자아개념은 자신에 대하여 갖고 있는 인식, 느낌, 태도이며 이는 평생동안 인격형성과 행동에 기초가 된다. 이러한 자아개념의 중요성에 기초하여 본 연구는 유아 자아개념의 구조 및 요인을 설명할 수 있는 가설적 모형을 고안하여 이 모형에 근거한 유아 자아개념 검사도구와 자아개념 증진 프로그램을 개발하고 그 효과를 검증하는 데 목적이 있다. 본 연구를 위해 설정된 연구문제는 다음과 같다. 1. 유아 자아개념 검사도구는 어떠한가? 1-1. 유아 자아개념 검사도구의 내용구성은 어떠한가? 1-2. 유아 자아개념 검사도구의 타당도와 신뢰도는 어떠한가? 2. 유아 자아개념 중진 프로그램의 구성은 어떠한가? 3. 유아 자아개념 중진 프로그램의 효과는 어떠한가? 3-1. 집단별·측정시기별 자아개념의 효과는 어떠한가? 3-2. 성별·연령별에 따른 자아개념의 효과는 어떠한가? 본 연구에서는 <연구문제1>을 위하여 선행연구와 국내·외 검사도구들을 기초로 자아개념 예비 검사도구의 내용영역과 문항을 구성하고 ...
자아개념은 자신에 대하여 갖고 있는 인식, 느낌, 태도이며 이는 평생동안 인격형성과 행동에 기초가 된다. 이러한 자아개념의 중요성에 기초하여 본 연구는 유아 자아개념의 구조 및 요인을 설명할 수 있는 가설적 모형을 고안하여 이 모형에 근거한 유아 자아개념 검사도구와 자아개념 증진 프로그램을 개발하고 그 효과를 검증하는 데 목적이 있다. 본 연구를 위해 설정된 연구문제는 다음과 같다. 1. 유아 자아개념 검사도구는 어떠한가? 1-1. 유아 자아개념 검사도구의 내용구성은 어떠한가? 1-2. 유아 자아개념 검사도구의 타당도와 신뢰도는 어떠한가? 2. 유아 자아개념 중진 프로그램의 구성은 어떠한가? 3. 유아 자아개념 중진 프로그램의 효과는 어떠한가? 3-1. 집단별·측정시기별 자아개념의 효과는 어떠한가? 3-2. 성별·연령별에 따른 자아개념의 효과는 어떠한가? 본 연구에서는 <연구문제1>을 위하여 선행연구와 국내·외 검사도구들을 기초로 자아개념 예비 검사도구의 내용영역과 문항을 구성하고 내용타당성, 유아에게의 적용가능성 등을 검증하여 16개영역 73문항의 최종검사도구를 개발하였다 신뢰도와 타당도 검증을 위해 광주·전남지역 10개 유아교육기관의 만4세 유아 316명을 대상으로 최종검사도구를 사용하여 측정한 유아자아개념 점수와 원영미(1990)의 학교적응도 검사 및 송인섭(1993)의 유아성격검사 점수와의 상관을 살펴보았다. <연구문제2>를 위하여 선행연구를 기초로 연구자가 활동을 고안하고 전문가와의 협의 및 현장적용에 대한 피드백을 바탕으로 자아개념 증진 프로그램을 구성하였다. 프로그램 내용은 자아개념의 네 영역인 인지적, 사회적, 정서적, 신체적 자아개념의 네가지 요소로 구성된 30회 활동되었으며 교수·학습 방법은 매 활동마다 유아가 자신에 대한 인식, 기대, 조절, 수용, 존중의 과정을 경험할 수 있도록 구성하였다. 프로그램은 활동내용에 따라 이야기나누기 혹은 소집단 활동 시간 중 적절한 시간에 융통성있게 적용하였으며 제시된 활동은 주로 이야기나누기와 언어활동, 미술활동, 게임 등의 다양한 형태로 제시되었다. <연구문제3> 개발된 자아개념 증진 프로그램의 효과를 알아보기 위해서는 전라남도의 한 유아교육기관에 계원중인 만 4, 5세 유아를 연구대상으로 선정하였고 총 102명이 최종까지 연구에 참여하였다. 프로그램 효과에 관한 연구는 다음과 같이 진행되었다. 실험이 시작되기 전 예비연구와 볼 연구에서 개발된 자아개념 검사도구를 사용하여 사전검사를 실시한 후 실험집단에는 2003년 4윌 1일부터 6월 20일까지 12주 동안 총 30회의 이야기 나누기 시간과 작업시간에 본 연구자가 구성한 프로그램이 제공되었으며 통제집단에는 평소 일과대로 담임교사에 의해 계획된 활동이 제공되었다. 사후검사1은 실험처치가 끝반 직후에, 그리고 사후검사2는 실험처치가 끝나고 3개월 후에 사전검사와 동일한 검사 및 송인섭(1993)의 유아성격검사로 이루어졌다. 유아 자아개념 프로그램이 미치는 영향을 검증하기 위해 수집된 자료는 사전검사, 사후검사1, 사후검사2의 점수를 이원변량분석하였다. 본 연구의 결과를 연구문제별로 살펴보면 다음과 같다. 첫째, <연구문제1> 유아 자아개념 검사도구는 어떠한가?를 알아보기 위해 개발된 유아의 자아개념 검사도구는 16개 하위영역 73문항으로 구성되었으며 요인분석에 의한 구인타당도 검증결과는 인지적 자아, 사회적 자아, 정서적 자아, 신체적 자아의 4요인으로 나타났다. 또한 신뢰도 검증결과 Coefficient Q계수는 .82를 보였고 예측타당도 검증결과 r=.310, 공인타당도 검증결과 r=.687로서 비교적 높은 신뢰도와 타당도를 갖춘 것으로 나타났다. 둘째, <연구문제2> 유아 자아개념 증진 프로그램의 구성은 어떠한가?를 알아보기 위해 구성된 프로그램은 자아개념의 각 하위영역별(인지적 자아, 사회적 자아, 정서적 자아, 신체적자아)에 따라 목표와 내용이 구성되었으며 교수·학습방법으로는 활동과정에서 유아가 자신에 대해 인식, 기대, 수용, 조절, 존중의 5가지 요소를 경험할 수 있도록 하였다. 셋째, <연구문제3> 유아 자아개념 프로그램의 효과는 어떠한가?를 알아본 결과는 유아의 자아개념은 집단별, 측정시기별에 따라 통계적으로 유의한 차이를 보였다. 즉, 자아개념 증진 프로그램을 제공받은 실험집단과 통제집단 사이에 실험처치가 시작되기 전에는 집단간 차이가 유의하지 않았으나 실험처치가 끝난 직후에 이루어진 사후검사1에서는 실험집단이 통제집단 보다 전체 자아개념과 인지적 자아개념, 사회적 자아개념, 정서적 자아개념, 신체적 자아개념 모두에서 더 높은 자아개념 점수를 나타내었으며 통계적으로도 유의한 차이를 나타내었다. 또 실험처치가 끝난 3개월 후에 이루어진 사후검사2에서도 실험집단과 통제집단 간에 통계적으로 의미있는 차이를 가진 것으로 나타나 프로그램의 효과가 유지되고 있음을 알 수 있었다. 이상의 결과를 볼 때 본 연구에서 개발한 유아자아개념 검사도구는 신뢰도와 타당도가 인정되어 추후 표준화와 같은 검증과정을 거쳐 자아개념 도구로서 활용될 수 있다고 보여 진다. 또한 자아개념 증진 프로그램이 그 효과를 나타낸 바 자아개념을 긍정적으로 증진시킬 수 있는 교육내용과 방법에 교육적 자원과 시사점을 제공할 수 있다.The self concept generally refers to how we feel recognized, and it is often the basis of the personality and behavior진 development of young chilren through their whole life. With the assumption that the self-concept is equally important to the early childhood, this study aims at finding factors on the self-concept formation, developing a training program to enhance the self-concept of young children and finally to assess the effects of the self enhancement training program. To achieve the above-mentioned goals, three tasks were established. First, we tried to find a desirable model of self-concept assessment tools with their validity and reliability in consideration. Second, we tried to find a desirable model of young children's self-concept enhancement training program. Third, we assessed the effect of the training program, which comprises four different effects of age, gender, assessment period, and groups. In order to find a desirable assessment tool, we analyzed existing assessment tools, domestic and international, and then we created a set of items for self-concept assessment. The items are tested for valdity and reliability before they are converted into a final version with 73 items in 16 areas. The validity and reliability were given from the self-concept score of 316 of the four year old children in ten institutes in the Gwangju/Chunnam area by comparing them with the score of Won Yeongmi (1990) and Song Inseob (1993). In the process of constructing a self-concept enhancement training program, we carried out reviews on the past research results along with consultation with experts. The training program comprised 30 activities in all four areas of cognitive, social, emotional, and physical self-concepts. Each activity was created to promote the self-concept of the young children in acceptance, expectation, control, and respect of themselves. The whole program is divided into two parts: story telling (10:30-11:00) arid small group activities (11:00-11:30) with the tatter including talking, drawing and game playing. The program was managed flexibly within a given time limit. The training program developed in this study was assessed by 102 young subjects in the age of four to five. A pre-test of the self-concept assessment was given to them. Thirty activities by the training program was administered to the experimental group for 12 weeks, while usual classes were carried out to the control group. The first post-test was done immediately after the experiment administration, and the second post-test was done three months afterwards, using Song Inseob(1993) and the self-concept assessment tool used for the pre-test. The data of the -pre-test and the two post.-tests were analyzed with two-way ANOVA, from which the following results were given. First, the construct validity of the assessment tool gave rise to the four areas of cognitive, social,. emotional and physical self-concepts. In adition, the assessment tool shows a relatively high reliability and validity with .82 of coefficient o, with r=.310 of predictive validity, and with r=.687 of concurrent validity. Second, the self-concept enhancement training program was created with the four sub-areas of self-concept in consideration: cognitive, social, emotional and physical self-concepts. The methods of instruction and training of this program were designed to expose the young children to five factors of recognition, expectation, acceptance, control and respect of themselves. Third, The self-concept enhancement training program showed a statistically significant difference between the control and experimental groups, with the experimental group showing a higher score than the control group in all four areas of self-concept. The second post test showed that the difference was still significant three months after the experiment. In conclusion, the self-concept assessment tool created in this research is valid and reliable, and consequently it may well be used as a self-concept assessment tool if it undergoes the standardization procedure. The self-concept enhancement training program is also recommended for the young children's self-concept enhancement program.
자아개념은 자신에 대하여 갖고 있는 인식, 느낌, 태도이며 이는 평생동안 인격형성과 행동에 기초가 된다. 이러한 자아개념의 중요성에 기초하여 본 연구는 유아 자아개념의 구조 및 요인을 설명할 수 있는 가설적 모형을 고안하여 이 모형에 근거한 유아 자아개념 검사도구와 자아개념 증진 프로그램을 개발하고 그 효과를 검증하는 데 목적이 있다. 본 연구를 위해 설정된 연구문제는 다음과 같다. 1. 유아 자아개념 검사도구는 어떠한가? 1-1. 유아 자아개념 검사도구의 내용구성은 어떠한가? 1-2. 유아 자아개념 검사도구의 타당도와 신뢰도는 어떠한가? 2. 유아 자아개념 중진 프로그램의 구성은 어떠한가? 3. 유아 자아개념 중진 프로그램의 효과는 어떠한가? 3-1. 집단별·측정시기별 자아개념의 효과는 어떠한가? 3-2. 성별·연령별에 따른 자아개념의 효과는 어떠한가? 본 연구에서는 <연구문제1>을 위하여 선행연구와 국내·외 검사도구들을 기초로 자아개념 예비 검사도구의 내용영역과 문항을 구성하고 내용타당성, 유아에게의 적용가능성 등을 검증하여 16개영역 73문항의 최종검사도구를 개발하였다 신뢰도와 타당도 검증을 위해 광주·전남지역 10개 유아교육기관의 만4세 유아 316명을 대상으로 최종검사도구를 사용하여 측정한 유아자아개념 점수와 원영미(1990)의 학교적응도 검사 및 송인섭(1993)의 유아성격검사 점수와의 상관을 살펴보았다. <연구문제2>를 위하여 선행연구를 기초로 연구자가 활동을 고안하고 전문가와의 협의 및 현장적용에 대한 피드백을 바탕으로 자아개념 증진 프로그램을 구성하였다. 프로그램 내용은 자아개념의 네 영역인 인지적, 사회적, 정서적, 신체적 자아개념의 네가지 요소로 구성된 30회 활동되었으며 교수·학습 방법은 매 활동마다 유아가 자신에 대한 인식, 기대, 조절, 수용, 존중의 과정을 경험할 수 있도록 구성하였다. 프로그램은 활동내용에 따라 이야기나누기 혹은 소집단 활동 시간 중 적절한 시간에 융통성있게 적용하였으며 제시된 활동은 주로 이야기나누기와 언어활동, 미술활동, 게임 등의 다양한 형태로 제시되었다. <연구문제3> 개발된 자아개념 증진 프로그램의 효과를 알아보기 위해서는 전라남도의 한 유아교육기관에 계원중인 만 4, 5세 유아를 연구대상으로 선정하였고 총 102명이 최종까지 연구에 참여하였다. 프로그램 효과에 관한 연구는 다음과 같이 진행되었다. 실험이 시작되기 전 예비연구와 볼 연구에서 개발된 자아개념 검사도구를 사용하여 사전검사를 실시한 후 실험집단에는 2003년 4윌 1일부터 6월 20일까지 12주 동안 총 30회의 이야기 나누기 시간과 작업시간에 본 연구자가 구성한 프로그램이 제공되었으며 통제집단에는 평소 일과대로 담임교사에 의해 계획된 활동이 제공되었다. 사후검사1은 실험처치가 끝반 직후에, 그리고 사후검사2는 실험처치가 끝나고 3개월 후에 사전검사와 동일한 검사 및 송인섭(1993)의 유아성격검사로 이루어졌다. 유아 자아개념 프로그램이 미치는 영향을 검증하기 위해 수집된 자료는 사전검사, 사후검사1, 사후검사2의 점수를 이원변량분석하였다. 본 연구의 결과를 연구문제별로 살펴보면 다음과 같다. 첫째, <연구문제1> 유아 자아개념 검사도구는 어떠한가?를 알아보기 위해 개발된 유아의 자아개념 검사도구는 16개 하위영역 73문항으로 구성되었으며 요인분석에 의한 구인타당도 검증결과는 인지적 자아, 사회적 자아, 정서적 자아, 신체적 자아의 4요인으로 나타났다. 또한 신뢰도 검증결과 Coefficient Q계수는 .82를 보였고 예측타당도 검증결과 r=.310, 공인타당도 검증결과 r=.687로서 비교적 높은 신뢰도와 타당도를 갖춘 것으로 나타났다. 둘째, <연구문제2> 유아 자아개념 증진 프로그램의 구성은 어떠한가?를 알아보기 위해 구성된 프로그램은 자아개념의 각 하위영역별(인지적 자아, 사회적 자아, 정서적 자아, 신체적자아)에 따라 목표와 내용이 구성되었으며 교수·학습방법으로는 활동과정에서 유아가 자신에 대해 인식, 기대, 수용, 조절, 존중의 5가지 요소를 경험할 수 있도록 하였다. 셋째, <연구문제3> 유아 자아개념 프로그램의 효과는 어떠한가?를 알아본 결과는 유아의 자아개념은 집단별, 측정시기별에 따라 통계적으로 유의한 차이를 보였다. 즉, 자아개념 증진 프로그램을 제공받은 실험집단과 통제집단 사이에 실험처치가 시작되기 전에는 집단간 차이가 유의하지 않았으나 실험처치가 끝난 직후에 이루어진 사후검사1에서는 실험집단이 통제집단 보다 전체 자아개념과 인지적 자아개념, 사회적 자아개념, 정서적 자아개념, 신체적 자아개념 모두에서 더 높은 자아개념 점수를 나타내었으며 통계적으로도 유의한 차이를 나타내었다. 또 실험처치가 끝난 3개월 후에 이루어진 사후검사2에서도 실험집단과 통제집단 간에 통계적으로 의미있는 차이를 가진 것으로 나타나 프로그램의 효과가 유지되고 있음을 알 수 있었다. 이상의 결과를 볼 때 본 연구에서 개발한 유아자아개념 검사도구는 신뢰도와 타당도가 인정되어 추후 표준화와 같은 검증과정을 거쳐 자아개념 도구로서 활용될 수 있다고 보여 진다. 또한 자아개념 증진 프로그램이 그 효과를 나타낸 바 자아개념을 긍정적으로 증진시킬 수 있는 교육내용과 방법에 교육적 자원과 시사점을 제공할 수 있다.The self concept generally refers to how we feel recognized, and it is often the basis of the personality and behavior진 development of young chilren through their whole life. With the assumption that the self-concept is equally important to the early childhood, this study aims at finding factors on the self-concept formation, developing a training program to enhance the self-concept of young children and finally to assess the effects of the self enhancement training program. To achieve the above-mentioned goals, three tasks were established. First, we tried to find a desirable model of self-concept assessment tools with their validity and reliability in consideration. Second, we tried to find a desirable model of young children's self-concept enhancement training program. Third, we assessed the effect of the training program, which comprises four different effects of age, gender, assessment period, and groups. In order to find a desirable assessment tool, we analyzed existing assessment tools, domestic and international, and then we created a set of items for self-concept assessment. The items are tested for valdity and reliability before they are converted into a final version with 73 items in 16 areas. The validity and reliability were given from the self-concept score of 316 of the four year old children in ten institutes in the Gwangju/Chunnam area by comparing them with the score of Won Yeongmi (1990) and Song Inseob (1993). In the process of constructing a self-concept enhancement training program, we carried out reviews on the past research results along with consultation with experts. The training program comprised 30 activities in all four areas of cognitive, social, emotional, and physical self-concepts. Each activity was created to promote the self-concept of the young children in acceptance, expectation, control, and respect of themselves. The whole program is divided into two parts: story telling (10:30-11:00) arid small group activities (11:00-11:30) with the tatter including talking, drawing and game playing. The program was managed flexibly within a given time limit. The training program developed in this study was assessed by 102 young subjects in the age of four to five. A pre-test of the self-concept assessment was given to them. Thirty activities by the training program was administered to the experimental group for 12 weeks, while usual classes were carried out to the control group. The first post-test was done immediately after the experiment administration, and the second post-test was done three months afterwards, using Song Inseob(1993) and the self-concept assessment tool used for the pre-test. The data of the -pre-test and the two post.-tests were analyzed with two-way ANOVA, from which the following results were given. First, the construct validity of the assessment tool gave rise to the four areas of cognitive, social,. emotional and physical self-concepts. In adition, the assessment tool shows a relatively high reliability and validity with .82 of coefficient o, with r=.310 of predictive validity, and with r=.687 of concurrent validity. Second, the self-concept enhancement training program was created with the four sub-areas of self-concept in consideration: cognitive, social, emotional and physical self-concepts. The methods of instruction and training of this program were designed to expose the young children to five factors of recognition, expectation, acceptance, control and respect of themselves. Third, The self-concept enhancement training program showed a statistically significant difference between the control and experimental groups, with the experimental group showing a higher score than the control group in all four areas of self-concept. The second post test showed that the difference was still significant three months after the experiment. In conclusion, the self-concept assessment tool created in this research is valid and reliable, and consequently it may well be used as a self-concept assessment tool if it undergoes the standardization procedure. The self-concept enhancement training program is also recommended for the young children's self-concept enhancement program.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.