본 논문은 1973년 『문학과 지성』봄호에 발표된 윤흥길의 「장마」를 연구 대상으로 하였다. 「장마」 에 대한 기존의 연구들이 윤흥길의 작가론을 다루는 과정에서나 아니면 성장소설 혹은 분단 소설을 다루는 과정에서 논의되어진데 반해, 이 논문은 순수한 「장마」 론으로서 작품의 문학성과 세계관 그리고 가치를 밝히는데 목적이 있다. 「장마」 는 상징적 기교가 뛰어난 소설이다. 제목과 자연물 등의 상징을 통해 사건진행의 암시와 동시에 샤머니즘적 정서를 획득하고 있으며, 이로써 작품의 문학성이 한층 더해지고 있다. 또한 비와 꿈, 점괘 등의 예시적 장치들은 복선의 기능과 함께 구렁이를 통한 화해의 정서적 배경으로의 역할을 하고 있다. 이 작품에서 갈등은 세 가지 모습으로 나타나고 있다. 할머니들의 갈등과 삼촌들의 갈등, 그리고 세대간의 갈등이 그것이다. 그 중에서 가장 주가 되는 것은 할머니들의 갈등이다. 하지만 언젠가는 끝나는 장마라는 제목으로 알 수 있듯이 이러한 갈등들도 작품의 결말에 가서는 극적인 화해에 이르게 된다. 이는 같은 정서를 갖고 있기 때문에 가능한 일인데 작가는 할머니들의 화해를 통해 전쟁으로 분단된 민족의 화합을 염원하고 있는 것이다. 「장마」 는 샤머니즘과 이에 따라 나타나는 비합리적 세계관을 이데올로기에 맞설 수 있는 해결방법으로 내세우고 있다. 이는 이데올로기는 서양의 것이고, 이는 이성중심의 합리적 세계관 또한 서양의 것이라는 인식에서 온 결과다. 따라서 작가는 구렁이라는 한국적 소재를 통해 민족의 동질성을 강조하고 있는 동시에, 이데올로기가 가져온 전쟁이라는 비극을 극복하고 있다. 1970년대 분단소설의 특징중의 하나는 아동의 시각으로 쓰여진 것들이 많다는 점이다. 이는 전쟁을 ...
본 논문은 1973년 『문학과 지성』봄호에 발표된 윤흥길의 「장마」를 연구 대상으로 하였다. 「장마」 에 대한 기존의 연구들이 윤흥길의 작가론을 다루는 과정에서나 아니면 성장소설 혹은 분단 소설을 다루는 과정에서 논의되어진데 반해, 이 논문은 순수한 「장마」 론으로서 작품의 문학성과 세계관 그리고 가치를 밝히는데 목적이 있다. 「장마」 는 상징적 기교가 뛰어난 소설이다. 제목과 자연물 등의 상징을 통해 사건진행의 암시와 동시에 샤머니즘적 정서를 획득하고 있으며, 이로써 작품의 문학성이 한층 더해지고 있다. 또한 비와 꿈, 점괘 등의 예시적 장치들은 복선의 기능과 함께 구렁이를 통한 화해의 정서적 배경으로의 역할을 하고 있다. 이 작품에서 갈등은 세 가지 모습으로 나타나고 있다. 할머니들의 갈등과 삼촌들의 갈등, 그리고 세대간의 갈등이 그것이다. 그 중에서 가장 주가 되는 것은 할머니들의 갈등이다. 하지만 언젠가는 끝나는 장마라는 제목으로 알 수 있듯이 이러한 갈등들도 작품의 결말에 가서는 극적인 화해에 이르게 된다. 이는 같은 정서를 갖고 있기 때문에 가능한 일인데 작가는 할머니들의 화해를 통해 전쟁으로 분단된 민족의 화합을 염원하고 있는 것이다. 「장마」 는 샤머니즘과 이에 따라 나타나는 비합리적 세계관을 이데올로기에 맞설 수 있는 해결방법으로 내세우고 있다. 이는 이데올로기는 서양의 것이고, 이는 이성중심의 합리적 세계관 또한 서양의 것이라는 인식에서 온 결과다. 따라서 작가는 구렁이라는 한국적 소재를 통해 민족의 동질성을 강조하고 있는 동시에, 이데올로기가 가져온 전쟁이라는 비극을 극복하고 있다. 1970년대 분단소설의 특징중의 하나는 아동의 시각으로 쓰여진 것들이 많다는 점이다. 이는 전쟁을 어린 시절에 겪은 작가가 성인이 되어 전쟁을 차분한 시각으로 회상할 수 있는 시점에 이르렀기 때문에 가능한 일이다. 또한 이들의 소설에선 성장소설의 성격이 나타나고 있는 것이 특징 중의 하나다. 「장마」 또한 성장소설의 성격을 띄고 있다. 많은 피해를 일으키는 장마가 반드시 거쳐야할 여름의 길목이듯이 전쟁도 한때의 시련이지만 민족의 성장을 위한 통과제의였음을 작가는 말하고 있다. 따라서 장마라는 제목은 전쟁이라는 아픔을 딛고 더욱 성숙해 가는 민족을 바라는 작가의 염원이 담긴 것임을 알 수 있다.
본 논문은 1973년 『문학과 지성』봄호에 발표된 윤흥길의 「장마」를 연구 대상으로 하였다. 「장마」 에 대한 기존의 연구들이 윤흥길의 작가론을 다루는 과정에서나 아니면 성장소설 혹은 분단 소설을 다루는 과정에서 논의되어진데 반해, 이 논문은 순수한 「장마」 론으로서 작품의 문학성과 세계관 그리고 가치를 밝히는데 목적이 있다. 「장마」 는 상징적 기교가 뛰어난 소설이다. 제목과 자연물 등의 상징을 통해 사건진행의 암시와 동시에 샤머니즘적 정서를 획득하고 있으며, 이로써 작품의 문학성이 한층 더해지고 있다. 또한 비와 꿈, 점괘 등의 예시적 장치들은 복선의 기능과 함께 구렁이를 통한 화해의 정서적 배경으로의 역할을 하고 있다. 이 작품에서 갈등은 세 가지 모습으로 나타나고 있다. 할머니들의 갈등과 삼촌들의 갈등, 그리고 세대간의 갈등이 그것이다. 그 중에서 가장 주가 되는 것은 할머니들의 갈등이다. 하지만 언젠가는 끝나는 장마라는 제목으로 알 수 있듯이 이러한 갈등들도 작품의 결말에 가서는 극적인 화해에 이르게 된다. 이는 같은 정서를 갖고 있기 때문에 가능한 일인데 작가는 할머니들의 화해를 통해 전쟁으로 분단된 민족의 화합을 염원하고 있는 것이다. 「장마」 는 샤머니즘과 이에 따라 나타나는 비합리적 세계관을 이데올로기에 맞설 수 있는 해결방법으로 내세우고 있다. 이는 이데올로기는 서양의 것이고, 이는 이성중심의 합리적 세계관 또한 서양의 것이라는 인식에서 온 결과다. 따라서 작가는 구렁이라는 한국적 소재를 통해 민족의 동질성을 강조하고 있는 동시에, 이데올로기가 가져온 전쟁이라는 비극을 극복하고 있다. 1970년대 분단소설의 특징중의 하나는 아동의 시각으로 쓰여진 것들이 많다는 점이다. 이는 전쟁을 어린 시절에 겪은 작가가 성인이 되어 전쟁을 차분한 시각으로 회상할 수 있는 시점에 이르렀기 때문에 가능한 일이다. 또한 이들의 소설에선 성장소설의 성격이 나타나고 있는 것이 특징 중의 하나다. 「장마」 또한 성장소설의 성격을 띄고 있다. 많은 피해를 일으키는 장마가 반드시 거쳐야할 여름의 길목이듯이 전쟁도 한때의 시련이지만 민족의 성장을 위한 통과제의였음을 작가는 말하고 있다. 따라서 장마라는 제목은 전쟁이라는 아픔을 딛고 더욱 성숙해 가는 민족을 바라는 작가의 염원이 담긴 것임을 알 수 있다.
The research object of this dissertation is on Heungkil Yoon's "The Rainy Season" published in the spring edition of 1973 <Literature and devotion>. Compared to the previous studies, which have mostly dealt either with the view of the author Heungkil Yoon, growth novels, or division novels, this stu...
The research object of this dissertation is on Heungkil Yoon's "The Rainy Season" published in the spring edition of 1973 <Literature and devotion>. Compared to the previous studies, which have mostly dealt either with the view of the author Heungkil Yoon, growth novels, or division novels, this study has put the emphasis purely on the literary culture and the world view of "The Rainy Season" with the purpose of defining its value. "The Rainy Season" possesses prominent displays of symbolic techniques. Through the symbolic representation of theme and nature, it possesses implication of the progress of happenings and at the same time features of shamanism and hence it all the more adds the literary culture to the work. In addition, indicative devices such as rain, dream, and divination sign serve as a function of providing the emotional setting for reconciliation through the yellow brownish serpent and also of foreshadowing. There are three types of conflict in "The Rainy Season", first, the conflict between grandmothers; second, the uncles; and the third, generations. the primary conflict among them is the conflict between grandmothers. However, as we can acknowledge by the meaning the title "The Rainy Season"entails, which is the notion of transience, the conflicts dramatically resolves in the end. This is possible due to the fact that the grandmothers carry the same emotional value. And through this reconciliation between grandmothers, the author is deeply hoping for the nation's unity that has been partitioned by war. "The Rainy Season" presents shamanism and accordingly the irrational view of the world as the solution that can stand against ideology. this results from the notion that ideology and also the reasoning-centered rational view of the world is of the West. Therefore, through a Korean subject matter, such as the yellow brownish serpent, the author emphasized the homogeneity of the nation and at the same time wished to overcome the tragedy of war the ideology brought about. One of the characteristics of the 1970's division novel is that most of the novels were written through the vision of child's point of view. This is possible due to the fact that the author, who experienced war in his childhood, was able to retrospect on war with a rather subdued point of view as he grew older. Another characteristic is that these novels also display the characteristics of growth novels. And such characteristic is also carried in "The Rainy Season" The author is insinuating that, as the damaging rainy season is something we need to go through as a passing of the summer season, war was also a pass through for the growth of the nation although it is an ordeal at the time. Therefore, we are able to recognize that the title "The Rainy Season" carries the author's deepest desire for the growth of the nation through the overcome of the pain of war.
The research object of this dissertation is on Heungkil Yoon's "The Rainy Season" published in the spring edition of 1973 <Literature and devotion>. Compared to the previous studies, which have mostly dealt either with the view of the author Heungkil Yoon, growth novels, or division novels, this study has put the emphasis purely on the literary culture and the world view of "The Rainy Season" with the purpose of defining its value. "The Rainy Season" possesses prominent displays of symbolic techniques. Through the symbolic representation of theme and nature, it possesses implication of the progress of happenings and at the same time features of shamanism and hence it all the more adds the literary culture to the work. In addition, indicative devices such as rain, dream, and divination sign serve as a function of providing the emotional setting for reconciliation through the yellow brownish serpent and also of foreshadowing. There are three types of conflict in "The Rainy Season", first, the conflict between grandmothers; second, the uncles; and the third, generations. the primary conflict among them is the conflict between grandmothers. However, as we can acknowledge by the meaning the title "The Rainy Season"entails, which is the notion of transience, the conflicts dramatically resolves in the end. This is possible due to the fact that the grandmothers carry the same emotional value. And through this reconciliation between grandmothers, the author is deeply hoping for the nation's unity that has been partitioned by war. "The Rainy Season" presents shamanism and accordingly the irrational view of the world as the solution that can stand against ideology. this results from the notion that ideology and also the reasoning-centered rational view of the world is of the West. Therefore, through a Korean subject matter, such as the yellow brownish serpent, the author emphasized the homogeneity of the nation and at the same time wished to overcome the tragedy of war the ideology brought about. One of the characteristics of the 1970's division novel is that most of the novels were written through the vision of child's point of view. This is possible due to the fact that the author, who experienced war in his childhood, was able to retrospect on war with a rather subdued point of view as he grew older. Another characteristic is that these novels also display the characteristics of growth novels. And such characteristic is also carried in "The Rainy Season" The author is insinuating that, as the damaging rainy season is something we need to go through as a passing of the summer season, war was also a pass through for the growth of the nation although it is an ordeal at the time. Therefore, we are able to recognize that the title "The Rainy Season" carries the author's deepest desire for the growth of the nation through the overcome of the pain of war.
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