본 연구자가 '국어 교육'에서 중요하게 생각하는 것은 '무엇을, 어떻게 가르칠 것인가'이다. 그런데 '어떻게'는 '무엇'을 확정한 다음의 문제이다. 국어 교육학에서 '무엇'의 출발은 '언어'로부터이다. 그러므로 국어 교육은 언어가 어떤 모양으로 발달하는가를 살펴야 한다. 그러나 국어 문화의 다양한 변화를 국어 교육 과정이 재빠르게 수용하지 못하고 있다. 이에 본고는 '언어 문화'를 통해 '문화교육'의 개념을 정립하여 국어 교육과의 관련성을 검토한다. 또한 학교에서의 국어 교육 실천을 위한 출발로 7차 국어 교육 과정의 문화 교육 ...
본 연구자가 '국어 교육'에서 중요하게 생각하는 것은 '무엇을, 어떻게 가르칠 것인가'이다. 그런데 '어떻게'는 '무엇'을 확정한 다음의 문제이다. 국어 교육학에서 '무엇'의 출발은 '언어'로부터이다. 그러므로 국어 교육은 언어가 어떤 모양으로 발달하는가를 살펴야 한다. 그러나 국어 문화의 다양한 변화를 국어 교육 과정이 재빠르게 수용하지 못하고 있다. 이에 본고는 '언어 문화'를 통해 '문화교육'의 개념을 정립하여 국어 교육과의 관련성을 검토한다. 또한 학교에서의 국어 교육 실천을 위한 출발로 7차 국어 교육 과정의 문화 교육 반영 실태를 점검하여 국민 공통 기본 교과인 10학년 국어 과목을 모형으로 국어 교육 과정의 은화 교육 수용 방안을 제시한다. 2장은 문화 교육을 정의하고 국어과 문화 교육의 위상과 범위를 고찰함으로써 국어 교육과 문화 교육의 관련성을 검토한다. 문화 교육은 문화의 다양한 전승 통로를 학교 교육이라는 공식적인 체제로 일원화하는 것이다. 이는 문화 교육이 전통을 계승한 새로운 문화 창조, 세계 문화 속에 한국 문화의 위치 수립, 한국인의 문화인으로서의 가치관 습득을 의의로 갖게 한다. 국어 교육은 현재 수준의 국어 문화를 국어 교사가 철저히 탐구하여 이를 명료하게 학생들에게 교육시켜야 함에도 불구하고 아직까지 국어 문화에 대한 학교 교육 내용이 충분히 마련되어 있지 않다. 따라서 구어 문화의 범위에는 사회적 변동을 고려하여 국어 문화 생활을 가능하게 하는 문화 내용을 다양하게 수집하고 반영해야 한다. 3장은 현행 국어 교육 과정의 문화 교육에 대한 태도를 분석하며 의사 소통· 국어 지식·문학 영역을 비롯한 국어 생활·화법·독서·작문·문법·문학 등 심화 선택과목의 문화 교육 반영 실태를 파악한다. 국어 문화 교육은 국어 문화 의식이 국어 교육의 내용과 방법에까지 적용되는 것인데, 7차 국어 교육 과정은 문학 영역 및 문학 과목을 제외한 영역에서 문화 교육으로서 그 내용과 방법이 아직 미흡하다. 4장은 문화 교육 수용의 방향을 수립하여 10학년을 중심으로 문화 요소 삽입과 문화 영역 신설을 통한 국어 교육 과정의 문화 교육 수용 방안을 제시한다. 국어 교육 과정에 문화 교육을 수용하기 위해서는 교사의 자질, 문화 요소 선정, 문화 현장에서의 직접 체험 방식의 교육, 국어 문화 요소의 지식과 기능 자료와 시설의 구비 등이 고려되어야 한다. 이를 바탕으로 국어 교육 과정의 기존 영역에 문화 요소를 삽입하거나 문화 영역을 새롭게 신설한다. 국어 교육 과정에 문화 교육을 반영함은 국어 문화가 일상 생활 속에서 학생들에게 올바르게 실천될 수 있도록 학교에서 체계적으로 교육하기 위한 것이므로, 이를 실행하기 위한 구체적인 교수 학습 방법에 대한 연구를 앞으로의 연구 과제로 남겨둔다.
본 연구자가 '국어 교육'에서 중요하게 생각하는 것은 '무엇을, 어떻게 가르칠 것인가'이다. 그런데 '어떻게'는 '무엇'을 확정한 다음의 문제이다. 국어 교육학에서 '무엇'의 출발은 '언어'로부터이다. 그러므로 국어 교육은 언어가 어떤 모양으로 발달하는가를 살펴야 한다. 그러나 국어 문화의 다양한 변화를 국어 교육 과정이 재빠르게 수용하지 못하고 있다. 이에 본고는 '언어 문화'를 통해 '문화교육'의 개념을 정립하여 국어 교육과의 관련성을 검토한다. 또한 학교에서의 국어 교육 실천을 위한 출발로 7차 국어 교육 과정의 문화 교육 반영 실태를 점검하여 국민 공통 기본 교과인 10학년 국어 과목을 모형으로 국어 교육 과정의 은화 교육 수용 방안을 제시한다. 2장은 문화 교육을 정의하고 국어과 문화 교육의 위상과 범위를 고찰함으로써 국어 교육과 문화 교육의 관련성을 검토한다. 문화 교육은 문화의 다양한 전승 통로를 학교 교육이라는 공식적인 체제로 일원화하는 것이다. 이는 문화 교육이 전통을 계승한 새로운 문화 창조, 세계 문화 속에 한국 문화의 위치 수립, 한국인의 문화인으로서의 가치관 습득을 의의로 갖게 한다. 국어 교육은 현재 수준의 국어 문화를 국어 교사가 철저히 탐구하여 이를 명료하게 학생들에게 교육시켜야 함에도 불구하고 아직까지 국어 문화에 대한 학교 교육 내용이 충분히 마련되어 있지 않다. 따라서 구어 문화의 범위에는 사회적 변동을 고려하여 국어 문화 생활을 가능하게 하는 문화 내용을 다양하게 수집하고 반영해야 한다. 3장은 현행 국어 교육 과정의 문화 교육에 대한 태도를 분석하며 의사 소통· 국어 지식·문학 영역을 비롯한 국어 생활·화법·독서·작문·문법·문학 등 심화 선택과목의 문화 교육 반영 실태를 파악한다. 국어 문화 교육은 국어 문화 의식이 국어 교육의 내용과 방법에까지 적용되는 것인데, 7차 국어 교육 과정은 문학 영역 및 문학 과목을 제외한 영역에서 문화 교육으로서 그 내용과 방법이 아직 미흡하다. 4장은 문화 교육 수용의 방향을 수립하여 10학년을 중심으로 문화 요소 삽입과 문화 영역 신설을 통한 국어 교육 과정의 문화 교육 수용 방안을 제시한다. 국어 교육 과정에 문화 교육을 수용하기 위해서는 교사의 자질, 문화 요소 선정, 문화 현장에서의 직접 체험 방식의 교육, 국어 문화 요소의 지식과 기능 자료와 시설의 구비 등이 고려되어야 한다. 이를 바탕으로 국어 교육 과정의 기존 영역에 문화 요소를 삽입하거나 문화 영역을 새롭게 신설한다. 국어 교육 과정에 문화 교육을 반영함은 국어 문화가 일상 생활 속에서 학생들에게 올바르게 실천될 수 있도록 학교에서 체계적으로 교육하기 위한 것이므로, 이를 실행하기 위한 구체적인 교수 학습 방법에 대한 연구를 앞으로의 연구 과제로 남겨둔다.
What matters in korean education is what and how to teach. But how to teach should be decided after what to teach is determined first. In Korean language education, language is the primary factor to be considered to determine what to teach. Therefore, in which way language has developed should caref...
What matters in korean education is what and how to teach. But how to teach should be decided after what to teach is determined first. In Korean language education, language is the primary factor to be considered to determine what to teach. Therefore, in which way language has developed should carefully be examined, but Korean language curriculum have failed to stay abreast with changing Korean culture. The purpose of this study was, accordingly, to delve into language culture in a bid to define culture education and its relationship with Korean language education. And it's also attempted to look into to what extent the 7th Korean language curriculum provided culture education and to suggest in which way culture education could be conducted in Korean class for grade 10, one of the required courses. Chapter 2 defined culture education and discussed its position and scope in Korean language education to identify the relationship between the two Culture education refers to building a unified system to transmit culture through school education. And that aims at creating new culture on the basis of tradition, upgrading Korean culture in the world and inspiring Koreans with good values as civilized people. Korean teachers should make a thorough inquiry into Korean culture and teach students about that, but that isn't educated properly yet. Every part of Korean culture that is related to the Korean language, including social upheaval, should be taken into account when Korean culture is instructed. Chapter 3 described how culture education was handled in the current Korean language curriculum, especially in 'the areas of communication, Korean knowledge and literature' and in the enrichment electives including 'Korean life, narration, reading, writing, grammar and literature'. In Korean culture education, what and how to teach in Korean language class should be determined based on a consciousness of Korean culture, but the 7th Korean language curriculum failed to offer sufficient culture education except some 'literature areas and literature subject'. Chapter 4 suggested in which way culture education should be covered in Korean language class for grade 10, in method of instructing cultural components in all areas and creating new cultural areas besides six areas. In order to make culture education more successful, it's also required to improve teacher qualifications, provide firsthand field experiences, and prepare ample relevant materials. The reflection of culture education to the Korean language curriculum aims at students carry out the right Korean culture in actual life, and future research efforts should be dedicated to finding out teaching Plan how that object could be realized.
What matters in korean education is what and how to teach. But how to teach should be decided after what to teach is determined first. In Korean language education, language is the primary factor to be considered to determine what to teach. Therefore, in which way language has developed should carefully be examined, but Korean language curriculum have failed to stay abreast with changing Korean culture. The purpose of this study was, accordingly, to delve into language culture in a bid to define culture education and its relationship with Korean language education. And it's also attempted to look into to what extent the 7th Korean language curriculum provided culture education and to suggest in which way culture education could be conducted in Korean class for grade 10, one of the required courses. Chapter 2 defined culture education and discussed its position and scope in Korean language education to identify the relationship between the two Culture education refers to building a unified system to transmit culture through school education. And that aims at creating new culture on the basis of tradition, upgrading Korean culture in the world and inspiring Koreans with good values as civilized people. Korean teachers should make a thorough inquiry into Korean culture and teach students about that, but that isn't educated properly yet. Every part of Korean culture that is related to the Korean language, including social upheaval, should be taken into account when Korean culture is instructed. Chapter 3 described how culture education was handled in the current Korean language curriculum, especially in 'the areas of communication, Korean knowledge and literature' and in the enrichment electives including 'Korean life, narration, reading, writing, grammar and literature'. In Korean culture education, what and how to teach in Korean language class should be determined based on a consciousness of Korean culture, but the 7th Korean language curriculum failed to offer sufficient culture education except some 'literature areas and literature subject'. Chapter 4 suggested in which way culture education should be covered in Korean language class for grade 10, in method of instructing cultural components in all areas and creating new cultural areas besides six areas. In order to make culture education more successful, it's also required to improve teacher qualifications, provide firsthand field experiences, and prepare ample relevant materials. The reflection of culture education to the Korean language curriculum aims at students carry out the right Korean culture in actual life, and future research efforts should be dedicated to finding out teaching Plan how that object could be realized.
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