흡연 예방교육이 초등학생의 흡연에 대한 지식, 태도 및 건강행위 실천에 미치는 효과 (A) Study on the Results that Preventive Education of Smoking Affects Elementary School Children's Knowledge, Attitudes, and Practice of Health Behavior about Smoking원문보기
전 세계적으로 흡연으로 인한 건강상의 피해가 심각한 가운데 더욱 문제가 되고 있는 것은 흡연을 시작하는 연령이 계속 낮아지고 있으며 초등학생의 흡연률 및 흡연 경험률이 점점 증가하고 있다는 것이다. 본 연구는 비 동등성 대조군 전 · 후 설계 유사실험연구로 초등학생에게 흡연 예방교육을 실시한 후 흡연에 대한 지식, 태도 및 건강행위의 실천에 미치는 효과를 검증하였다. 연구대상자는 N시 지역 25개 초등학교 중에서 2개교를 임의 선정하여 각 학교 4~6학년 전학생을 대상으로 하였다. 본 연구자가 근무하고 있는 S 초등학교 학생을 실험군 (71명)으로, 생활 환경 및 제반 여건이 비슷한 인근 N 초등학교 학생을 대조군 (70명)으로 임의배정 하였다. 실험군과 대조군 모두에게 사전조사를 실시한 후, 실험군에는 흡연 예방교육을 주 1회 1시간씩 총 5주간 5시간을 실시하였으며, 교육이 끝난 2주 후에 사전조사와 동일한 방법으로 사후조사를 실시하였다. 자료수집은 2003년 5월 28일부터 7월 10일까지였으며, 수집된 자료는 SPSS-PC program을 이용하여 대상자의 일반적인 특성은 빈도와 백분율로, 실험군과 대조군의 ...
전 세계적으로 흡연으로 인한 건강상의 피해가 심각한 가운데 더욱 문제가 되고 있는 것은 흡연을 시작하는 연령이 계속 낮아지고 있으며 초등학생의 흡연률 및 흡연 경험률이 점점 증가하고 있다는 것이다. 본 연구는 비 동등성 대조군 전 · 후 설계 유사실험연구로 초등학생에게 흡연 예방교육을 실시한 후 흡연에 대한 지식, 태도 및 건강행위의 실천에 미치는 효과를 검증하였다. 연구대상자는 N시 지역 25개 초등학교 중에서 2개교를 임의 선정하여 각 학교 4~6학년 전학생을 대상으로 하였다. 본 연구자가 근무하고 있는 S 초등학교 학생을 실험군 (71명)으로, 생활 환경 및 제반 여건이 비슷한 인근 N 초등학교 학생을 대조군 (70명)으로 임의배정 하였다. 실험군과 대조군 모두에게 사전조사를 실시한 후, 실험군에는 흡연 예방교육을 주 1회 1시간씩 총 5주간 5시간을 실시하였으며, 교육이 끝난 2주 후에 사전조사와 동일한 방법으로 사후조사를 실시하였다. 자료수집은 2003년 5월 28일부터 7월 10일까지였으며, 수집된 자료는 SPSS-PC program을 이용하여 대상자의 일반적인 특성은 빈도와 백분율로, 실험군과 대조군의 동질성 검증은 χ^(2)-test 와 t-test로 검증하였고, 실험 전 · 후 차이는 t-test와 paired t-test로 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 1. 대상자의 흡연 경험률은 14.2%이었으며, 흡연하는 가족원이 있는 경우가 52.2%이었고, 흡연경험 아동들의 흡연동기의 78.9%가 호기심이었다. 흡연경험 아동의 최초 흡연시기는 36.8%가 초등학교 3학년 이전이었다. 2. 제 1가설, '흡연 예방교육을 받은 실험군은 대조군보다 흡연에 대한 지식점수가 높을 것이다'는 교육 후 실험군과 대조군의 흡연에 대한 지식점수에서 유의한 차이가 있어서 지지되었다 (t =4.14, p = .001). 3. 제 2가설, '흡연 예방교육을 받은 실험군은 대조군보다 흡연에 대한 태도점수가 높을 것이다'는 교육 후 실험군과 대조군의 흡연에 대한 태도점수에서 유의한 차이가 있어서 지지되었다 (t =3.654, p = .001). 4. 제 3가설, '흡연 예방교육을 받은 실험군은 대조군보다 건강행위의 실천 점수가 높을 것이다'는 교육 후 실험군과 대조군의 흡연에 대한 건강행위 실천점수의 유의한 차이가 없어서 기각되었다 (t =0.859, p = .392). 이상의 연구 결과에서 흡연 예방교육이 초등학생의 흡연에 대한 지식과 태도를 변화시키는 데 효과적인 중재 방법임을 알 수 있었으며, 아동들의 최초 흡연 경험시기가 선행 연구 결과에 비추어 보았을 때 점차 낮아지고 있음을 알 수 있었다. 따라서 초등학교에서의 흡연 예방교육이 저학년 때부터 체계적으로 시작해야 할 것을 제언한다.
전 세계적으로 흡연으로 인한 건강상의 피해가 심각한 가운데 더욱 문제가 되고 있는 것은 흡연을 시작하는 연령이 계속 낮아지고 있으며 초등학생의 흡연률 및 흡연 경험률이 점점 증가하고 있다는 것이다. 본 연구는 비 동등성 대조군 전 · 후 설계 유사실험연구로 초등학생에게 흡연 예방교육을 실시한 후 흡연에 대한 지식, 태도 및 건강행위의 실천에 미치는 효과를 검증하였다. 연구대상자는 N시 지역 25개 초등학교 중에서 2개교를 임의 선정하여 각 학교 4~6학년 전학생을 대상으로 하였다. 본 연구자가 근무하고 있는 S 초등학교 학생을 실험군 (71명)으로, 생활 환경 및 제반 여건이 비슷한 인근 N 초등학교 학생을 대조군 (70명)으로 임의배정 하였다. 실험군과 대조군 모두에게 사전조사를 실시한 후, 실험군에는 흡연 예방교육을 주 1회 1시간씩 총 5주간 5시간을 실시하였으며, 교육이 끝난 2주 후에 사전조사와 동일한 방법으로 사후조사를 실시하였다. 자료수집은 2003년 5월 28일부터 7월 10일까지였으며, 수집된 자료는 SPSS-PC program을 이용하여 대상자의 일반적인 특성은 빈도와 백분율로, 실험군과 대조군의 동질성 검증은 χ^(2)-test 와 t-test로 검증하였고, 실험 전 · 후 차이는 t-test와 paired t-test로 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 1. 대상자의 흡연 경험률은 14.2%이었으며, 흡연하는 가족원이 있는 경우가 52.2%이었고, 흡연경험 아동들의 흡연동기의 78.9%가 호기심이었다. 흡연경험 아동의 최초 흡연시기는 36.8%가 초등학교 3학년 이전이었다. 2. 제 1가설, '흡연 예방교육을 받은 실험군은 대조군보다 흡연에 대한 지식점수가 높을 것이다'는 교육 후 실험군과 대조군의 흡연에 대한 지식점수에서 유의한 차이가 있어서 지지되었다 (t =4.14, p = .001). 3. 제 2가설, '흡연 예방교육을 받은 실험군은 대조군보다 흡연에 대한 태도점수가 높을 것이다'는 교육 후 실험군과 대조군의 흡연에 대한 태도점수에서 유의한 차이가 있어서 지지되었다 (t =3.654, p = .001). 4. 제 3가설, '흡연 예방교육을 받은 실험군은 대조군보다 건강행위의 실천 점수가 높을 것이다'는 교육 후 실험군과 대조군의 흡연에 대한 건강행위 실천점수의 유의한 차이가 없어서 기각되었다 (t =0.859, p = .392). 이상의 연구 결과에서 흡연 예방교육이 초등학생의 흡연에 대한 지식과 태도를 변화시키는 데 효과적인 중재 방법임을 알 수 있었으며, 아동들의 최초 흡연 경험시기가 선행 연구 결과에 비추어 보았을 때 점차 낮아지고 있음을 알 수 있었다. 따라서 초등학교에서의 흡연 예방교육이 저학년 때부터 체계적으로 시작해야 할 것을 제언한다.
This study is a similar experimental research on the prior·post design of non-equivalent control group in order to verify the results that affect the knowledge about smoking, attitudes, and the practice of health behavior after executing the preventive education of smoking for the elementary school ...
This study is a similar experimental research on the prior·post design of non-equivalent control group in order to verify the results that affect the knowledge about smoking, attitudes, and the practice of health behavior after executing the preventive education of smoking for the elementary school children. As for the research object, it selected 2 elementary schools located on N city random as an object of the whole children in 4~6 grade in each school. This study executed a pretest for the whole experimental group and control group after arranging the experimental group(67 children) to one school and the control group(67 children) to the other school optionally. Then, it has executed the preventive education of smoking for 5 hours in 5 weeks by one hour a week in the experimental group. The posttest was executed by a similar method to the pretest after two weeks when finishing the preventive education of smoking in the experimental group. The data collection was executed from May 28, 2003 to Jul. 10, 2003. As for the collected data, the general features of object were verified with the frequency and the percentage, and the verification of homogeneity in the experimental and the control group was executed by the χ^(2)-test and t-t est, using the SPSS-PC program. Also, the verification of differences prior·post experiment was executed by paired t-test and t-test. From the result of this research above, it may be summed up as follows. 1. The empirical rate of smoking for the object was 14.2%, and it took 52.2% in case of having the smoking family members. The 78.9% motives of smoking for the children with the experience of smoking were curiosity. The 36.8% children who have experienced smoking first were before the elementary schools in the third grade. 2. As for the first hypothesis 'The experimental group with the preventive education of smoking may be higher than the control group in the knowledge scores of smoking', it was supported because there were significant differences in the knowledge scores of smoking in the experimental group and the control group after the education. (t = 4.14, p= .001) 3. As for the second hypothesis 'The experimental group with the preventive education of smoking may be higher than the control group in the attitude scores of smoking', it was supported because there were significant differences in the attitude scores of smoking in the experimental group and the control group after the education. (t = 3.654, p= .001) 4. As for the third hypothesis 'The experimental group with the preventive education of smoking may be higher than the control group in the scores of practice of health behavior', it was rejected because there was no significant difference in the scores of practice of health behavior of smoking in the experimental group and the control group after the education. (t= 0.859, p= .392) From the research result above, it presented that the preventive education of smoking would be effective arbitration method for changing the children's knowledge and attitude of smoking. The period of the first smoking experience of the children became lower from the result of prerequisite research. Accordingly, this researcher is to suggest that the preventive education in the elementary schools should be started from the lower grade systematically.
This study is a similar experimental research on the prior·post design of non-equivalent control group in order to verify the results that affect the knowledge about smoking, attitudes, and the practice of health behavior after executing the preventive education of smoking for the elementary school children. As for the research object, it selected 2 elementary schools located on N city random as an object of the whole children in 4~6 grade in each school. This study executed a pretest for the whole experimental group and control group after arranging the experimental group(67 children) to one school and the control group(67 children) to the other school optionally. Then, it has executed the preventive education of smoking for 5 hours in 5 weeks by one hour a week in the experimental group. The posttest was executed by a similar method to the pretest after two weeks when finishing the preventive education of smoking in the experimental group. The data collection was executed from May 28, 2003 to Jul. 10, 2003. As for the collected data, the general features of object were verified with the frequency and the percentage, and the verification of homogeneity in the experimental and the control group was executed by the χ^(2)-test and t-t est, using the SPSS-PC program. Also, the verification of differences prior·post experiment was executed by paired t-test and t-test. From the result of this research above, it may be summed up as follows. 1. The empirical rate of smoking for the object was 14.2%, and it took 52.2% in case of having the smoking family members. The 78.9% motives of smoking for the children with the experience of smoking were curiosity. The 36.8% children who have experienced smoking first were before the elementary schools in the third grade. 2. As for the first hypothesis 'The experimental group with the preventive education of smoking may be higher than the control group in the knowledge scores of smoking', it was supported because there were significant differences in the knowledge scores of smoking in the experimental group and the control group after the education. (t = 4.14, p= .001) 3. As for the second hypothesis 'The experimental group with the preventive education of smoking may be higher than the control group in the attitude scores of smoking', it was supported because there were significant differences in the attitude scores of smoking in the experimental group and the control group after the education. (t = 3.654, p= .001) 4. As for the third hypothesis 'The experimental group with the preventive education of smoking may be higher than the control group in the scores of practice of health behavior', it was rejected because there was no significant difference in the scores of practice of health behavior of smoking in the experimental group and the control group after the education. (t= 0.859, p= .392) From the research result above, it presented that the preventive education of smoking would be effective arbitration method for changing the children's knowledge and attitude of smoking. The period of the first smoking experience of the children became lower from the result of prerequisite research. Accordingly, this researcher is to suggest that the preventive education in the elementary schools should be started from the lower grade systematically.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.