본 연구는 중학생들을 대상으로 성교육 프로그램을 실시한 후 그 효과를 검증하기 위한 연구이다. 연구설계는 비동등성 대조군 전 · 후 설계이며, 연구대상자는 전북 K시의 2개 중학교 1학년 학생 실험군 62명, 대조군 62명으로 총 124명의 학생이었고, 연구기간은 2003년 1월 10일부터 6월 14일까지였다. 연구절차는 실험군과 대조군에게 2003년 3월 7일부터 3월 8일까지 일반적 특성, 성관련 특성, 성지식, 성태도, 성행동에 관한 사전조사를 실시하였고, 그 후 실험군에게 10주간의 성교육 프로그램을 실시한 후, 2003년 6월 13일부터 6월 14일까지 실험군과 대조군 모두에게 사후조사를 실시하였다. 연구도구는 성지식, 성태도, 성행동을 측정하는 자가보고식 설문지를 이용하였고, 수집된 자료는 ...
본 연구는 중학생들을 대상으로 성교육 프로그램을 실시한 후 그 효과를 검증하기 위한 연구이다. 연구설계는 비동등성 대조군 전 · 후 설계이며, 연구대상자는 전북 K시의 2개 중학교 1학년 학생 실험군 62명, 대조군 62명으로 총 124명의 학생이었고, 연구기간은 2003년 1월 10일부터 6월 14일까지였다. 연구절차는 실험군과 대조군에게 2003년 3월 7일부터 3월 8일까지 일반적 특성, 성관련 특성, 성지식, 성태도, 성행동에 관한 사전조사를 실시하였고, 그 후 실험군에게 10주간의 성교육 프로그램을 실시한 후, 2003년 6월 13일부터 6월 14일까지 실험군과 대조군 모두에게 사후조사를 실시하였다. 연구도구는 성지식, 성태도, 성행동을 측정하는 자가보고식 설문지를 이용하였고, 수집된 자료는 SPSS Win 10.0을 사용하여 실수와 백분율, 평균, 표준편차, X^(2)- test, t-test로 분석하였다. 본 연구 결과는 다음과 같다. 1) 성교육 프로그램 실시 여부에 따라 실험군과 대조군의 성지식 점수에 유의한 차이가 나타났다(t=-8.070, p=.000). 그러므로 "성교육 프로그램을 받은 실험군은 성교육 프로그램을 받지 않은 대조군보다 성지식 점수가 높을 것이다. "라는 제 1 가설은 지지되었다. 2) 성교육 프로그램 실시 여부에 따라 실험군과 대조군의 성태도 점수에 유의한 차이가 나타났다(t=-7.216, p=.000). 그러므로 "성교육 프로그램을 받은 실험군은 성교육 프로그램을 받지 않은 대조군보다 성태도 점수가 높을 것이다."라는 제 2 가설은 지지되었다. 3) 성교육 프로그램 실시 여부에 따라 실험군과 대조군의 성행동 점수에 유의한 차이가 나타났다(t=-6.475, p=.000). 그러므로 "성교육 프로그램을 받은 실험군은 성교육 프로그램을 받지 않은 대조군보다 성행동 점수가 높을 것이다."라는 제 3 가설은 지지되었다. 이상과 같이 성교육 프로그램은 중학생의 성지식을 증가시키고, 성태도를 긍정적으로 변화시키며, 올바른 성행동을 하는데 효과가 있는 것으로 나타났으므로, 본 연구에 사용된 성교육 프로그램은 중학교에서 성건강을 증진시키는 프로그램으로 적용할 수 있는 것으로 사료된다.
본 연구는 중학생들을 대상으로 성교육 프로그램을 실시한 후 그 효과를 검증하기 위한 연구이다. 연구설계는 비동등성 대조군 전 · 후 설계이며, 연구대상자는 전북 K시의 2개 중학교 1학년 학생 실험군 62명, 대조군 62명으로 총 124명의 학생이었고, 연구기간은 2003년 1월 10일부터 6월 14일까지였다. 연구절차는 실험군과 대조군에게 2003년 3월 7일부터 3월 8일까지 일반적 특성, 성관련 특성, 성지식, 성태도, 성행동에 관한 사전조사를 실시하였고, 그 후 실험군에게 10주간의 성교육 프로그램을 실시한 후, 2003년 6월 13일부터 6월 14일까지 실험군과 대조군 모두에게 사후조사를 실시하였다. 연구도구는 성지식, 성태도, 성행동을 측정하는 자가보고식 설문지를 이용하였고, 수집된 자료는 SPSS Win 10.0을 사용하여 실수와 백분율, 평균, 표준편차, X^(2)- test, t-test로 분석하였다. 본 연구 결과는 다음과 같다. 1) 성교육 프로그램 실시 여부에 따라 실험군과 대조군의 성지식 점수에 유의한 차이가 나타났다(t=-8.070, p=.000). 그러므로 "성교육 프로그램을 받은 실험군은 성교육 프로그램을 받지 않은 대조군보다 성지식 점수가 높을 것이다. "라는 제 1 가설은 지지되었다. 2) 성교육 프로그램 실시 여부에 따라 실험군과 대조군의 성태도 점수에 유의한 차이가 나타났다(t=-7.216, p=.000). 그러므로 "성교육 프로그램을 받은 실험군은 성교육 프로그램을 받지 않은 대조군보다 성태도 점수가 높을 것이다."라는 제 2 가설은 지지되었다. 3) 성교육 프로그램 실시 여부에 따라 실험군과 대조군의 성행동 점수에 유의한 차이가 나타났다(t=-6.475, p=.000). 그러므로 "성교육 프로그램을 받은 실험군은 성교육 프로그램을 받지 않은 대조군보다 성행동 점수가 높을 것이다."라는 제 3 가설은 지지되었다. 이상과 같이 성교육 프로그램은 중학생의 성지식을 증가시키고, 성태도를 긍정적으로 변화시키며, 올바른 성행동을 하는데 효과가 있는 것으로 나타났으므로, 본 연구에 사용된 성교육 프로그램은 중학교에서 성건강을 증진시키는 프로그램으로 적용할 수 있는 것으로 사료된다.
This paper implemented a sex-education program toward middle school students and examined its effects. The study plan was nonequivalent control group pre-post test design, and study subjects were 124 first year middle school students of 2 middle schools, K-city, Jeonra but-do; 62 students were in th...
This paper implemented a sex-education program toward middle school students and examined its effects. The study plan was nonequivalent control group pre-post test design, and study subjects were 124 first year middle school students of 2 middle schools, K-city, Jeonra but-do; 62 students were in the experimental group and 62 students were in the control group. The experiment was conducted from January 10, 2003 to June 14, 2003. The study procedure was as follows; a pre-test was implemented toward both groups, from March 7 to March 8, 2003, concerning general characters, sex-related characters, sex-knowledge, and sex-behaviors. Then, arbitration of sex-education program was given to the experimental group for 10 weeks. Next, post-test was implemented toward both groups from June 13 to June 14, 2003, The study tool was a self-reporting questionnaire paper measuring sex-knowledge, sex-attitude, and sex-behavior, and collected data were analyzed into real number, percentage, mean value, standard deviation, x^(2)-test, and t-test, with use of SPSS Win 10.0. Study results are as follows; 1) Significant differences(t=-8.070, p=.000) were found between two groups according to implementation of sex-education program, and sex-knowledge scores of the experimental group were higher than those of the control group. In accordance, hypothesis 1, "the experimental group who will take sex-education program will show higher sex-knowledge scores than the control group who won't take sex-education program" was approved. 2) Significant differences(t=-7.216, p=.000) were found between two groups according to implementation of sex-education program, and sex-attitude scores of the experimental group were higher than those of the control group. Accordingly, hypothesis 2, "the experimental group who will take sex-education program will show higher sex-attitude scores than the control group who won't take sex-education program" was approved. 3) Significant differences(t=-6.475, p=.000) were found between two groups according to implementation of sex-education program, and sex-behavior scores of the experimental group were higher than those of the control group. Accordingly, hypothesis 3, "the experimental group who will take sex-education program will show higher sex-behavior scores than the control group who won't take sex-education program" was approved. As seen in the above, it was proved that the sex-education program increased middle school students' sex-knowledge, changed their sex-attitude in a more desirable direction, and showed good effects to do correct sex-behaviors. The sex-education program is thought to be applied to increase sex-health in middle school educational places.
This paper implemented a sex-education program toward middle school students and examined its effects. The study plan was nonequivalent control group pre-post test design, and study subjects were 124 first year middle school students of 2 middle schools, K-city, Jeonra but-do; 62 students were in the experimental group and 62 students were in the control group. The experiment was conducted from January 10, 2003 to June 14, 2003. The study procedure was as follows; a pre-test was implemented toward both groups, from March 7 to March 8, 2003, concerning general characters, sex-related characters, sex-knowledge, and sex-behaviors. Then, arbitration of sex-education program was given to the experimental group for 10 weeks. Next, post-test was implemented toward both groups from June 13 to June 14, 2003, The study tool was a self-reporting questionnaire paper measuring sex-knowledge, sex-attitude, and sex-behavior, and collected data were analyzed into real number, percentage, mean value, standard deviation, x^(2)-test, and t-test, with use of SPSS Win 10.0. Study results are as follows; 1) Significant differences(t=-8.070, p=.000) were found between two groups according to implementation of sex-education program, and sex-knowledge scores of the experimental group were higher than those of the control group. In accordance, hypothesis 1, "the experimental group who will take sex-education program will show higher sex-knowledge scores than the control group who won't take sex-education program" was approved. 2) Significant differences(t=-7.216, p=.000) were found between two groups according to implementation of sex-education program, and sex-attitude scores of the experimental group were higher than those of the control group. Accordingly, hypothesis 2, "the experimental group who will take sex-education program will show higher sex-attitude scores than the control group who won't take sex-education program" was approved. 3) Significant differences(t=-6.475, p=.000) were found between two groups according to implementation of sex-education program, and sex-behavior scores of the experimental group were higher than those of the control group. Accordingly, hypothesis 3, "the experimental group who will take sex-education program will show higher sex-behavior scores than the control group who won't take sex-education program" was approved. As seen in the above, it was proved that the sex-education program increased middle school students' sex-knowledge, changed their sex-attitude in a more desirable direction, and showed good effects to do correct sex-behaviors. The sex-education program is thought to be applied to increase sex-health in middle school educational places.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.