordination. The employers then answered that it is needed in intention of hiring disabled persons through supports of human resources, post-instruction, and intern training. Sixth, when the employers were asked about the necessity of the supporting system of human resources according to their experience of using the system of subsidy for hiring disabled persons, the employers who haven't used the system feel the necessity of supports for intern training more. Seventh, as for the assessment of the supporting system of human resources according to the employers' satisfaction with the system of subsidy for hiring disabled persons, the employers who are satisfied with the system tend to feel the necessity of post-instruction more. Eighth, 63.6% of employers with more than 300 employees, obligated to hire disabled persons responded that the support for human resources is very helpful for employment of disabled persons when the employers were asked about their preference of financial support and human-resource support according to the type of supporting systems. On the other hand, 92.1% of employers with less than 300 employees responded that the financial support is helpful. This shows that the preference of supporting systems vary according to the obligation of hiring disabled people.
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