찰스 디킨즈는 19세기 자본주의 사회를 배경으로 하고 있는 소설 「위대한 유산」에서 남녀 성역할을 가정과 사회라는 편협한 이분법적 범주 안에서 묘사하고 있다. 남성 등장 인물의 경우 빅토리아 시대의 사회경제적인 양적, 질적 팽창에 순응해 진보적인 성역할을 보여주는 반면 여성은 전통적인 경제적 역할에서 벗어나지 못하고 있다. 이 논문은 남성과 대비되는 여성의 제한적인 경제적 역할을 비교 탐색해 새로운 경제 구조에서 소설에서 변화하는 성역할에 대한...
찰스 디킨즈는 19세기 자본주의 사회를 배경으로 하고 있는 소설 「위대한 유산」에서 남녀 성역할을 가정과 사회라는 편협한 이분법적 범주 안에서 묘사하고 있다. 남성 등장 인물의 경우 빅토리아 시대의 사회경제적인 양적, 질적 팽창에 순응해 진보적인 성역할을 보여주는 반면 여성은 전통적인 경제적 역할에서 벗어나지 못하고 있다. 이 논문은 남성과 대비되는 여성의 제한적인 경제적 역할을 비교 탐색해 새로운 경제 구조에서 소설에서 변화하는 성역할에 대한 작가 디킨즈의 편협성을 고찰해 보는데 그 목표가 있다. 남성 주인공 핍의 목소리를 통해 재현되고 있는 여성 등장 인물들은 대부분 자본주의 경쟁 사회로 진보해 나가는 남성들에게 평화로운 피난처를 제공해야 하는 가정이라는 범주 안에 묶여 있다. 미스 해비샴과 에스텔라는 경제적인 잠재력을 소유하고 있음에도 불구하고 개인적 경험에서 유인하는 성적 억압에서 헤어나지 못해 경제적 생산성을 자의적으로 또는 타의적으로 상실한 경우이다. 약혼자에게 버림받은 미스 해비샴은 충분히 창출해 낼 수 있었던 경제적 생산성을 스스로 차단했으며 그의 양녀 에스텔라 역시 어머니의 그늘을 벗어나지 못하고 소설에서 대표적인 신여성으로서의 모습을 제대로 보여주지 못하고 있다. 디킨즈의 여성 등장 인물의 묘사는 전통적인 시대에 요구되는 여성성으로의 부응 여부에 따라서도 달라진다. 미세스 조와 비디는 모두 가정에서 생산적인 역할을 수행하지만 이들의 결말은 경제적 생산성이 아니라 여성성 순응의 여부에 따라 귀결된다. 남편인 조에게 남성적인 폭력을 휘둘렀던 미세스 조는 인과응보격으로 결국 죽음을 맞이하게 되고 가정이라는 테두리 안에 충실했던 비디는 조의 완벽한 내조자로 가정을 이루며 전통적인 관점에 완벽하게 일치하는 행복한 결말을 맞는다. 결론적으로 「위대한 유산」에서 재현되는 여성 이미지는 양적으로는 팽창했지만 성역할에 대한 관습적인 편견에서 벗어나지 못한 19세기 사회의 전통적인 가족과 여성 이데올로기를 그대로 답습하고 있다. 즉, 남성이 자본주의 경제 사회로 진출해 나가는 반면에 여성은 새 경제 구조가 창출해 나는 경제적 보상과 변화에 철저히 배제되어 있다. 소설에서 나타나는 가정과 사회 두 범주의 양립적인 묘사와 그 안에서의 남녀 역할의 이분법적인 성역할은 디킨즈의 보수적인 가부장주의를 그대로 증명하는 것이다.
찰스 디킨즈는 19세기 자본주의 사회를 배경으로 하고 있는 소설 「위대한 유산」에서 남녀 성역할을 가정과 사회라는 편협한 이분법적 범주 안에서 묘사하고 있다. 남성 등장 인물의 경우 빅토리아 시대의 사회경제적인 양적, 질적 팽창에 순응해 진보적인 성역할을 보여주는 반면 여성은 전통적인 경제적 역할에서 벗어나지 못하고 있다. 이 논문은 남성과 대비되는 여성의 제한적인 경제적 역할을 비교 탐색해 새로운 경제 구조에서 소설에서 변화하는 성역할에 대한 작가 디킨즈의 편협성을 고찰해 보는데 그 목표가 있다. 남성 주인공 핍의 목소리를 통해 재현되고 있는 여성 등장 인물들은 대부분 자본주의 경쟁 사회로 진보해 나가는 남성들에게 평화로운 피난처를 제공해야 하는 가정이라는 범주 안에 묶여 있다. 미스 해비샴과 에스텔라는 경제적인 잠재력을 소유하고 있음에도 불구하고 개인적 경험에서 유인하는 성적 억압에서 헤어나지 못해 경제적 생산성을 자의적으로 또는 타의적으로 상실한 경우이다. 약혼자에게 버림받은 미스 해비샴은 충분히 창출해 낼 수 있었던 경제적 생산성을 스스로 차단했으며 그의 양녀 에스텔라 역시 어머니의 그늘을 벗어나지 못하고 소설에서 대표적인 신여성으로서의 모습을 제대로 보여주지 못하고 있다. 디킨즈의 여성 등장 인물의 묘사는 전통적인 시대에 요구되는 여성성으로의 부응 여부에 따라서도 달라진다. 미세스 조와 비디는 모두 가정에서 생산적인 역할을 수행하지만 이들의 결말은 경제적 생산성이 아니라 여성성 순응의 여부에 따라 귀결된다. 남편인 조에게 남성적인 폭력을 휘둘렀던 미세스 조는 인과응보격으로 결국 죽음을 맞이하게 되고 가정이라는 테두리 안에 충실했던 비디는 조의 완벽한 내조자로 가정을 이루며 전통적인 관점에 완벽하게 일치하는 행복한 결말을 맞는다. 결론적으로 「위대한 유산」에서 재현되는 여성 이미지는 양적으로는 팽창했지만 성역할에 대한 관습적인 편견에서 벗어나지 못한 19세기 사회의 전통적인 가족과 여성 이데올로기를 그대로 답습하고 있다. 즉, 남성이 자본주의 경제 사회로 진출해 나가는 반면에 여성은 새 경제 구조가 창출해 나는 경제적 보상과 변화에 철저히 배제되어 있다. 소설에서 나타나는 가정과 사회 두 범주의 양립적인 묘사와 그 안에서의 남녀 역할의 이분법적인 성역할은 디킨즈의 보수적인 가부장주의를 그대로 증명하는 것이다.
In Great Expectations, Charles Dickens divides the roles of men and women into disparate social spheres, work and home, respectively, under the newly-formed capitalism. Women are trapped within the conventionally approved boundaries, in which they are supposed to be commercially dysfunctional at the...
In Great Expectations, Charles Dickens divides the roles of men and women into disparate social spheres, work and home, respectively, under the newly-formed capitalism. Women are trapped within the conventionally approved boundaries, in which they are supposed to be commercially dysfunctional at the private world, while men are all connected to economically vigorous spheres. This thesis aims to explore the limitations of women’s economic practices in this novel, demonstrating Dickens’ gender-biased perspectives in controlling access to the new economic structure. While the men flourish in the cut-throat, yet materialistically productive capitalism, the women—Miss Havisham, Estella, Mrs. Joe and Biddy all belong to home which ought to provide a peaceful and pleasant refuge against hard-fought city for men. Miss Havisham and Estella remain in an economically static position as they lose potential productivity from their sexually oppressed experiences. Miss Havisham symbolizes a female failure in the Victorian Capitalism, halting all possible economic flows within home. Estella also keeps herself in a part of the stagnant and disused home, shut out from the daylight of the outside under the control of Miss Havisham’s authority. Mrs. Joe and Biddy are also domesticated women, representing the traditional virtues that common Victorian women must follow. Mrs. Joe does work as a functional economic member at the private world; however, she eventually disappears from the story when she attempts to control men and to surpass domestic women’s roles. Setting a contrast to all dysfunctional women in the novel, Biddy idealistically fits into Dickens’ conservative norms on gender and family as a perfect domestic helpmate for men. Yet, her supportive economic role is only valid within home. Overall, the images of womanhood in Great Expectations highlight the conventional family and female ideology rooted in the 19th century, which the author also firmly believes in. The women possess limited access to the economic rewards that capitalism seems to promise whereas the men all succeed at the public world. The domestic ideology and separation of the public and private world in the novel certainly confirm to Dickens’ conservative social paternalism.
In Great Expectations, Charles Dickens divides the roles of men and women into disparate social spheres, work and home, respectively, under the newly-formed capitalism. Women are trapped within the conventionally approved boundaries, in which they are supposed to be commercially dysfunctional at the private world, while men are all connected to economically vigorous spheres. This thesis aims to explore the limitations of women’s economic practices in this novel, demonstrating Dickens’ gender-biased perspectives in controlling access to the new economic structure. While the men flourish in the cut-throat, yet materialistically productive capitalism, the women—Miss Havisham, Estella, Mrs. Joe and Biddy all belong to home which ought to provide a peaceful and pleasant refuge against hard-fought city for men. Miss Havisham and Estella remain in an economically static position as they lose potential productivity from their sexually oppressed experiences. Miss Havisham symbolizes a female failure in the Victorian Capitalism, halting all possible economic flows within home. Estella also keeps herself in a part of the stagnant and disused home, shut out from the daylight of the outside under the control of Miss Havisham’s authority. Mrs. Joe and Biddy are also domesticated women, representing the traditional virtues that common Victorian women must follow. Mrs. Joe does work as a functional economic member at the private world; however, she eventually disappears from the story when she attempts to control men and to surpass domestic women’s roles. Setting a contrast to all dysfunctional women in the novel, Biddy idealistically fits into Dickens’ conservative norms on gender and family as a perfect domestic helpmate for men. Yet, her supportive economic role is only valid within home. Overall, the images of womanhood in Great Expectations highlight the conventional family and female ideology rooted in the 19th century, which the author also firmly believes in. The women possess limited access to the economic rewards that capitalism seems to promise whereas the men all succeed at the public world. The domestic ideology and separation of the public and private world in the novel certainly confirm to Dickens’ conservative social paternalism.
주제어
#Dickens, Charles 찰스 디킨즈 위대한 유산 빅토리아 시대 자본주의 여성 여성성 가정 사회 경제 활동 Charles Dickens great expectations victorian age capitalism women domesticity home work economic activity
학위논문 정보
저자
홍승연
학위수여기관
Graduate School, Yonsei University
학위구분
국내석사
학과
Dept. of English
지도교수
Hyungji Park
발행연도
2004
총페이지
ii, 55장
키워드
Dickens, Charles 찰스 디킨즈 위대한 유산 빅토리아 시대 자본주의 여성 여성성 가정 사회 경제 활동 Charles Dickens great expectations victorian age capitalism women domesticity home work economic activity
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