책 표지디자인에서 시각적 요소가 독자선호도에 미치는 영향 : 문학도서를 중심으로 (The) effect of visual factors on the reader's preference in the book cover design : Focused on the literary books원문보기
컴퓨터 대량보급에 따른 작업환경의 변화는 비주얼 편집의 증가와 함께 다양한 인쇄물의 증가를 가져왔다. 또한 인터넷의 사용은 도서구매 환경의 변화를 가져오면서 책표지의 중요성이 더욱 증가되고 있으며 표지디자인은 서적의 내용과 성격을 드러내는 얼굴의 역할과 출판사의 이미지를 형성할 뿐 아니라 판매증진의 수단이 되어야 한다. 따라서 구매 환경과 독자의 특성에 적합한 디자인 작업이 고려되어야 할 시점에 이르렀다. 본 연구는 문헌연구를 바탕으로 표지디자인의 개념 및 기능, 구성요소를 고찰하고 1999년부터 2002년까지 문학부문 베스트셀러 표지디자인의 사례분석을 통해 표지디자인의 특징을 도출하였다. 독자의 연령과 성별에 따라 표지디자인에 대한 독자의 선호도를 설문조사와 이미지 평가를 통해 책표지 디자인의 조건 및 방법을 제안하고자 하였다. 표지디자인의 선호도 조사에서 연령, 성별에 따라 관심있게 읽는 책의 종류와 책을 구매하는 장소, 표지디자인에 대한 관심도에 차이가 있었다. 또한 여자는 스타일서체를 선호하며, 남녀 모두 한색을 선호하는 것으로 나타났다. 하지만 그 외의 시각적 요소에 대한 선호도 차이가 없는 것은 표지디자인이 여러 요소들로 이루어진 통합적인 이미지이기 때문이다. 그리하여 SD법(...
컴퓨터 대량보급에 따른 작업환경의 변화는 비주얼 편집의 증가와 함께 다양한 인쇄물의 증가를 가져왔다. 또한 인터넷의 사용은 도서구매 환경의 변화를 가져오면서 책표지의 중요성이 더욱 증가되고 있으며 표지디자인은 서적의 내용과 성격을 드러내는 얼굴의 역할과 출판사의 이미지를 형성할 뿐 아니라 판매증진의 수단이 되어야 한다. 따라서 구매 환경과 독자의 특성에 적합한 디자인 작업이 고려되어야 할 시점에 이르렀다. 본 연구는 문헌연구를 바탕으로 표지디자인의 개념 및 기능, 구성요소를 고찰하고 1999년부터 2002년까지 문학부문 베스트셀러 표지디자인의 사례분석을 통해 표지디자인의 특징을 도출하였다. 독자의 연령과 성별에 따라 표지디자인에 대한 독자의 선호도를 설문조사와 이미지 평가를 통해 책표지 디자인의 조건 및 방법을 제안하고자 하였다. 표지디자인의 선호도 조사에서 연령, 성별에 따라 관심있게 읽는 책의 종류와 책을 구매하는 장소, 표지디자인에 대한 관심도에 차이가 있었다. 또한 여자는 스타일서체를 선호하며, 남녀 모두 한색을 선호하는 것으로 나타났다. 하지만 그 외의 시각적 요소에 대한 선호도 차이가 없는 것은 표지디자인이 여러 요소들로 이루어진 통합적인 이미지이기 때문이다. 그리하여 SD법(Semantic Differential Method)을 통해 통합적인 이미지로써 표지디자인에 대한 평가를 실시하였다. 그 결과 지나친 추상적 이미지는 명료성이 떨어져 의미전달이 어려운 것으로 나타났다. 또한 스타일 서체가 주를 이룬 표지디자인이 독특성, 명확성에서 높은 평가를 받았다. 이는 지나친 비주얼보다는 이미지와 서체가 균형을 이룬 표지디자인에서 보고 읽는 목적을 달성하기가 쉽기 때문으로 생각된다. 비주얼이 뛰어나다고 해도 기능적인 면인 의미전달에서 뛰어난 것과는 차이가 있었다. 표지디자인은 독자에 따라 선호도에 차이가 있으며 어떤 목적으로 사용될 것인가에 따라 적합한 표현방법과 시각적 요소를 선택해야한다. 또한 기능적인 측면과 미적인 측면을 고려한 다양한 서체의 개발과 함께 디자이너는 독자의 특성과 책에 대한 올바른 이해를 바탕으로 다른 도서와 차별되는 아이덴티티 구축이 필요할 것이다. 이 논문은 시각적 요소만을 한정하여 살펴보았다. 향후 표지디자인을 구성하고 있는 요소들인 재료, 재본, 형태 등에 따라 독자의 선호에 미치는 영향에 대한 연구가 진행되어야 할 것이다.
컴퓨터 대량보급에 따른 작업환경의 변화는 비주얼 편집의 증가와 함께 다양한 인쇄물의 증가를 가져왔다. 또한 인터넷의 사용은 도서구매 환경의 변화를 가져오면서 책표지의 중요성이 더욱 증가되고 있으며 표지디자인은 서적의 내용과 성격을 드러내는 얼굴의 역할과 출판사의 이미지를 형성할 뿐 아니라 판매증진의 수단이 되어야 한다. 따라서 구매 환경과 독자의 특성에 적합한 디자인 작업이 고려되어야 할 시점에 이르렀다. 본 연구는 문헌연구를 바탕으로 표지디자인의 개념 및 기능, 구성요소를 고찰하고 1999년부터 2002년까지 문학부문 베스트셀러 표지디자인의 사례분석을 통해 표지디자인의 특징을 도출하였다. 독자의 연령과 성별에 따라 표지디자인에 대한 독자의 선호도를 설문조사와 이미지 평가를 통해 책표지 디자인의 조건 및 방법을 제안하고자 하였다. 표지디자인의 선호도 조사에서 연령, 성별에 따라 관심있게 읽는 책의 종류와 책을 구매하는 장소, 표지디자인에 대한 관심도에 차이가 있었다. 또한 여자는 스타일서체를 선호하며, 남녀 모두 한색을 선호하는 것으로 나타났다. 하지만 그 외의 시각적 요소에 대한 선호도 차이가 없는 것은 표지디자인이 여러 요소들로 이루어진 통합적인 이미지이기 때문이다. 그리하여 SD법(Semantic Differential Method)을 통해 통합적인 이미지로써 표지디자인에 대한 평가를 실시하였다. 그 결과 지나친 추상적 이미지는 명료성이 떨어져 의미전달이 어려운 것으로 나타났다. 또한 스타일 서체가 주를 이룬 표지디자인이 독특성, 명확성에서 높은 평가를 받았다. 이는 지나친 비주얼보다는 이미지와 서체가 균형을 이룬 표지디자인에서 보고 읽는 목적을 달성하기가 쉽기 때문으로 생각된다. 비주얼이 뛰어나다고 해도 기능적인 면인 의미전달에서 뛰어난 것과는 차이가 있었다. 표지디자인은 독자에 따라 선호도에 차이가 있으며 어떤 목적으로 사용될 것인가에 따라 적합한 표현방법과 시각적 요소를 선택해야한다. 또한 기능적인 측면과 미적인 측면을 고려한 다양한 서체의 개발과 함께 디자이너는 독자의 특성과 책에 대한 올바른 이해를 바탕으로 다른 도서와 차별되는 아이덴티티 구축이 필요할 것이다. 이 논문은 시각적 요소만을 한정하여 살펴보았다. 향후 표지디자인을 구성하고 있는 요소들인 재료, 재본, 형태 등에 따라 독자의 선호에 미치는 영향에 대한 연구가 진행되어야 할 것이다.
A change of the working environment according to the mass popularization of computers brought about an increase in a variety of printed matters along with a rise in visual editing. Also, while the use of internet causes an environmental change of purchasing a book, the importance of a book cover is ...
A change of the working environment according to the mass popularization of computers brought about an increase in a variety of printed matters along with a rise in visual editing. Also, while the use of internet causes an environmental change of purchasing a book, the importance of a book cover is getting further increased, and a cover design requires to be a means to promote sales as well as to form a role of the face and an image of a publishing company, revealing the nature and character of a book. Accordingly, it reached a point of time of being required to consider a design work proper for a characteristic of the purchase environment and for a reader. This study did derive a characteristic of a cover design through considering a concept, a function and components of a cover design based on a literature study and through analyzing cases of the best-seller cover designs for the literature section from 1999 to 2002. In terms of a reader's preference for a cover design according to an age and sex of a reader, it tried to suggest a condition and a method of a book-cover design through a questionnaire survey and the image evaluation. In a survey of the preference for a cover design, there was the difference of interest degree in a kind of a book, a place to buy a book and a cover design according to an age and sex. In addition, it was shown that a woman prefers the typography emphasised on style, and both a man and a woman prefer the cool color. However, except these two, the reason why there is no difference in preference for visual elements are that a cover design is an integrative image comprising several elements. Accordingly, through the Semantic Differential Method, it carried out the evaluation as to a cover design as an integrative image. As a result of that, an abstract image was shown to be difficult to convey a meaning because of its fall in clarity. Further, a cover design mainly comprising the stylish typography gained the high evaluation in unique and clarity. It is thought to be attributable to the easiness to achieve a goal of seeing and reading in a cover design in which an image and the typography are balanced, rather than the excessive visual. Even though the visual is excellent, there was difference from what having been excellent in conveying a meaning, which is a functional aspect. There is difference in a cover design according to a reader's preference, and it needs to select an expression method and a visual element appropriate depending on which purpose it will be used for in addition, along with the development of various typefaces which considered the functional and aesthetic aspects, a designer will need to build the identity being differentiated from other books on the basis of a rightful understanding about a reader's characteristic and a book. This study tried to examine, limiting it only to a visual element. It will be hereafter required to proceed with a study on the influence on a reader's preference according to material, bookbinding and a form of book which are elements comprising a cover design.
A change of the working environment according to the mass popularization of computers brought about an increase in a variety of printed matters along with a rise in visual editing. Also, while the use of internet causes an environmental change of purchasing a book, the importance of a book cover is getting further increased, and a cover design requires to be a means to promote sales as well as to form a role of the face and an image of a publishing company, revealing the nature and character of a book. Accordingly, it reached a point of time of being required to consider a design work proper for a characteristic of the purchase environment and for a reader. This study did derive a characteristic of a cover design through considering a concept, a function and components of a cover design based on a literature study and through analyzing cases of the best-seller cover designs for the literature section from 1999 to 2002. In terms of a reader's preference for a cover design according to an age and sex of a reader, it tried to suggest a condition and a method of a book-cover design through a questionnaire survey and the image evaluation. In a survey of the preference for a cover design, there was the difference of interest degree in a kind of a book, a place to buy a book and a cover design according to an age and sex. In addition, it was shown that a woman prefers the typography emphasised on style, and both a man and a woman prefer the cool color. However, except these two, the reason why there is no difference in preference for visual elements are that a cover design is an integrative image comprising several elements. Accordingly, through the Semantic Differential Method, it carried out the evaluation as to a cover design as an integrative image. As a result of that, an abstract image was shown to be difficult to convey a meaning because of its fall in clarity. Further, a cover design mainly comprising the stylish typography gained the high evaluation in unique and clarity. It is thought to be attributable to the easiness to achieve a goal of seeing and reading in a cover design in which an image and the typography are balanced, rather than the excessive visual. Even though the visual is excellent, there was difference from what having been excellent in conveying a meaning, which is a functional aspect. There is difference in a cover design according to a reader's preference, and it needs to select an expression method and a visual element appropriate depending on which purpose it will be used for in addition, along with the development of various typefaces which considered the functional and aesthetic aspects, a designer will need to build the identity being differentiated from other books on the basis of a rightful understanding about a reader's characteristic and a book. This study tried to examine, limiting it only to a visual element. It will be hereafter required to proceed with a study on the influence on a reader's preference according to material, bookbinding and a form of book which are elements comprising a cover design.
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