본 연구는 유아교육기관에서의 안전교육의 실태를 조사· 분석하여 유아들의 안전사고 예방은 물론, 유아지도에 있어서 단순히 부정적인 훈계를 통하여 안전 수칙을 가르치는 것보다 생활주변에서 안전사고의 위험 요소를 충분히 숙지하고 사고에 대하여 능동적이고 방어적인 예방태세를 갖춰 안전의식을 고취시키고 안전에 대한 올바른 인식과 태도로 자랄 수 있도록 효율적인 안전교육의 방안을 제시하려는 데 목적이 있다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위하여 다음과 같은...
본 연구는 유아교육기관에서의 안전교육의 실태를 조사· 분석하여 유아들의 안전사고 예방은 물론, 유아지도에 있어서 단순히 부정적인 훈계를 통하여 안전 수칙을 가르치는 것보다 생활주변에서 안전사고의 위험 요소를 충분히 숙지하고 사고에 대하여 능동적이고 방어적인 예방태세를 갖춰 안전의식을 고취시키고 안전에 대한 올바른 인식과 태도로 자랄 수 있도록 효율적인 안전교육의 방안을 제시하려는 데 목적이 있다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위하여 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1) 교사의 특성(경력, 학력) 및 유아교육환경 요인(유아교육기관유형, 지역, 담당학급 원아 연령)에 따른 안전교육의 계획성 및 안전교육에 대한 교사의 인식 정도를 비교 분석한다. 2) 교사의 특성(경력, 학력) 및 유아교육환경 요인(유아교육기관유형, 지역, 담당학급 원아 연령)에 따른 안전교육의 내용을 비교 분석한다. 3) 교사의 특성(경력, 학력) 및 유아교육환경 요인(유아교육기관유형, 지역, 담당학급 원아 연령)에 따른 안전교육의 방법 및 자료 실태를 비교 분석한다. 4) 교사의 특성(경력, 학력) 및 유아교육환경 요인(유아교육기관유형, 지역, 담당학급 원아 연령)에 따른 유아교육기관의 안전교육에 대한 요구사항을 비교 분석한다.이러한 연구 목적을 해결하기 위하여 대전지역과 전라북도 중소도시와 읍면지역의 유아교육기관 160곳의 교사를 중심으로 조사하였으며 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 안전교육에 대한 교육계획의 필요성과 교육과정 속에 안전교육 내용을 반영하고 있는 정도는 매우 높았다. 둘째, 안전교육의 내용에서는 현 실정에서 중요한 안전교육 내용과 실제 이루어지고 있는 안전교육 내용이 교통안전, 놀이안전, 시설·설비안전 순으로 나타나 현 사회 실정에서 중요하다고 생각되는 안전교육 분야가 실제 교육 현장에서 이루어지고 있음을 알 수 있었으며 안전교육에서 가장 중요한 내용은 안전태도 배양으로 나타났다. 셋째, 교육현장에서 실제 이루어지고 있는 안전교육방법은 이야기 나누기, 자유선택활동, 현장학습, 시청각 자료 순으로 나타났으며 효과적인 교육 방법은 현장학습, 시청각자료, 가정과의 협조-부모교육 순으로 나타났다. 실제적인 대피 훈련은 가끔 실시한다는 경우가 많아 정 기적인 대피훈련이 이루어져야 하겠다. 안전교육지도서 준비는 부족한 것으로 나타났으며 놀잇감의 사용법 지도와 도구 사용시 안전 지도 높은 편이었으나 바깥놀이 시 안전과 불조심에 대한 안전, 도구 사용에 대한 안전은 소홀한 편이었다. 넷째, 효과적인 안전교육을 위한 요구 사항으로는 교육자료 개발 보급 및 교육이라고 가장 많이 응답하였다.
본 연구는 유아교육기관에서의 안전교육의 실태를 조사· 분석하여 유아들의 안전사고 예방은 물론, 유아지도에 있어서 단순히 부정적인 훈계를 통하여 안전 수칙을 가르치는 것보다 생활주변에서 안전사고의 위험 요소를 충분히 숙지하고 사고에 대하여 능동적이고 방어적인 예방태세를 갖춰 안전의식을 고취시키고 안전에 대한 올바른 인식과 태도로 자랄 수 있도록 효율적인 안전교육의 방안을 제시하려는 데 목적이 있다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위하여 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1) 교사의 특성(경력, 학력) 및 유아교육환경 요인(유아교육기관유형, 지역, 담당학급 원아 연령)에 따른 안전교육의 계획성 및 안전교육에 대한 교사의 인식 정도를 비교 분석한다. 2) 교사의 특성(경력, 학력) 및 유아교육환경 요인(유아교육기관유형, 지역, 담당학급 원아 연령)에 따른 안전교육의 내용을 비교 분석한다. 3) 교사의 특성(경력, 학력) 및 유아교육환경 요인(유아교육기관유형, 지역, 담당학급 원아 연령)에 따른 안전교육의 방법 및 자료 실태를 비교 분석한다. 4) 교사의 특성(경력, 학력) 및 유아교육환경 요인(유아교육기관유형, 지역, 담당학급 원아 연령)에 따른 유아교육기관의 안전교육에 대한 요구사항을 비교 분석한다.이러한 연구 목적을 해결하기 위하여 대전지역과 전라북도 중소도시와 읍면지역의 유아교육기관 160곳의 교사를 중심으로 조사하였으며 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 안전교육에 대한 교육계획의 필요성과 교육과정 속에 안전교육 내용을 반영하고 있는 정도는 매우 높았다. 둘째, 안전교육의 내용에서는 현 실정에서 중요한 안전교육 내용과 실제 이루어지고 있는 안전교육 내용이 교통안전, 놀이안전, 시설·설비안전 순으로 나타나 현 사회 실정에서 중요하다고 생각되는 안전교육 분야가 실제 교육 현장에서 이루어지고 있음을 알 수 있었으며 안전교육에서 가장 중요한 내용은 안전태도 배양으로 나타났다. 셋째, 교육현장에서 실제 이루어지고 있는 안전교육방법은 이야기 나누기, 자유선택활동, 현장학습, 시청각 자료 순으로 나타났으며 효과적인 교육 방법은 현장학습, 시청각자료, 가정과의 협조-부모교육 순으로 나타났다. 실제적인 대피 훈련은 가끔 실시한다는 경우가 많아 정 기적인 대피훈련이 이루어져야 하겠다. 안전교육지도서 준비는 부족한 것으로 나타났으며 놀잇감의 사용법 지도와 도구 사용시 안전 지도 높은 편이었으나 바깥놀이 시 안전과 불조심에 대한 안전, 도구 사용에 대한 안전은 소홀한 편이었다. 넷째, 효과적인 안전교육을 위한 요구 사항으로는 교육자료 개발 보급 및 교육이라고 가장 많이 응답하였다.
The purpose of this study is not only to prevent infants' various safety accidents by investigating and analyzing the actual state of safety education in Infant Educational Institutions rather than by making infants learn safety rules by force, but also to propose an efficient program for safety edu...
The purpose of this study is not only to prevent infants' various safety accidents by investigating and analyzing the actual state of safety education in Infant Educational Institutions rather than by making infants learn safety rules by force, but also to propose an efficient program for safety education which can help to encourage infants to have the correct perception and attitude of safety and protect themselves from dangerous elements around daily life. To achieve this purpose, the following questions were determined. ① To compare and analyze teacher's plan to and perception of safety education according to the teacher's characteristics like a career or an academic background and the educational environment for infants as its type, location, and infants' age. ② To compare and analyze the contents of safety education according to the teacher's characteristics like a career or an academic background and the educational environment for infants as its type, location, and infants' age. ③ To compare and analyze the method of efficient safety education and the actual state of its materials according to the teacher's characteristics like a career or an academic background and the educational environment for infants as its type, location, and infants' age. ④ To compare and analyze the requirement for safety education in Infant Educational Institutions according to the teacher's characteristics like a career or an academic background and the educational environment for infants as its type, location, and infants' age. To investigate these questions, the subjects selected in this study were teachers working in 160 Infant Educational Institutions located in Daejeon region and Chonbuk Province, and the results of this study are as follows. First, the necessity of program for safety education and the relative importance of safety education in educational curriculum were very high. Second, the safety education fields which is considered as important in the present circumstances were practiced in order of traffic safety, play safety, and equipment safety on the actual educational spot. Above all, it proved that the most important content in safety education was the encouragement of safety attitudes. Third, the methods for safety education being exercised on the educational spot were in order of a conversation with others, free optional actions, spot learning, and visual materials. And the efficient methods for safety education showed in order of a spot learning, visual materials, cooperation with infants' family, and parental education. Also because the frequency of the actual extrication exercise was very low, the real and regular exercises were sincerely required. Fourth, it proved that the requirement for efficient safety education was mostly the diffusion of materials for safety education and its actual educational practices.
The purpose of this study is not only to prevent infants' various safety accidents by investigating and analyzing the actual state of safety education in Infant Educational Institutions rather than by making infants learn safety rules by force, but also to propose an efficient program for safety education which can help to encourage infants to have the correct perception and attitude of safety and protect themselves from dangerous elements around daily life. To achieve this purpose, the following questions were determined. ① To compare and analyze teacher's plan to and perception of safety education according to the teacher's characteristics like a career or an academic background and the educational environment for infants as its type, location, and infants' age. ② To compare and analyze the contents of safety education according to the teacher's characteristics like a career or an academic background and the educational environment for infants as its type, location, and infants' age. ③ To compare and analyze the method of efficient safety education and the actual state of its materials according to the teacher's characteristics like a career or an academic background and the educational environment for infants as its type, location, and infants' age. ④ To compare and analyze the requirement for safety education in Infant Educational Institutions according to the teacher's characteristics like a career or an academic background and the educational environment for infants as its type, location, and infants' age. To investigate these questions, the subjects selected in this study were teachers working in 160 Infant Educational Institutions located in Daejeon region and Chonbuk Province, and the results of this study are as follows. First, the necessity of program for safety education and the relative importance of safety education in educational curriculum were very high. Second, the safety education fields which is considered as important in the present circumstances were practiced in order of traffic safety, play safety, and equipment safety on the actual educational spot. Above all, it proved that the most important content in safety education was the encouragement of safety attitudes. Third, the methods for safety education being exercised on the educational spot were in order of a conversation with others, free optional actions, spot learning, and visual materials. And the efficient methods for safety education showed in order of a spot learning, visual materials, cooperation with infants' family, and parental education. Also because the frequency of the actual extrication exercise was very low, the real and regular exercises were sincerely required. Fourth, it proved that the requirement for efficient safety education was mostly the diffusion of materials for safety education and its actual educational practices.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.