학교에서의 문학교육이 의식하지 못하는 사이에 학습자들에게 성에 따른 불평등을 전수하고 있다.
성에 따른 불평등은 체계적인 형태로 광범하게 퍼져 있다. 남성지배 형태는 여러 가지 사회구조를 통해 나타나는데 여성의 권익을 늘 남성의 권익 아래 종속시켜왔던 권력구조들은 '가부장제'라는 사회질서를 만들어낸다. 교육현장에서도 이런 제도화된 남성지배 양상을 꾸준히 다음 세대에 전수하고 있으며 문학교육에서도 두드러진 현상을 파악할 수 있다. 위대한 작가로 인정받는 남성들조차도 끊임없이 여성을 잘못 이해하고 있는데, 이 위대한 작가의 위대한 작...
학교에서의 문학교육이 의식하지 못하는 사이에 학습자들에게 성에 따른 불평등을 전수하고 있다.
성에 따른 불평등은 체계적인 형태로 광범하게 퍼져 있다. 남성지배 형태는 여러 가지 사회구조를 통해 나타나는데 여성의 권익을 늘 남성의 권익 아래 종속시켜왔던 권력구조들은 '가부장제'라는 사회질서를 만들어낸다. 교육현장에서도 이런 제도화된 남성지배 양상을 꾸준히 다음 세대에 전수하고 있으며 문학교육에서도 두드러진 현상을 파악할 수 있다. 위대한 작가로 인정받는 남성들조차도 끊임없이 여성을 잘못 이해하고 있는데, 이 위대한 작가의 위대한 작품은 고전이라는 위엄으로 비판의 여지를 무너뜨리는 힘을 갖고 있어서 그 안에 내포된 여성에 대한 왜곡된 이미지가 독자(학습자)들에게 무비판적으로 수용된다. 그러나 문제는 이러한 남성의 시각이 인간의 보편적 시각으로 간주 되면서 여성들 역시 남성들의 관점을 자신의 것으로 받아들이게 되어 남성들이 자신을 보는 것과 똑같은 방식으로 자신을 바라보게 된다는 것이다. 수동적이고 소극적인 여성의 이미지, 여성 혐오, 여성 학대, 여성 비하의 이미지는 여성 학습자들의 가치관 정립에 치명적인 손상을 주게 된다. 이런 이유로 남성문학작품의 여성읽기는 절박한 필요성이 생기게 된다. 그리고 여전히 기억해두어야 하는 것은 이러한 여성적 읽기로 인해 가능해지는 이해가 여성만이 아니라 남성에게도 큰 도움을 줄 수 있다는 것이다.
문학교육은 가치관 교육이다. 과거에는 가정에서 가치관 교육을 하였지만 현대사회에서는 그 실정이 가정에서의 가치관 교육이 어려우므로 문학교육을 통한 가치관 교육은 매우 중요한 위치에 있으며 더구나 청소년기의 가치관 형성은 그 일생동안 어느 정도 지속되므로 올바른 가치관 교육이 절실하다.
과거 여러 비평가들로부터 한결 같은 찬사로 하여 정전이라 불리우는 채만식의 『태평천하』, 염상섭의 『만세전』, 그리고 김승옥의 『무진기행』을 페미니즘 비평으로 분석해 보았다. 채만식의 『태평천하』에서는 단순한 우스개거리로 등장하는 많은 여성인물들이 남성들에 의해서 핍박받는 양상을 보이고 있다. 더 문제인 것은 그렇게 오로지 핍박만 받는 여성들의 처지가 일말의 동정의 여지도 없다는 것이다. 그것은 당대 여성의 삶을 제대로 파악하지 못한 채만식의 남성적 시각에 의한 것으로서 마땅히 교육현장에서 지적되어야 할 것이다. 염상섭의 『만세전』의 경우에는 근대적 지식인의 눈에 비친 타자로서의 여성이 등장한다. 근대적 지식인의 눈은 엄연히 남성의 눈으로 인간 보편적 관점으로 해석되어서는 안 된다. 그러나 문제는 작품의 서사적 관점에 호출된 독자들은 이인화의 시선을 인간 보펀적 시각으로 인식하게 된다는 점이다. 교육현장에서 이 점에 대해서도 반드시 언급되어야 할 것이다. 마지막으로 『무진기행』에서는 여성혐오의 이미지가 자주 등장하고 여성을 있는 그대로 보지 않는 남성적 시각이 나타나는데, 이 작품 속의 여성이미지에 대한 비판적 읽기를 통해 왜곡된 여성이미지가 학습자에게 내면화되지 않도록 교육해야 한다.
여성 소설에서는 긍정적이고 적극적인 여성의 모습과 가부장제의 모순과 그 속에서 고통받는 여성의 삶이 나타난다. 박완서의 『나목』에서는 여성들뿐만 아니라 남성들을 돕고 그들의 삶을 이끌어 가는 역할을 하는 적극적인 여성의 모습이 등장하고, 오정희의『중국인 거리』에는 여성의 삶에 대한 비극적 전망을 드러냄과 동시에 부절제한 남성의 가부장적인 폭력을 고발하고 있으며, 박경리의 『토지』는 생명력이 넘치는 당당한 여성을 주인공으로 하고 있다. 그리고 마지막으로 신경숙의 『외딴방』은 근대화 물결 속에서 고통스럽게 자기발견의 길을 걸었던 여성들의 이야기이다. 이런 여성들의 이야기는 여성 학습자들에게 성적 열등감을 씻고 자신의 경험이나 생각을 공유하게함으로써 여성의 에너지를 마음껏 발산할 수 있게하고 건강한 여성으로 자라날 수 있게 할 것이다.
그러므로 교육현장에서는 문학 텍스트에 대한 여성적 읽기로 문학 텍스트 속에 녹아있는 가부장제를 학습자가 내면화하는 것을 막아야 하며, 페미니즘 소설을 지금보다 훨씬 많이 다룸으로써 여성 학습자들로 하여금 자신에 대한 긍정적인 이미지를 심어줄 수 있도록 해야 할 것이다.
이를 위해서는 먼저 문학을 가르치는 교사의 인식전환이 필요하며 교육과정상의 재편도 절실하다.
학교에서의 문학교육이 의식하지 못하는 사이에 학습자들에게 성에 따른 불평등을 전수하고 있다.
성에 따른 불평등은 체계적인 형태로 광범하게 퍼져 있다. 남성지배 형태는 여러 가지 사회구조를 통해 나타나는데 여성의 권익을 늘 남성의 권익 아래 종속시켜왔던 권력구조들은 '가부장제'라는 사회질서를 만들어낸다. 교육현장에서도 이런 제도화된 남성지배 양상을 꾸준히 다음 세대에 전수하고 있으며 문학교육에서도 두드러진 현상을 파악할 수 있다. 위대한 작가로 인정받는 남성들조차도 끊임없이 여성을 잘못 이해하고 있는데, 이 위대한 작가의 위대한 작품은 고전이라는 위엄으로 비판의 여지를 무너뜨리는 힘을 갖고 있어서 그 안에 내포된 여성에 대한 왜곡된 이미지가 독자(학습자)들에게 무비판적으로 수용된다. 그러나 문제는 이러한 남성의 시각이 인간의 보편적 시각으로 간주 되면서 여성들 역시 남성들의 관점을 자신의 것으로 받아들이게 되어 남성들이 자신을 보는 것과 똑같은 방식으로 자신을 바라보게 된다는 것이다. 수동적이고 소극적인 여성의 이미지, 여성 혐오, 여성 학대, 여성 비하의 이미지는 여성 학습자들의 가치관 정립에 치명적인 손상을 주게 된다. 이런 이유로 남성문학작품의 여성읽기는 절박한 필요성이 생기게 된다. 그리고 여전히 기억해두어야 하는 것은 이러한 여성적 읽기로 인해 가능해지는 이해가 여성만이 아니라 남성에게도 큰 도움을 줄 수 있다는 것이다.
문학교육은 가치관 교육이다. 과거에는 가정에서 가치관 교육을 하였지만 현대사회에서는 그 실정이 가정에서의 가치관 교육이 어려우므로 문학교육을 통한 가치관 교육은 매우 중요한 위치에 있으며 더구나 청소년기의 가치관 형성은 그 일생동안 어느 정도 지속되므로 올바른 가치관 교육이 절실하다.
과거 여러 비평가들로부터 한결 같은 찬사로 하여 정전이라 불리우는 채만식의 『태평천하』, 염상섭의 『만세전』, 그리고 김승옥의 『무진기행』을 페미니즘 비평으로 분석해 보았다. 채만식의 『태평천하』에서는 단순한 우스개거리로 등장하는 많은 여성인물들이 남성들에 의해서 핍박받는 양상을 보이고 있다. 더 문제인 것은 그렇게 오로지 핍박만 받는 여성들의 처지가 일말의 동정의 여지도 없다는 것이다. 그것은 당대 여성의 삶을 제대로 파악하지 못한 채만식의 남성적 시각에 의한 것으로서 마땅히 교육현장에서 지적되어야 할 것이다. 염상섭의 『만세전』의 경우에는 근대적 지식인의 눈에 비친 타자로서의 여성이 등장한다. 근대적 지식인의 눈은 엄연히 남성의 눈으로 인간 보편적 관점으로 해석되어서는 안 된다. 그러나 문제는 작품의 서사적 관점에 호출된 독자들은 이인화의 시선을 인간 보펀적 시각으로 인식하게 된다는 점이다. 교육현장에서 이 점에 대해서도 반드시 언급되어야 할 것이다. 마지막으로 『무진기행』에서는 여성혐오의 이미지가 자주 등장하고 여성을 있는 그대로 보지 않는 남성적 시각이 나타나는데, 이 작품 속의 여성이미지에 대한 비판적 읽기를 통해 왜곡된 여성이미지가 학습자에게 내면화되지 않도록 교육해야 한다.
여성 소설에서는 긍정적이고 적극적인 여성의 모습과 가부장제의 모순과 그 속에서 고통받는 여성의 삶이 나타난다. 박완서의 『나목』에서는 여성들뿐만 아니라 남성들을 돕고 그들의 삶을 이끌어 가는 역할을 하는 적극적인 여성의 모습이 등장하고, 오정희의『중국인 거리』에는 여성의 삶에 대한 비극적 전망을 드러냄과 동시에 부절제한 남성의 가부장적인 폭력을 고발하고 있으며, 박경리의 『토지』는 생명력이 넘치는 당당한 여성을 주인공으로 하고 있다. 그리고 마지막으로 신경숙의 『외딴방』은 근대화 물결 속에서 고통스럽게 자기발견의 길을 걸었던 여성들의 이야기이다. 이런 여성들의 이야기는 여성 학습자들에게 성적 열등감을 씻고 자신의 경험이나 생각을 공유하게함으로써 여성의 에너지를 마음껏 발산할 수 있게하고 건강한 여성으로 자라날 수 있게 할 것이다.
그러므로 교육현장에서는 문학 텍스트에 대한 여성적 읽기로 문학 텍스트 속에 녹아있는 가부장제를 학습자가 내면화하는 것을 막아야 하며, 페미니즘 소설을 지금보다 훨씬 많이 다룸으로써 여성 학습자들로 하여금 자신에 대한 긍정적인 이미지를 심어줄 수 있도록 해야 할 것이다.
이를 위해서는 먼저 문학을 가르치는 교사의 인식전환이 필요하며 교육과정상의 재편도 절실하다.
During the unconsciousness of literary education in the school, the inequality in sex is handed down to the learners.
The equality in sex widely spreads as a systematic pattern. The male-dominated pattern is shown as various social structures, but the power structure that subordinated the female rig...
During the unconsciousness of literary education in the school, the inequality in sex is handed down to the learners.
The equality in sex widely spreads as a systematic pattern. The male-dominated pattern is shown as various social structures, but the power structure that subordinated the female rights under the male rights makes the public order like 'patriarchy'. It is handed down this systemized male-dominated aspect to the next generation in the educational field, and it can grasp the remarkable phenomenon in the literary field, too. Even the males who were recognized as great writers misunderstand the female endlessly. But, because the masterpiece of the great writer has a power to destroy the margin of criticism with the dignity called classics, the distorted image about the female connoted in there makes the readers(learners) accepted uncritically. However, the problems are that thus males' values are considered as human universal views and the females come to receive the males' views as their own ones, too. The males come to watch themselves in the same ways that they watch themselves. The females' passive and negative image and misogyny, female maltreatment, and female abasement image give the female learners fatal damages to establish their values. For this reason, reading the female in the male literary works come to produce urgent necessity. And, as for the things that we have to still remember, the available understanding by this female reading can give the males as well as the females great help.
The literary education is education of values. In the past, they learned the education of values in the home. But, in the modern society, it is difficult to learn the education of values in the home. Accordingly, the education of values through the literary education is located on the very important position. In addition, because the formation of values during their adolescence persists in a certain degree all their lives, they are in desperate need of their righteous education of values.
This study is to analyze 『Mansejeon; Before the Independence』by Yeom Sang Seop, 『Taepyeongchenha; A Peaceful World』by Chae Man Sik, 『Mujingihaeng; Mujin Travel』by Kim Seung Ok that were called to the canonized books uniformly from the past many critics as a feminism criticism. In case of 『Mansejeon; Before the Independence』by Yeom Sang Seop, the female appeared as otherness seen by the modern intellectual's eyes. The modern intellectual's eyes should not be interpreted as human universal view by the males' eyes authoritatively. However, the problems are that the readers called by the narrative viewpoints in the works come to recognize the Lee In Hwa's eyesight as human universal view. The point should always be mentioned in the educational field. In the 『Taepyeongchenha; A Peaceful World』by Chae Man Sik, the many female characters appeared as simple jocularity showed an aspect of being persecuted by the males. The problems were that the situation of females who were just persecuted like that had no a touch of compassion. Because that was caused by the Chae Man Sik's male view who did not grasp the females' lives properly in those days, it should be pointed out rightly in the educational field. Lastly, the misogyny image frequently appeared in 『Mujingihaeng; Mujin Travel』. There arose male view that did not see the females as they were. But, it is to educate them in order not that the distorted female image makes them internalized through the critical reading of female image in the works.
In the feminism novels, it appears the active and positive female feature, and the contradiction of patriarchy, and the female life suffered in there. In the『Namok; A Bare Tree』by Park Wan Seo, it appears the active female feature that played a role in helping the males as well as the females and leading their lives. And, in the 『Junggukin Geori; Chinese Street』by Oh Jeong Hui, it accused the patriarchic violence of intemperate male at the same as revealed the tragic prospect about the females' lives. Also, in 『Toji; Land』by Park Gyeong Ri, there is a heroine who was full of vitality and dignity. Lastly, in 『Oeddanbang; A Lonely Room』by Sin Gyeong Suk, it was a story about the females who made their ways of self-discovery painfully under the wave of modernization. These stories about the females made the female learners washed their sexual inferiority and shared their experiences and thoughts. Also, those made them relieved the females' energies to their heart's content and grew as sound females.
Therefore, the educational field should protect that the learners would make the patriarchy dissolved in the literary texts internalized by the female reading of literary texts. And, it needs to plant positive images to the female learners as the feminism novels will be treated further.
For accomplishing it, first of all, it needs to execute the diversion of recognition of the teachers who taught the literature. Also, it is urgent to reorganize the curriculum.
During the unconsciousness of literary education in the school, the inequality in sex is handed down to the learners.
The equality in sex widely spreads as a systematic pattern. The male-dominated pattern is shown as various social structures, but the power structure that subordinated the female rights under the male rights makes the public order like 'patriarchy'. It is handed down this systemized male-dominated aspect to the next generation in the educational field, and it can grasp the remarkable phenomenon in the literary field, too. Even the males who were recognized as great writers misunderstand the female endlessly. But, because the masterpiece of the great writer has a power to destroy the margin of criticism with the dignity called classics, the distorted image about the female connoted in there makes the readers(learners) accepted uncritically. However, the problems are that thus males' values are considered as human universal views and the females come to receive the males' views as their own ones, too. The males come to watch themselves in the same ways that they watch themselves. The females' passive and negative image and misogyny, female maltreatment, and female abasement image give the female learners fatal damages to establish their values. For this reason, reading the female in the male literary works come to produce urgent necessity. And, as for the things that we have to still remember, the available understanding by this female reading can give the males as well as the females great help.
The literary education is education of values. In the past, they learned the education of values in the home. But, in the modern society, it is difficult to learn the education of values in the home. Accordingly, the education of values through the literary education is located on the very important position. In addition, because the formation of values during their adolescence persists in a certain degree all their lives, they are in desperate need of their righteous education of values.
This study is to analyze 『Mansejeon; Before the Independence』by Yeom Sang Seop, 『Taepyeongchenha; A Peaceful World』by Chae Man Sik, 『Mujingihaeng; Mujin Travel』by Kim Seung Ok that were called to the canonized books uniformly from the past many critics as a feminism criticism. In case of 『Mansejeon; Before the Independence』by Yeom Sang Seop, the female appeared as otherness seen by the modern intellectual's eyes. The modern intellectual's eyes should not be interpreted as human universal view by the males' eyes authoritatively. However, the problems are that the readers called by the narrative viewpoints in the works come to recognize the Lee In Hwa's eyesight as human universal view. The point should always be mentioned in the educational field. In the 『Taepyeongchenha; A Peaceful World』by Chae Man Sik, the many female characters appeared as simple jocularity showed an aspect of being persecuted by the males. The problems were that the situation of females who were just persecuted like that had no a touch of compassion. Because that was caused by the Chae Man Sik's male view who did not grasp the females' lives properly in those days, it should be pointed out rightly in the educational field. Lastly, the misogyny image frequently appeared in 『Mujingihaeng; Mujin Travel』. There arose male view that did not see the females as they were. But, it is to educate them in order not that the distorted female image makes them internalized through the critical reading of female image in the works.
In the feminism novels, it appears the active and positive female feature, and the contradiction of patriarchy, and the female life suffered in there. In the『Namok; A Bare Tree』by Park Wan Seo, it appears the active female feature that played a role in helping the males as well as the females and leading their lives. And, in the 『Junggukin Geori; Chinese Street』by Oh Jeong Hui, it accused the patriarchic violence of intemperate male at the same as revealed the tragic prospect about the females' lives. Also, in 『Toji; Land』by Park Gyeong Ri, there is a heroine who was full of vitality and dignity. Lastly, in 『Oeddanbang; A Lonely Room』by Sin Gyeong Suk, it was a story about the females who made their ways of self-discovery painfully under the wave of modernization. These stories about the females made the female learners washed their sexual inferiority and shared their experiences and thoughts. Also, those made them relieved the females' energies to their heart's content and grew as sound females.
Therefore, the educational field should protect that the learners would make the patriarchy dissolved in the literary texts internalized by the female reading of literary texts. And, it needs to plant positive images to the female learners as the feminism novels will be treated further.
For accomplishing it, first of all, it needs to execute the diversion of recognition of the teachers who taught the literature. Also, it is urgent to reorganize the curriculum.
주제어
#페미니즘
#문학교육
#Feminism
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.