최근 컴퓨터의 대중화라는 새로운 환경과 더불어 영화, 애니메이션, 게임은 21세기의 유망산업으로 자리잡고 있다. 그 중에서도 게임산업은 많은 사람들에게 관심의 대상이 되고 있고 그에 따른 음악의 중요성이 대두되고 있다. 게임음악은 초기부터 현재까지 음악적으로 많은 발전을 해왔음에도 불구하고 학문적 접근이나 체계적 연구는 부족한 편이었다. 기존 문화 형식에 맞도록 개발된 이론이나 방법론에 적용하기 어려우며 다양한 양상으로 전개되는 게임과 그 음악적 특성을 포착하기가 쉬운 일이 아니었기 때문이다. 따라서 본 연구는 게임의 음악적 특성을 장르 구분하여 살펴보고 게임음악의 발전방향을 모색해보고자 하였다.
분석에 앞서 게임음악의 이론적 배경을 살펴보고 분석에 필요한 게임을 선정하기 위하여 한국게임산업개발원의 게임산업진흥 중장기계획과 주요 게임산업 통계를 참고하였다. 그리고 게임종합지원센터에서 분석한 게임 소비성향 우선 순위에 따라 1위 <스타크래프트(전략 ...
최근 컴퓨터의 대중화라는 새로운 환경과 더불어 영화, 애니메이션, 게임은 21세기의 유망산업으로 자리잡고 있다. 그 중에서도 게임산업은 많은 사람들에게 관심의 대상이 되고 있고 그에 따른 음악의 중요성이 대두되고 있다. 게임음악은 초기부터 현재까지 음악적으로 많은 발전을 해왔음에도 불구하고 학문적 접근이나 체계적 연구는 부족한 편이었다. 기존 문화 형식에 맞도록 개발된 이론이나 방법론에 적용하기 어려우며 다양한 양상으로 전개되는 게임과 그 음악적 특성을 포착하기가 쉬운 일이 아니었기 때문이다. 따라서 본 연구는 게임의 음악적 특성을 장르 구분하여 살펴보고 게임음악의 발전방향을 모색해보고자 하였다.
분석에 앞서 게임음악의 이론적 배경을 살펴보고 분석에 필요한 게임을 선정하기 위하여 한국게임산업개발원의 게임산업진흥 중장기계획과 주요 게임산업 통계를 참고하였다. 그리고 게임종합지원센터에서 분석한 게임 소비성향 우선 순위에 따라 1위 <스타크래프트(전략 시뮬레이션게임)> 2위 <포트리스(슈팅게임)> 3위 <테트리스(퍼즐게임)> 4위 <고스톱(보드게임)> 5위<디아블로2 (롤플레잉게임)>을 선정하여 분석하였다. 게임은 전략적 특징과 더불어 음악의 기능에 따라 타이틀 음악, 인터페이스 음악, 스테이지 음악으로 나누어 살펴보았고 게임과 게임음악의 상관관계를 유추하였다.
연구의 결과로 게임음악은 게임의 몰입도를 위해 장르에 따라 음악의 특성이 판이하게 다르고 일관적 법칙을 적용하기 매우 어렵다는 것을 사실을 알 수 있었다. 그러나 음악이 실재감을 느끼게 하되 또 다른 가상세계를 창출해야 한다는 의미에서는 공통점을 가지고 있었으며 화면에 생동감을 주고 정서적 분위기를 제시함으로서 영상 이미지 전달 효과를 강화시키고 게임의 시작부터 끝까지 일관된 통일성을 지니기 위해서 게임음악이 보조역할을 수행하고 있다는 점을 도출하였다. 앞으로도 게임음악은 음악적 재능 발휘와 더불어 체계적인 실험과 이론적 연구가 병행하여 연구되어져야 할 것이다. 게임음악은 종합 영상효과에 많은 영향을 미치며 문화적 요소들의 결합 속에 중요한 역할을 수행할 것이기 때문이다.
최근 컴퓨터의 대중화라는 새로운 환경과 더불어 영화, 애니메이션, 게임은 21세기의 유망산업으로 자리잡고 있다. 그 중에서도 게임산업은 많은 사람들에게 관심의 대상이 되고 있고 그에 따른 음악의 중요성이 대두되고 있다. 게임음악은 초기부터 현재까지 음악적으로 많은 발전을 해왔음에도 불구하고 학문적 접근이나 체계적 연구는 부족한 편이었다. 기존 문화 형식에 맞도록 개발된 이론이나 방법론에 적용하기 어려우며 다양한 양상으로 전개되는 게임과 그 음악적 특성을 포착하기가 쉬운 일이 아니었기 때문이다. 따라서 본 연구는 게임의 음악적 특성을 장르 구분하여 살펴보고 게임음악의 발전방향을 모색해보고자 하였다.
분석에 앞서 게임음악의 이론적 배경을 살펴보고 분석에 필요한 게임을 선정하기 위하여 한국게임산업개발원의 게임산업진흥 중장기계획과 주요 게임산업 통계를 참고하였다. 그리고 게임종합지원센터에서 분석한 게임 소비성향 우선 순위에 따라 1위 <스타크래프트(전략 시뮬레이션게임)> 2위 <포트리스(슈팅게임)> 3위 <테트리스(퍼즐게임)> 4위 <고스톱(보드게임)> 5위<디아블로2 (롤플레잉게임)>을 선정하여 분석하였다. 게임은 전략적 특징과 더불어 음악의 기능에 따라 타이틀 음악, 인터페이스 음악, 스테이지 음악으로 나누어 살펴보았고 게임과 게임음악의 상관관계를 유추하였다.
연구의 결과로 게임음악은 게임의 몰입도를 위해 장르에 따라 음악의 특성이 판이하게 다르고 일관적 법칙을 적용하기 매우 어렵다는 것을 사실을 알 수 있었다. 그러나 음악이 실재감을 느끼게 하되 또 다른 가상세계를 창출해야 한다는 의미에서는 공통점을 가지고 있었으며 화면에 생동감을 주고 정서적 분위기를 제시함으로서 영상 이미지 전달 효과를 강화시키고 게임의 시작부터 끝까지 일관된 통일성을 지니기 위해서 게임음악이 보조역할을 수행하고 있다는 점을 도출하였다. 앞으로도 게임음악은 음악적 재능 발휘와 더불어 체계적인 실험과 이론적 연구가 병행하여 연구되어져야 할 것이다. 게임음악은 종합 영상효과에 많은 영향을 미치며 문화적 요소들의 결합 속에 중요한 역할을 수행할 것이기 때문이다.
In the time of a new environment resulting from the wide use of computers, recently, movies, animation and computer games have been entering into the line of the 21^(st) century promising industries. Among those newly rising industries, the computer game industry has attracted people' attention and ...
In the time of a new environment resulting from the wide use of computers, recently, movies, animation and computer games have been entering into the line of the 21^(st) century promising industries. Among those newly rising industries, the computer game industry has attracted people' attention and thus the importance of its background music is coming into the spotlight. Although the music for computer games continues to develop until today, an academic approach to or systematic research on it has been insufficient. This is due to the difficulty of applying the theory or methodology developed suitable only for the previous cultural modes to a new environment, and of capturing the musical features in the games, which are developed with various aspects. Therefore, this study was designed to classify the genres of musical characteristics of games and then find a direction for the development of music for computer games.
Prior to analysis, to examine the theoretical background of music for computer games and select the games for analyzing, the middle and long-term plans for game industry promotion by the Korean Game Development and Promotion Institute and the statistical data on major game industries were referenced. According to the ranks of customers' preference analyzed by the Game General Support Center, five games were selected and analyzed; the first rank, Starcraft (strategy simulation game), second, Fortress (shooting game), third, Tetris (puzzle game), fourth, Go-stop (board game), fifth, Diablo Ⅱ (role-playing game). The music for those computer games was classified as title music, interface music, and stage music by their strategic characteristics and functions, and then examined. The correlations between the game and its music were also inferred.
The results of the study are as follows.
It was known that in the case of music for computer games, it was very difficult to apply universal rules, since the musical characteristics of the music for computer games were totally different from one another in each genre in order to make players absorb themselves into the games. However, they were the same in the way that they should make feel reality and create another virtual reality simultaneously. It was induced that the music for the computer games functioned as the medium to strengthen the effect of conveying images on screen by providing liveliness and emotional atmosphere to the screen, and also performed the complementary role of maintaining consistency throughout the game. The study on the music for computer games should be continued together with organized experiments and theoretical research so that musical talents could be displayed, because music for computer games will have a great influence on general image effects and play an important role in uniting cultural elements.
In the time of a new environment resulting from the wide use of computers, recently, movies, animation and computer games have been entering into the line of the 21^(st) century promising industries. Among those newly rising industries, the computer game industry has attracted people' attention and thus the importance of its background music is coming into the spotlight. Although the music for computer games continues to develop until today, an academic approach to or systematic research on it has been insufficient. This is due to the difficulty of applying the theory or methodology developed suitable only for the previous cultural modes to a new environment, and of capturing the musical features in the games, which are developed with various aspects. Therefore, this study was designed to classify the genres of musical characteristics of games and then find a direction for the development of music for computer games.
Prior to analysis, to examine the theoretical background of music for computer games and select the games for analyzing, the middle and long-term plans for game industry promotion by the Korean Game Development and Promotion Institute and the statistical data on major game industries were referenced. According to the ranks of customers' preference analyzed by the Game General Support Center, five games were selected and analyzed; the first rank, Starcraft (strategy simulation game), second, Fortress (shooting game), third, Tetris (puzzle game), fourth, Go-stop (board game), fifth, Diablo Ⅱ (role-playing game). The music for those computer games was classified as title music, interface music, and stage music by their strategic characteristics and functions, and then examined. The correlations between the game and its music were also inferred.
The results of the study are as follows.
It was known that in the case of music for computer games, it was very difficult to apply universal rules, since the musical characteristics of the music for computer games were totally different from one another in each genre in order to make players absorb themselves into the games. However, they were the same in the way that they should make feel reality and create another virtual reality simultaneously. It was induced that the music for the computer games functioned as the medium to strengthen the effect of conveying images on screen by providing liveliness and emotional atmosphere to the screen, and also performed the complementary role of maintaining consistency throughout the game. The study on the music for computer games should be continued together with organized experiments and theoretical research so that musical talents could be displayed, because music for computer games will have a great influence on general image effects and play an important role in uniting cultural elements.
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