최근의 자연주의 열풍이 사회 전반적으로 퍼지면서 자연성 원료를 이용한 화장품, 특히 한방약재추출물을 원료로 사용한 제품 등을 선호하는 방향으로 고급화, 개별화 되어가고 있다. 한방화장품은 화학·광물성 원료 보다는 천연 약재를 피부생리기능에 맞게 복합처방 하여 기와 혈의 흐름을 원활하게 촉진시켜 피부를 곱게 활성화시키므로 많은 각광을 받고 있다. 본 연구는 성인여성을 대상으로 한방화장품 구매행동요인을 알아보고 소비자에게 한방화장품에 대한 정보와 지식을 제공하고 다양한 소비자 욕구변화에 대한 화장품업계의 적절한 대응이 가능한 ...
최근의 자연주의 열풍이 사회 전반적으로 퍼지면서 자연성 원료를 이용한 화장품, 특히 한방약재추출물을 원료로 사용한 제품 등을 선호하는 방향으로 고급화, 개별화 되어가고 있다. 한방화장품은 화학·광물성 원료 보다는 천연 약재를 피부생리기능에 맞게 복합처방 하여 기와 혈의 흐름을 원활하게 촉진시켜 피부를 곱게 활성화시키므로 많은 각광을 받고 있다. 본 연구는 성인여성을 대상으로 한방화장품 구매행동요인을 알아보고 소비자에게 한방화장품에 대한 정보와 지식을 제공하고 다양한 소비자 욕구변화에 대한 화장품업계의 적절한 대응이 가능한 제품개발과 판촉 등 마케팅 전략에 도움을 주는 기초 자료를 제공하고자 하였다. 본 연구의 자료는 부산시내와 양산, 울산, 경남 지역의 20-50대 여성 441명을 대상으로 2003년 4월 8일부터 4월 27일까지 실시한 설문조사를 통해 수집되었다. 연구도구는 일반적인 특성, 외모관심과 외모스트레스의 정도, 한방화장품 사용도, 한방화장품 구매행동 요인 등을 측정하기 위한 것으로 관련문헌 고찰에 근거하여 연구자에 의해 작성되었다. 수집된 설문지는 빈도, 백분율, t-검정, ANOVA 등으로 분석하였으며 그 결과를 요약하면 다음과 같다. 일반적 구매행동 특성에서 한방화장품 사용 유무에 대하여는 응답자의 60.1%가 사용경험이 있다 로, 37.6%가 없다 로 응답했다. 한방화장품 사용하지 않는 이유는 사용해본 경험이 없어서(37.2%), 잘 몰라서(23.7%), 가격이 비싸서(19.9%), 필요성이 없어서(7.1%), 잘 맞지 않아서(5.8%), 부작용이 우려되어서(4.5%) 순으로 나타났다. 한방화장품 구매행동 특성에서 구매동기는 친구나 친지의 권유로(27.16%), 판매인의 권유로(24.4%), 선물로 받아서(22.5%), 본인이 필요성을 느껴서(21.49%), 충동적으로(1.5%) 순으로 나타났다. 정보원은 미용강습회(39.0%), 친구·이웃·친척(17.84%)이 높게 나타났고 구입 장소는 방문판매가 63.8%로 월등히 높았다. 월 구입비용은 5-7만원이 25.3%로 가장 높게 나타났다. 연 구매량은 2-3개 46.0%, 4-6개가 23.2%로 나타났다. 한방화장품 제품별 사용 도는 로션(51.8%), 에센스(48.0%), 영양크림(47.0%), 화장수(46.8%), 아이크림(34.5%), (폼)크린싱(29.7%), 팩(28.3%)의 순이었다. 외모관련요인과 한방화장품 사용여부 관련성은 외모스트레스(F=1.557, p<0.05)에서 유의한 차이를 나타냈고, 외모관심에는 유의한 차이를 나타내지 않았다. 한방화장품 사용경험이 있는 사람이 외모스트레스를 덜 받고 있는 것으로 나타났다. 구매속성 요인은 피부강화 중시 형, 적합성 중시 형, 미백기능 중시 형, 이미지 중시 형, 모공관리 · 슬림 기능 중시 형, 서비스 · 편의성 중시 형으로 나타났으며 한방화장품 사용여부 관련성은 유해환경 피부보호, 주름방지·개선, 눈·입가의 주름개선, 피부탄력강화 요인(F=4.494, p<0.05)과 기미 개선·완화, 잡티 개선·완화, 피부를 희고 깨끗하게 하는 요인(F=12.232, p<0.05)에서 유의한 차이를 보였다.
최근의 자연주의 열풍이 사회 전반적으로 퍼지면서 자연성 원료를 이용한 화장품, 특히 한방약재추출물을 원료로 사용한 제품 등을 선호하는 방향으로 고급화, 개별화 되어가고 있다. 한방화장품은 화학·광물성 원료 보다는 천연 약재를 피부생리기능에 맞게 복합처방 하여 기와 혈의 흐름을 원활하게 촉진시켜 피부를 곱게 활성화시키므로 많은 각광을 받고 있다. 본 연구는 성인여성을 대상으로 한방화장품 구매행동요인을 알아보고 소비자에게 한방화장품에 대한 정보와 지식을 제공하고 다양한 소비자 욕구변화에 대한 화장품업계의 적절한 대응이 가능한 제품개발과 판촉 등 마케팅 전략에 도움을 주는 기초 자료를 제공하고자 하였다. 본 연구의 자료는 부산시내와 양산, 울산, 경남 지역의 20-50대 여성 441명을 대상으로 2003년 4월 8일부터 4월 27일까지 실시한 설문조사를 통해 수집되었다. 연구도구는 일반적인 특성, 외모관심과 외모스트레스의 정도, 한방화장품 사용도, 한방화장품 구매행동 요인 등을 측정하기 위한 것으로 관련문헌 고찰에 근거하여 연구자에 의해 작성되었다. 수집된 설문지는 빈도, 백분율, t-검정, ANOVA 등으로 분석하였으며 그 결과를 요약하면 다음과 같다. 일반적 구매행동 특성에서 한방화장품 사용 유무에 대하여는 응답자의 60.1%가 사용경험이 있다 로, 37.6%가 없다 로 응답했다. 한방화장품 사용하지 않는 이유는 사용해본 경험이 없어서(37.2%), 잘 몰라서(23.7%), 가격이 비싸서(19.9%), 필요성이 없어서(7.1%), 잘 맞지 않아서(5.8%), 부작용이 우려되어서(4.5%) 순으로 나타났다. 한방화장품 구매행동 특성에서 구매동기는 친구나 친지의 권유로(27.16%), 판매인의 권유로(24.4%), 선물로 받아서(22.5%), 본인이 필요성을 느껴서(21.49%), 충동적으로(1.5%) 순으로 나타났다. 정보원은 미용강습회(39.0%), 친구·이웃·친척(17.84%)이 높게 나타났고 구입 장소는 방문판매가 63.8%로 월등히 높았다. 월 구입비용은 5-7만원이 25.3%로 가장 높게 나타났다. 연 구매량은 2-3개 46.0%, 4-6개가 23.2%로 나타났다. 한방화장품 제품별 사용 도는 로션(51.8%), 에센스(48.0%), 영양크림(47.0%), 화장수(46.8%), 아이크림(34.5%), (폼)크린싱(29.7%), 팩(28.3%)의 순이었다. 외모관련요인과 한방화장품 사용여부 관련성은 외모스트레스(F=1.557, p<0.05)에서 유의한 차이를 나타냈고, 외모관심에는 유의한 차이를 나타내지 않았다. 한방화장품 사용경험이 있는 사람이 외모스트레스를 덜 받고 있는 것으로 나타났다. 구매속성 요인은 피부강화 중시 형, 적합성 중시 형, 미백기능 중시 형, 이미지 중시 형, 모공관리 · 슬림 기능 중시 형, 서비스 · 편의성 중시 형으로 나타났으며 한방화장품 사용여부 관련성은 유해환경 피부보호, 주름방지·개선, 눈·입가의 주름개선, 피부탄력강화 요인(F=4.494, p<0.05)과 기미 개선·완화, 잡티 개선·완화, 피부를 희고 깨끗하게 하는 요인(F=12.232, p<0.05)에서 유의한 차이를 보였다.
Recently, herbal cosmetics is being preferred, being influenced by 'a gale of naturalism' widespread in every part of life. Herbal cosmetics intends to keep one's skin vital, shiny, and healthy by using herbal plants adjusted well to the skin physiology function according to Chinese medicine. Herbal...
Recently, herbal cosmetics is being preferred, being influenced by 'a gale of naturalism' widespread in every part of life. Herbal cosmetics intends to keep one's skin vital, shiny, and healthy by using herbal plants adjusted well to the skin physiology function according to Chinese medicine. Herbal cosmetics has many advantages such as no side effects after a long period of using, its lasting effects, and overall skin caring effects. This study was conducted to survey the factors of women's purchasing behavior of herbal cosmetics, providing cosmetics companies with basic data that help them develop new products and construct marketing strategies. Data were collected from a questionnaire survey and the subjects were 441 female consumers in Busan, Ulsan, Yangsan and other areas in Kyoungnam Province. The results were as follows. 1. In general purchasing features, it showed that 60.5% of the subjects had used herbal cosmetics, while 37.6% of them had never used . 2. They didn't use herbal cosmetics, for the reasons they had never used herbal cosmetics before(37.2%), they didn't know much about herbal cosmetics(23.7%), herbal medicinal cosmetics was rather expensive(19.9%) comparing with other cosmetics. And some(7.0%) didn't need to use herbal cosmetics, while others(5.8%) were after using herbal cosmetics, etc. 3. About purchasing motives of herbal cosmetics, they purchased by their friends and relatives(27.16%), by cosmetics selling counselors(24.4%), by using herbal medicinal cosmetics given as a gift(22.5%), by their own needs(21.49%), by impulsive purchase(1.5%), in the right order. 4. The usage of herbal was of the decreased other(51.8%), essence (48%), moisturizing cream(47.0%), skin lotion(48.6%), eye cream (34.5%), cleansing products(29.7%), and skin pack products(28.3%). 5. About their interest rate of their appearances, 82.3% of the subjects were very interested in their appearances, and about their appearance stress rate, 68.2%of them responded they were under stress because of their appearances. The relation between appearance factors and the usage of herbal cosmetics showed significant differences both in factor1(F=4.494, p<0.05, skin strengthening type) and Factor 3(F= 12.232, p<0.05, whitening type). Our own herbal cosmetics are positively encouraged and are preferred by the consumers against foreign cosmetics. 'Herbal cosmetics new material development group will be constituted and 'national herbal development methods' are to be set and revision of herbal medicinal related new material test laws are to be made within this year. But explicit definitions and criteria of herbal medicinal cosmetics are not still ready, and there are many problems about herbal cosmetics, for example, lack of publicity and preconception of expensive cosmetics, etc. Therefore various to help cosmetics companies enlarge the specialized market of herbal cosmetics will be developed.
Recently, herbal cosmetics is being preferred, being influenced by 'a gale of naturalism' widespread in every part of life. Herbal cosmetics intends to keep one's skin vital, shiny, and healthy by using herbal plants adjusted well to the skin physiology function according to Chinese medicine. Herbal cosmetics has many advantages such as no side effects after a long period of using, its lasting effects, and overall skin caring effects. This study was conducted to survey the factors of women's purchasing behavior of herbal cosmetics, providing cosmetics companies with basic data that help them develop new products and construct marketing strategies. Data were collected from a questionnaire survey and the subjects were 441 female consumers in Busan, Ulsan, Yangsan and other areas in Kyoungnam Province. The results were as follows. 1. In general purchasing features, it showed that 60.5% of the subjects had used herbal cosmetics, while 37.6% of them had never used . 2. They didn't use herbal cosmetics, for the reasons they had never used herbal cosmetics before(37.2%), they didn't know much about herbal cosmetics(23.7%), herbal medicinal cosmetics was rather expensive(19.9%) comparing with other cosmetics. And some(7.0%) didn't need to use herbal cosmetics, while others(5.8%) were after using herbal cosmetics, etc. 3. About purchasing motives of herbal cosmetics, they purchased by their friends and relatives(27.16%), by cosmetics selling counselors(24.4%), by using herbal medicinal cosmetics given as a gift(22.5%), by their own needs(21.49%), by impulsive purchase(1.5%), in the right order. 4. The usage of herbal was of the decreased other(51.8%), essence (48%), moisturizing cream(47.0%), skin lotion(48.6%), eye cream (34.5%), cleansing products(29.7%), and skin pack products(28.3%). 5. About their interest rate of their appearances, 82.3% of the subjects were very interested in their appearances, and about their appearance stress rate, 68.2%of them responded they were under stress because of their appearances. The relation between appearance factors and the usage of herbal cosmetics showed significant differences both in factor1(F=4.494, p<0.05, skin strengthening type) and Factor 3(F= 12.232, p<0.05, whitening type). Our own herbal cosmetics are positively encouraged and are preferred by the consumers against foreign cosmetics. 'Herbal cosmetics new material development group will be constituted and 'national herbal development methods' are to be set and revision of herbal medicinal related new material test laws are to be made within this year. But explicit definitions and criteria of herbal medicinal cosmetics are not still ready, and there are many problems about herbal cosmetics, for example, lack of publicity and preconception of expensive cosmetics, etc. Therefore various to help cosmetics companies enlarge the specialized market of herbal cosmetics will be developed.
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