창작 미술을 통하여 개인이나 집단의 안녕을 위한 활동은 동굴벽화와 여러 원시미술에서도 볼 수 있듯이 인간역사가 시작 되면서부터 있어 왔고, 창작활동을 통하여 심리적인 문제를 해결하려는 노력이 일부 예술인들과 정신건강 전문가들의 관심사가 되어 온 것은 오래 된 일이다. 현대 사회에 팽배하고 있는 과학 만능, 물질만능 주의가 인간의 정신세계를 황폐하게 하므로서 생기는 신경증 노이로제, 약물남용 둥의 문제가 생물학적인 심리치료로는 가능하지 않다는 것을 깨달았기 때문이라고 하겠다. 미술치료는 개인적 및 원형적인 차원의 초기발달단계, 즉 언어 전단계에 연루된 이슈들을 예술매체를 사용하므로 서 효율적으로 접근하고 치료 할 수 있다. 대부분의 심리학자들은 인간의 인격형성과 정신, 심리적인 문제가 주로 생후 첫 3년, 또는 5년 동안에 형성된다고 보고 있다. 이 시기는 언어가 분화되지 않은 언어 전(pre-verbal) 단계로서, 미술치료에서 사용하는 이미지, 예술매체의 사용은 언어 전 단계에서의 경험, 즉, 감각적이고 상징적인차원 (symbolic level), 색상의 상호소통수단으로서, 초기발달 과정의 이슈에 효율적으로 접근하고 치료할 수 있다는 것이다. 또한 예술매체는 치료과정에 요구되는 ...
창작 미술을 통하여 개인이나 집단의 안녕을 위한 활동은 동굴벽화와 여러 원시미술에서도 볼 수 있듯이 인간역사가 시작 되면서부터 있어 왔고, 창작활동을 통하여 심리적인 문제를 해결하려는 노력이 일부 예술인들과 정신건강 전문가들의 관심사가 되어 온 것은 오래 된 일이다. 현대 사회에 팽배하고 있는 과학 만능, 물질만능 주의가 인간의 정신세계를 황폐하게 하므로서 생기는 신경증 노이로제, 약물남용 둥의 문제가 생물학적인 심리치료로는 가능하지 않다는 것을 깨달았기 때문이라고 하겠다. 미술치료는 개인적 및 원형적인 차원의 초기발달단계, 즉 언어 전단계에 연루된 이슈들을 예술매체를 사용하므로 서 효율적으로 접근하고 치료 할 수 있다. 대부분의 심리학자들은 인간의 인격형성과 정신, 심리적인 문제가 주로 생후 첫 3년, 또는 5년 동안에 형성된다고 보고 있다. 이 시기는 언어가 분화되지 않은 언어 전(pre-verbal) 단계로서, 미술치료에서 사용하는 이미지, 예술매체의 사용은 언어 전 단계에서의 경험, 즉, 감각적이고 상징적인차원 (symbolic level), 색상의 상호소통수단으로서, 초기발달 과정의 이슈에 효율적으로 접근하고 치료할 수 있다는 것이다. 또한 예술매체는 치료과정에 요구되는 라포형성과 저항의 감소, 그리고 치료환경의 조성 외에도 여러 가지 차원의 치료성으로 나타난다. 또한 예술작업 자체가 가지는 치료성, 즉 치료에 필요한 안전한 퇴행(크리스), 불확실 한것의 확실화(아리에티), 볼충분함의 보상 (아들러), 고정관넘으로부터 해방 (메이), 심미적인 투시력이나 육체적인 경험을 통한 자기구현(메스로우) 둥을 들 수 있다. 본 연구는 미술치료를 통한 정신질환자의 치료의 효과를 알아 보기 위하여 문헌연구 및 미술치료과정과 상담심리과정의 전문 학습을 통하여 이론적 체계를 세우고 1997년부터 1999년 현재 까지 청량리정신병원(1997-1998)과 한국신경정신과 (1998~1999)의 폐쇄병동의 입원환자들의 임상실험을 하였다. 이와 같은 지금까지의 연구를 토대로하여, 본 연구는 다음과 같은 결론을 제시하고자 한다. 첫째, 처음 도입단계에서 정신질환자 들의 반응은 미술치료 과정에서 주의가 산만하고 공격적이며 집중력과 참여 의지가 낮았다. 그러나 초기단계부터 미술치료 프로그램에 대한 흥미를 보였으며, 중간단계부터는 거부감이 줄고 공격적인 행동이 줄어들고 언어적 표현도 부드러워 겼다. 종결단계로 가면서 적극적으로 참여하기 시작하였으며 서로의 의사 표현과 방어적인 태도가 줄어들었으며, 환자들간의 상호작용이 늘어나면서 계속적인 미술치료 시간을 원하였으며 미술치료 활동 과정을 통하여 환자들의 심리적, 행동적 변화의 발전이 있었다. 둘째, 용기가 없고 소극적이던 환자와 침묵으로 일관했던 환자들이 적극적으로 무엇이든 표현하려 하는 의지를 보였으며 자신의 이야기를 나타내어 내면의 심리를 언어화하는 발전의 변화를 나타내었다. 셋째, 정신의 혼돈 속에 빠져 있던 환자들의 경우 미술치료의 과정을 통하여 자신의 감정을 조절하고 그림에 내용적 창조적 질서가 잡히기 시작하였다. 자기자신에 대한 긍정성과 자신감, 자신의 존재의 이해를 하기 시작했으며 대인관계 안에서의 자기 조절을 나타내었다. 넷째, 정신질환자 들의 질환 증상에 따른 경감을 보였다. 다섯째, 미술치료를 통하여 자신도 모르는 부분, 특히 억압되어 있던 부분이 표출됨으로 생각과 가치의 변화를 나타내었다. 여섯째, 생의 초기에 받은 상처 적인 요소로 지체된 발달이 현실에 미친 영향력인 부적절함, 불안함 둥을 깨닫고 이해하게 되었으며, 자신의 문제를 인식하는 변화를 주었다. 일곱째, 미술치료를 통하여 편안하고 안전하게 환자를 다루면서 집단 안에서 남을 이해 할 수 있는 보다 원만한 성격의 변화와 사회적응력의 역할을 나타내었다. 미술치료의 중요성과 필요성에도 불구하고 국내에는 아직 미술치료에 관한 이해와 여건이 열악하며, 미술치료에 관한 연구와 자료가 부족하다. 또한 미술치료사의 체계적인 교육과 양성이 부족하다. 이러한 의미에서 미술치료의 보급과 미술치료사의 체계적인 교육과 양성이 시급하다고 하겠다.Activity for the peace of individuals or groups through creative art has existed since the beginning of the human history, and it was a long time ago that efforts to resolve the psychological trouble through creative activities become the concern of some artists and mental health specialists. This is because they realized that such problems as neurosis, substance abuse and the like arising from the obliteration of the spiritual world by scientism and materialism prevalent in our society are not possible to treat by biological psychotherapy alone. Art therapy can efficiently approach and treat the issue implicated in the initial development phase of the early and archetypical dimension, the pre-verbal phase, by using artistic media. Most psychologists are thinking that human personality and the spiritual/psychological problem are largely formed for the first three years or five years ofter birth. This period is the pre-verbal phase when language is not differentiated. The image used in art therapy and the use of artistic media are experiences at the pre-verbal phase, namely, the means for mutual communication of colors at the sensory and symbolic level and pattem level. Therefore, art therapy is said to be able to approach and treat the issues occurring at the early stage of human development. These artistic media are shown te bring the therapeutic outcome of several levels in addition to the reduction of violence and resistance and the promotion of the therapeutic environment, which are required in the therapeutic process of psychiatric patients. And to name a few examples as the therapeutic outcome, retrogression necessary for treatment(Chris), ascertainment of the uncertain(Arieti), compensation for the insufficient, liberation from stereotypes(May), self-achievement through aesthetic clairvoyant power and bodily experience(Maslow), and the like. This study established the theoretical system through the special learning of the course in art therapy and the course in counselling psychology so as to inquire into the effect of the teatment of psychiatric patients by art therapy and carried out the clinical experiment on the hospitalized patients of the closed ward in the Chungryangri Insane Asylum(from 1997 to 1998) and the Korean Neuropsychiatric Department(from 1998 to 1999) over the period between 1997 and May, 1997. Based upon the findings obtained from the study thus far conducted, the following conclusion could be drawn : First, psychiatric patients' responses to art therapy at its introductory phase showed distraction, aggressiveness, the low level of concenotion, and the low will to participate in it. But they showed interests in the art therapy program from its initial phase and demonstrated reduced repugnance, reduced aggressive behavior, and soft linguistic expression at its intermediate phase. At its final phase, they began to take an active part in the art therapy program, showed reduced defensive attitude and more natural communication and wanted more session hours of art therapy with increasing interaction between patients. Psychiatric patients made a progress in psychological and behavioral changes through the process of art therapeutic activity. Second, psychiatric patients consistently keeping silent as well as those who had no courage and was passive showed the active willingness to express anything and demonstrated changes in development by telling their own strory and verbalizing their inner mentality. Third, psychiatric patients lost in spiritual confusion began to adjust their own emotions through the process of art therapeutics and give the picture a creative order of its content. They began to understand affirmation, self-confidence and raison d'etre in themselves and demonstrated self-regulation in interpersonal relationship. Fourth, psychiatric patients showed the mitigation or rieduction of psychiatric symptoms. Fifth, they exhibited changes in thinking and value by manifesting the part they themselve did not know, especially their oppressed part, through art therapeutics. Sixth, they came ta realize and understand impropemess, anxiety and the like which are the influences on their realities of the development retarded by traumatic elements received in the beginning of their life and made changes to understanding their problems. Seventh, art therapy made them change into the smoother personality with which they could understand others within the group while dealing with patient comfortably and safely through art therapy and 진so a role of their adaptability to society. In spite of the importance of and necessity for art therapy, Korea still has a poor understanding of and poor conditions for art therapy and there is a lack of research into and literature materials on it. There is a lack of systematic education and training of art therapists. In this respect, it can be said that it is urgent to disseminate art therapy and prepare for a systematic education and training of art therapists.
창작 미술을 통하여 개인이나 집단의 안녕을 위한 활동은 동굴벽화와 여러 원시미술에서도 볼 수 있듯이 인간역사가 시작 되면서부터 있어 왔고, 창작활동을 통하여 심리적인 문제를 해결하려는 노력이 일부 예술인들과 정신건강 전문가들의 관심사가 되어 온 것은 오래 된 일이다. 현대 사회에 팽배하고 있는 과학 만능, 물질만능 주의가 인간의 정신세계를 황폐하게 하므로서 생기는 신경증 노이로제, 약물남용 둥의 문제가 생물학적인 심리치료로는 가능하지 않다는 것을 깨달았기 때문이라고 하겠다. 미술치료는 개인적 및 원형적인 차원의 초기발달단계, 즉 언어 전단계에 연루된 이슈들을 예술매체를 사용하므로 서 효율적으로 접근하고 치료 할 수 있다. 대부분의 심리학자들은 인간의 인격형성과 정신, 심리적인 문제가 주로 생후 첫 3년, 또는 5년 동안에 형성된다고 보고 있다. 이 시기는 언어가 분화되지 않은 언어 전(pre-verbal) 단계로서, 미술치료에서 사용하는 이미지, 예술매체의 사용은 언어 전 단계에서의 경험, 즉, 감각적이고 상징적인차원 (symbolic level), 색상의 상호소통수단으로서, 초기발달 과정의 이슈에 효율적으로 접근하고 치료할 수 있다는 것이다. 또한 예술매체는 치료과정에 요구되는 라포형성과 저항의 감소, 그리고 치료환경의 조성 외에도 여러 가지 차원의 치료성으로 나타난다. 또한 예술작업 자체가 가지는 치료성, 즉 치료에 필요한 안전한 퇴행(크리스), 불확실 한것의 확실화(아리에티), 볼충분함의 보상 (아들러), 고정관넘으로부터 해방 (메이), 심미적인 투시력이나 육체적인 경험을 통한 자기구현(메스로우) 둥을 들 수 있다. 본 연구는 미술치료를 통한 정신질환자의 치료의 효과를 알아 보기 위하여 문헌연구 및 미술치료과정과 상담심리과정의 전문 학습을 통하여 이론적 체계를 세우고 1997년부터 1999년 현재 까지 청량리정신병원(1997-1998)과 한국신경정신과 (1998~1999)의 폐쇄병동의 입원환자들의 임상실험을 하였다. 이와 같은 지금까지의 연구를 토대로하여, 본 연구는 다음과 같은 결론을 제시하고자 한다. 첫째, 처음 도입단계에서 정신질환자 들의 반응은 미술치료 과정에서 주의가 산만하고 공격적이며 집중력과 참여 의지가 낮았다. 그러나 초기단계부터 미술치료 프로그램에 대한 흥미를 보였으며, 중간단계부터는 거부감이 줄고 공격적인 행동이 줄어들고 언어적 표현도 부드러워 겼다. 종결단계로 가면서 적극적으로 참여하기 시작하였으며 서로의 의사 표현과 방어적인 태도가 줄어들었으며, 환자들간의 상호작용이 늘어나면서 계속적인 미술치료 시간을 원하였으며 미술치료 활동 과정을 통하여 환자들의 심리적, 행동적 변화의 발전이 있었다. 둘째, 용기가 없고 소극적이던 환자와 침묵으로 일관했던 환자들이 적극적으로 무엇이든 표현하려 하는 의지를 보였으며 자신의 이야기를 나타내어 내면의 심리를 언어화하는 발전의 변화를 나타내었다. 셋째, 정신의 혼돈 속에 빠져 있던 환자들의 경우 미술치료의 과정을 통하여 자신의 감정을 조절하고 그림에 내용적 창조적 질서가 잡히기 시작하였다. 자기자신에 대한 긍정성과 자신감, 자신의 존재의 이해를 하기 시작했으며 대인관계 안에서의 자기 조절을 나타내었다. 넷째, 정신질환자 들의 질환 증상에 따른 경감을 보였다. 다섯째, 미술치료를 통하여 자신도 모르는 부분, 특히 억압되어 있던 부분이 표출됨으로 생각과 가치의 변화를 나타내었다. 여섯째, 생의 초기에 받은 상처 적인 요소로 지체된 발달이 현실에 미친 영향력인 부적절함, 불안함 둥을 깨닫고 이해하게 되었으며, 자신의 문제를 인식하는 변화를 주었다. 일곱째, 미술치료를 통하여 편안하고 안전하게 환자를 다루면서 집단 안에서 남을 이해 할 수 있는 보다 원만한 성격의 변화와 사회적응력의 역할을 나타내었다. 미술치료의 중요성과 필요성에도 불구하고 국내에는 아직 미술치료에 관한 이해와 여건이 열악하며, 미술치료에 관한 연구와 자료가 부족하다. 또한 미술치료사의 체계적인 교육과 양성이 부족하다. 이러한 의미에서 미술치료의 보급과 미술치료사의 체계적인 교육과 양성이 시급하다고 하겠다.Activity for the peace of individuals or groups through creative art has existed since the beginning of the human history, and it was a long time ago that efforts to resolve the psychological trouble through creative activities become the concern of some artists and mental health specialists. This is because they realized that such problems as neurosis, substance abuse and the like arising from the obliteration of the spiritual world by scientism and materialism prevalent in our society are not possible to treat by biological psychotherapy alone. Art therapy can efficiently approach and treat the issue implicated in the initial development phase of the early and archetypical dimension, the pre-verbal phase, by using artistic media. Most psychologists are thinking that human personality and the spiritual/psychological problem are largely formed for the first three years or five years ofter birth. This period is the pre-verbal phase when language is not differentiated. The image used in art therapy and the use of artistic media are experiences at the pre-verbal phase, namely, the means for mutual communication of colors at the sensory and symbolic level and pattem level. Therefore, art therapy is said to be able to approach and treat the issues occurring at the early stage of human development. These artistic media are shown te bring the therapeutic outcome of several levels in addition to the reduction of violence and resistance and the promotion of the therapeutic environment, which are required in the therapeutic process of psychiatric patients. And to name a few examples as the therapeutic outcome, retrogression necessary for treatment(Chris), ascertainment of the uncertain(Arieti), compensation for the insufficient, liberation from stereotypes(May), self-achievement through aesthetic clairvoyant power and bodily experience(Maslow), and the like. This study established the theoretical system through the special learning of the course in art therapy and the course in counselling psychology so as to inquire into the effect of the teatment of psychiatric patients by art therapy and carried out the clinical experiment on the hospitalized patients of the closed ward in the Chungryangri Insane Asylum(from 1997 to 1998) and the Korean Neuropsychiatric Department(from 1998 to 1999) over the period between 1997 and May, 1997. Based upon the findings obtained from the study thus far conducted, the following conclusion could be drawn : First, psychiatric patients' responses to art therapy at its introductory phase showed distraction, aggressiveness, the low level of concenotion, and the low will to participate in it. But they showed interests in the art therapy program from its initial phase and demonstrated reduced repugnance, reduced aggressive behavior, and soft linguistic expression at its intermediate phase. At its final phase, they began to take an active part in the art therapy program, showed reduced defensive attitude and more natural communication and wanted more session hours of art therapy with increasing interaction between patients. Psychiatric patients made a progress in psychological and behavioral changes through the process of art therapeutic activity. Second, psychiatric patients consistently keeping silent as well as those who had no courage and was passive showed the active willingness to express anything and demonstrated changes in development by telling their own strory and verbalizing their inner mentality. Third, psychiatric patients lost in spiritual confusion began to adjust their own emotions through the process of art therapeutics and give the picture a creative order of its content. They began to understand affirmation, self-confidence and raison d'etre in themselves and demonstrated self-regulation in interpersonal relationship. Fourth, psychiatric patients showed the mitigation or rieduction of psychiatric symptoms. Fifth, they exhibited changes in thinking and value by manifesting the part they themselve did not know, especially their oppressed part, through art therapeutics. Sixth, they came ta realize and understand impropemess, anxiety and the like which are the influences on their realities of the development retarded by traumatic elements received in the beginning of their life and made changes to understanding their problems. Seventh, art therapy made them change into the smoother personality with which they could understand others within the group while dealing with patient comfortably and safely through art therapy and 진so a role of their adaptability to society. In spite of the importance of and necessity for art therapy, Korea still has a poor understanding of and poor conditions for art therapy and there is a lack of research into and literature materials on it. There is a lack of systematic education and training of art therapists. In this respect, it can be said that it is urgent to disseminate art therapy and prepare for a systematic education and training of art therapists.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.