청소년기는 건강에 대한 주요 태도가 발달하게 되는 중요한 시기이므로, 청소년들이 건강한 생활 습관을 형성할 수 있도록 행위 성취에 대한 개인의 신념을 증진시키고, 행위의 의도와 실천에 도움을 줄 수 있는 접근 용이하며 활용 가능한 통합적인 청소년 건강증진 프로그램이 필요하다. 본 연구의 목적은 Pender(1996)의 건강증진모형을 이론적 토대로 하여, 청소년들의 건강한 생활습관 형성과 건강증진에 기여하는 청소년 건강증진 프로그램을 인터넷을 기반으로 하여 개발하고, 이 프로그램이 청소년들의 ...
청소년기는 건강에 대한 주요 태도가 발달하게 되는 중요한 시기이므로, 청소년들이 건강한 생활 습관을 형성할 수 있도록 행위 성취에 대한 개인의 신념을 증진시키고, 행위의 의도와 실천에 도움을 줄 수 있는 접근 용이하며 활용 가능한 통합적인 청소년 건강증진 프로그램이 필요하다. 본 연구의 목적은 Pender(1996)의 건강증진모형을 이론적 토대로 하여, 청소년들의 건강한 생활습관 형성과 건강증진에 기여하는 청소년 건강증진 프로그램을 인터넷을 기반으로 하여 개발하고, 이 프로그램이 청소년들의 자기효능감과 건강증진행위 의도, 건강증진행위 수행정도에 미치는 효과를 검증하는 것이다. 연구의 설계는 유사 실험연구로 비동등성 대조군 사전 · 사후 실험설계이다. 연구 대상자는 B광역시내 1개 구 소재의 4개 인문계 고등학교 2학년에 재학 중인 남 · 여학생으로서 청소년 건강증진 인터넷 프로그램에 참여한 실험군 25명과 참여하지 않은 대조군 25명, 총 50명이었다. 연구 도구는 측정도구 중, 자기효능감은 Sherer와 Maddux(1982)가 개발한 자기효능도구를 기초로 김주현(1995)이 재구성하고, 이은주(2002)가 수정 보완한 도구를 사용하여 측정하였으며, 건강증진행위 의도 측정도구는 윤순녕과 김정희(1999)가 개발한 행동계획수립 측정도구를 사용하였다. 또한 건강증진행위 수행 측정도구는 Walker(1996)가 기존의 HPLP(Health Promoting Lifestyle Profile)를 수정, 보완하여 개발한 HPLP-Ⅱ를 윤순녕과 김정희(1999)가 번역한 도구를 사용하였다. 실험처치로는 청소년의 건강증진을 목적으로, 청소년 건강정보 요구조사와 청소년의 건강행위에 관한 문헌고찰, 선행연구들을 토대로 하여 간호학과 교수 및 소아과 전문의, 청소년 성교육 강사, 청소년 상담전문가, 보건교사 등의 자문을 받아 본 연구자가 개발한 청소년 건강증진 인터넷 프로그램을 제공하였다. 이 프로그램은 인터넷 홈페이지 『점틴(http://www.jumpteen.com)』 을 통해 '건강의 중요성', '대인관계', '청소년의 성', '영양', '스트레스 관리', '운동', '건강관리' 등에 대한 통합적 건강정보제공, 주 1회 약 70분~90분간 연구자가 청소년과의 채팅을 통한 집단토론과 경험나누기, 개인상담과 격려, 대상자의 건강일지 작성 등을 중재전략으로 하는 프로그램으로서, 매주 1회씩 8주간 총 8회 실시하도록 구성되어있다. 자료수집 기간은 2003년 7월 24일부터 동년 9월 27일까지였으며, 자료수집방법은 각 대상 학교의 해당학급 교실에서 구조화된 질문지를 이용하여 수집하였다. 자료 분석은 SPSS/Win 11.0 프로그램을 이용하였으며, 실험군과 대조군의 동질성 검증은 χ^(2)-test와 Fisher's exact test, t-test로, 가설검정은 ANCOVA로 분석하였다. 연구의 결과는 다음과 같다. 1. 청소년 건강증진 인터넷 프로그램 개발 결과는 다음과 같았다. 본 연구에서 개발한 청소년 건강증진 인터넷 프로그램의 홈페이지 시스템 주소는 http://www.jumpteen.com이며, 프로그램 만족도 평가를 위해 실시한 시스템 이용자 만족도는 평균 3.66± .511(최소값 1, 최대값 5)로 비교적 높게 나타나 대상자들이 청소년 건강증진 인터넷 프로그램에 만족하는 것으로 나타났다. 2. 청소년 건강증진 인터넷 프로그램의 효과를 검증한 결과는 다음과 같았다. 1) 실험군과 대조군의 제 특성(생물학적 특성, 심리적 특성, 사회 · 문화적 특성, 이전 건강관련행위)간의 동질성 검증 결과, 한달 용돈(t=14.643, p= .002)과 흡연경험(t=10.523, p= .004)을 제외한 모든 변수에서 유의한 차이가 없었다(P>0.05). 또한 실험군과 대조군의 종속변수인 자기효능감 정도, 건강증진행위 의도정도, 건강증진행위 수행정도의 동질성 검증 결과 유의한 차이가 없었다(P>0.05). 2) '실험군은 대조군보다 실험처치 후 자기효능감 정도가 높을 것이다'를 검증한 결과 실험군이 대조군보다 실험처치 후 자기효능감 점수가 유의하게 높았다(F=13.013, p= .000). 3) '실험군은 대조군보다 실험처치 후 건강증진행위 의도정도가 높을 것이다'를 검증한 결과 실험군이 대조군보다 실험처치 후 건강증진행위 의도점수가 유의하게 높았다(F=4.889, p= .012). 4) '실험군은 대조군보다 실험처치 후 건강증진행위 수행(건강책임, 신체적 활동, 영양, 영적 성장, 대인관계, 스트레스 관리)정도가 높을 것이다'를 검증한 결과 실험군이 대조군보다 실험처치 후 건강증진행위 수행점수가 유의하게 높았다(F=17.513, p= .000). 결론적으로 본 연구자가 개발한 청소년 건강증진 인터넷 프로그램은 청소년의 자기효능감, 건강증진행위 의도, 건강증진행위 수행을 증진시키는 효과가 있는 것으로 나타났으며, Fonder의 건강증진모형 이론을 청소년 건강증진 간호 실무에 사용할 수 있음을 검증할 수 있었다. 또한 본 프로그램에 대한 시스템 이용자의 만족도도 비교적 높게 나타나 앞으로 학교 및 지역사회에서 청소년 건강증진을 위한 간호중재 프로그램으로서 적극 활용할 것을 기대한다.
청소년기는 건강에 대한 주요 태도가 발달하게 되는 중요한 시기이므로, 청소년들이 건강한 생활 습관을 형성할 수 있도록 행위 성취에 대한 개인의 신념을 증진시키고, 행위의 의도와 실천에 도움을 줄 수 있는 접근 용이하며 활용 가능한 통합적인 청소년 건강증진 프로그램이 필요하다. 본 연구의 목적은 Pender(1996)의 건강증진모형을 이론적 토대로 하여, 청소년들의 건강한 생활습관 형성과 건강증진에 기여하는 청소년 건강증진 프로그램을 인터넷을 기반으로 하여 개발하고, 이 프로그램이 청소년들의 자기효능감과 건강증진행위 의도, 건강증진행위 수행정도에 미치는 효과를 검증하는 것이다. 연구의 설계는 유사 실험연구로 비동등성 대조군 사전 · 사후 실험설계이다. 연구 대상자는 B광역시내 1개 구 소재의 4개 인문계 고등학교 2학년에 재학 중인 남 · 여학생으로서 청소년 건강증진 인터넷 프로그램에 참여한 실험군 25명과 참여하지 않은 대조군 25명, 총 50명이었다. 연구 도구는 측정도구 중, 자기효능감은 Sherer와 Maddux(1982)가 개발한 자기효능도구를 기초로 김주현(1995)이 재구성하고, 이은주(2002)가 수정 보완한 도구를 사용하여 측정하였으며, 건강증진행위 의도 측정도구는 윤순녕과 김정희(1999)가 개발한 행동계획수립 측정도구를 사용하였다. 또한 건강증진행위 수행 측정도구는 Walker(1996)가 기존의 HPLP(Health Promoting Lifestyle Profile)를 수정, 보완하여 개발한 HPLP-Ⅱ를 윤순녕과 김정희(1999)가 번역한 도구를 사용하였다. 실험처치로는 청소년의 건강증진을 목적으로, 청소년 건강정보 요구조사와 청소년의 건강행위에 관한 문헌고찰, 선행연구들을 토대로 하여 간호학과 교수 및 소아과 전문의, 청소년 성교육 강사, 청소년 상담전문가, 보건교사 등의 자문을 받아 본 연구자가 개발한 청소년 건강증진 인터넷 프로그램을 제공하였다. 이 프로그램은 인터넷 홈페이지 『점틴(http://www.jumpteen.com)』 을 통해 '건강의 중요성', '대인관계', '청소년의 성', '영양', '스트레스 관리', '운동', '건강관리' 등에 대한 통합적 건강정보제공, 주 1회 약 70분~90분간 연구자가 청소년과의 채팅을 통한 집단토론과 경험나누기, 개인상담과 격려, 대상자의 건강일지 작성 등을 중재전략으로 하는 프로그램으로서, 매주 1회씩 8주간 총 8회 실시하도록 구성되어있다. 자료수집 기간은 2003년 7월 24일부터 동년 9월 27일까지였으며, 자료수집방법은 각 대상 학교의 해당학급 교실에서 구조화된 질문지를 이용하여 수집하였다. 자료 분석은 SPSS/Win 11.0 프로그램을 이용하였으며, 실험군과 대조군의 동질성 검증은 χ^(2)-test와 Fisher's exact test, t-test로, 가설검정은 ANCOVA로 분석하였다. 연구의 결과는 다음과 같다. 1. 청소년 건강증진 인터넷 프로그램 개발 결과는 다음과 같았다. 본 연구에서 개발한 청소년 건강증진 인터넷 프로그램의 홈페이지 시스템 주소는 http://www.jumpteen.com이며, 프로그램 만족도 평가를 위해 실시한 시스템 이용자 만족도는 평균 3.66± .511(최소값 1, 최대값 5)로 비교적 높게 나타나 대상자들이 청소년 건강증진 인터넷 프로그램에 만족하는 것으로 나타났다. 2. 청소년 건강증진 인터넷 프로그램의 효과를 검증한 결과는 다음과 같았다. 1) 실험군과 대조군의 제 특성(생물학적 특성, 심리적 특성, 사회 · 문화적 특성, 이전 건강관련행위)간의 동질성 검증 결과, 한달 용돈(t=14.643, p= .002)과 흡연경험(t=10.523, p= .004)을 제외한 모든 변수에서 유의한 차이가 없었다(P>0.05). 또한 실험군과 대조군의 종속변수인 자기효능감 정도, 건강증진행위 의도정도, 건강증진행위 수행정도의 동질성 검증 결과 유의한 차이가 없었다(P>0.05). 2) '실험군은 대조군보다 실험처치 후 자기효능감 정도가 높을 것이다'를 검증한 결과 실험군이 대조군보다 실험처치 후 자기효능감 점수가 유의하게 높았다(F=13.013, p= .000). 3) '실험군은 대조군보다 실험처치 후 건강증진행위 의도정도가 높을 것이다'를 검증한 결과 실험군이 대조군보다 실험처치 후 건강증진행위 의도점수가 유의하게 높았다(F=4.889, p= .012). 4) '실험군은 대조군보다 실험처치 후 건강증진행위 수행(건강책임, 신체적 활동, 영양, 영적 성장, 대인관계, 스트레스 관리)정도가 높을 것이다'를 검증한 결과 실험군이 대조군보다 실험처치 후 건강증진행위 수행점수가 유의하게 높았다(F=17.513, p= .000). 결론적으로 본 연구자가 개발한 청소년 건강증진 인터넷 프로그램은 청소년의 자기효능감, 건강증진행위 의도, 건강증진행위 수행을 증진시키는 효과가 있는 것으로 나타났으며, Fonder의 건강증진모형 이론을 청소년 건강증진 간호 실무에 사용할 수 있음을 검증할 수 있었다. 또한 본 프로그램에 대한 시스템 이용자의 만족도도 비교적 높게 나타나 앞으로 학교 및 지역사회에서 청소년 건강증진을 위한 간호중재 프로그램으로서 적극 활용할 것을 기대한다.
The objective of this research was to develop a health promotion internet program for adolescents and identify the effect of this program in self-efficacy, commitment to a plan of action, and health promoting behavior of Adolescents who use this program. The theoretical framework was derived basical...
The objective of this research was to develop a health promotion internet program for adolescents and identify the effect of this program in self-efficacy, commitment to a plan of action, and health promoting behavior of Adolescents who use this program. The theoretical framework was derived basically from Fender's Health Promotion Model. Fifty subjects were selected from four high schools in Busan, South Korea. 25 students made up the control group and another 25 students made up the experimental group. The period of data collection was from July 24 to September 27, 2003. The experimental group used the Internet health promotion program for eight weeks to obtain health information, to chat about health-related topics, and to keep a diary of their health-related practices each day. The collected data was analysed by χ^(2)-test, Fisher's exact test, t-test, ANCOVA, Frequency in the SPSS/Win 11.0 program. The results were as follows : 1. This health promotion internet program was developed through research topics for the most effective ways to communicate with adolescents and the need for implementation of the whole project and the designing of actual homepage, the whole project to be implemented and the actual homepage need to be designed. the above resulted in www.jumpteen.com. This health promotion internet program for adolescents included the following general health topics: the importance of health, interpersonal relationships, sex of adolescents, nutrition, handling stress, excercise, health care. Through presentation of health informations; chatting through the Internet with the researcher once a week about a health-related topics and sharing their experience how they handled that issue with the researcher who counsels and gives encouragement to the student; and keeping a health diary, the students learned about health and their responsibility to health promoting behavior. The users reported relatively high satisfaction with the program (3.66±.511: minimum 1, Maximum 5). 2. The homogeneity of the two groups was established except in the areas of their smoking history(P=0.002) and amount of their monthly pocket money(P=0.004). 3. Hypothesis No. 1 was that the experimental group would have a higher degree of self-efficacy than the control group after the test period. This hypothesis was supported; the experimental group showed a significantly high self-efficacy(F= 13.013, p=0.000). 4. Hypothesis No. 2 was that the experimental group would show a higher degree of commitment to a plan of action than the control group after the test period. This hypothesis was supported; the experimental group showed a little lower commitment to a plan of action after the test period but the control group showed quite lower commitment to a plan of action after the test period. Hence, the experimental group did show more commitment to a plan of action than the control group after the test period(F=4.889, p=0.012). 5. Hypothesis No. 3 was that the experimental group would have a higher degree of health promoting behavior than the control group after the test period. This hypothesis was supported; the experimental group showed a significantly high health promoting behavior(F=17.513, p=0.000). In conclusion, this study shows that a health promotion internet program is effective to adolescents health promoting behavior, and verify that Fonder's Health Promotion Model is available to nursing practice for adolescents' health promotion. Therefore, health promotion internet program can be utilized as a useful nursing intervention program for adolescents at schools and communities and many an health promotion internet program should be developed further in today's cyber world.
The objective of this research was to develop a health promotion internet program for adolescents and identify the effect of this program in self-efficacy, commitment to a plan of action, and health promoting behavior of Adolescents who use this program. The theoretical framework was derived basically from Fender's Health Promotion Model. Fifty subjects were selected from four high schools in Busan, South Korea. 25 students made up the control group and another 25 students made up the experimental group. The period of data collection was from July 24 to September 27, 2003. The experimental group used the Internet health promotion program for eight weeks to obtain health information, to chat about health-related topics, and to keep a diary of their health-related practices each day. The collected data was analysed by χ^(2)-test, Fisher's exact test, t-test, ANCOVA, Frequency in the SPSS/Win 11.0 program. The results were as follows : 1. This health promotion internet program was developed through research topics for the most effective ways to communicate with adolescents and the need for implementation of the whole project and the designing of actual homepage, the whole project to be implemented and the actual homepage need to be designed. the above resulted in www.jumpteen.com. This health promotion internet program for adolescents included the following general health topics: the importance of health, interpersonal relationships, sex of adolescents, nutrition, handling stress, excercise, health care. Through presentation of health informations; chatting through the Internet with the researcher once a week about a health-related topics and sharing their experience how they handled that issue with the researcher who counsels and gives encouragement to the student; and keeping a health diary, the students learned about health and their responsibility to health promoting behavior. The users reported relatively high satisfaction with the program (3.66±.511: minimum 1, Maximum 5). 2. The homogeneity of the two groups was established except in the areas of their smoking history(P=0.002) and amount of their monthly pocket money(P=0.004). 3. Hypothesis No. 1 was that the experimental group would have a higher degree of self-efficacy than the control group after the test period. This hypothesis was supported; the experimental group showed a significantly high self-efficacy(F= 13.013, p=0.000). 4. Hypothesis No. 2 was that the experimental group would show a higher degree of commitment to a plan of action than the control group after the test period. This hypothesis was supported; the experimental group showed a little lower commitment to a plan of action after the test period but the control group showed quite lower commitment to a plan of action after the test period. Hence, the experimental group did show more commitment to a plan of action than the control group after the test period(F=4.889, p=0.012). 5. Hypothesis No. 3 was that the experimental group would have a higher degree of health promoting behavior than the control group after the test period. This hypothesis was supported; the experimental group showed a significantly high health promoting behavior(F=17.513, p=0.000). In conclusion, this study shows that a health promotion internet program is effective to adolescents health promoting behavior, and verify that Fonder's Health Promotion Model is available to nursing practice for adolescents' health promotion. Therefore, health promotion internet program can be utilized as a useful nursing intervention program for adolescents at schools and communities and many an health promotion internet program should be developed further in today's cyber world.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.