목적: 학교구강보건사업 실시 여부에 따른 학동들의 구강보건지표를 비교 관찰하여 동 사업의 구강보건증진 효과를 평가하고자 한 것이다. 방법: 1997년부터 치아홈메우기와 불소용액양치 사업을 지속적으로 시행하고 있는 경남 일개 지역에서 초등학교에 재학 중인 학생으로 구강검진을 받은 A초등학교(대조군) 225명, 2000년부터 사업을 시행한 B초등학교 197명, 1997년부터 사업을 시행한 C초등학교 230명을 대상으로 2003년 4월 현재의 구강 보건지표를 비교 관찰하였다. 구강검사는 한 명의 치과의사가 담당하였으며 검사 결과에 근거하여 영구치우식경험자율(DMF ...
목적: 학교구강보건사업 실시 여부에 따른 학동들의 구강보건지표를 비교 관찰하여 동 사업의 구강보건증진 효과를 평가하고자 한 것이다. 방법: 1997년부터 치아홈메우기와 불소용액양치 사업을 지속적으로 시행하고 있는 경남 일개 지역에서 초등학교에 재학 중인 학생으로 구강검진을 받은 A초등학교(대조군) 225명, 2000년부터 사업을 시행한 B초등학교 197명, 1997년부터 사업을 시행한 C초등학교 230명을 대상으로 2003년 4월 현재의 구강 보건지표를 비교 관찰하였다. 구강검사는 한 명의 치과의사가 담당하였으며 검사 결과에 근거하여 영구치우식경험자율(DMF rate), 우식영구치지수(DT index), 충전영구치지수(FT index), 우식경험영구치지수(DMFT index), 구강위생관리능력지수(PHP index)를 산정하였다. 잇솔질 습관에 대한 설문조사를 병행하였다. 자료분석은 SAS 프로그램(ver. 8.1)을 이용하였다. 결과: 학년이 증가함에 따라 거의 모든 지표가 악화되었으며, 전체의 평균 DMF rate는 A학교보다 B학교(OR=0.72, 95% CI=0.48~1.06)와 C학교(OR=0.65, 95% CI=0.45~0.95)에서 낮았다. 평균 DMFT index는 C학교(1.52)에서 가장 낮았으며(p=0.003), 3학년 이하의 저학년보다는 4학년의 이상의 고학년에서 학교간의 차이가 뚜렷하였다. PHP index는 학교간에 차이가 없었다(p=0.061). 올바른 잇솔질(회전법) 정도는 27~42%, 취침전 잇솔질 정도는 30~39%로 낮았다. 결론: 구강보건지표의 학년별 증가율이 사업군 학교에서는 완만한 반면, 대조군 학교에서는 상대적으로 급격한 증가 양상을 보이고 있으며, 대표적인 구강보건지표인 DMFT rate와 DMFT index가 사업군 학교에서 대조군보다 유의하게 낮게 관찰되므로 시행한 구강보건사업은 효과가 있었던 것으로 평가된다. 하지만 이 효과는 저학년에 비하여 고학년에서 떨어지는 것으로 나타났다. 치아홈메우기의 자연 탈락 등을 고려한다면 초등학생에 대한 구강보건사업은 지속성과, 동기를 유발할 수 있는 구강보건교육의 병행이 특히 중요할 것으로 여겨진다. 학동의 구강보건 향상을 위한 학부모의 관심 고취와 적극적인 지도를 유도할 수 있는 방안도 함께 강구되어야 할 것이다.
목적: 학교구강보건사업 실시 여부에 따른 학동들의 구강보건지표를 비교 관찰하여 동 사업의 구강보건증진 효과를 평가하고자 한 것이다. 방법: 1997년부터 치아홈메우기와 불소용액양치 사업을 지속적으로 시행하고 있는 경남 일개 지역에서 초등학교에 재학 중인 학생으로 구강검진을 받은 A초등학교(대조군) 225명, 2000년부터 사업을 시행한 B초등학교 197명, 1997년부터 사업을 시행한 C초등학교 230명을 대상으로 2003년 4월 현재의 구강 보건지표를 비교 관찰하였다. 구강검사는 한 명의 치과의사가 담당하였으며 검사 결과에 근거하여 영구치우식경험자율(DMF rate), 우식영구치지수(DT index), 충전영구치지수(FT index), 우식경험영구치지수(DMFT index), 구강위생관리능력지수(PHP index)를 산정하였다. 잇솔질 습관에 대한 설문조사를 병행하였다. 자료분석은 SAS 프로그램(ver. 8.1)을 이용하였다. 결과: 학년이 증가함에 따라 거의 모든 지표가 악화되었으며, 전체의 평균 DMF rate는 A학교보다 B학교(OR=0.72, 95% CI=0.48~1.06)와 C학교(OR=0.65, 95% CI=0.45~0.95)에서 낮았다. 평균 DMFT index는 C학교(1.52)에서 가장 낮았으며(p=0.003), 3학년 이하의 저학년보다는 4학년의 이상의 고학년에서 학교간의 차이가 뚜렷하였다. PHP index는 학교간에 차이가 없었다(p=0.061). 올바른 잇솔질(회전법) 정도는 27~42%, 취침전 잇솔질 정도는 30~39%로 낮았다. 결론: 구강보건지표의 학년별 증가율이 사업군 학교에서는 완만한 반면, 대조군 학교에서는 상대적으로 급격한 증가 양상을 보이고 있으며, 대표적인 구강보건지표인 DMFT rate와 DMFT index가 사업군 학교에서 대조군보다 유의하게 낮게 관찰되므로 시행한 구강보건사업은 효과가 있었던 것으로 평가된다. 하지만 이 효과는 저학년에 비하여 고학년에서 떨어지는 것으로 나타났다. 치아홈메우기의 자연 탈락 등을 고려한다면 초등학생에 대한 구강보건사업은 지속성과, 동기를 유발할 수 있는 구강보건교육의 병행이 특히 중요할 것으로 여겨진다. 학동의 구강보건 향상을 위한 학부모의 관심 고취와 적극적인 지도를 유도할 수 있는 방안도 함께 강구되어야 할 것이다.
Objectives: To evaluate the oral health promoting effects of oral health care program for the elementary school children (ESOHCP) on the development of dental caries through the longitudinal case-reference study for the indices related to dental caries. Methods Subjects were 230, 197, 225 students w...
Objectives: To evaluate the oral health promoting effects of oral health care program for the elementary school children (ESOHCP) on the development of dental caries through the longitudinal case-reference study for the indices related to dental caries. Methods Subjects were 230, 197, 225 students who were examined their oral health status in school C subjected ESOHCP from 1997, in school B subjected ESOHCP with health education from 2000, and in school A (reference), respectively in Kyungnam area, Korea. During April 2003, oral health examination was entirely done by one dentist to minimize inter-observer variation, and the DMF rate, DT index, FT index, DMFT index, and PHP index were compared between the three groups. Brief questionnaire survey about their habits of teeth brushing was also done. Data analysis was done using SAS (ver 8.1) program. Results: The most indicator exacerbated with increasing grade. For the whole students, the mean DMF rate were lower in school A than school B (OR=0.72, 95% CI=0.48~1.06), and school C (OR=0.65, 95% CI=0.45~0.95). The mean DMFT index was lowest in school C as 1.52 (p=0.003), and these differences were bigger than in the higher graders (4-6 grade) than lower graders (1-3 grade). PHP index showed no significant difference (p=0.061). The habits of teeth brushing were rather worse as rotation method 27% ~42%, brushing before sleep 30~39%. Conclusions: It considered that the ESOHCP was effective because the exacerbation of the indices by the grader were slower, and DMF rate and DMFT index were lower in the case than in the reference. However, the ESOHCP leaved much to be desired especially in the higher grader with natural loss of the previously pit and fissure sealant, etc. Therefore, the continuity of ESOHCP and paralleled preventive health education subjected to not only students but also their parents would be emphasized for enhancing the efficiency of ESOHCP.
Objectives: To evaluate the oral health promoting effects of oral health care program for the elementary school children (ESOHCP) on the development of dental caries through the longitudinal case-reference study for the indices related to dental caries. Methods Subjects were 230, 197, 225 students who were examined their oral health status in school C subjected ESOHCP from 1997, in school B subjected ESOHCP with health education from 2000, and in school A (reference), respectively in Kyungnam area, Korea. During April 2003, oral health examination was entirely done by one dentist to minimize inter-observer variation, and the DMF rate, DT index, FT index, DMFT index, and PHP index were compared between the three groups. Brief questionnaire survey about their habits of teeth brushing was also done. Data analysis was done using SAS (ver 8.1) program. Results: The most indicator exacerbated with increasing grade. For the whole students, the mean DMF rate were lower in school A than school B (OR=0.72, 95% CI=0.48~1.06), and school C (OR=0.65, 95% CI=0.45~0.95). The mean DMFT index was lowest in school C as 1.52 (p=0.003), and these differences were bigger than in the higher graders (4-6 grade) than lower graders (1-3 grade). PHP index showed no significant difference (p=0.061). The habits of teeth brushing were rather worse as rotation method 27% ~42%, brushing before sleep 30~39%. Conclusions: It considered that the ESOHCP was effective because the exacerbation of the indices by the grader were slower, and DMF rate and DMFT index were lower in the case than in the reference. However, the ESOHCP leaved much to be desired especially in the higher grader with natural loss of the previously pit and fissure sealant, etc. Therefore, the continuity of ESOHCP and paralleled preventive health education subjected to not only students but also their parents would be emphasized for enhancing the efficiency of ESOHCP.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.