현재 생명존중교육의 가장 효과적인 방안은 학교교육이며 기본적인 학습 자료는 도덕 교과서이다. 학생들은 도덕 교과서의 내용을 학습함으로써 생명존중의 가치를 습득한다. 따라서 도덕 교과서에는 생명존중사상의 함양을 위한 적절한 제재의 제시와 효율적 조직이 필수적이다. 이에 본 연구는 생명존중사상과 관련된 7차 초등학교 도덕과 교과서의 내용과 구조를 분석하여 향후 도덕과에서의 효과적인 생명존중사상의 내용 편성 방향을 제시하고자 실시되었다. 이를 위해 생명존중에 대한 이론적 접근으로서 생명존중의 의미와 근거 및 생명존중의 윤리학적 경향인 인간중심적 생명존중사상과 자연중심적 생명존중사상에 대하여 알아보았다. 교과서의 분석은 내용과 구조면에서 이루어졌다. 교과서의 ...
현재 생명존중교육의 가장 효과적인 방안은 학교교육이며 기본적인 학습 자료는 도덕 교과서이다. 학생들은 도덕 교과서의 내용을 학습함으로써 생명존중의 가치를 습득한다. 따라서 도덕 교과서에는 생명존중사상의 함양을 위한 적절한 제재의 제시와 효율적 조직이 필수적이다. 이에 본 연구는 생명존중사상과 관련된 7차 초등학교 도덕과 교과서의 내용과 구조를 분석하여 향후 도덕과에서의 효과적인 생명존중사상의 내용 편성 방향을 제시하고자 실시되었다. 이를 위해 생명존중에 대한 이론적 접근으로서 생명존중의 의미와 근거 및 생명존중의 윤리학적 경향인 인간중심적 생명존중사상과 자연중심적 생명존중사상에 대하여 알아보았다. 교과서의 분석은 내용과 구조면에서 이루어졌다. 교과서의 내용 분석을 위해서는 생명존중사상에 관한 교과서 분석 영역과 내용 요소를 설정하여 이를 분석의 기준틀로 삼아 관련 제재를 분석하였고 각각의 제제별로 학생활동과 서술형태도 제시하였다. 교과서의 구조 분석은 생명존중사상의 내용을 담고 있는 제재의 학년별 분포와 수업시수를 기준으로 분석하였다. 분석한 결과를 토대로 효과적인 생명존중교육을 위한 교과서 내용 편성 방향을 제시하면 다음과 같다. 첫째, 생명존중의 정의 영역에 해당하는 생명의 의미, 생명존중의 의미, 필요성, 범위에 관한 내용을 늘려야 한다. 생명존중이 우리 인간에게 어떤 의미인지, 우리가 왜 생명체와 자연환경을 보호해야만 하는지에 관한 학습이 우선적으로 필요하다. 둘째, 생명위기의 원인에 대한 학습내용을 늘려야 한다. 학생들에게 생명위기의 원인(산업화, 도시와, 물질 만능주의, 생명공학의 발달, 생명존중사상의 약화 등)에 대해 구체적이고 적절한 학습내용을 제시한다면 생명위기의 해결에 대한 좋은 답이 될 수 있을 것이다. 세째, 인간생명의 위기 현상에 대한 구체적이고 현실적인 내용을 제재로 선택해야 한다. 넷째, 동·식물생명의 위기 상황이나 생명공학의 발달, 물질만능사상에 따른 생명윤리의 위기 현상에 관한 제재를 제시하여야 한다. 여섯째, 교과서에 실린 제재의 형태를 다양화하고 균등하게 제시하여야 한다. 일곱째, 학생활동이 체험학습위주로 제시되어야 한다. 생명존중과 환경보호의 내면화를 위해서는 현장견학, 봉사활동, 실천, 조사, 놀이 등 체험중심의 학생활동이 제시되어야한다. 여덟째, 생명존중교육에 관한 학년간 연계성을 고려해야 한다. 아홉째, 생명존중교육과 관련된 수업시수을 늘려야 한다. 이상의 제안점들이 향후 개발되는 도덕 교과서 '생명존중' 단원의 내용선정과 조직에 도움이 되기를 바란다.
현재 생명존중교육의 가장 효과적인 방안은 학교교육이며 기본적인 학습 자료는 도덕 교과서이다. 학생들은 도덕 교과서의 내용을 학습함으로써 생명존중의 가치를 습득한다. 따라서 도덕 교과서에는 생명존중사상의 함양을 위한 적절한 제재의 제시와 효율적 조직이 필수적이다. 이에 본 연구는 생명존중사상과 관련된 7차 초등학교 도덕과 교과서의 내용과 구조를 분석하여 향후 도덕과에서의 효과적인 생명존중사상의 내용 편성 방향을 제시하고자 실시되었다. 이를 위해 생명존중에 대한 이론적 접근으로서 생명존중의 의미와 근거 및 생명존중의 윤리학적 경향인 인간중심적 생명존중사상과 자연중심적 생명존중사상에 대하여 알아보았다. 교과서의 분석은 내용과 구조면에서 이루어졌다. 교과서의 내용 분석을 위해서는 생명존중사상에 관한 교과서 분석 영역과 내용 요소를 설정하여 이를 분석의 기준틀로 삼아 관련 제재를 분석하였고 각각의 제제별로 학생활동과 서술형태도 제시하였다. 교과서의 구조 분석은 생명존중사상의 내용을 담고 있는 제재의 학년별 분포와 수업시수를 기준으로 분석하였다. 분석한 결과를 토대로 효과적인 생명존중교육을 위한 교과서 내용 편성 방향을 제시하면 다음과 같다. 첫째, 생명존중의 정의 영역에 해당하는 생명의 의미, 생명존중의 의미, 필요성, 범위에 관한 내용을 늘려야 한다. 생명존중이 우리 인간에게 어떤 의미인지, 우리가 왜 생명체와 자연환경을 보호해야만 하는지에 관한 학습이 우선적으로 필요하다. 둘째, 생명위기의 원인에 대한 학습내용을 늘려야 한다. 학생들에게 생명위기의 원인(산업화, 도시와, 물질 만능주의, 생명공학의 발달, 생명존중사상의 약화 등)에 대해 구체적이고 적절한 학습내용을 제시한다면 생명위기의 해결에 대한 좋은 답이 될 수 있을 것이다. 세째, 인간생명의 위기 현상에 대한 구체적이고 현실적인 내용을 제재로 선택해야 한다. 넷째, 동·식물생명의 위기 상황이나 생명공학의 발달, 물질만능사상에 따른 생명윤리의 위기 현상에 관한 제재를 제시하여야 한다. 여섯째, 교과서에 실린 제재의 형태를 다양화하고 균등하게 제시하여야 한다. 일곱째, 학생활동이 체험학습위주로 제시되어야 한다. 생명존중과 환경보호의 내면화를 위해서는 현장견학, 봉사활동, 실천, 조사, 놀이 등 체험중심의 학생활동이 제시되어야한다. 여덟째, 생명존중교육에 관한 학년간 연계성을 고려해야 한다. 아홉째, 생명존중교육과 관련된 수업시수을 늘려야 한다. 이상의 제안점들이 향후 개발되는 도덕 교과서 '생명존중' 단원의 내용선정과 조직에 도움이 되기를 바란다.
The most effective on present Life Esteem ideas education is school education and basic learning material is moral textbook. Students acquire Life Esteem ideas through learning contents in moral textbook, thus, which have to include appropriate subject matters and effective structure. The study was ...
The most effective on present Life Esteem ideas education is school education and basic learning material is moral textbook. Students acquire Life Esteem ideas through learning contents in moral textbook, thus, which have to include appropriate subject matters and effective structure. The study was suggested to present the direction for planning contents of effective life esteem ideas in later moral textbook and analyze contents and structure of seventh elementary moral textbook related to life esteem ideas. In order to do so, it was studied on human-centered life esteem ideas and nature-centered life esteem ideas, meaning, basis and moral trend of life esteem, as theoretical approach. Textbook analysis is implemented in contents and structure. For contents analysis in textbook, it was studied in related subject matters to life esteem ideas based on given chapter and contents in textbook, and presented in students activities and written style. The structure analysis was implemented based on arrange and school hours by grade of subject matters including contents of life esteem ideas. Based on analysis result, the direction for composing textbook contents is suggested as follow: First, specific contents have to be extended related to life meaning, meaning, needs and scope of life esteem, it is necessary to learn on what meaning life esteem is to human and why we have to study on protection of life things and nature environment. Second, learning cause related to life crisis have to be extended. Whether life crisis cause is specifically suggested to students on industrialization, urbanization, mammonism, advanced life science, weakened life esteem ideas, good solution for life crisis will be found. Third, subject matters have to be suggested related specific and real contents related to life crisis. Forth, subject matters have to be suggested in real related to life moral crisis by extinct crisis of animals and plants, advanced life science and mammonism. Fifth, subject matters included in textbook have to be suggested in various and equal style. Sixth, they have to be suggested centered in students' experiences. for internal life esteem and environment protection, students' experience-centered activities have to be suggested such as field trip, volunteer service, practical behavior, investigation, playing and so on. Seventh, linkage among grades have to be considered related to life esteem education. Eighth, school hours have to be extended related to life esteem education It is recommended that above presented elements contribute to contents selection and structure related to unit of life esteem when planning moral textbook supposed to develop in future.
The most effective on present Life Esteem ideas education is school education and basic learning material is moral textbook. Students acquire Life Esteem ideas through learning contents in moral textbook, thus, which have to include appropriate subject matters and effective structure. The study was suggested to present the direction for planning contents of effective life esteem ideas in later moral textbook and analyze contents and structure of seventh elementary moral textbook related to life esteem ideas. In order to do so, it was studied on human-centered life esteem ideas and nature-centered life esteem ideas, meaning, basis and moral trend of life esteem, as theoretical approach. Textbook analysis is implemented in contents and structure. For contents analysis in textbook, it was studied in related subject matters to life esteem ideas based on given chapter and contents in textbook, and presented in students activities and written style. The structure analysis was implemented based on arrange and school hours by grade of subject matters including contents of life esteem ideas. Based on analysis result, the direction for composing textbook contents is suggested as follow: First, specific contents have to be extended related to life meaning, meaning, needs and scope of life esteem, it is necessary to learn on what meaning life esteem is to human and why we have to study on protection of life things and nature environment. Second, learning cause related to life crisis have to be extended. Whether life crisis cause is specifically suggested to students on industrialization, urbanization, mammonism, advanced life science, weakened life esteem ideas, good solution for life crisis will be found. Third, subject matters have to be suggested related specific and real contents related to life crisis. Forth, subject matters have to be suggested in real related to life moral crisis by extinct crisis of animals and plants, advanced life science and mammonism. Fifth, subject matters included in textbook have to be suggested in various and equal style. Sixth, they have to be suggested centered in students' experiences. for internal life esteem and environment protection, students' experience-centered activities have to be suggested such as field trip, volunteer service, practical behavior, investigation, playing and so on. Seventh, linkage among grades have to be considered related to life esteem education. Eighth, school hours have to be extended related to life esteem education It is recommended that above presented elements contribute to contents selection and structure related to unit of life esteem when planning moral textbook supposed to develop in future.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.