도시 초등학교에서 환경교육 내용 중 실질적으로 개선이 시급한 것이 쓰레기 문제이다. 이에 본 연구에서는 초등학생들이 쉽게 실천할 수 있는 쓰레기 줄이기 활동 프로그램을 개발하여, 활동을 실시하고, 이 활동이 초등학생들의 쓰레기 문제에 대한 인식과 환경에 대한 태도 변화에 미치는 영향을 알아보았다. 연구에서 나타난 결과는 다음과 같다. 첫째, 쓰레기 줄이기 활동을 실시하면서 아동들의 쓰레기 버리거나 치우는 행동이 변화되어 교실 내와 학교 내의 쓰레기 배출량이 뚜렷하게 감소되는 것으로 나타났다. 둘째, 본 연구에서 사용된 쓰레기 줄이...
도시 초등학교에서 환경교육 내용 중 실질적으로 개선이 시급한 것이 쓰레기 문제이다. 이에 본 연구에서는 초등학생들이 쉽게 실천할 수 있는 쓰레기 줄이기 활동 프로그램을 개발하여, 활동을 실시하고, 이 활동이 초등학생들의 쓰레기 문제에 대한 인식과 환경에 대한 태도 변화에 미치는 영향을 알아보았다. 연구에서 나타난 결과는 다음과 같다. 첫째, 쓰레기 줄이기 활동을 실시하면서 아동들의 쓰레기 버리거나 치우는 행동이 변화되어 교실 내와 학교 내의 쓰레기 배출량이 뚜렷하게 감소되는 것으로 나타났다. 둘째, 본 연구에서 사용된 쓰레기 줄이기 활동은 초등학교 아동의 쓰레기 문제 인식, 재활용 태도, 쓰레기 치우기 실천 태도, 분리수거 태도 및 환경보전 실천에 대한 관심을 유의하게 향상 시킬 수 있었다. 이 결과들을 종합해 볼 때, 도시 지역의 초등학교에서는 쓰레기 줄이기 활동과 같이 거주 지역의 필요와 적용 가능성을 고려한 환경교육 활동을 실시하는 것이 효과적인 것으로 보이며, 각 지역의 특성과 필요를 고려한 다양한 환경교육 활동 프로그램의 개발이 요구되고 있다.
도시 초등학교에서 환경교육 내용 중 실질적으로 개선이 시급한 것이 쓰레기 문제이다. 이에 본 연구에서는 초등학생들이 쉽게 실천할 수 있는 쓰레기 줄이기 활동 프로그램을 개발하여, 활동을 실시하고, 이 활동이 초등학생들의 쓰레기 문제에 대한 인식과 환경에 대한 태도 변화에 미치는 영향을 알아보았다. 연구에서 나타난 결과는 다음과 같다. 첫째, 쓰레기 줄이기 활동을 실시하면서 아동들의 쓰레기 버리거나 치우는 행동이 변화되어 교실 내와 학교 내의 쓰레기 배출량이 뚜렷하게 감소되는 것으로 나타났다. 둘째, 본 연구에서 사용된 쓰레기 줄이기 활동은 초등학교 아동의 쓰레기 문제 인식, 재활용 태도, 쓰레기 치우기 실천 태도, 분리수거 태도 및 환경보전 실천에 대한 관심을 유의하게 향상 시킬 수 있었다. 이 결과들을 종합해 볼 때, 도시 지역의 초등학교에서는 쓰레기 줄이기 활동과 같이 거주 지역의 필요와 적용 가능성을 고려한 환경교육 활동을 실시하는 것이 효과적인 것으로 보이며, 각 지역의 특성과 필요를 고려한 다양한 환경교육 활동 프로그램의 개발이 요구되고 있다.
In urban elementary school, waste is one of the urgent matters to be addressed in environmental education. The purpose of this study was to construct a feasible waste-reduction program and to determine its effect on children's perception of waste and their environmental attitude. The result of this ...
In urban elementary school, waste is one of the urgent matters to be addressed in environmental education. The purpose of this study was to construct a feasible waste-reduction program and to determine its effect on children's perception of waste and their environmental attitude. The result of this study were as follows: First, after the waste-reduction activity program was excuted, elementary children were felt that school waste was one of the serious problems and amounts of wastes yielded in classrooms and school were remarkably decreased. Second, after the waste-reduction activity program was excuted, their attitude of recycling, action of taking away wastes and separate garbage disposal and interesting in the environmental intergrity were significantly increased. The above-mentioned results suggested that in urban elementary school, environmental education would be more successful when it's conducted in a way to meet local community needs by using workable programs like waste-reduction one. And a wide variety of environmental education programs should be developed to cater to local characteristics.
In urban elementary school, waste is one of the urgent matters to be addressed in environmental education. The purpose of this study was to construct a feasible waste-reduction program and to determine its effect on children's perception of waste and their environmental attitude. The result of this study were as follows: First, after the waste-reduction activity program was excuted, elementary children were felt that school waste was one of the serious problems and amounts of wastes yielded in classrooms and school were remarkably decreased. Second, after the waste-reduction activity program was excuted, their attitude of recycling, action of taking away wastes and separate garbage disposal and interesting in the environmental intergrity were significantly increased. The above-mentioned results suggested that in urban elementary school, environmental education would be more successful when it's conducted in a way to meet local community needs by using workable programs like waste-reduction one. And a wide variety of environmental education programs should be developed to cater to local characteristics.
Keyword
#초등학교 도시 쓰레기줄이기 환경교육
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.