본 연구는, 해결중심 단기상담 프로그램이 대학생의 문제해결능력 및 자아존중감에 미치는 효과를 검증하기 위하여 수행되었다. 본 연구의 대상은 D대학에 재학중인 대학생 총18명으로서, 실험집단에 8명, 통제집단에 10명이 각각 배치되었다. 실험집단에는 주 1회 각각 120분씩 총 6회기동안 해결중심 단기상담 프로그램을 실시하였고, 통제집단은 아무런 처치없이 사전, 사후검사만 실시하였다. 측정도구는 「문제해결능력에 대한 자기평가」, 「자아존중감 검사」, 「상담회기 평가 질문지」를 사용하였고, 또한, ...
본 연구는, 해결중심 단기상담 프로그램이 대학생의 문제해결능력 및 자아존중감에 미치는 효과를 검증하기 위하여 수행되었다. 본 연구의 대상은 D대학에 재학중인 대학생 총18명으로서, 실험집단에 8명, 통제집단에 10명이 각각 배치되었다. 실험집단에는 주 1회 각각 120분씩 총 6회기동안 해결중심 단기상담 프로그램을 실시하였고, 통제집단은 아무런 처치없이 사전, 사후검사만 실시하였다. 측정도구는 「문제해결능력에 대한 자기평가」, 「자아존중감 검사」, 「상담회기 평가 질문지」를 사용하였고, 또한, 내용분석은 척도질문 및 집단구성원들의 반응을 토대로 해결중심 단기상담 프로그램의 효과성을 분석하였다. 본 연구의 결과를 살펴보면 다음과 같다. 첫째, 해결중심 단기상담 프로그램을 적용한 집단은 통제집단보다 문제해결능력에 대한 자기평가에서 유의미하게 증가하였다. 하위요인별로 살펴보면, 문제해결에 대한 자신감에서는 해결중심 단기상담 프로그램을 적용한 집단이 통제집단보다 유의미하게 증가한 것으로 나타났으나, 문제에 대한 접근회피 요인, 개인적 통제력요인은 통계적으로 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 둘째, 해결중심 단기상담 프로그램을 적용한 집단은 통제집단보다 자아존중감에서 평균점수상으로 긍정적인 향상을 보였으나, 통계적으로 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 셋째, 상담회기평가는 해결중심 단기상담 프로그램의 집단발달단계에 따라 유의미하게 증가하였다. 그리고, 상담회기평가의 하위요인인 깊이, 순조로움, 긍정적 정서에서는 유의미하게 증가한 것으로 나타났으나, 각성도에서 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 넷째, 척도질문 및 집단구성원들의 반응을 토대로 내용분석을 한 결과, 척도질문에서는 집단구성원들의 매회기 점수가 상승하여 스스로 문제해결에 대한 통찰을 경험한 것으로 유의미한 결과를 보였다. 그리고, 매회기마다 나타난 집단구성원들의 반응을 살펴본 바에 의하면, 문제해결에 대한 자신감과 자신 및 타인을 이해하고 수용하는 반응을 나타내 보임으로써, 긍정적인 효과가 나타났다. 본 연구결과를 토대로 대학생들이 자신의 장점 및 잠재력을 충분히 살리고, 자신있게 해결중심적인 삶을 살아가도록 해결중심 단기상담 프로그램을 적극 활용할 것을 제언하였다.
본 연구는, 해결중심 단기상담 프로그램이 대학생의 문제해결능력 및 자아존중감에 미치는 효과를 검증하기 위하여 수행되었다. 본 연구의 대상은 D대학에 재학중인 대학생 총18명으로서, 실험집단에 8명, 통제집단에 10명이 각각 배치되었다. 실험집단에는 주 1회 각각 120분씩 총 6회기동안 해결중심 단기상담 프로그램을 실시하였고, 통제집단은 아무런 처치없이 사전, 사후검사만 실시하였다. 측정도구는 「문제해결능력에 대한 자기평가」, 「자아존중감 검사」, 「상담회기 평가 질문지」를 사용하였고, 또한, 내용분석은 척도질문 및 집단구성원들의 반응을 토대로 해결중심 단기상담 프로그램의 효과성을 분석하였다. 본 연구의 결과를 살펴보면 다음과 같다. 첫째, 해결중심 단기상담 프로그램을 적용한 집단은 통제집단보다 문제해결능력에 대한 자기평가에서 유의미하게 증가하였다. 하위요인별로 살펴보면, 문제해결에 대한 자신감에서는 해결중심 단기상담 프로그램을 적용한 집단이 통제집단보다 유의미하게 증가한 것으로 나타났으나, 문제에 대한 접근회피 요인, 개인적 통제력요인은 통계적으로 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 둘째, 해결중심 단기상담 프로그램을 적용한 집단은 통제집단보다 자아존중감에서 평균점수상으로 긍정적인 향상을 보였으나, 통계적으로 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 셋째, 상담회기평가는 해결중심 단기상담 프로그램의 집단발달단계에 따라 유의미하게 증가하였다. 그리고, 상담회기평가의 하위요인인 깊이, 순조로움, 긍정적 정서에서는 유의미하게 증가한 것으로 나타났으나, 각성도에서 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 넷째, 척도질문 및 집단구성원들의 반응을 토대로 내용분석을 한 결과, 척도질문에서는 집단구성원들의 매회기 점수가 상승하여 스스로 문제해결에 대한 통찰을 경험한 것으로 유의미한 결과를 보였다. 그리고, 매회기마다 나타난 집단구성원들의 반응을 살펴본 바에 의하면, 문제해결에 대한 자신감과 자신 및 타인을 이해하고 수용하는 반응을 나타내 보임으로써, 긍정적인 효과가 나타났다. 본 연구결과를 토대로 대학생들이 자신의 장점 및 잠재력을 충분히 살리고, 자신있게 해결중심적인 삶을 살아가도록 해결중심 단기상담 프로그램을 적극 활용할 것을 제언하였다.
This study is to investigate the effects of solution-focused brief counseling program on problem-solving capacity and self-esteem of college students. Eighteen students selected for this study were divided into two groups: 8 for experimental group and 10 for control group. To the students of experim...
This study is to investigate the effects of solution-focused brief counseling program on problem-solving capacity and self-esteem of college students. Eighteen students selected for this study were divided into two groups: 8 for experimental group and 10 for control group. To the students of experimental group, six sessions of the solution-focused brief counseling program were administered, a session for 120 minutes per week, and the students in control group took pre and post-test without taking any programs. 「Problem solving inventory」, 「self-esteem inventory」 and 「session evaluation questionnaire」 were used in measuring. Effectiveness of the solution-focused brief counseling program was measured based on the analyses of scaling question and responses of the subject students. Result of this study are as follows: First, statistically there was a significant increase in the experimental group's capacity of problem solution compared with that of the control group after the treatment. However, there were no statistically significant differences in problem approach-avoidance style and personal control between the two groups. Second, although it's not statistically meaningful, the experimental group's self-esteem was much improved after the treatment compared with that of the control group. Third, according to the counseling session evaluation, the subjects of the experimental group showed increased positive attitudes on depth, smoothness and positivity, but not on arousal. Fourth, according to the analysis of the scale questions, their marks of the scale on each session progressed as the sessions were being proceeded, which meant that they experienced progressed abilities and insight in problem solving as the sessions were proceeded. Analysis of responses of the group members surveyed at each session showed that the program had a positive effect on the confidence in problem-solving, understanding and acceptance of one's self and others. Based on the results of the study, suggestions were made that the solution-focused brief counseling program should be actively applied to college students, so that students can make the best use of their strong points and potentiality and lead solution-focused lives with confidence.
This study is to investigate the effects of solution-focused brief counseling program on problem-solving capacity and self-esteem of college students. Eighteen students selected for this study were divided into two groups: 8 for experimental group and 10 for control group. To the students of experimental group, six sessions of the solution-focused brief counseling program were administered, a session for 120 minutes per week, and the students in control group took pre and post-test without taking any programs. 「Problem solving inventory」, 「self-esteem inventory」 and 「session evaluation questionnaire」 were used in measuring. Effectiveness of the solution-focused brief counseling program was measured based on the analyses of scaling question and responses of the subject students. Result of this study are as follows: First, statistically there was a significant increase in the experimental group's capacity of problem solution compared with that of the control group after the treatment. However, there were no statistically significant differences in problem approach-avoidance style and personal control between the two groups. Second, although it's not statistically meaningful, the experimental group's self-esteem was much improved after the treatment compared with that of the control group. Third, according to the counseling session evaluation, the subjects of the experimental group showed increased positive attitudes on depth, smoothness and positivity, but not on arousal. Fourth, according to the analysis of the scale questions, their marks of the scale on each session progressed as the sessions were being proceeded, which meant that they experienced progressed abilities and insight in problem solving as the sessions were proceeded. Analysis of responses of the group members surveyed at each session showed that the program had a positive effect on the confidence in problem-solving, understanding and acceptance of one's self and others. Based on the results of the study, suggestions were made that the solution-focused brief counseling program should be actively applied to college students, so that students can make the best use of their strong points and potentiality and lead solution-focused lives with confidence.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.