본 논문에서는 Antonin Dvorˇa´k의 " Zigeunermelodien Op.55"의 분석 연구를 통해 Dvorˇa´k의 가곡특성과 작품의 소재가 된 집시음악의 특징에 대해 알아보았다. 또한 이 연가곡의 분석연구를 위해 각 곡들의 해설과 더불어 가사내용 및 가사해석, 형식구조, 리듬구조, 선율구조, 반주부의 특징, 그리고 가사와 음악과의 관계에 대해 알아보았다. Dvorˇa´k은 독일 낭만주의의 전통에 깊은 영향을 받았으며, 민속적인 요소를 감미하여 독창적인 음악을 창조하였는데 특히 이 작품 "Zigeunermelodie...
본 논문에서는 Antonin Dvorˇa´k의 " Zigeunermelodien Op.55"의 분석 연구를 통해 Dvorˇa´k의 가곡특성과 작품의 소재가 된 집시음악의 특징에 대해 알아보았다. 또한 이 연가곡의 분석연구를 위해 각 곡들의 해설과 더불어 가사내용 및 가사해석, 형식구조, 리듬구조, 선율구조, 반주부의 특징, 그리고 가사와 음악과의 관계에 대해 알아보았다. Dvorˇa´k은 독일 낭만주의의 전통에 깊은 영향을 받았으며, 민속적인 요소를 감미하여 독창적인 음악을 창조하였는데 특히 이 작품 "Zigeunermelodien"은 그의 음악과 아돌프 헤이둑의 시가 조화를 이루어 자유와 사랑이 넘치는 곡을 탄생시키게 된 것이라 할 수 있다. 본 연구의 소재인 Zigeunermelodien에 나타난 특징을 살펴보면, 첫째, Adolf Heyduk의 민족적인 소재의 시를 선택함으로 집시적인 자유를 사랑하는 정신이 잘 나타나 있고, 시의 의미와 내용을 기초로 하여 시적인 관념을 나타내는 예술의 측면에서 높은 의미가 있다. 둘째, 형식에 있어서 제6곡을 제외하고는 모두 유절가곡 형태를 취하고 있으며 다른 곡과는 달리 제6곡은 통절가곡 형식이지만 곡 자체내의 통일성은 이루고 있어서 작곡자가 나타내려는 연가곡적인 면을 볼 수 있다. 셋째, 선율은 짧은 반복과 동일 리듬형이 거의 대부분이고 도약, 순차진행을 통해 축소 또는 발전된 양식을 보이며 또한 Gypsy음계의 증2도 선율이 자주 등장하며 보헤미안 스타일의 분위기를 낸다. 넷째, 리듬은 붓점과 당김음의 빈번한 사용과 장식적인 리듬구조가 사용된 점, 그리고 빠른 곡일 때 행진곡 풍의 리듬구조가 나타나고 있는 점은 집시적인 색채를 강렬하게 해 주는 것이라 할 수 있다. 다섯째, 반주부는 성악 선율에서 반복되는 부분이 많으며 반주부와 성악부 선율이 대화하는 것처럼 이중으로 분리되어 서로 다른 선율을 표현해 아름다운 효과를 나타내었고, 스타카토와 쉼표의 사용으로 보다 경쾌한 진행을 볼 수 있다. 또, 집시의 춤을 연상케 하는 리듬과 선율은 다양한 변화를 보여주고 집시음계는 자주 사용하지 않았으나 전곡에서 암시적으로 흐르는 Gypsy Melody에서 국민음악 지향적이었던 Dvorˇa´k의 작품경향을 느낄 수 있었다. "Zigeunermelodien"을 연구한 결과 이 작품에서 균형적인 구성과 풍부한 음색으로 민족적 선율을 바탕으로 한 참된 자유를 바라는 집시들의 자유정신을 표현하였고, 본 작품은 민족주의적인 것으로 숙련된 기교와 정교한 구성, 풍부한 내용의 음악임을 분석연구를 통해 알 수 있었다. 앞으로 이 곡을 연주하게 될 음악 학도들에게 본 연구가 올바른 곡의 분석과 그의 작품을 이해하는 데에 객관적 연구해석 자료가 되었으면 한다.
본 논문에서는 Antonin Dvorˇa´k의 " Zigeunermelodien Op.55"의 분석 연구를 통해 Dvorˇa´k의 가곡특성과 작품의 소재가 된 집시음악의 특징에 대해 알아보았다. 또한 이 연가곡의 분석연구를 위해 각 곡들의 해설과 더불어 가사내용 및 가사해석, 형식구조, 리듬구조, 선율구조, 반주부의 특징, 그리고 가사와 음악과의 관계에 대해 알아보았다. Dvorˇa´k은 독일 낭만주의의 전통에 깊은 영향을 받았으며, 민속적인 요소를 감미하여 독창적인 음악을 창조하였는데 특히 이 작품 "Zigeunermelodien"은 그의 음악과 아돌프 헤이둑의 시가 조화를 이루어 자유와 사랑이 넘치는 곡을 탄생시키게 된 것이라 할 수 있다. 본 연구의 소재인 Zigeunermelodien에 나타난 특징을 살펴보면, 첫째, Adolf Heyduk의 민족적인 소재의 시를 선택함으로 집시적인 자유를 사랑하는 정신이 잘 나타나 있고, 시의 의미와 내용을 기초로 하여 시적인 관념을 나타내는 예술의 측면에서 높은 의미가 있다. 둘째, 형식에 있어서 제6곡을 제외하고는 모두 유절가곡 형태를 취하고 있으며 다른 곡과는 달리 제6곡은 통절가곡 형식이지만 곡 자체내의 통일성은 이루고 있어서 작곡자가 나타내려는 연가곡적인 면을 볼 수 있다. 셋째, 선율은 짧은 반복과 동일 리듬형이 거의 대부분이고 도약, 순차진행을 통해 축소 또는 발전된 양식을 보이며 또한 Gypsy음계의 증2도 선율이 자주 등장하며 보헤미안 스타일의 분위기를 낸다. 넷째, 리듬은 붓점과 당김음의 빈번한 사용과 장식적인 리듬구조가 사용된 점, 그리고 빠른 곡일 때 행진곡 풍의 리듬구조가 나타나고 있는 점은 집시적인 색채를 강렬하게 해 주는 것이라 할 수 있다. 다섯째, 반주부는 성악 선율에서 반복되는 부분이 많으며 반주부와 성악부 선율이 대화하는 것처럼 이중으로 분리되어 서로 다른 선율을 표현해 아름다운 효과를 나타내었고, 스타카토와 쉼표의 사용으로 보다 경쾌한 진행을 볼 수 있다. 또, 집시의 춤을 연상케 하는 리듬과 선율은 다양한 변화를 보여주고 집시음계는 자주 사용하지 않았으나 전곡에서 암시적으로 흐르는 Gypsy Melody에서 국민음악 지향적이었던 Dvorˇa´k의 작품경향을 느낄 수 있었다. "Zigeunermelodien"을 연구한 결과 이 작품에서 균형적인 구성과 풍부한 음색으로 민족적 선율을 바탕으로 한 참된 자유를 바라는 집시들의 자유정신을 표현하였고, 본 작품은 민족주의적인 것으로 숙련된 기교와 정교한 구성, 풍부한 내용의 음악임을 분석연구를 통해 알 수 있었다. 앞으로 이 곡을 연주하게 될 음악 학도들에게 본 연구가 올바른 곡의 분석과 그의 작품을 이해하는 데에 객관적 연구해석 자료가 되었으면 한다.
This study of "Zigeunermelodien Op.55" by Antonin Dvo k, for distinct analytical study, the explanation, the lyrics and the harmonic structure of each song af examined and an interpretation is applied. Dvorˇa´k, affected deeply from traditional German Romanticism, wrote a creative music adding an et...
This study of "Zigeunermelodien Op.55" by Antonin Dvo k, for distinct analytical study, the explanation, the lyrics and the harmonic structure of each song af examined and an interpretation is applied. Dvorˇa´k, affected deeply from traditional German Romanticism, wrote a creative music adding an ethnical element. Especially, in this "Zigeunermelodien" music is well matched with the poem of Adolf Heyduk to produce the atmosphere of liberty and love. The following are the summary of details: First, a poem of Adolf Heyduk with nationalistic material is selected as the text to express the liberty of nation and Gypsy. This music shows a high artistry, standing on the meaning and content of the poem. Second, all the songs except for the 6th song are strophenlie. The 6th song has unity in itself, suggesting the composer's intension to make it look like a song cycle. Third, most of the melodies are shortly repeated in the same pattern. They are reduced or developed through disjunct or conjunct motion. The augmented 2nd of the Gypsy scale frequently appears, creating a Bohemian atmosphere. Fourth, considering rhythm structure, there are many things to make strong the color of gypsy use of ornamental rhythm structure. Fifth, much of the accompaniment is overlapped or repeated on the vocal line as if talking with each other, creating a beautiful effect. In addition, the rhythm and melody set in cheerfully and in various patterns suggesting a gypsy dancing. Though the Gypsy scale is not used frequently, the Gypsy melody following suggestively throughout the songs reveals the composer's intension towards nationalist music. In conclusion, above research demonstrates that Dvo k represents the Gypsy's spirit of liberty on the basis of ethnical melody, balanced structure and rich tone color. Besides, this music is written as a masterpiece with a serious nationalistic skill, delicate construction and rich contents. This study is expected to help the future singers of this kind of music. Consequently, it will be very useful for the singers to study.
This study of "Zigeunermelodien Op.55" by Antonin Dvo k, for distinct analytical study, the explanation, the lyrics and the harmonic structure of each song af examined and an interpretation is applied. Dvorˇa´k, affected deeply from traditional German Romanticism, wrote a creative music adding an ethnical element. Especially, in this "Zigeunermelodien" music is well matched with the poem of Adolf Heyduk to produce the atmosphere of liberty and love. The following are the summary of details: First, a poem of Adolf Heyduk with nationalistic material is selected as the text to express the liberty of nation and Gypsy. This music shows a high artistry, standing on the meaning and content of the poem. Second, all the songs except for the 6th song are strophenlie. The 6th song has unity in itself, suggesting the composer's intension to make it look like a song cycle. Third, most of the melodies are shortly repeated in the same pattern. They are reduced or developed through disjunct or conjunct motion. The augmented 2nd of the Gypsy scale frequently appears, creating a Bohemian atmosphere. Fourth, considering rhythm structure, there are many things to make strong the color of gypsy use of ornamental rhythm structure. Fifth, much of the accompaniment is overlapped or repeated on the vocal line as if talking with each other, creating a beautiful effect. In addition, the rhythm and melody set in cheerfully and in various patterns suggesting a gypsy dancing. Though the Gypsy scale is not used frequently, the Gypsy melody following suggestively throughout the songs reveals the composer's intension towards nationalist music. In conclusion, above research demonstrates that Dvo k represents the Gypsy's spirit of liberty on the basis of ethnical melody, balanced structure and rich tone color. Besides, this music is written as a masterpiece with a serious nationalistic skill, delicate construction and rich contents. This study is expected to help the future singers of this kind of music. Consequently, it will be very useful for the singers to study.
주제어
#Dvorak 드보르작 집시음악
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.