2004년 4월 1일 경부고속철도는 서울 ~ 대전 ~ 대구구간의 신설건설과 대구~부산은 기존선을 전철화한 1단계 사업이 완료하고 성공적인 상업운전을 하였다. 그러나 경부고속철도는 1990년 기본계획 수립 후 2차례의 기본계획 변경과 함께 사업기간도 1998년에서 2002년으로 조정후 다시 1단계 2004년, 2단계 2010년으로 변경되었다. 이렇게 잦은 사업계획 변경과 사업기간 연장은 고속철도뿐만 아니라 국가에서 수행하여 있는 대형 국책사업에서 일반적으로 발생되고 있다. 그러므로 본 논문에서는 고속철도와 같은 대형 국책사업의 공기지연에 대한 연구를 통해서 공기지연에 대한 심층적인 분석을 수행하였다.공기지연에 대한 분석을 수행하기 위해서 고속철도 신설구간을 사업기간이 달랐던 서울 ~ 천안 구간, 천안 ~ 대전 구간, 대전 ~ 대구 구간으로 나누어 각 구간에 대한 일반사항을 분석하고 그에 따라 크게 해당 구간에 대한 거시적 분석으로써 공정표를 이용한 분석, 구조물 특징에 따른 분석, 책임사항별 분석을 통해 공기지연인자 및 공기지연일수, 그에 따른 책임소재를 규명하였다. 그리고 이를 통해 분석된 각 구간별 공기지연 분석을 상호 비교하여 각 구간의 특징에 따른 공기지연이 전체 공기에 어떠한 영향을 미쳤는지 분석하였고 이러한 ...
2004년 4월 1일 경부고속철도는 서울 ~ 대전 ~ 대구구간의 신설건설과 대구~부산은 기존선을 전철화한 1단계 사업이 완료하고 성공적인 상업운전을 하였다. 그러나 경부고속철도는 1990년 기본계획 수립 후 2차례의 기본계획 변경과 함께 사업기간도 1998년에서 2002년으로 조정후 다시 1단계 2004년, 2단계 2010년으로 변경되었다. 이렇게 잦은 사업계획 변경과 사업기간 연장은 고속철도뿐만 아니라 국가에서 수행하여 있는 대형 국책사업에서 일반적으로 발생되고 있다. 그러므로 본 논문에서는 고속철도와 같은 대형 국책사업의 공기지연에 대한 연구를 통해서 공기지연에 대한 심층적인 분석을 수행하였다.공기지연에 대한 분석을 수행하기 위해서 고속철도 신설구간을 사업기간이 달랐던 서울 ~ 천안 구간, 천안 ~ 대전 구간, 대전 ~ 대구 구간으로 나누어 각 구간에 대한 일반사항을 분석하고 그에 따라 크게 해당 구간에 대한 거시적 분석으로써 공정표를 이용한 분석, 구조물 특징에 따른 분석, 책임사항별 분석을 통해 공기지연인자 및 공기지연일수, 그에 따른 책임소재를 규명하였다. 그리고 이를 통해 분석된 각 구간별 공기지연 분석을 상호 비교하여 각 구간의 특징에 따른 공기지연이 전체 공기에 어떠한 영향을 미쳤는지 분석하였고 이러한 분석기법을 ‘거시-미시적 공기지연분석방법 (Macro - Micro Delay Analysis Method ; MMDAM)'' 이라고 하였다. 또한, 전 구간에 대한 공기지연인자에 대해 경부고속철도사업 시행주체인 고속철도 시설공단의 구성원들을 대상으로 각 공구에 발생했던 공기지연인자들이 전체공기에 미치는 영향에 대해 통계분석을 실시하여 전체 공기에 미치는 영향을 정량적으로 도출하였다. 그리고 해당 구간의 공기지연 영향이 큰 3개 공구를 일정관리 공정표를 이용해 미시적 관점에서 기존의 공기지연 평가기법인 ‘예정공정표를 이용한 방법’, ‘완료공정표를 이용한 방법’, ‘수정된 시간경과에 따른 분석 방법’을 각각 수행한후 분석 방법의 상호비교를 통해 대규모 토목 건설공사의 공기지연 분석 방법론을 제시 하였으며 이러한 공기지연 분석 방법론의 현실적 적용을 위해서는 공기지연책임을 분명히 한 공정관리시방서의 도입, 턴키 및 대안설계 활성화로 설계와 시공에 대한 책임강화, 문화재 및 용지매수 시기 조정, 인허가 업무의 신속하고 투명한 처리 등이 이루어 져야 함을 알 수 있었다. 또한 해외 고속철도 건설사업의 공기지연인자에 대해 조사 분석하여 이를 경부고속철도의 공기지연인자와 비교하여 향후 고속철도 건설사업의 수행에 있어서 반영할 수 있는 개선사항과 향후 사업 추진시 고려해야 할 사항들을 도출하였다.
2004년 4월 1일 경부고속철도는 서울 ~ 대전 ~ 대구구간의 신설건설과 대구~부산은 기존선을 전철화한 1단계 사업이 완료하고 성공적인 상업운전을 하였다. 그러나 경부고속철도는 1990년 기본계획 수립 후 2차례의 기본계획 변경과 함께 사업기간도 1998년에서 2002년으로 조정후 다시 1단계 2004년, 2단계 2010년으로 변경되었다. 이렇게 잦은 사업계획 변경과 사업기간 연장은 고속철도뿐만 아니라 국가에서 수행하여 있는 대형 국책사업에서 일반적으로 발생되고 있다. 그러므로 본 논문에서는 고속철도와 같은 대형 국책사업의 공기지연에 대한 연구를 통해서 공기지연에 대한 심층적인 분석을 수행하였다.공기지연에 대한 분석을 수행하기 위해서 고속철도 신설구간을 사업기간이 달랐던 서울 ~ 천안 구간, 천안 ~ 대전 구간, 대전 ~ 대구 구간으로 나누어 각 구간에 대한 일반사항을 분석하고 그에 따라 크게 해당 구간에 대한 거시적 분석으로써 공정표를 이용한 분석, 구조물 특징에 따른 분석, 책임사항별 분석을 통해 공기지연인자 및 공기지연일수, 그에 따른 책임소재를 규명하였다. 그리고 이를 통해 분석된 각 구간별 공기지연 분석을 상호 비교하여 각 구간의 특징에 따른 공기지연이 전체 공기에 어떠한 영향을 미쳤는지 분석하였고 이러한 분석기법을 ‘거시-미시적 공기지연분석방법 (Macro - Micro Delay Analysis Method ; MMDAM)'' 이라고 하였다. 또한, 전 구간에 대한 공기지연인자에 대해 경부고속철도사업 시행주체인 고속철도 시설공단의 구성원들을 대상으로 각 공구에 발생했던 공기지연인자들이 전체공기에 미치는 영향에 대해 통계분석을 실시하여 전체 공기에 미치는 영향을 정량적으로 도출하였다. 그리고 해당 구간의 공기지연 영향이 큰 3개 공구를 일정관리 공정표를 이용해 미시적 관점에서 기존의 공기지연 평가기법인 ‘예정공정표를 이용한 방법’, ‘완료공정표를 이용한 방법’, ‘수정된 시간경과에 따른 분석 방법’을 각각 수행한후 분석 방법의 상호비교를 통해 대규모 토목 건설공사의 공기지연 분석 방법론을 제시 하였으며 이러한 공기지연 분석 방법론의 현실적 적용을 위해서는 공기지연책임을 분명히 한 공정관리 시방서의 도입, 턴키 및 대안설계 활성화로 설계와 시공에 대한 책임강화, 문화재 및 용지매수 시기 조정, 인허가 업무의 신속하고 투명한 처리 등이 이루어 져야 함을 알 수 있었다. 또한 해외 고속철도 건설사업의 공기지연인자에 대해 조사 분석하여 이를 경부고속철도의 공기지연인자와 비교하여 향후 고속철도 건설사업의 수행에 있어서 반영할 수 있는 개선사항과 향후 사업 추진시 고려해야 할 사항들을 도출하였다.
On April 1st, 2004, Kyung-Bu High Speed Railway has launched the successful first run after the new railway construction between Seoul, Daejun, and Daegu, while Daegu-Daejun line was the first phase of the upgrading for the existing railway. There was two major change orders on high speed railway co...
On April 1st, 2004, Kyung-Bu High Speed Railway has launched the successful first run after the new railway construction between Seoul, Daejun, and Daegu, while Daegu-Daejun line was the first phase of the upgrading for the existing railway. There was two major change orders on high speed railway construction since the initial plan in 1990. The completion date was postponed from 1998 to 2000 and to 2004 for the first phase and 2010 for the second phase. The frequent and major changes of plan are often found in large scale national projects. The author performed an in-depth study and analysis on the reasons of the delay of the large scale government owned projects.To analyze delay, Seoul - Daegu line was divided into three sections and analyzed independently by the business characteristics. The analysis on the project delay reasons was performed on macro and micro scales. This analytic method was named as ''Macro-Micro Delay Analysis Method (MMDAM)''. The macro scale analysis has three approaches, which are (1) scheduling, (3) structural characteristic, (3) and responsibility of project administrative works. Micro analysis also has three, methodologies which are (1) As Planned Method, (2) As Built method, (3) Modified Time Impact Analysis for analyzing the most influential section which the largest delay occurred. Using elicited project delay reasons from above analysis, the questionnaire was carried out for analyzing the influence of project delay reason.The reasons of the delay were driven from two different aspects (1) structural characteristic and (2) responsibility of the people involved in the project. The reasons that were identified from aforementioned three sections are the factors of the delay of the large-scale government driven projects. Finally, the author suggested the methodology of identifying the project delaying factors. It is strongly required to have a scheduling specification, turn-key project contract, and alternative design and quality assurance of the field work, cultural property, land acquisition, fast and uncorrupted regulations and certification paper works. The author also analyzed delay reasons in both the overseas and domestic cases of high rapid railway construction and has elicited some benchmarks for the future projects.
On April 1st, 2004, Kyung-Bu High Speed Railway has launched the successful first run after the new railway construction between Seoul, Daejun, and Daegu, while Daegu-Daejun line was the first phase of the upgrading for the existing railway. There was two major change orders on high speed railway construction since the initial plan in 1990. The completion date was postponed from 1998 to 2000 and to 2004 for the first phase and 2010 for the second phase. The frequent and major changes of plan are often found in large scale national projects. The author performed an in-depth study and analysis on the reasons of the delay of the large scale government owned projects.To analyze delay, Seoul - Daegu line was divided into three sections and analyzed independently by the business characteristics. The analysis on the project delay reasons was performed on macro and micro scales. This analytic method was named as ''Macro-Micro Delay Analysis Method (MMDAM)''. The macro scale analysis has three approaches, which are (1) scheduling, (3) structural characteristic, (3) and responsibility of project administrative works. Micro analysis also has three, methodologies which are (1) As Planned Method, (2) As Built method, (3) Modified Time Impact Analysis for analyzing the most influential section which the largest delay occurred. Using elicited project delay reasons from above analysis, the questionnaire was carried out for analyzing the influence of project delay reason.The reasons of the delay were driven from two different aspects (1) structural characteristic and (2) responsibility of the people involved in the project. The reasons that were identified from aforementioned three sections are the factors of the delay of the large-scale government driven projects. Finally, the author suggested the methodology of identifying the project delaying factors. It is strongly required to have a scheduling specification, turn-key project contract, and alternative design and quality assurance of the field work, cultural property, land acquisition, fast and uncorrupted regulations and certification paper works. The author also analyzed delay reasons in both the overseas and domestic cases of high rapid railway construction and has elicited some benchmarks for the future projects.
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