이 연구의 목적은 고등학교 과학교과서에 제시된 반응속도 측정 실험의 문제점을 분석하여 개선책을 학생수준과 학교 과학실 여건을 고려하여 제시하는데 있다. 연구를 위하여 고등학교 9종 과학 교과서에 제시된 반응속도 측정 실험을 실험 방법에 따라 분류하였다. 그리고 교과서에 제시된 실험 방법에 따라 초·중등 과학을 담당하고 있는 9명의 현직 교사와 5명의 예비교사에게 실험을 수행하게 한 후 문제점을 분석하여, 개선 실험과 대안 실험을 고안하고, 9명의 예비교사에게 실험을 수행하게 한 후 실험 결과를 비교 분석하였다.
연구 결과에 의하면, 고등학교 과학 교과서에 제시된 반응속도 측정 실험을 생성물로 기체가 발생하는 경우에는 주사기 측정법, 수상 ...
이 연구의 목적은 고등학교 과학교과서에 제시된 반응속도 측정 실험의 문제점을 분석하여 개선책을 학생수준과 학교 과학실 여건을 고려하여 제시하는데 있다. 연구를 위하여 고등학교 9종 과학 교과서에 제시된 반응속도 측정 실험을 실험 방법에 따라 분류하였다. 그리고 교과서에 제시된 실험 방법에 따라 초·중등 과학을 담당하고 있는 9명의 현직 교사와 5명의 예비교사에게 실험을 수행하게 한 후 문제점을 분석하여, 개선 실험과 대안 실험을 고안하고, 9명의 예비교사에게 실험을 수행하게 한 후 실험 결과를 비교 분석하였다.
연구 결과에 의하면, 고등학교 과학 교과서에 제시된 반응속도 측정 실험을 생성물로 기체가 발생하는 경우에는 주사기 측정법, 수상 치환법, 거품 측정법으로 분류하였고, 앙금이 생성되는 경우에는 앙금생성 확인법으로, 그리고 색이 변하는 경우 에는 색깔 확인법으로 분류하였다. 고등학교 과학 교과서에 제시된 반응속도 측정 실험의 문제점인 반응시약의 양과 농도의 미제시와 실험 기구와 실험 조건 및 실험 방법의 미비한 제시를 개선한 개선 실험과 대안 실험으로 반응속도에 미치는 영향들을 재현성이 있게 측정할 수 있었다.
이러한 연구 결과로 볼 때, 반응속도 측정 실험에서 실험 수행뿐만 아니라 실험 결과 해석에 어려움을 느끼는 학습자들이 재현성이 있는 개선 실험과 대안 실험으로 탐구 실험을 한다면 반응속도에 미치는 영향들에 대한 과학적 개념을 이해하는데 도움이 될 것이다.
이 연구의 목적은 고등학교 과학교과서에 제시된 반응속도 측정 실험의 문제점을 분석하여 개선책을 학생수준과 학교 과학실 여건을 고려하여 제시하는데 있다. 연구를 위하여 고등학교 9종 과학 교과서에 제시된 반응속도 측정 실험을 실험 방법에 따라 분류하였다. 그리고 교과서에 제시된 실험 방법에 따라 초·중등 과학을 담당하고 있는 9명의 현직 교사와 5명의 예비교사에게 실험을 수행하게 한 후 문제점을 분석하여, 개선 실험과 대안 실험을 고안하고, 9명의 예비교사에게 실험을 수행하게 한 후 실험 결과를 비교 분석하였다.
연구 결과에 의하면, 고등학교 과학 교과서에 제시된 반응속도 측정 실험을 생성물로 기체가 발생하는 경우에는 주사기 측정법, 수상 치환법, 거품 측정법으로 분류하였고, 앙금이 생성되는 경우에는 앙금생성 확인법으로, 그리고 색이 변하는 경우 에는 색깔 확인법으로 분류하였다. 고등학교 과학 교과서에 제시된 반응속도 측정 실험의 문제점인 반응시약의 양과 농도의 미제시와 실험 기구와 실험 조건 및 실험 방법의 미비한 제시를 개선한 개선 실험과 대안 실험으로 반응속도에 미치는 영향들을 재현성이 있게 측정할 수 있었다.
이러한 연구 결과로 볼 때, 반응속도 측정 실험에서 실험 수행뿐만 아니라 실험 결과 해석에 어려움을 느끼는 학습자들이 재현성이 있는 개선 실험과 대안 실험으로 탐구 실험을 한다면 반응속도에 미치는 영향들에 대한 과학적 개념을 이해하는데 도움이 될 것이다.
The purpose of this study was to find out the problems in the reaction rate measuring experiment in the high school science textbooks and to suggest an effective experimental method and improvements considering the student's level and of laboratory circumstances. For this purpose, the experiments fo...
The purpose of this study was to find out the problems in the reaction rate measuring experiment in the high school science textbooks and to suggest an effective experimental method and improvements considering the student's level and of laboratory circumstances. For this purpose, the experiments for measuring reaction rates presented in 9 science textbooks for high school students were classified by their methods of experiment. Along with 5 preliminary teachers, 9 science education teachers in elementary and middle schools participated in the experiment. Subsequently, an analysis was performed on the problems with the experiment and some reformed experiments and alternative experiments were devised. As many as 9 preliminary teachers performed the experiments. The results of the experiments were put into a comparative analysis.
According to the results of this study, the reaction rate measuring experiments presented in the science textbooks for high school students were classified by the methods of syringe measurement, aquatic transposition, foam measurement when the experiments produced gas, confirming precipitate formation when they produced precipitate, and color confirmation when they changed color. By improving the problems of little specification on the amount and concentration of the reagent, and insufficient specification of tools, conditions and methods of the experiments in high school textbooks, the alternative and reformed experiments facilitated the reproducible measurement of the influences on the reaction rate.
From the study result, it was suggested that the improved and alternative experiments, the reproducible ones, would help the students understand the scientific conception regarding the influences on the reaction rate.
The purpose of this study was to find out the problems in the reaction rate measuring experiment in the high school science textbooks and to suggest an effective experimental method and improvements considering the student's level and of laboratory circumstances. For this purpose, the experiments for measuring reaction rates presented in 9 science textbooks for high school students were classified by their methods of experiment. Along with 5 preliminary teachers, 9 science education teachers in elementary and middle schools participated in the experiment. Subsequently, an analysis was performed on the problems with the experiment and some reformed experiments and alternative experiments were devised. As many as 9 preliminary teachers performed the experiments. The results of the experiments were put into a comparative analysis.
According to the results of this study, the reaction rate measuring experiments presented in the science textbooks for high school students were classified by the methods of syringe measurement, aquatic transposition, foam measurement when the experiments produced gas, confirming precipitate formation when they produced precipitate, and color confirmation when they changed color. By improving the problems of little specification on the amount and concentration of the reagent, and insufficient specification of tools, conditions and methods of the experiments in high school textbooks, the alternative and reformed experiments facilitated the reproducible measurement of the influences on the reaction rate.
From the study result, it was suggested that the improved and alternative experiments, the reproducible ones, would help the students understand the scientific conception regarding the influences on the reaction rate.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.