본 연구의 목적은 중학생의 물질에 대한 개념 형성 정도와 잘못된 선개념으로 인한 오개념에 대해 알아보고, 수업 후의 개념 변화를 알아보고자 하였다. 수도권 소재 중학교 3학년을 대상으로 객관식 선택형과 선택한 이유를 진술하게 하도록 한 설문지를 이용하여 조사를 실시하였다. 연구 결과는 다음과 같았다. 첫째, 공기는 입자라는 생각을 하고 있으나 물질은 연속적이...
본 연구의 목적은 중학생의 물질에 대한 개념 형성 정도와 잘못된 선개념으로 인한 오개념에 대해 알아보고, 수업 후의 개념 변화를 알아보고자 하였다. 수도권 소재 중학교 3학년을 대상으로 객관식 선택형과 선택한 이유를 진술하게 하도록 한 설문지를 이용하여 조사를 실시하였다. 연구 결과는 다음과 같았다. 첫째, 공기는 입자라는 생각을 하고 있으나 물질은 연속적이라는 오개념을 가지고 있다 둘째, 상태변화의 요인을 겉으로 달라지는 물리적인 면으로 보는 오개념을 가지고 있다. 셋째, 상태변화의 용어를 잘못알고 있어 문제를 이해하지 못하는 경우가 있고 상태변화는 이해하면서도 실생활에 일어나는 현상은 다른 경우로 분리시켜 생각한다. 넷째, 물의 상태 변화 시 성질이 일정한 것은 이해하면서도 다른 물질이 변화 시에는 이해하지 못한다. 다섯째, 상태 변화 시 기체로 변하면 가벼워진다라는 오개념을 가지고 있다. 여섯째, 연소 시 기체가 발생할 때 무엇인가 빠져나간다는 오개념을 가지고 있다. 학생들은 질문에 정답을 표시했지만 그 이유에 대해서는 설명이 다양하였고 오개념을 가지고 있는 학생도 많았다. 수업 후에도 학생들은 실생활에서 얻은 직관적인 사고와 학교에서 배운 과학적인 지식들을 나름대로 해석해서 학생 고유의 개념을 가지고 해석한 경우도 있지만 문제를 쉽게 해결하고자 실생활의 직관적인 사고로 해결하려는 경향을 보였다.
본 연구의 목적은 중학생의 물질에 대한 개념 형성 정도와 잘못된 선개념으로 인한 오개념에 대해 알아보고, 수업 후의 개념 변화를 알아보고자 하였다. 수도권 소재 중학교 3학년을 대상으로 객관식 선택형과 선택한 이유를 진술하게 하도록 한 설문지를 이용하여 조사를 실시하였다. 연구 결과는 다음과 같았다. 첫째, 공기는 입자라는 생각을 하고 있으나 물질은 연속적이라는 오개념을 가지고 있다 둘째, 상태변화의 요인을 겉으로 달라지는 물리적인 면으로 보는 오개념을 가지고 있다. 셋째, 상태변화의 용어를 잘못알고 있어 문제를 이해하지 못하는 경우가 있고 상태변화는 이해하면서도 실생활에 일어나는 현상은 다른 경우로 분리시켜 생각한다. 넷째, 물의 상태 변화 시 성질이 일정한 것은 이해하면서도 다른 물질이 변화 시에는 이해하지 못한다. 다섯째, 상태 변화 시 기체로 변하면 가벼워진다라는 오개념을 가지고 있다. 여섯째, 연소 시 기체가 발생할 때 무엇인가 빠져나간다는 오개념을 가지고 있다. 학생들은 질문에 정답을 표시했지만 그 이유에 대해서는 설명이 다양하였고 오개념을 가지고 있는 학생도 많았다. 수업 후에도 학생들은 실생활에서 얻은 직관적인 사고와 학교에서 배운 과학적인 지식들을 나름대로 해석해서 학생 고유의 개념을 가지고 해석한 경우도 있지만 문제를 쉽게 해결하고자 실생활의 직관적인 사고로 해결하려는 경향을 보였다.
The purpose of this research is to understand the status of the middle school students'' conceptualization on materials and the misconception caused by incorrect understanding of preconception. After the lesson period, the change of their concepts was studied as well. The research was conducted with...
The purpose of this research is to understand the status of the middle school students'' conceptualization on materials and the misconception caused by incorrect understanding of preconception. After the lesson period, the change of their concepts was studied as well. The research was conducted with the class of the 3rd grade students of a middle school in Seoul. The questionnaire with multiple choices was used and the reason for the selection was also asked. The results of the research are the followings:1. Altough the particle property of the air is recognized, there is still a misconception that the material has a continuous property. 2. There is the misconception on the change of state, which is incorrectly considered to be same as the physical change of the material shape. 3. There are some cases of the misunderstanding terminology of 'state of state', and the connecting knowledge of this term to the daily life is very short.4. There is a understanding on the nature of water which doesn''t change even though its state changes. However there are no understandings on the change of state for the other materials. 5. The material''s phase change to the gas is misunderstood as the phase change to the gas leads the weight change to be lighter. 6. There is the misconcept that the combustion causes the loss of the elemental components.Although the right answers were chosen by many of the students in the questionnaire, there were still the different explanations for the chosen answers due to the misconceptions. After the period of the lesson, there were many students who tried to analyze the subjects by using both their intuitive knowledges acquired from their daily life and the scientific knowledges learned from the courses of the school. However, some of the students were still relying on their intuitive knowledges of daily life for the questions.
The purpose of this research is to understand the status of the middle school students'' conceptualization on materials and the misconception caused by incorrect understanding of preconception. After the lesson period, the change of their concepts was studied as well. The research was conducted with the class of the 3rd grade students of a middle school in Seoul. The questionnaire with multiple choices was used and the reason for the selection was also asked. The results of the research are the followings:1. Altough the particle property of the air is recognized, there is still a misconception that the material has a continuous property. 2. There is the misconception on the change of state, which is incorrectly considered to be same as the physical change of the material shape. 3. There are some cases of the misunderstanding terminology of 'state of state', and the connecting knowledge of this term to the daily life is very short.4. There is a understanding on the nature of water which doesn''t change even though its state changes. However there are no understandings on the change of state for the other materials. 5. The material''s phase change to the gas is misunderstood as the phase change to the gas leads the weight change to be lighter. 6. There is the misconcept that the combustion causes the loss of the elemental components.Although the right answers were chosen by many of the students in the questionnaire, there were still the different explanations for the chosen answers due to the misconceptions. After the period of the lesson, there were many students who tried to analyze the subjects by using both their intuitive knowledges acquired from their daily life and the scientific knowledges learned from the courses of the school. However, some of the students were still relying on their intuitive knowledges of daily life for the questions.
주제어
#오개념 직관적인 사고 과학적인 지식 misconceptions intuitive knowledges scientific knowledges
학위논문 정보
저자
김선주
학위수여기관
연세대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
공통과학교육전공
지도교수
김용록
발행연도
2005
총페이지
vi, 65장
키워드
오개념 직관적인 사고 과학적인 지식 misconceptions intuitive knowledges scientific knowledges
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.