본 논문에서는 우선 디지털 경제하에서 B2B 전자상거래의 정의와 중요도를 확인하였으며, 인테리어 디자인전문 업체들이 비즈니스를 실행함에 있어 B2B를 접목시킬 수 있는 방안과 전략을 제안하였다. 또한 본 연구는 현재의 글로벌 기업들과 산업이 추진 중인 B2B의 방향을 확인하고 이를 기반으로 인테리어 디자인전문 업체 혹은 정부가 인테리어 산업에 B2B를 접목시킬 수 있는 방안으로서 B2B B2B 전자상거래의 정의와 중요도를 확인하였으며, 인테리어 디자인전문 업체들이 비즈니스를 실행함에 있어 B2B를 접목시킬 수 있는 방안과 전략을 제안하였다. 또한 본 연구는 현재의 글로벌 기업들과 산업이 추진 중인 B2B의 방향을 확인하고 이를 기반으로 인테리어 디자인전문 업체 혹은 정부가 인테리어 산업에 B2B를 접목시킬 수 있는 방안으로서 B2B 비즈니스 모델을 제안 하였다.인테리어 업체들이 B2B를 기업에 접목시키기 위해서는 비즈니스의 혁신이 선행 되어야 함을 인식 하여야 한다. 기업 내부와 외부의 비즈니스 실행 부문에서의 혁신이 없이는 B2B가 활용될 수 없기 때문이다. 즉, 성공적인 B2B의 실현을 위해서 인테리어 업체들은 대표자의 B2B에 대한 신뢰와, 기업 내부 문화와 구조의 변화, 종업원에 대한 재교육이 필요할 것이다.
본 논문에서는 우선 디지털 경제하에서 B2B 전자상거래의 정의와 중요도를 확인하였으며, 인테리어 디자인전문 업체들이 비즈니스를 실행함에 있어 B2B를 접목시킬 수 있는 방안과 전략을 제안하였다. 또한 본 연구는 현재의 글로벌 기업들과 산업이 추진 중인 B2B의 방향을 확인하고 이를 기반으로 인테리어 디자인전문 업체 혹은 정부가 인테리어 산업에 B2B를 접목시킬 수 있는 방안으로서 B2B 비즈니스 모델을 제안 하였다.인테리어 업체들이 B2B를 기업에 접목시키기 위해서는 비즈니스의 혁신이 선행 되어야 함을 인식 하여야 한다. 기업 내부와 외부의 비즈니스 실행 부문에서의 혁신이 없이는 B2B가 활용될 수 없기 때문이다. 즉, 성공적인 B2B의 실현을 위해서 인테리어 업체들은 대표자의 B2B에 대한 신뢰와, 기업 내부 문화와 구조의 변화, 종업원에 대한 재교육이 필요할 것이다.
The purpose of this study is, first of all, to identify the importance of business to business electronic commerce(B2B) from the perspective of the digital economy, and, to suggest the method or the strategy for interior design firms to adopt B2B in their business activities. This study also identif...
The purpose of this study is, first of all, to identify the importance of business to business electronic commerce(B2B) from the perspective of the digital economy, and, to suggest the method or the strategy for interior design firms to adopt B2B in their business activities. This study also identifies the current status of B2B in global firms as well as in industries. Finally, it provides interior design firms and government with some advices in adopting B2B business model.The process of B2B adoption should be understood as a kind of business innovation, since B2B can''t be fully utilized without innovation of firm''s internal structure and business practices. Because of this reason, the following elements are required for its successful adoption: CEO''s belief in B2B including e-business; the revision of firm culture; change of firm''s internal structure; reeducation of employees.
The purpose of this study is, first of all, to identify the importance of business to business electronic commerce(B2B) from the perspective of the digital economy, and, to suggest the method or the strategy for interior design firms to adopt B2B in their business activities. This study also identifies the current status of B2B in global firms as well as in industries. Finally, it provides interior design firms and government with some advices in adopting B2B business model.The process of B2B adoption should be understood as a kind of business innovation, since B2B can''t be fully utilized without innovation of firm''s internal structure and business practices. Because of this reason, the following elements are required for its successful adoption: CEO''s belief in B2B including e-business; the revision of firm culture; change of firm''s internal structure; reeducation of employees.
주제어
#B2B전자상거래 Business to Business electronic commerce 4C(Contents, Community, Commerce, Collaboration)
학위논문 정보
저자
전우명
학위수여기관
연세대학교 공학대학원
학위구분
국내석사
학과
산업정보경영전공
지도교수
박상희
발행연도
2004
총페이지
iv, 61장
키워드
B2B전자상거래 Business to Business electronic commerce 4C(Contents, Community, Commerce, Collaboration)
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