고전문학은 우리 민족의 전통적 문화 유산으로서 크게 두 가지 면에서 의의를 가지고 있다. 하나는 지나간 시대의 흔적을 보여주는 문화 유산으로서 우리의 생활 속에 면면히 흐르고 있는 정신적 전통의 역할을 하는 것이고, 다른 하나는 현재에도 많은 사람들에 의해 읽혀지고 감상되는 살아 있는 예술로서의 역할을 하는 것이다. 따라서 고전문학은 우리의 전통적 문화 유산으로서 과거와 현재를 이어 주면서 우리의 정신 세계를 풍요롭게 해 주는 살아 있는 예술로서 존재하고 있다. 본고는 제1차에서 7차에 이르는 검인정교과서를 중심으로 고전소설의 수록 양상과 학습목표를 파악하고, 교육 현장에서 차지하고 있는 고전소설 교육의 현황과 문제점을 살펴 바람직한 고전 소설 교육의 개선 방안을 제시해 보았다. 제7차 교육과정기의 '문학'교과서는 이전(1차~6차) 교육과정에서의 국문학의 시대적 흐름, 문학의 갈래별 기술 중심에서 벗어나 작품의 내용이나 주제를 독자의 수용과 창작 중심으로 수록하였다. 그렇다고 국문학사나 문학의 갈래별 기술을 전혀 무시한 것이 아니라, 교과서 전체 중의 일부 단원에서 소규모로 다루고 있다. 그리고 이전(1차~6차) 교육과정에서 소홀히 다루었던 세계문학사와의 비교, 외국문학의 소개가 전 교육과정보다 많은 비중을 차지하고 있다. 또한 문학 문화와의 관계 조명에도 상당히 관심을 기울여 대단원으로 설정하였다. 또한 문학 교육의 중점은 문학의 이해와 감상을 넘어, 넓은 의미의 문학 창작과 문화 철학으로서의 문학 교육을 예술과 가치의 체계와 접목하는 구도를 갖추었다. 도구 교과로서의 언어 기능의 신장에 보조 역할을 하는 것으로 인식되던 문학 교육을 삶의 총체적 이해와 발상적 창작, 그리고 문화 현상으로서의 문학, 가치의 수용과 창조로서의 문학 교육을 외연적으로 넓혀가고 있는 점이 주목된다. 제1차에서 제7차 교육과정 검인정 교과서의 고전 소설 수록은 29작품이 수록되었다. 각(各) 교육과정기별 작품의 수록 양상을 살펴볼 때, <홍길동전>과 <흥부전>이 7차에 걸쳐 모두 수록되었다는 점은 국문학사에서 중요한 위치를 차지하고 있음을 확인할 수 있다. <홍길동전>은 작가가 밝혀져 있으며, 한글로 기록된 최초의 소설이고, 영웅소설의 구조를 지니고 있으며, 내용적인 면에서 적서차별 제도의 모순성과 탐관오리의 부패를 고발한 작품으로 현실 참여의식이 뚜렷한 작품이어서 국문학사적으로 중요한 의미를 지닌다 볼 수 있다. <흥부전>은 판소리계 소설로 구비전승의 근원설화를 가지고 있는 것이, 동일(판소리)계열의 특징을 잘 지니고 있다는 점이다. 또한 보편적 윤리 의식을 바탕으로 형제간의 우애, 권선징악, 도덕성에 바탕을 둔 경제관 등에서 학생들에게 보편적 윤리의식을 고양(高揚)시키는 교육적 효과를 위하는 목적을 지녔다고 볼 수 있다. 탐욕적인 놀부와 순박한 흥부의 심성이 극명하게 대조·과장됨으로써 풍부한 해학미를 제공하며, 심각하거나 비극적인 상황을 서민 특유의 건강한 웃음으로 극복하려는 의식의 소산이라고 할 수 있다. <춘향전>, <양반전>, <심청전>, <임진록>이 6차에 걸쳐 수록된 것은 모두 국문학사에서 중요한 위치를 차지하고, 내용적인 면에서도 조상들의 삶의 모습을 잘 반영하고 있기 때문이다. 그러나 한번 수록에 제외된 것은 본고에서는 언급하지 못했지만 국정교과서와의 중복을 피했다는 점과 소설의 구조적 유사성이나 국문학사적 의의 등에서 중복을 피했다고 볼 수 있다. 다른 작품들은 수록되다가 중간에 제외되었지만, <양반전>은 1차에서는 수록되지 않다가 2차부터 계속 실렸음을 볼 수 있다. 이것은 <양반전>이 선비 문화의 위선과 가식을 폭로하면서, 호랑이의 입을 통해 부도덕한 인간상을 질책하는 모습에서 현실에서 기득권 세력의 위선이 여전하고, 이를 비판하려는 서민의식의 반영되었다고 볼 수 있다. 그리고 <이생규장전>이 1,2차에 수록되지 않다가 3차부터 계속 수록된다는 점이다. 이는 죽음을 초월한 남녀간의 사랑을 그려, 독자들에게 애뜻한 사랑의 마음과 호기심을 자극하여 흥미를 준다는 점이 반영된 것이라고 볼 수 있다. 그리고 <인현왕후전>이 4차까지 수록되다가 5차부터 제외된 것은 조선시대의 왕궁이라는 특정한 배경이 현대인들에게 친근하지 않고, 비빈간(처첩간)의 갈등 등의 상투적인 줄거리로 호기심을 유발하기에 한계가 있음을 반영했다고 볼 수 있다. 여러 교과서에 실린 작품으로는 <홍길동전>이 44회로 가장 많았고, 우리 민족의 발자취와 함께 했던 유(儒)·불(佛)·선(仙)의 사상적 배경을 두고, 인생무상을 주제로 삼은 <구운몽>이 34회, 신분 상승의 의지와 열녀(烈女)의 상징인 <춘향전>이 33회, <양반전>이 32회에 걸쳐 수록되었다. 특이할 점은 국문학사에서 소설의 형태를 갖춘 최초의 작품으로 일컫는 <금오신화>의 (취유부벽정기)를 제외한 4작품이 총 39회 수록되었다는 점이다. 그리고 판소리계 소설인 <춘향전>이 33회, <심청전>이 22회, <흥부전>이 21회에 걸쳐 많이 수록되었다. 이것은 판소리가 1964년 ...
고전문학은 우리 민족의 전통적 문화 유산으로서 크게 두 가지 면에서 의의를 가지고 있다. 하나는 지나간 시대의 흔적을 보여주는 문화 유산으로서 우리의 생활 속에 면면히 흐르고 있는 정신적 전통의 역할을 하는 것이고, 다른 하나는 현재에도 많은 사람들에 의해 읽혀지고 감상되는 살아 있는 예술로서의 역할을 하는 것이다. 따라서 고전문학은 우리의 전통적 문화 유산으로서 과거와 현재를 이어 주면서 우리의 정신 세계를 풍요롭게 해 주는 살아 있는 예술로서 존재하고 있다. 본고는 제1차에서 7차에 이르는 검인정교과서를 중심으로 고전소설의 수록 양상과 학습목표를 파악하고, 교육 현장에서 차지하고 있는 고전소설 교육의 현황과 문제점을 살펴 바람직한 고전 소설 교육의 개선 방안을 제시해 보았다. 제7차 교육과정기의 '문학'교과서는 이전(1차~6차) 교육과정에서의 국문학의 시대적 흐름, 문학의 갈래별 기술 중심에서 벗어나 작품의 내용이나 주제를 독자의 수용과 창작 중심으로 수록하였다. 그렇다고 국문학사나 문학의 갈래별 기술을 전혀 무시한 것이 아니라, 교과서 전체 중의 일부 단원에서 소규모로 다루고 있다. 그리고 이전(1차~6차) 교육과정에서 소홀히 다루었던 세계문학사와의 비교, 외국문학의 소개가 전 교육과정보다 많은 비중을 차지하고 있다. 또한 문학 문화와의 관계 조명에도 상당히 관심을 기울여 대단원으로 설정하였다. 또한 문학 교육의 중점은 문학의 이해와 감상을 넘어, 넓은 의미의 문학 창작과 문화 철학으로서의 문학 교육을 예술과 가치의 체계와 접목하는 구도를 갖추었다. 도구 교과로서의 언어 기능의 신장에 보조 역할을 하는 것으로 인식되던 문학 교육을 삶의 총체적 이해와 발상적 창작, 그리고 문화 현상으로서의 문학, 가치의 수용과 창조로서의 문학 교육을 외연적으로 넓혀가고 있는 점이 주목된다. 제1차에서 제7차 교육과정 검인정 교과서의 고전 소설 수록은 29작품이 수록되었다. 각(各) 교육과정기별 작품의 수록 양상을 살펴볼 때, <홍길동전>과 <흥부전>이 7차에 걸쳐 모두 수록되었다는 점은 국문학사에서 중요한 위치를 차지하고 있음을 확인할 수 있다. <홍길동전>은 작가가 밝혀져 있으며, 한글로 기록된 최초의 소설이고, 영웅소설의 구조를 지니고 있으며, 내용적인 면에서 적서차별 제도의 모순성과 탐관오리의 부패를 고발한 작품으로 현실 참여의식이 뚜렷한 작품이어서 국문학사적으로 중요한 의미를 지닌다 볼 수 있다. <흥부전>은 판소리계 소설로 구비전승의 근원설화를 가지고 있는 것이, 동일(판소리)계열의 특징을 잘 지니고 있다는 점이다. 또한 보편적 윤리 의식을 바탕으로 형제간의 우애, 권선징악, 도덕성에 바탕을 둔 경제관 등에서 학생들에게 보편적 윤리의식을 고양(高揚)시키는 교육적 효과를 위하는 목적을 지녔다고 볼 수 있다. 탐욕적인 놀부와 순박한 흥부의 심성이 극명하게 대조·과장됨으로써 풍부한 해학미를 제공하며, 심각하거나 비극적인 상황을 서민 특유의 건강한 웃음으로 극복하려는 의식의 소산이라고 할 수 있다. <춘향전>, <양반전>, <심청전>, <임진록>이 6차에 걸쳐 수록된 것은 모두 국문학사에서 중요한 위치를 차지하고, 내용적인 면에서도 조상들의 삶의 모습을 잘 반영하고 있기 때문이다. 그러나 한번 수록에 제외된 것은 본고에서는 언급하지 못했지만 국정교과서와의 중복을 피했다는 점과 소설의 구조적 유사성이나 국문학사적 의의 등에서 중복을 피했다고 볼 수 있다. 다른 작품들은 수록되다가 중간에 제외되었지만, <양반전>은 1차에서는 수록되지 않다가 2차부터 계속 실렸음을 볼 수 있다. 이것은 <양반전>이 선비 문화의 위선과 가식을 폭로하면서, 호랑이의 입을 통해 부도덕한 인간상을 질책하는 모습에서 현실에서 기득권 세력의 위선이 여전하고, 이를 비판하려는 서민의식의 반영되었다고 볼 수 있다. 그리고 <이생규장전>이 1,2차에 수록되지 않다가 3차부터 계속 수록된다는 점이다. 이는 죽음을 초월한 남녀간의 사랑을 그려, 독자들에게 애뜻한 사랑의 마음과 호기심을 자극하여 흥미를 준다는 점이 반영된 것이라고 볼 수 있다. 그리고 <인현왕후전>이 4차까지 수록되다가 5차부터 제외된 것은 조선시대의 왕궁이라는 특정한 배경이 현대인들에게 친근하지 않고, 비빈간(처첩간)의 갈등 등의 상투적인 줄거리로 호기심을 유발하기에 한계가 있음을 반영했다고 볼 수 있다. 여러 교과서에 실린 작품으로는 <홍길동전>이 44회로 가장 많았고, 우리 민족의 발자취와 함께 했던 유(儒)·불(佛)·선(仙)의 사상적 배경을 두고, 인생무상을 주제로 삼은 <구운몽>이 34회, 신분 상승의 의지와 열녀(烈女)의 상징인 <춘향전>이 33회, <양반전>이 32회에 걸쳐 수록되었다. 특이할 점은 국문학사에서 소설의 형태를 갖춘 최초의 작품으로 일컫는 <금오신화>의 (취유부벽정기)를 제외한 4작품이 총 39회 수록되었다는 점이다. 그리고 판소리계 소설인 <춘향전>이 33회, <심청전>이 22회, <흥부전>이 21회에 걸쳐 많이 수록되었다. 이것은 판소리가 1964년 중요무형문화재 제5호로 지정되고, 올해(2003년) 유네스코 세계무형문화유산 걸작으로 등록된 점으로 볼 때, 고전문학에서 판소리계 소설이 차지하는 위치가 얼마나 중요한가를 단적으로 나타냈다고 볼 수 있다. 전(全) 교육과정기의 검인정 교과서에 실린 29편의 작품은 다양해 보이지만, 600편의 현존하는 고전소설에 비해 극히 적은 숫자이다. 또한 29편의 작품 중에서도 10종 이상의 교과서에 실린 작품이 13편으로 지명도가 높은 소수의 작품이 반복적으로 수록됨을 확인할 수 있었다. 고전소설 작품인 <홍길동전>을 통해 분석해 볼 때, 학습 목표는 단원이 커질수록 포괄적으로 설정되고 있음을 알 수 있다. 제7차 교육과정에 와서는 소단원의 목표를 과거 시대의 작품을 현대적으로 재해석하고, 현재의 상황에 맞게 적응하는 방향으로 진전되었음을 알 수 있다. 중단원에서도 조선전기의 세계문학의 갈래와 작품 파악 등으로 제시함으로써 제6차 교육과정에서 소홀한 세계문학 부분을 많이 보완하였다고 볼 수 있다. 대단원의 목표에서도 작품 속의 이야기를 견주어 자신의 이야기를 허구적으로 꾸미기, 문학의 수용자 입장에서의 비판적·창조적 재구성, 문학 작품의 창작·발표· 평가 등으로 제시하여, 제7차 교육과정에서 제시한 문학의 수용과 창작이라는 대전제를 충실하게 실현하고 있다. 그러나 문학을 대상적 관점으로만 바라보는 방법을 지양(止揚)하고, 문학의 수용과 창작을 함께 고려하는 제7차 문학 과목의 교육과정을 추구하면서도 문학의 수용과 창작의 구체적, 실천적 요소들을 추출하는데 한계가 있다는 점이다. 이것은 작품을 수용하는 학습자의 태도나 가치관 등 정의적 측면과 유관(有關)한 것인데, 설정된 학습 목표(특히 소단원 목표)들은 <홍길동전>이 사회 소설의 성격을 띤 작품이기에 작가의 사상이나 작품의 시대적 연관성을 묻는 작품의 '생산'적 측면만이 강조되어 있거나, 장르적 특징과 작품 자체의 구조 분석에 치중하여, 독자의 수용적, 창작적 측면에서는 아직도 부족함을 알 수 있다. 작품 생산에 관계된 현실 비판적 사고를 인식하고, 비판적 안목을 통해 작품 속에 담겨진 인간의 삶을 총체적으로 파악하며, 그것을 궁극적으로 내면화하고 이해와 감상을 넘어 비판적 적용과 창작으로의 확대되어야 할 것이다. * 本 論文은 2004년 2월 西原大學校 敎育大學院 委員會에 提出된 敎育學 碩士學位 論文임
고전문학은 우리 민족의 전통적 문화 유산으로서 크게 두 가지 면에서 의의를 가지고 있다. 하나는 지나간 시대의 흔적을 보여주는 문화 유산으로서 우리의 생활 속에 면면히 흐르고 있는 정신적 전통의 역할을 하는 것이고, 다른 하나는 현재에도 많은 사람들에 의해 읽혀지고 감상되는 살아 있는 예술로서의 역할을 하는 것이다. 따라서 고전문학은 우리의 전통적 문화 유산으로서 과거와 현재를 이어 주면서 우리의 정신 세계를 풍요롭게 해 주는 살아 있는 예술로서 존재하고 있다. 본고는 제1차에서 7차에 이르는 검인정교과서를 중심으로 고전소설의 수록 양상과 학습목표를 파악하고, 교육 현장에서 차지하고 있는 고전소설 교육의 현황과 문제점을 살펴 바람직한 고전 소설 교육의 개선 방안을 제시해 보았다. 제7차 교육과정기의 '문학'교과서는 이전(1차~6차) 교육과정에서의 국문학의 시대적 흐름, 문학의 갈래별 기술 중심에서 벗어나 작품의 내용이나 주제를 독자의 수용과 창작 중심으로 수록하였다. 그렇다고 국문학사나 문학의 갈래별 기술을 전혀 무시한 것이 아니라, 교과서 전체 중의 일부 단원에서 소규모로 다루고 있다. 그리고 이전(1차~6차) 교육과정에서 소홀히 다루었던 세계문학사와의 비교, 외국문학의 소개가 전 교육과정보다 많은 비중을 차지하고 있다. 또한 문학 문화와의 관계 조명에도 상당히 관심을 기울여 대단원으로 설정하였다. 또한 문학 교육의 중점은 문학의 이해와 감상을 넘어, 넓은 의미의 문학 창작과 문화 철학으로서의 문학 교육을 예술과 가치의 체계와 접목하는 구도를 갖추었다. 도구 교과로서의 언어 기능의 신장에 보조 역할을 하는 것으로 인식되던 문학 교육을 삶의 총체적 이해와 발상적 창작, 그리고 문화 현상으로서의 문학, 가치의 수용과 창조로서의 문학 교육을 외연적으로 넓혀가고 있는 점이 주목된다. 제1차에서 제7차 교육과정 검인정 교과서의 고전 소설 수록은 29작품이 수록되었다. 각(各) 교육과정기별 작품의 수록 양상을 살펴볼 때, <홍길동전>과 <흥부전>이 7차에 걸쳐 모두 수록되었다는 점은 국문학사에서 중요한 위치를 차지하고 있음을 확인할 수 있다. <홍길동전>은 작가가 밝혀져 있으며, 한글로 기록된 최초의 소설이고, 영웅소설의 구조를 지니고 있으며, 내용적인 면에서 적서차별 제도의 모순성과 탐관오리의 부패를 고발한 작품으로 현실 참여의식이 뚜렷한 작품이어서 국문학사적으로 중요한 의미를 지닌다 볼 수 있다. <흥부전>은 판소리계 소설로 구비전승의 근원설화를 가지고 있는 것이, 동일(판소리)계열의 특징을 잘 지니고 있다는 점이다. 또한 보편적 윤리 의식을 바탕으로 형제간의 우애, 권선징악, 도덕성에 바탕을 둔 경제관 등에서 학생들에게 보편적 윤리의식을 고양(高揚)시키는 교육적 효과를 위하는 목적을 지녔다고 볼 수 있다. 탐욕적인 놀부와 순박한 흥부의 심성이 극명하게 대조·과장됨으로써 풍부한 해학미를 제공하며, 심각하거나 비극적인 상황을 서민 특유의 건강한 웃음으로 극복하려는 의식의 소산이라고 할 수 있다. <춘향전>, <양반전>, <심청전>, <임진록>이 6차에 걸쳐 수록된 것은 모두 국문학사에서 중요한 위치를 차지하고, 내용적인 면에서도 조상들의 삶의 모습을 잘 반영하고 있기 때문이다. 그러나 한번 수록에 제외된 것은 본고에서는 언급하지 못했지만 국정교과서와의 중복을 피했다는 점과 소설의 구조적 유사성이나 국문학사적 의의 등에서 중복을 피했다고 볼 수 있다. 다른 작품들은 수록되다가 중간에 제외되었지만, <양반전>은 1차에서는 수록되지 않다가 2차부터 계속 실렸음을 볼 수 있다. 이것은 <양반전>이 선비 문화의 위선과 가식을 폭로하면서, 호랑이의 입을 통해 부도덕한 인간상을 질책하는 모습에서 현실에서 기득권 세력의 위선이 여전하고, 이를 비판하려는 서민의식의 반영되었다고 볼 수 있다. 그리고 <이생규장전>이 1,2차에 수록되지 않다가 3차부터 계속 수록된다는 점이다. 이는 죽음을 초월한 남녀간의 사랑을 그려, 독자들에게 애뜻한 사랑의 마음과 호기심을 자극하여 흥미를 준다는 점이 반영된 것이라고 볼 수 있다. 그리고 <인현왕후전>이 4차까지 수록되다가 5차부터 제외된 것은 조선시대의 왕궁이라는 특정한 배경이 현대인들에게 친근하지 않고, 비빈간(처첩간)의 갈등 등의 상투적인 줄거리로 호기심을 유발하기에 한계가 있음을 반영했다고 볼 수 있다. 여러 교과서에 실린 작품으로는 <홍길동전>이 44회로 가장 많았고, 우리 민족의 발자취와 함께 했던 유(儒)·불(佛)·선(仙)의 사상적 배경을 두고, 인생무상을 주제로 삼은 <구운몽>이 34회, 신분 상승의 의지와 열녀(烈女)의 상징인 <춘향전>이 33회, <양반전>이 32회에 걸쳐 수록되었다. 특이할 점은 국문학사에서 소설의 형태를 갖춘 최초의 작품으로 일컫는 <금오신화>의 (취유부벽정기)를 제외한 4작품이 총 39회 수록되었다는 점이다. 그리고 판소리계 소설인 <춘향전>이 33회, <심청전>이 22회, <흥부전>이 21회에 걸쳐 많이 수록되었다. 이것은 판소리가 1964년 중요무형문화재 제5호로 지정되고, 올해(2003년) 유네스코 세계무형문화유산 걸작으로 등록된 점으로 볼 때, 고전문학에서 판소리계 소설이 차지하는 위치가 얼마나 중요한가를 단적으로 나타냈다고 볼 수 있다. 전(全) 교육과정기의 검인정 교과서에 실린 29편의 작품은 다양해 보이지만, 600편의 현존하는 고전소설에 비해 극히 적은 숫자이다. 또한 29편의 작품 중에서도 10종 이상의 교과서에 실린 작품이 13편으로 지명도가 높은 소수의 작품이 반복적으로 수록됨을 확인할 수 있었다. 고전소설 작품인 <홍길동전>을 통해 분석해 볼 때, 학습 목표는 단원이 커질수록 포괄적으로 설정되고 있음을 알 수 있다. 제7차 교육과정에 와서는 소단원의 목표를 과거 시대의 작품을 현대적으로 재해석하고, 현재의 상황에 맞게 적응하는 방향으로 진전되었음을 알 수 있다. 중단원에서도 조선전기의 세계문학의 갈래와 작품 파악 등으로 제시함으로써 제6차 교육과정에서 소홀한 세계문학 부분을 많이 보완하였다고 볼 수 있다. 대단원의 목표에서도 작품 속의 이야기를 견주어 자신의 이야기를 허구적으로 꾸미기, 문학의 수용자 입장에서의 비판적·창조적 재구성, 문학 작품의 창작·발표· 평가 등으로 제시하여, 제7차 교육과정에서 제시한 문학의 수용과 창작이라는 대전제를 충실하게 실현하고 있다. 그러나 문학을 대상적 관점으로만 바라보는 방법을 지양(止揚)하고, 문학의 수용과 창작을 함께 고려하는 제7차 문학 과목의 교육과정을 추구하면서도 문학의 수용과 창작의 구체적, 실천적 요소들을 추출하는데 한계가 있다는 점이다. 이것은 작품을 수용하는 학습자의 태도나 가치관 등 정의적 측면과 유관(有關)한 것인데, 설정된 학습 목표(특히 소단원 목표)들은 <홍길동전>이 사회 소설의 성격을 띤 작품이기에 작가의 사상이나 작품의 시대적 연관성을 묻는 작품의 '생산'적 측면만이 강조되어 있거나, 장르적 특징과 작품 자체의 구조 분석에 치중하여, 독자의 수용적, 창작적 측면에서는 아직도 부족함을 알 수 있다. 작품 생산에 관계된 현실 비판적 사고를 인식하고, 비판적 안목을 통해 작품 속에 담겨진 인간의 삶을 총체적으로 파악하며, 그것을 궁극적으로 내면화하고 이해와 감상을 넘어 비판적 적용과 창작으로의 확대되어야 할 것이다. * 本 論文은 2004년 2월 西原大學校 敎育大學院 委員會에 提出된 敎育學 碩士學位 論文임
Classical literature as korean traditional cultural inheritance has a significance in two aspects. One is the role of spiritual tradition that shows our past life and exists in everyday life. The other is the role of lively art that is read and felt by people. Accordingly, classical literature is th...
Classical literature as korean traditional cultural inheritance has a significance in two aspects. One is the role of spiritual tradition that shows our past life and exists in everyday life. The other is the role of lively art that is read and felt by people. Accordingly, classical literature is the korean traditional cultural inheritance and the bridge connecting the past with the present and lively art enriching our spiritual world. This thesis aims at presenting the method of desirable classical novel education and aims at investigating the present conditions and the problems of classical novel education by grasping the aspects and the study points of classical novels recorded in the authorized textbooks from the first to the seventh. Korean literature textbook in the seventh curriculum centers on the acceptance and the creation by subject and by theme. Korean literature textbook in the seventh curriculum is off the points such as the currency of korean literature by period and the description of korean literature by genre. However, korean literature textbook in the seventh curriculum doesn't ignore the points such as the currency of korean literature by period and the description of korean literature by genre at all but records them in some units in a small way. Korean literature textbook in the seventh curriculum has more emphasis on the introduction of foreign literature and on the comparison with the history of world literature that is ignored in the previous curriculum. Korean literature textbook in the seventh curriculum also emphasizes the relation between literature and culture and makes up the relation between literature and culture by a chapter. Korean literature textbook in the seventh curriculum put the object of literature education on not only the understanding and the appreciation of literature but also the literature creation and culture philosophy. Korean literature textbook in the seventh curriculum tries to find a system to put a graft into art and value. Literature education that is thought as an assistant to language ability as tool textbook comes to the point of the general understanding of life, the inventive creation, the literature as cultural phenomenon, the literature of accepting and creating of value. 29 classical novels are included in the authorized textbooks from the first curriculum to the seventh curriculum. Among them, <Hongkildongjon> and <Hungbujon> are included in all curriculums. In looking into the recording aspects of work each curriculum, we can know that <Hongkildongjon> and <Hungbujon> is very important to the history of korean literature. <Hongkildongjon> is the first novel recorded in Hangul and the writer is known to everyone and has the style of hero novel. In the aspects of story, <Hongkildongjon> shows us the antilogy of the discrimination between right son and bastard and the immorality of official and has the character of social novel. <Hungbujon> which has the style of Pansori is the first legend introduced by words and songs. <Hungbujon> shows us the instructions such as the comradeship between brothers and happy ending of the good and the concept of economy on the basis of morality and the publicity of general ethics. Also <Hungbujon> sublimates two excessive characters , Hungbu and Nolbu, by peculiar humour. <Chunhyangjon> <Yangbanjon> <Simchongjon> <Imjinrok> is included in all curriculums six times. This shows us the importance these works in the history of korean literature. These works show us the aspects of ancestral life. The omittance of these works in all curriculums once is to avoid the repetition of an authorized textbook and of repetition between the structural similarity of novel. Another works except <Yangbanjon> are included continuously but are excluded in some curriculum. <Yangbanjon> is included in all curriculums except the first curriculum. <Yangbanjon> reveals the hypocrisy and affectation of nobleman and criticize the immoral aspects of nobleman. by the mouth of tiger <Leesaengkyujangjon> is included in textbook except the first and the second. This work stimulates the curiosity and the interest by the true love of lovers superior to death. <Inhyunwanghujon> which has the specific background, the palace of Chosun period, and which has boring story between concubines is excluded from the fifth curriculum because it doesn't stimulate the curiosity and interest of modern people. <Hongkildongjon> is included 44 times and the most. <Kuwunmong> which is included 34 times shows us the emptiness of life in the background of Confucianism, Buddism and Taoism. <Chunhyangjon> which is the symbol of virtuous woman is included 33 times. <Yangbanjon>is included 32 times. Especially, These four works except <Kumohsinwha><Chuiububukjongki> which has the style of the first novel is included 39 times. <Chunhyangjon>which has the style of Pansori is included 33 times. <Simchongjon> is included 22 times. <Hungbujon> is included 21 times. With these factors, Pansori is very important in classical literature considering that it is dominated intangible cultural asset the fifth in 1964 and considering that it is registered world intangible cultural asset in UNESCO in 2003. During the past fifty years, 29 classical novels are included in the authorized textbooks from the first curriculum to the seventh curriculum look various in the glimpse of the number but the number makes up small part considering many classical novels that exist in the present. Especially the repetition of 13 classical novels that is included in common over ten kinds of textbooks reflects the popularity of works. In analyzing <Hongkildongjon>, we know that the aim of study is established in general as the unit is big. However, the aim of study that is presented in unit, chapter, big chapter is not presented systematically but is presented repeatedly. This is because unit system between all kinds of korean literature textbooks is not connected and fixed. On the basis of the history approach of literature, we think of <Hongkildongjon> as not the novel itself but the literature work. Korean literature textbook in the seventh curriculum reconsiders the past works in the mood of modern times and comes to a new understanding of classical novels and progresses classical novel education in the present situation. In chapter, we supplement the world literature that is ignored in the sixth curriculum by appreciating the genre of world literature and the works of world literature in the early period of Chosun Dynasty. In big chapter, we can confirm to be true to the big title such as the accepting and creating stand of literature that is important to the seventh curriculum by transforming the works fictionally in their place, by being critical and creative reconstruction in the order of the creation, the introduction and the evaluation of literature. We have limitations on picking out the concrete and practical study items and on sublating the attitude of literature from an objective point of view and on pursuing the object of the seventh curriculum. This is because of emotional factors such as the attitude and the value of learners who accept the works. Accordingly, the aims of study, especially in the object of unit, established in <Hongkildongjon> have an emphasis on only productive aspects such as the thought of writer, the meaning of work in period and on the characteristic of genre and the structural analysis of work itself but have a shortage of the accepting and creating stand of writer. To be a true literature education, we should have critical thought of works, should grasp the life of character through critical thought generally and should try to sublimate these factors into the critical application and the creation over the appreciation and understanding of works. * A thesis submitted to the Committee of the Graduate School of Education, Seowon University, in partial fulfillment of the requirement for the degree of Master of Education in February, 2004.
Classical literature as korean traditional cultural inheritance has a significance in two aspects. One is the role of spiritual tradition that shows our past life and exists in everyday life. The other is the role of lively art that is read and felt by people. Accordingly, classical literature is the korean traditional cultural inheritance and the bridge connecting the past with the present and lively art enriching our spiritual world. This thesis aims at presenting the method of desirable classical novel education and aims at investigating the present conditions and the problems of classical novel education by grasping the aspects and the study points of classical novels recorded in the authorized textbooks from the first to the seventh. Korean literature textbook in the seventh curriculum centers on the acceptance and the creation by subject and by theme. Korean literature textbook in the seventh curriculum is off the points such as the currency of korean literature by period and the description of korean literature by genre. However, korean literature textbook in the seventh curriculum doesn't ignore the points such as the currency of korean literature by period and the description of korean literature by genre at all but records them in some units in a small way. Korean literature textbook in the seventh curriculum has more emphasis on the introduction of foreign literature and on the comparison with the history of world literature that is ignored in the previous curriculum. Korean literature textbook in the seventh curriculum also emphasizes the relation between literature and culture and makes up the relation between literature and culture by a chapter. Korean literature textbook in the seventh curriculum put the object of literature education on not only the understanding and the appreciation of literature but also the literature creation and culture philosophy. Korean literature textbook in the seventh curriculum tries to find a system to put a graft into art and value. Literature education that is thought as an assistant to language ability as tool textbook comes to the point of the general understanding of life, the inventive creation, the literature as cultural phenomenon, the literature of accepting and creating of value. 29 classical novels are included in the authorized textbooks from the first curriculum to the seventh curriculum. Among them, <Hongkildongjon> and <Hungbujon> are included in all curriculums. In looking into the recording aspects of work each curriculum, we can know that <Hongkildongjon> and <Hungbujon> is very important to the history of korean literature. <Hongkildongjon> is the first novel recorded in Hangul and the writer is known to everyone and has the style of hero novel. In the aspects of story, <Hongkildongjon> shows us the antilogy of the discrimination between right son and bastard and the immorality of official and has the character of social novel. <Hungbujon> which has the style of Pansori is the first legend introduced by words and songs. <Hungbujon> shows us the instructions such as the comradeship between brothers and happy ending of the good and the concept of economy on the basis of morality and the publicity of general ethics. Also <Hungbujon> sublimates two excessive characters , Hungbu and Nolbu, by peculiar humour. <Chunhyangjon> <Yangbanjon> <Simchongjon> <Imjinrok> is included in all curriculums six times. This shows us the importance these works in the history of korean literature. These works show us the aspects of ancestral life. The omittance of these works in all curriculums once is to avoid the repetition of an authorized textbook and of repetition between the structural similarity of novel. Another works except <Yangbanjon> are included continuously but are excluded in some curriculum. <Yangbanjon> is included in all curriculums except the first curriculum. <Yangbanjon> reveals the hypocrisy and affectation of nobleman and criticize the immoral aspects of nobleman. by the mouth of tiger <Leesaengkyujangjon> is included in textbook except the first and the second. This work stimulates the curiosity and the interest by the true love of lovers superior to death. <Inhyunwanghujon> which has the specific background, the palace of Chosun period, and which has boring story between concubines is excluded from the fifth curriculum because it doesn't stimulate the curiosity and interest of modern people. <Hongkildongjon> is included 44 times and the most. <Kuwunmong> which is included 34 times shows us the emptiness of life in the background of Confucianism, Buddism and Taoism. <Chunhyangjon> which is the symbol of virtuous woman is included 33 times. <Yangbanjon>is included 32 times. Especially, These four works except <Kumohsinwha><Chuiububukjongki> which has the style of the first novel is included 39 times. <Chunhyangjon>which has the style of Pansori is included 33 times. <Simchongjon> is included 22 times. <Hungbujon> is included 21 times. With these factors, Pansori is very important in classical literature considering that it is dominated intangible cultural asset the fifth in 1964 and considering that it is registered world intangible cultural asset in UNESCO in 2003. During the past fifty years, 29 classical novels are included in the authorized textbooks from the first curriculum to the seventh curriculum look various in the glimpse of the number but the number makes up small part considering many classical novels that exist in the present. Especially the repetition of 13 classical novels that is included in common over ten kinds of textbooks reflects the popularity of works. In analyzing <Hongkildongjon>, we know that the aim of study is established in general as the unit is big. However, the aim of study that is presented in unit, chapter, big chapter is not presented systematically but is presented repeatedly. This is because unit system between all kinds of korean literature textbooks is not connected and fixed. On the basis of the history approach of literature, we think of <Hongkildongjon> as not the novel itself but the literature work. Korean literature textbook in the seventh curriculum reconsiders the past works in the mood of modern times and comes to a new understanding of classical novels and progresses classical novel education in the present situation. In chapter, we supplement the world literature that is ignored in the sixth curriculum by appreciating the genre of world literature and the works of world literature in the early period of Chosun Dynasty. In big chapter, we can confirm to be true to the big title such as the accepting and creating stand of literature that is important to the seventh curriculum by transforming the works fictionally in their place, by being critical and creative reconstruction in the order of the creation, the introduction and the evaluation of literature. We have limitations on picking out the concrete and practical study items and on sublating the attitude of literature from an objective point of view and on pursuing the object of the seventh curriculum. This is because of emotional factors such as the attitude and the value of learners who accept the works. Accordingly, the aims of study, especially in the object of unit, established in <Hongkildongjon> have an emphasis on only productive aspects such as the thought of writer, the meaning of work in period and on the characteristic of genre and the structural analysis of work itself but have a shortage of the accepting and creating stand of writer. To be a true literature education, we should have critical thought of works, should grasp the life of character through critical thought generally and should try to sublimate these factors into the critical application and the creation over the appreciation and understanding of works. * A thesis submitted to the Committee of the Graduate School of Education, Seowon University, in partial fulfillment of the requirement for the degree of Master of Education in February, 2004.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.