B2B전자보증제도의 확산에 영향을 미치는 요인에 관한 연구 : IT업종 e-마켓플레이스 중심으로 (A) study on the factors affecting the diffusion of the credit guarantee system for B2B e-commerce : focused on e-Marketplace for IT industry원문보기
본 연구에서는 기업간 전자상거래의 발전에 핵심요소인 결제수단에 있어 외상거래와 어음이라는 결제수단을 대체할 만한 B2B전자보증제도의 확산을 연구의 대상으로 삼았다. B2B전자보증이란 신용보증기금과 은행, e마켓플레이스 간에 전산시스템을 연결하여 신용보증 신청에서부터 보증서 발급, 상거래 계약, 대금결제가 인터넷 상에서 일괄적으로 이루어지는 보증을 말하는 것으로 크게 대출보증과 담보보증으로 나뉜다. 본 연구에서는 중소기업의 전자상거래 참여를 유도하고 기업간 전자상거래에 크게 이바지할 전자보증제도의 각종 장점에도 불구하고 인지도 부족과 전자보증에 대한 잘못된 이해, 온라인 상에서 결제하는 데 대한 막연한 심리적 불안감 등으로 인해서 빠른 확산이 이뤄지지 않는다고 보고 이에 영향을 미치는 구체적 요인이 무엇인가를 체계적으로 밝혀내고 이에 대응하는 제도의 개선이나 수정활동에 도움을 주고자 하였다. 또한 전자보증을 하나의 혁신으로서 보고 로저스의 혁신의 확산이론과 램의 혁신저항모델을 이론적 배경으로 하여 연구모형을 만들고, 요인군을 혁신 특성군과 소비자 특성군, 산업적 특성군으로 나누어 이 가운데에서 가장 크게 혁신수용에 영향을 미치는 요인이 무엇인지 밝혀내고자 하였다.연구방법은 IT기업들의 의사결정자 100명을 대상으로 설문조사 방법을 이용하였고, 조사된 데이터는 주로 ...
본 연구에서는 기업간 전자상거래의 발전에 핵심요소인 결제수단에 있어 외상거래와 어음이라는 결제수단을 대체할 만한 B2B전자보증제도의 확산을 연구의 대상으로 삼았다. B2B전자보증이란 신용보증기금과 은행, e마켓플레이스 간에 전산시스템을 연결하여 신용보증 신청에서부터 보증서 발급, 상거래 계약, 대금결제가 인터넷 상에서 일괄적으로 이루어지는 보증을 말하는 것으로 크게 대출보증과 담보보증으로 나뉜다. 본 연구에서는 중소기업의 전자상거래 참여를 유도하고 기업간 전자상거래에 크게 이바지할 전자보증제도의 각종 장점에도 불구하고 인지도 부족과 전자보증에 대한 잘못된 이해, 온라인 상에서 결제하는 데 대한 막연한 심리적 불안감 등으로 인해서 빠른 확산이 이뤄지지 않는다고 보고 이에 영향을 미치는 구체적 요인이 무엇인가를 체계적으로 밝혀내고 이에 대응하는 제도의 개선이나 수정활동에 도움을 주고자 하였다. 또한 전자보증을 하나의 혁신으로서 보고 로저스의 혁신의 확산이론과 램의 혁신저항모델을 이론적 배경으로 하여 연구모형을 만들고, 요인군을 혁신 특성군과 소비자 특성군, 산업적 특성군으로 나누어 이 가운데에서 가장 크게 혁신수용에 영향을 미치는 요인이 무엇인지 밝혀내고자 하였다.연구방법은 IT기업들의 의사결정자 100명을 대상으로 설문조사 방법을 이용하였고, 조사된 데이터는 주로 다중회귀분석을 통해 분석하였다. 이에 따른 주요 분석 결과는 다음과 같다.첫째, 혁신 특성군 가운데 혁신의 수용에 가장 큰 영향을 미치는 요인은 시용성임을 밝혀냈고, 소비자 특성군 가운데에서는 동기부여가 확산에 가장 중요한 요인임을 밝혀냈다.둘째, 전자보증을 확산시키기 위하여 기업이 전자보증을 채택하기 전에는 시험적으로 도입해 볼 수 있는 프로그램을 마련하는 것이 필요하고, 채택 후에는 지속적인 동기부여가 이뤄져야 함을 알 수 있었다. 셋째, 오래된 회사일수록 혁신의 수용도나 예상 만족도에는 부정적인 영향을 미치는 것으로 나타나 혁신을 받아들이기 힘든 것으로 나타났다.넷째, 시용성 다음으로 전자보증을 수용하는 데에 영향을 미치는 요인들로는 적합성과 지각된 위험, 신뢰성인 것으로 나타났다. 따라서 혁신이 소비자에게 수용되기 위해서는 현재의 거래관행에 적합하고 새로운 제도와 제도를 운용하는 기관이 믿음을 주어야하고, 전자보증을 채택함으로써 새로운 문제가 발생하지 않을 거라는 확신을 주어야 한다는 것을 시사한다.다섯째, 조직 통계적 요인으로서 산업적 특성군인 업태, 종목, 자본금, 매출액 등의 변수들은 확산에 유의미한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났고, B2B e마켓플레이스에 참여여부나 참여형태 또한 혁신의 수용도에 차이가 없음이 밝혀졌다.
본 연구에서는 기업간 전자상거래의 발전에 핵심요소인 결제수단에 있어 외상거래와 어음이라는 결제수단을 대체할 만한 B2B전자보증제도의 확산을 연구의 대상으로 삼았다. B2B전자보증이란 신용보증기금과 은행, e마켓플레이스 간에 전산시스템을 연결하여 신용보증 신청에서부터 보증서 발급, 상거래 계약, 대금결제가 인터넷 상에서 일괄적으로 이루어지는 보증을 말하는 것으로 크게 대출보증과 담보보증으로 나뉜다. 본 연구에서는 중소기업의 전자상거래 참여를 유도하고 기업간 전자상거래에 크게 이바지할 전자보증제도의 각종 장점에도 불구하고 인지도 부족과 전자보증에 대한 잘못된 이해, 온라인 상에서 결제하는 데 대한 막연한 심리적 불안감 등으로 인해서 빠른 확산이 이뤄지지 않는다고 보고 이에 영향을 미치는 구체적 요인이 무엇인가를 체계적으로 밝혀내고 이에 대응하는 제도의 개선이나 수정활동에 도움을 주고자 하였다. 또한 전자보증을 하나의 혁신으로서 보고 로저스의 혁신의 확산이론과 램의 혁신저항모델을 이론적 배경으로 하여 연구모형을 만들고, 요인군을 혁신 특성군과 소비자 특성군, 산업적 특성군으로 나누어 이 가운데에서 가장 크게 혁신수용에 영향을 미치는 요인이 무엇인지 밝혀내고자 하였다.연구방법은 IT기업들의 의사결정자 100명을 대상으로 설문조사 방법을 이용하였고, 조사된 데이터는 주로 다중회귀분석을 통해 분석하였다. 이에 따른 주요 분석 결과는 다음과 같다.첫째, 혁신 특성군 가운데 혁신의 수용에 가장 큰 영향을 미치는 요인은 시용성임을 밝혀냈고, 소비자 특성군 가운데에서는 동기부여가 확산에 가장 중요한 요인임을 밝혀냈다.둘째, 전자보증을 확산시키기 위하여 기업이 전자보증을 채택하기 전에는 시험적으로 도입해 볼 수 있는 프로그램을 마련하는 것이 필요하고, 채택 후에는 지속적인 동기부여가 이뤄져야 함을 알 수 있었다. 셋째, 오래된 회사일수록 혁신의 수용도나 예상 만족도에는 부정적인 영향을 미치는 것으로 나타나 혁신을 받아들이기 힘든 것으로 나타났다.넷째, 시용성 다음으로 전자보증을 수용하는 데에 영향을 미치는 요인들로는 적합성과 지각된 위험, 신뢰성인 것으로 나타났다. 따라서 혁신이 소비자에게 수용되기 위해서는 현재의 거래관행에 적합하고 새로운 제도와 제도를 운용하는 기관이 믿음을 주어야하고, 전자보증을 채택함으로써 새로운 문제가 발생하지 않을 거라는 확신을 주어야 한다는 것을 시사한다.다섯째, 조직 통계적 요인으로서 산업적 특성군인 업태, 종목, 자본금, 매출액 등의 변수들은 확산에 유의미한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났고, B2B e마켓플레이스에 참여여부나 참여형태 또한 혁신의 수용도에 차이가 없음이 밝혀졌다.
The purpose of this study is to review the diffusion of the credit guarantee system for B2B e-commerce, an alternative to the conventional credit system and the promissory note system to establish a payment system, or the core element for development of e-commerce among companies. The credit guarant...
The purpose of this study is to review the diffusion of the credit guarantee system for B2B e-commerce, an alternative to the conventional credit system and the promissory note system to establish a payment system, or the core element for development of e-commerce among companies. The credit guarantee system for B2B e-commerce is a guarantee system combining the computing systems among Korea Credit Guarantee Fund (KCGF), banks and e-marketplaces to process all procedures on Internet ranging from application for credit guarantee, issue of written guarantee and contracting for a commerce to payment. The credit guarantee system for B2B is divided in large into loan and security guarantees. Despite the B2B system has various advantages conducive to promotion of e-commerce among small and medium businesses as well as development of e-commerce itself, it has yet to be diffused due to lack of acknowledgement, misunderstanding of its functions and vague psychological fear of the on-line settlement. Thus, this study identifies the factors affecting its underdevelopment and suggests their solutions or improvements. To this end, E. M. Rogers'' theory about diffusion of innovation and S. Ram''s model of innovation resistance were reviewed assuming that the credit guarantee system for B2B e-commerce may be an innovation, and thereupon, a research model was developed by categorizing the factors into three groups: innovation attributes, consumer attributes and industrial attributes. Using this model, the researcher attempted to isolate which factors would affect adoption of innovation most. For this study, 100 decision-makers for IT businesses were surveyed via a questionnaire, and the collected data were analyzed using the multiple regression analysis primarily. The results of this study can be summarized as follows; First, it was found that factor affecting adoption of innovation most is trialability, while the consumer attribute affecting diffusion of innovation most is motivation. Second, in order to help diffuse the credit guarantee system for B2B e-commerce, it is deemed necessary to arrange a trial program before its adoption by companies and motivate them to use it on a continual basis after its adoption. Third, it was found that the longer a company has been established, it is less likely to adopt an innovation or satisfy itself with it, which suggests that may be difficult for the company to adopt it. Fourth, the next most influential factors affecting the adoption of the new system were found to be compatibility, perceived risk and reliability. Accordingly, if the innovation should be adopted by consumers, it needs to be compatible with the current commerce practices, while the relevant organizations operating the new system should be reliable, making sure that it would not cause any new problem. Fifth, such organizational statistical factors, or industrial attributes as type of business, business item, size of capital and sales were found not to have any significant effect on diffusion of the new system, and such factors as participation in B2B e-marketplace or its type were found not relevant to adoption of innovation.
The purpose of this study is to review the diffusion of the credit guarantee system for B2B e-commerce, an alternative to the conventional credit system and the promissory note system to establish a payment system, or the core element for development of e-commerce among companies. The credit guarantee system for B2B e-commerce is a guarantee system combining the computing systems among Korea Credit Guarantee Fund (KCGF), banks and e-marketplaces to process all procedures on Internet ranging from application for credit guarantee, issue of written guarantee and contracting for a commerce to payment. The credit guarantee system for B2B is divided in large into loan and security guarantees. Despite the B2B system has various advantages conducive to promotion of e-commerce among small and medium businesses as well as development of e-commerce itself, it has yet to be diffused due to lack of acknowledgement, misunderstanding of its functions and vague psychological fear of the on-line settlement. Thus, this study identifies the factors affecting its underdevelopment and suggests their solutions or improvements. To this end, E. M. Rogers'' theory about diffusion of innovation and S. Ram''s model of innovation resistance were reviewed assuming that the credit guarantee system for B2B e-commerce may be an innovation, and thereupon, a research model was developed by categorizing the factors into three groups: innovation attributes, consumer attributes and industrial attributes. Using this model, the researcher attempted to isolate which factors would affect adoption of innovation most. For this study, 100 decision-makers for IT businesses were surveyed via a questionnaire, and the collected data were analyzed using the multiple regression analysis primarily. The results of this study can be summarized as follows; First, it was found that factor affecting adoption of innovation most is trialability, while the consumer attribute affecting diffusion of innovation most is motivation. Second, in order to help diffuse the credit guarantee system for B2B e-commerce, it is deemed necessary to arrange a trial program before its adoption by companies and motivate them to use it on a continual basis after its adoption. Third, it was found that the longer a company has been established, it is less likely to adopt an innovation or satisfy itself with it, which suggests that may be difficult for the company to adopt it. Fourth, the next most influential factors affecting the adoption of the new system were found to be compatibility, perceived risk and reliability. Accordingly, if the innovation should be adopted by consumers, it needs to be compatible with the current commerce practices, while the relevant organizations operating the new system should be reliable, making sure that it would not cause any new problem. Fifth, such organizational statistical factors, or industrial attributes as type of business, business item, size of capital and sales were found not to have any significant effect on diffusion of the new system, and such factors as participation in B2B e-marketplace or its type were found not relevant to adoption of innovation.
주제어
#B2B전자보증 e마켓플레이스 혁신확산과 수용 혁신저항 다중회귀분석 the credit guarantee system for B2B e-commerce e-marketplace diffusion and adoption of innovation resistance to innovation multiple regression
학위논문 정보
저자
김태희
학위수여기관
연세대학교 언론홍보대학원
학위구분
국내석사
학과
광고홍보전공
지도교수
한정호
발행연도
2004
총페이지
viii, 117장
키워드
B2B전자보증 e마켓플레이스 혁신확산과 수용 혁신저항 다중회귀분석 the credit guarantee system for B2B e-commerce e-marketplace diffusion and adoption of innovation resistance to innovation multiple regression
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