현대사회에 있어 아동들은 자연의 아름다움이나 평화로운 환경에 대하여 특별한 감정을 가지고 있지 못하다. 특히, 한국의 교육체계는 이원론적이어서 학교에서 배운 것과 일상생활에서 그들이 실제 보고 느끼는 것과는 매우 다른 것이 현실이다. 결과적으로, 아동들의 인지발달의 원리에 따라 진행되지 못하는 교육체계는 아동들로 하여금 심리적 부적응을 일으키거나 나아가 사회문제를 야기시키기도 한다. 이러한 상황하에서, 식물과 인간의 물리적, 정신적 상호교류를 ...
현대사회에 있어 아동들은 자연의 아름다움이나 평화로운 환경에 대하여 특별한 감정을 가지고 있지 못하다. 특히, 한국의 교육체계는 이원론적이어서 학교에서 배운 것과 일상생활에서 그들이 실제 보고 느끼는 것과는 매우 다른 것이 현실이다. 결과적으로, 아동들의 인지발달의 원리에 따라 진행되지 못하는 교육체계는 아동들로 하여금 심리적 부적응을 일으키거나 나아가 사회문제를 야기시키기도 한다. 이러한 상황하에서, 식물과 인간의 물리적, 정신적 상호교류를 목적으로하는 원예치료 프로그램은 아동들이 생명유지의 리듬을 이해하고, 생명과 환경의 소중함을 배우는 가장 효과적인 방법중의 하나라도 추론되어진다. 그럼에도 불구하고, 국내에서는 지금까지 이러한 시도가 전혀 없는 실정이다. 따라서, 본 연구는 아동이 생활속에서 원예가 주는 편안함, 아름다움, 질서, 협동의 효과를 체험케 함으로 보다 건강한 발달을 할 수 있도록 아동들을 위한 원예치료 프로그램의 개발을 하고, 이에 대한 효과를 검증하고자 수행되었다. 본 실험에 적용된 예비 프로그램의 개발은 '놀이정원이 아동 지능발달에 미치는 영향,' '아동에게 적용된 다양한 원예활동 프로그램'의 2차에 걸친 예비연구를 통해 이루어졌다. 예비연구 프로그램의 목적은 아동의 정서적 안정을 돕고, 식물 및 원예활동에 대한 관심을 자극시키는데 있었으며, 그 결과에 따르면, 식물에 대한 획득과 양육경험은 그들로 하여금 생명의 풍요로움과 중요성을 일깨워주었다. 이러한 예비실험을 토대로 개발된 프로그램은 총 16회로 안양시 평촌 지역에 거주하는 유치원 연령부터 초등학교 2학년 아동 20명을 대상으로 실시되어졌다. 원예치료 프로그램의 兆과성을 검사하기 위해서, 프로그램의 실시전후에 부모에 의해서 작성되어지는 K-CBCL을 사용하였다. 또한, 아동에게는 프로그램 전후에 어휘테스트를 실시하여 어휘 목록의 빈도수를 조사하였다. 한편, 프로그램의 실시 후 부모에 의해 관찰된 아동의 행동변화는 물리적 측면과 심리적 측면으로 나누어 조사하였다. 원예치료 프로그램의 적웅 전후를 비교한 K-CBCL의 결과에 따르면, 아동의 정서적 불안정이 감소되었고, 내재화문제(위축, 신체증상, 우울과 불안) 항목과 총 문제행동척도항목에 통계적으로 유의한 감소를 보인 것으로 나타났다. 어휘테스트에서는 생명에 대한 어휘목록이 12개에서 16개로, 식물에 대한 어휘목록은 15개에서 27개로, 식물의 이용방법에 대한 어휘목록은 13개에서 17개로 증가하였다. 또한, 프로그램 실시 후 부모에 의해 관찰된 아동의 행동변화는 물리적 측면에서의 행동과 심리적 측면에서의 행동이 긍정적으로 변화된 것으로 나타났다. 한편, 이러한 결과들에도 불구하고, 대상자의 수가 적어서 일반화하기 어려운 점과 원예치료 프로그램 채에 기타 다양한 활동 및 환경 등을 통제하지 못했다는 것이 본 연구의 제한점이라고 판단된다. 그러나 이러한 제한점에도 불구하고 본 연구에서 나타난 결과들은 원예치료 프로그램이 아동의 지적발달 및 행동변화에 큰 영향을 미치는 것으로 나타나, 차후 실질적인 프로그램의 적용을 위해 더욱 체계적이고 장기적인 프로그램이 개발되어야 할 것으로 판단된다.
현대사회에 있어 아동들은 자연의 아름다움이나 평화로운 환경에 대하여 특별한 감정을 가지고 있지 못하다. 특히, 한국의 교육체계는 이원론적이어서 학교에서 배운 것과 일상생활에서 그들이 실제 보고 느끼는 것과는 매우 다른 것이 현실이다. 결과적으로, 아동들의 인지발달의 원리에 따라 진행되지 못하는 교육체계는 아동들로 하여금 심리적 부적응을 일으키거나 나아가 사회문제를 야기시키기도 한다. 이러한 상황하에서, 식물과 인간의 물리적, 정신적 상호교류를 목적으로하는 원예치료 프로그램은 아동들이 생명유지의 리듬을 이해하고, 생명과 환경의 소중함을 배우는 가장 효과적인 방법중의 하나라도 추론되어진다. 그럼에도 불구하고, 국내에서는 지금까지 이러한 시도가 전혀 없는 실정이다. 따라서, 본 연구는 아동이 생활속에서 원예가 주는 편안함, 아름다움, 질서, 협동의 효과를 체험케 함으로 보다 건강한 발달을 할 수 있도록 아동들을 위한 원예치료 프로그램의 개발을 하고, 이에 대한 효과를 검증하고자 수행되었다. 본 실험에 적용된 예비 프로그램의 개발은 '놀이정원이 아동 지능발달에 미치는 영향,' '아동에게 적용된 다양한 원예활동 프로그램'의 2차에 걸친 예비연구를 통해 이루어졌다. 예비연구 프로그램의 목적은 아동의 정서적 안정을 돕고, 식물 및 원예활동에 대한 관심을 자극시키는데 있었으며, 그 결과에 따르면, 식물에 대한 획득과 양육경험은 그들로 하여금 생명의 풍요로움과 중요성을 일깨워주었다. 이러한 예비실험을 토대로 개발된 프로그램은 총 16회로 안양시 평촌 지역에 거주하는 유치원 연령부터 초등학교 2학년 아동 20명을 대상으로 실시되어졌다. 원예치료 프로그램의 兆과성을 검사하기 위해서, 프로그램의 실시전후에 부모에 의해서 작성되어지는 K-CBCL을 사용하였다. 또한, 아동에게는 프로그램 전후에 어휘테스트를 실시하여 어휘 목록의 빈도수를 조사하였다. 한편, 프로그램의 실시 후 부모에 의해 관찰된 아동의 행동변화는 물리적 측면과 심리적 측면으로 나누어 조사하였다. 원예치료 프로그램의 적웅 전후를 비교한 K-CBCL의 결과에 따르면, 아동의 정서적 불안정이 감소되었고, 내재화문제(위축, 신체증상, 우울과 불안) 항목과 총 문제행동척도항목에 통계적으로 유의한 감소를 보인 것으로 나타났다. 어휘테스트에서는 생명에 대한 어휘목록이 12개에서 16개로, 식물에 대한 어휘목록은 15개에서 27개로, 식물의 이용방법에 대한 어휘목록은 13개에서 17개로 증가하였다. 또한, 프로그램 실시 후 부모에 의해 관찰된 아동의 행동변화는 물리적 측면에서의 행동과 심리적 측면에서의 행동이 긍정적으로 변화된 것으로 나타났다. 한편, 이러한 결과들에도 불구하고, 대상자의 수가 적어서 일반화하기 어려운 점과 원예치료 프로그램 채에 기타 다양한 활동 및 환경 등을 통제하지 못했다는 것이 본 연구의 제한점이라고 판단된다. 그러나 이러한 제한점에도 불구하고 본 연구에서 나타난 결과들은 원예치료 프로그램이 아동의 지적발달 및 행동변화에 큰 영향을 미치는 것으로 나타나, 차후 실질적인 프로그램의 적용을 위해 더욱 체계적이고 장기적인 프로그램이 개발되어야 할 것으로 판단된다.
Children in modern society live without special feeling about the beauty of nature and a peaceful environment. Education in Korea is, in reality, dual so that what they learn is so different from what they see in everyday life. Consequently, educational system which was not operated by the principle...
Children in modern society live without special feeling about the beauty of nature and a peaceful environment. Education in Korea is, in reality, dual so that what they learn is so different from what they see in everyday life. Consequently, educational system which was not operated by the principle of children's acknowledge development causes them to face the problems of psychological inadaptability and leads them to a severe social matter. In such a circumstances, it was postulated that horticultural activity which dual with physical and mental communication of plants and human being is one of the most effective way to learn the importance of life and environment, and understand the rhythm of life maintenance. But there has not been such a program for children in Korea so far, This study was carried out to develope horticultural program which provide confort, beauty, order and cooperation for children in the everyday life and prove its efficiency in practical application. The final program was developed after 2 preliminary studies which had been done from Sep., 1997 to Dec., 1998. The first and second theme was 'Effect of palygarden on the development of children's intelligence in kindergarten' and 'A variety of horticultural activity programs applicable to children'. The purpose of previous programs was to restore children's emotional security and stimulate eir interest to plants and horticultural activities. According to the results, their experiences about acquiring and fostering plants through programs made them to realize the importance and richness of life. The developed program through preliminary studies which was consist of total 16 times applied to 20 children who were from kindergarten children up to second grade of a primary school at Pyungchon area, Anyang, Kyounggi Province. The degree of effectiveness of horticultural therapy program was evaluated before and after program using K-CBCL (evaluation tools for children and the juveniles) to be prepared by parent. Frequency of children's vocabulary list has been also tested before and after program. Additionlly, changes in children's behavior which was observed by their parents after program were investigated and listed in physical and psychological aspects. According to comparison of the data of K-CBCL before and after program, emotional liability of children, and items of internalizing problems (withdrawn, somatic complaint, anxious/depressed) and total behavior problems significantly decreased. In vocabulary test, vocabulary lists increased from 12 to 16 about life, from 15 to 27 about plants, from 13 to 17 about utilizing method of plants. Children's behavior changes observed by their parent after program showed a positive effect on both physical and psychological aspects. Despite of these positive results, this study has some limitations in that small group participated in Program make it hard to generalize the results, and various activities antl environment of participants which might influence into the results could not be controlled. However, the data obtained from this study indicated that horticultural therapy program had significant effect on the intellectual development and behavior change of children. Finally, it was strongly required to develop more systemic and long term program to verify their practical application.
Children in modern society live without special feeling about the beauty of nature and a peaceful environment. Education in Korea is, in reality, dual so that what they learn is so different from what they see in everyday life. Consequently, educational system which was not operated by the principle of children's acknowledge development causes them to face the problems of psychological inadaptability and leads them to a severe social matter. In such a circumstances, it was postulated that horticultural activity which dual with physical and mental communication of plants and human being is one of the most effective way to learn the importance of life and environment, and understand the rhythm of life maintenance. But there has not been such a program for children in Korea so far, This study was carried out to develope horticultural program which provide confort, beauty, order and cooperation for children in the everyday life and prove its efficiency in practical application. The final program was developed after 2 preliminary studies which had been done from Sep., 1997 to Dec., 1998. The first and second theme was 'Effect of palygarden on the development of children's intelligence in kindergarten' and 'A variety of horticultural activity programs applicable to children'. The purpose of previous programs was to restore children's emotional security and stimulate eir interest to plants and horticultural activities. According to the results, their experiences about acquiring and fostering plants through programs made them to realize the importance and richness of life. The developed program through preliminary studies which was consist of total 16 times applied to 20 children who were from kindergarten children up to second grade of a primary school at Pyungchon area, Anyang, Kyounggi Province. The degree of effectiveness of horticultural therapy program was evaluated before and after program using K-CBCL (evaluation tools for children and the juveniles) to be prepared by parent. Frequency of children's vocabulary list has been also tested before and after program. Additionlly, changes in children's behavior which was observed by their parents after program were investigated and listed in physical and psychological aspects. According to comparison of the data of K-CBCL before and after program, emotional liability of children, and items of internalizing problems (withdrawn, somatic complaint, anxious/depressed) and total behavior problems significantly decreased. In vocabulary test, vocabulary lists increased from 12 to 16 about life, from 15 to 27 about plants, from 13 to 17 about utilizing method of plants. Children's behavior changes observed by their parent after program showed a positive effect on both physical and psychological aspects. Despite of these positive results, this study has some limitations in that small group participated in Program make it hard to generalize the results, and various activities antl environment of participants which might influence into the results could not be controlled. However, the data obtained from this study indicated that horticultural therapy program had significant effect on the intellectual development and behavior change of children. Finally, it was strongly required to develop more systemic and long term program to verify their practical application.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.