청소년기는 신체적·사회적·심리적으로 다양한 변화를 경험하는 시기이며 동시에 자신의 정체성을 찾으려는 혼란의 시기로 청소년들은 많은 스트레스를 경험하게 된다 또한 이 스트레스에 적절하게 대처하지 못한 청소년은 심리적 장애, 발달장애, 사회적 일탈행동을 일으키기도 한다 학교폭력이 자라나는 청소년 세대에게 심각한 심리적 후유증을 초래하여 청소년의 정상적 발달에 많은 부정적 영향을 미치고 있으며 학교폭력을 경험한 청소년들은 불안감과 우울증, 그리고 스트레스 외상 증후군과 같은 심리적 장애로 인하여 자살로까지 이어지는 행동문제를 유발하고 있다 뿐만 아니라 학교폭력은 가해자와 피해자가 서로 아는 관계가 많기 때문에 지속될 가능성이 높다는 점에서 그 문제의 심각성이 더해지고 있다 학교 폭력은 오랜 기간 집요하게 이어지기 때문에 당하는 학생들은 신체적 피해보다는 정신적으로 자신감을 상실하고 심하면 ...
청소년기는 신체적·사회적·심리적으로 다양한 변화를 경험하는 시기이며 동시에 자신의 정체성을 찾으려는 혼란의 시기로 청소년들은 많은 스트레스를 경험하게 된다 또한 이 스트레스에 적절하게 대처하지 못한 청소년은 심리적 장애, 발달장애, 사회적 일탈행동을 일으키기도 한다 학교폭력이 자라나는 청소년 세대에게 심각한 심리적 후유증을 초래하여 청소년의 정상적 발달에 많은 부정적 영향을 미치고 있으며 학교폭력을 경험한 청소년들은 불안감과 우울증, 그리고 스트레스 외상 증후군과 같은 심리적 장애로 인하여 자살로까지 이어지는 행동문제를 유발하고 있다 뿐만 아니라 학교폭력은 가해자와 피해자가 서로 아는 관계가 많기 때문에 지속될 가능성이 높다는 점에서 그 문제의 심각성이 더해지고 있다 학교 폭력은 오랜 기간 집요하게 이어지기 때문에 당하는 학생들은 신체적 피해보다는 정신적으로 자신감을 상실하고 심하면 정신질환으로 이어지고 있다 폭력을 당한 학생은 학교에 가고 싶지도 않고 학습 의욕도 급격히 감소하며 신체적 통증과 각종 스트레스를 호소하기도 하지만 무엇보다 심각한 것은 오랜 기간 이런 환경에 노출되면 오히려 폭력과 따돌림을 당한 자신을 원망하게 된다는 것이다 본 연구에서는 유해매체 노출의 어떤 부분이 청소년의 일탈행동에 결정적인 역할을 미치는지 또한 교내·외에서 일어나는 학교폭력과는 어떠한 관계가 있는지를 살펴보고자 했다. 특히 폭력관련 매체에 청소년들이 심각한 수준으로 노출되어 있고 이러한 노출은 실제 폭력으로 연결될 수 있는 가능성을 내포하고 있으며 이러한 매체노출에 의한 모방범죄의 발생이 증가하고 있는 실정이다 본 연구에서는 학생들이 노출될 수 있는 폭력을 유형별로 구분하여 1)포르노 혹은 폭력성 비디오영화, 2)성인용포르노 잡지 및 사진첩, 3)인터넷 포르노 사이트(음란 컴퓨터 프로그램), 4) 인터넷 엽기 사이트(폭력, 살인 등과 관련) 등에 중·고등학교 학생들이 많이 노출될수록 폭력을 실제 하는지에 대한 실증분석을 실시하였다 자료수집은 서울시에 소재 하는 중·고등학생을 대상으로 편의표본추출방법을 이용 중학교, 고등학교 각각 5개교에 500부씩 총 1,000부를 10개교에 배부하였으며 이중 530부의 설문지를 회수하여 성실한 답변지 500부를 이용 회귀분석을 통해 분석하였다. 그 결과를 보면 유해매체 노출에 주요한 영향을 미치는 것으로는 부모의 영향과 친구의 영향인 것으로 확인되었으며 특히 부모의 영향보다는 친구의 영향이 더 주요한 것으로 확인되었다 친구관계는 자신의 개인적인 생각과 감정을 공유하는 관계로 어떤 부류의 친구들과 교류하는가에 따라 청소년의 태도와 행동에 영향을 미치게 된다또한 가정환경 역시 유해매체 노출에 영향력이 있는 변수로 나타났으며 부모와 의사소통이 부족할수록, 부모 통제와 감독이 낮을수록, 정서적 친밀도가 낮을수록, 즉 부모와의 애착이 낮을수록, 비행 학교 폭력의 가능성이 높다는 다른 연구결과와 일치한다 이는 부모와의 접촉과 감정적 유대가 적은 학생일수록 가해경험이 높다고 판단된다. 청소년기에 부모와 자녀와의 바람직한 의사소통은 상호간 공통적 이해를 도모하며 내적 긴장을 완화시켜 관계 확인에 따른 안정감과 사회성을 도모할 수 있고 부모의 감독과 통제가 잘 이루어지고 있는 가정에서는 부모가 자녀의 활동이나 문제들을 잘 파악할 수 있으며 정서적 친밀도가 가까울수록 학교폭력을 행하지 않게 되는 것이다 결론적으로 폭력매체는 현실과 가상의 구분력을 약화시키고 폭력에 대한 미화와 보상을 줌으로써 청소년에게 부정적인 영향을 미치게 되며, 폭력 매체에 대한 노출도가 심할수록 주위환경을 더욱 폭력적으로 지각하게 된다는 것을 의미한다 학교폭력은 학생 자신이 변화되고 노력하는 자세가 필요하겠지만 어느 한 개인의 노력만으로 쉽게 효과적으로 개선되어질 성격이 아니기 때문에 정부의 주도하에 제도적·법률적 강화에서부터 청소년 개개인을 위한 선도프로그램운영까지 다양한 각계 각층의 노력이 있어야 하겠다.
청소년기는 신체적·사회적·심리적으로 다양한 변화를 경험하는 시기이며 동시에 자신의 정체성을 찾으려는 혼란의 시기로 청소년들은 많은 스트레스를 경험하게 된다 또한 이 스트레스에 적절하게 대처하지 못한 청소년은 심리적 장애, 발달장애, 사회적 일탈행동을 일으키기도 한다 학교폭력이 자라나는 청소년 세대에게 심각한 심리적 후유증을 초래하여 청소년의 정상적 발달에 많은 부정적 영향을 미치고 있으며 학교폭력을 경험한 청소년들은 불안감과 우울증, 그리고 스트레스 외상 증후군과 같은 심리적 장애로 인하여 자살로까지 이어지는 행동문제를 유발하고 있다 뿐만 아니라 학교폭력은 가해자와 피해자가 서로 아는 관계가 많기 때문에 지속될 가능성이 높다는 점에서 그 문제의 심각성이 더해지고 있다 학교 폭력은 오랜 기간 집요하게 이어지기 때문에 당하는 학생들은 신체적 피해보다는 정신적으로 자신감을 상실하고 심하면 정신질환으로 이어지고 있다 폭력을 당한 학생은 학교에 가고 싶지도 않고 학습 의욕도 급격히 감소하며 신체적 통증과 각종 스트레스를 호소하기도 하지만 무엇보다 심각한 것은 오랜 기간 이런 환경에 노출되면 오히려 폭력과 따돌림을 당한 자신을 원망하게 된다는 것이다 본 연구에서는 유해매체 노출의 어떤 부분이 청소년의 일탈행동에 결정적인 역할을 미치는지 또한 교내·외에서 일어나는 학교폭력과는 어떠한 관계가 있는지를 살펴보고자 했다. 특히 폭력관련 매체에 청소년들이 심각한 수준으로 노출되어 있고 이러한 노출은 실제 폭력으로 연결될 수 있는 가능성을 내포하고 있으며 이러한 매체노출에 의한 모방범죄의 발생이 증가하고 있는 실정이다 본 연구에서는 학생들이 노출될 수 있는 폭력을 유형별로 구분하여 1)포르노 혹은 폭력성 비디오영화, 2)성인용포르노 잡지 및 사진첩, 3)인터넷 포르노 사이트(음란 컴퓨터 프로그램), 4) 인터넷 엽기 사이트(폭력, 살인 등과 관련) 등에 중·고등학교 학생들이 많이 노출될수록 폭력을 실제 하는지에 대한 실증분석을 실시하였다 자료수집은 서울시에 소재 하는 중·고등학생을 대상으로 편의표본추출방법을 이용 중학교, 고등학교 각각 5개교에 500부씩 총 1,000부를 10개교에 배부하였으며 이중 530부의 설문지를 회수하여 성실한 답변지 500부를 이용 회귀분석을 통해 분석하였다. 그 결과를 보면 유해매체 노출에 주요한 영향을 미치는 것으로는 부모의 영향과 친구의 영향인 것으로 확인되었으며 특히 부모의 영향보다는 친구의 영향이 더 주요한 것으로 확인되었다 친구관계는 자신의 개인적인 생각과 감정을 공유하는 관계로 어떤 부류의 친구들과 교류하는가에 따라 청소년의 태도와 행동에 영향을 미치게 된다또한 가정환경 역시 유해매체 노출에 영향력이 있는 변수로 나타났으며 부모와 의사소통이 부족할수록, 부모 통제와 감독이 낮을수록, 정서적 친밀도가 낮을수록, 즉 부모와의 애착이 낮을수록, 비행 학교 폭력의 가능성이 높다는 다른 연구결과와 일치한다 이는 부모와의 접촉과 감정적 유대가 적은 학생일수록 가해경험이 높다고 판단된다. 청소년기에 부모와 자녀와의 바람직한 의사소통은 상호간 공통적 이해를 도모하며 내적 긴장을 완화시켜 관계 확인에 따른 안정감과 사회성을 도모할 수 있고 부모의 감독과 통제가 잘 이루어지고 있는 가정에서는 부모가 자녀의 활동이나 문제들을 잘 파악할 수 있으며 정서적 친밀도가 가까울수록 학교폭력을 행하지 않게 되는 것이다 결론적으로 폭력매체는 현실과 가상의 구분력을 약화시키고 폭력에 대한 미화와 보상을 줌으로써 청소년에게 부정적인 영향을 미치게 되며, 폭력 매체에 대한 노출도가 심할수록 주위환경을 더욱 폭력적으로 지각하게 된다는 것을 의미한다 학교폭력은 학생 자신이 변화되고 노력하는 자세가 필요하겠지만 어느 한 개인의 노력만으로 쉽게 효과적으로 개선되어질 성격이 아니기 때문에 정부의 주도하에 제도적·법률적 강화에서부터 청소년 개개인을 위한 선도프로그램운영까지 다양한 각계 각층의 노력이 있어야 하겠다.
AbstractA Study on the Relations between the Determinants of Exposure to Harmful Media and School Violence Yoon SDae Geun Dept. of Social Welfare The Graduate School Yonsei UniversityTeenagers go through diverse changes physically, socially, and psychologically and at the same time travel through th...
AbstractA Study on the Relations between the Determinants of Exposure to Harmful Media and School Violence Yoon SDae Geun Dept. of Social Welfare The Graduate School Yonsei UniversityTeenagers go through diverse changes physically, socially, and psychologically and at the same time travel through the tunnel of confusions looking for their identity in their adolescence. A lot of stress is imposed on them, who can develop psychological disorders, developmental disorders, or deviant behavior not knowing how to deal with the stress properly. School violence results in serious psychological sequelae on teens and lots of negative impacts on their normal developmental process. Those teens who have experienced school violence tend to suffer from anxiety, depression, stress traumatic syndromes, and other psychological disorders and even commit suicide. Moreover since the predators and victims know each other in many cases, it''s very likely that the violence will continue for long, which makes the whole problems even worse. School violence is lasting long and tenacious. The victims lose their confidence and develop some mental disorders in addition to physical damage. They wouldn''t want to go to school, experience learning desire dropping dramatically, and complain about various kinds of physical pain and stress. What is the most horrible is that they end up blaming themselves for all the violence and isolation they have had after being exposed to such environment for a long period. This study set out to investigate which parts of adolescent deviant behavior would have decisive impacts on teens'' exposure to harmful media, as well as to examine the relations between determinants and school violence in and outside the school. It''s an undeniable reality that teens are exposed to violence-related media in the serious level, that the exposure does have the potential to lead to actual acts of violence, and that copycat crimes are on the ascending curve due to the exposure. In the study, the types of violence to the students can be exposed were outlined; 1)porn or violence videofilm, 2)adultporn magazines and pictures, 3)porn sites in the Internet(obscene computer programs) and 4)bizarre sites in the Internet(violence and murder sites). An empirical analysis was conducted to investigate if middle and high school students would exercise more violence as they were exposed to more of those media. Five middle schools and five high schools were convenience sampled among the schools located in Seoul. 100 questionnaires were sent to each of the schools. 530 were returned, and total 500 questionnaires were used in the regression analysis as they turned out to contain sincere answers. As a result, the determinants affecting the students'' exposure to harmful media were the parents and friends. In particular, the friends had more significant influences than the parents. Teens share their personal thoughts and feelings with their friends and thus are affected by them in their attitudes and behaviors. The family environment was also an influential variable for their exposure to harmful media. The analysis results corresponded to those of other researches, telling that the less they communicated with their parents, the less parental control and supervision they had, the less emotional intimacy they had to their parents, and the lower degree of attachment they had to their parents, the more likely they were to be involved in delinquent school violence. Those students who have less contacts and emotional bonds with their parents have more experiences to commit violence on others. Adolescents should have desirable communication with their parents, which can promote mutual understanding between them, relieve their inner tension, and give them a sense of stability and sociality through assuring their relations with their parents. When the parents supervise and control their teenage children properly at home, they''re more likely to recognize problems with them or their behaviors. The emotional intimacy between the parents and their teenage children can function to prevent school violence. In short, violent media make the borders between the actual reality and the virtual reality blur, glorify violence, and provide teens with some rewards for their violence, thus having definitely negative impacts on them. Thus, the more teens are exposed to violent media, the more violently they tend to perceive the surrounding environment. In order to stop school violence, the students should try to change and make efforts. But the nature of the matter doesn''t allow easy solution based on such individual efforts. The government should take the lead in reinforcing the institutional and legal measures and running guidance programs for individual teens in cooperation with the various agents from all the fields and classes in the society.
AbstractA Study on the Relations between the Determinants of Exposure to Harmful Media and School Violence Yoon SDae Geun Dept. of Social Welfare The Graduate School Yonsei UniversityTeenagers go through diverse changes physically, socially, and psychologically and at the same time travel through the tunnel of confusions looking for their identity in their adolescence. A lot of stress is imposed on them, who can develop psychological disorders, developmental disorders, or deviant behavior not knowing how to deal with the stress properly. School violence results in serious psychological sequelae on teens and lots of negative impacts on their normal developmental process. Those teens who have experienced school violence tend to suffer from anxiety, depression, stress traumatic syndromes, and other psychological disorders and even commit suicide. Moreover since the predators and victims know each other in many cases, it''s very likely that the violence will continue for long, which makes the whole problems even worse. School violence is lasting long and tenacious. The victims lose their confidence and develop some mental disorders in addition to physical damage. They wouldn''t want to go to school, experience learning desire dropping dramatically, and complain about various kinds of physical pain and stress. What is the most horrible is that they end up blaming themselves for all the violence and isolation they have had after being exposed to such environment for a long period. This study set out to investigate which parts of adolescent deviant behavior would have decisive impacts on teens'' exposure to harmful media, as well as to examine the relations between determinants and school violence in and outside the school. It''s an undeniable reality that teens are exposed to violence-related media in the serious level, that the exposure does have the potential to lead to actual acts of violence, and that copycat crimes are on the ascending curve due to the exposure. In the study, the types of violence to the students can be exposed were outlined; 1)porn or violence videofilm, 2)adultporn magazines and pictures, 3)porn sites in the Internet(obscene computer programs) and 4)bizarre sites in the Internet(violence and murder sites). An empirical analysis was conducted to investigate if middle and high school students would exercise more violence as they were exposed to more of those media. Five middle schools and five high schools were convenience sampled among the schools located in Seoul. 100 questionnaires were sent to each of the schools. 530 were returned, and total 500 questionnaires were used in the regression analysis as they turned out to contain sincere answers. As a result, the determinants affecting the students'' exposure to harmful media were the parents and friends. In particular, the friends had more significant influences than the parents. Teens share their personal thoughts and feelings with their friends and thus are affected by them in their attitudes and behaviors. The family environment was also an influential variable for their exposure to harmful media. The analysis results corresponded to those of other researches, telling that the less they communicated with their parents, the less parental control and supervision they had, the less emotional intimacy they had to their parents, and the lower degree of attachment they had to their parents, the more likely they were to be involved in delinquent school violence. Those students who have less contacts and emotional bonds with their parents have more experiences to commit violence on others. Adolescents should have desirable communication with their parents, which can promote mutual understanding between them, relieve their inner tension, and give them a sense of stability and sociality through assuring their relations with their parents. When the parents supervise and control their teenage children properly at home, they''re more likely to recognize problems with them or their behaviors. The emotional intimacy between the parents and their teenage children can function to prevent school violence. In short, violent media make the borders between the actual reality and the virtual reality blur, glorify violence, and provide teens with some rewards for their violence, thus having definitely negative impacts on them. Thus, the more teens are exposed to violent media, the more violently they tend to perceive the surrounding environment. In order to stop school violence, the students should try to change and make efforts. But the nature of the matter doesn''t allow easy solution based on such individual efforts. The government should take the lead in reinforcing the institutional and legal measures and running guidance programs for individual teens in cooperation with the various agents from all the fields and classes in the society.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.