현대는 불확실성 또는 위기의 시대라고들 한다. 이러한 환경 속에서 우리는 위기에 적절히 대응하지 못한 기업들의 존재가 사라지는 것을 쉽게 지켜볼 수 있다. 이러한 점에서 기업들이 위기에 대한 준비와 투자가 얼마나 중요한 지 알 수 있다. 기업들의 위기관리란 위기가 발생한 후의 조치는 물론, 발생 가능한 위기상황을 공중과의 원활한 관계를 통해 미리 예측, 대비하고 실제상황을 미리 훈련하며, 실제 위기를 겪고 난 다음에 앞날을 위한 철저한 평가하는 등 일련의 과정들을 모두 포함하는 것이다. 위기관리 커뮤니케이션은 위기관리의 중요한 한 방법으로 커뮤니케이션 활동의 조정과 관리를 통하여 위기에 대한 예방, 준비 및 대처하는 기술을 요구하는 커뮤니케이션의 특수 영역이라고 할 수 있다. 이에 본 논문에서는 ① 최근 5년 이내에 얼마나 많은 기업들이 위기상황을 경험했으며, 이는 기업의 특성에 따라 어떠한 차이점을 나타내는가? ②우리나라 기업들이 경험한 위기유형은 어떠하며 이는 각 기업의 특성에 따라 어떠한 특성을 나타내는가? ③ 우리나라 기업들의 위기관리 준비상황 및 대응행태는 어떠한가? ④ 위기를 경험한 기업들의 이미지회복 전략은 어떠한 특징을 나타내는가? ⑤ 우리나라 기업들의 위기관리 커뮤니케이션 전략 수립시 가장 큰 장애요인은 무엇인가? 등 5가지의 연구문제를 설정하고 2003년 전경련 발표 매출 자료를 토대로 상위 300개 기업들을 다음 3가지 변인으로 나누어 조사하였다. 첫번째 변인은 기업의 업종으로 총 6개 업종(제조에너지, 건설, 식품제약, 금융, IT이동통신 서비스유통)으로 나누었고, 두번째 기업의 소재 형태로 순수 국내기업과 외국계(합작자회사) 기업으로, 세번째 변인은 기업규모(종업원 수 기준)로 분류하고 총 88개 기업 각 홍보,위기관리 담당자에게 설문조사 결과를 얻을 수 있었다. 본 연구는 많은 부족한 점이 있음에도 불구하고 지금까지 우리나라 위기관리 커뮤니케이션 인식 및 대응행태에 대한 조사연구가 업종별로 한정되어 이루어져 온데 반해 2가지 변인(회사의 크기, 기업의 본사 소재지 형태별)의 차이점을 추가, 비교하였으며 우리나라 기업들의 위기관리 준비상황 및 대응행태에 대한 평가를 시도하였다는데 의의를 두고자 한다. 본 연구를 계기로 앞으로의 위기관리 커뮤니케이션 연구는 좀 더 계량적이고 정성적인 연구조사가 보강되고 기업의 현황을 조사비교함에 보다 체계적이고 실증적인 연구가 거듭된다면, 우리나라의 위기관리 커뮤니케이션 수준이 한 단계 더 진보하여, 조직과 공중의 상호이익을 추구하는 보다 강력한 ...
현대는 불확실성 또는 위기의 시대라고들 한다. 이러한 환경 속에서 우리는 위기에 적절히 대응하지 못한 기업들의 존재가 사라지는 것을 쉽게 지켜볼 수 있다. 이러한 점에서 기업들이 위기에 대한 준비와 투자가 얼마나 중요한 지 알 수 있다. 기업들의 위기관리란 위기가 발생한 후의 조치는 물론, 발생 가능한 위기상황을 공중과의 원활한 관계를 통해 미리 예측, 대비하고 실제상황을 미리 훈련하며, 실제 위기를 겪고 난 다음에 앞날을 위한 철저한 평가하는 등 일련의 과정들을 모두 포함하는 것이다. 위기관리 커뮤니케이션은 위기관리의 중요한 한 방법으로 커뮤니케이션 활동의 조정과 관리를 통하여 위기에 대한 예방, 준비 및 대처하는 기술을 요구하는 커뮤니케이션의 특수 영역이라고 할 수 있다. 이에 본 논문에서는 ① 최근 5년 이내에 얼마나 많은 기업들이 위기상황을 경험했으며, 이는 기업의 특성에 따라 어떠한 차이점을 나타내는가? ②우리나라 기업들이 경험한 위기유형은 어떠하며 이는 각 기업의 특성에 따라 어떠한 특성을 나타내는가? ③ 우리나라 기업들의 위기관리 준비상황 및 대응행태는 어떠한가? ④ 위기를 경험한 기업들의 이미지회복 전략은 어떠한 특징을 나타내는가? ⑤ 우리나라 기업들의 위기관리 커뮤니케이션 전략 수립시 가장 큰 장애요인은 무엇인가? 등 5가지의 연구문제를 설정하고 2003년 전경련 발표 매출 자료를 토대로 상위 300개 기업들을 다음 3가지 변인으로 나누어 조사하였다. 첫번째 변인은 기업의 업종으로 총 6개 업종(제조에너지, 건설, 식품제약, 금융, IT이동통신 서비스유통)으로 나누었고, 두번째 기업의 소재 형태로 순수 국내기업과 외국계(합작자회사) 기업으로, 세번째 변인은 기업규모(종업원 수 기준)로 분류하고 총 88개 기업 각 홍보,위기관리 담당자에게 설문조사 결과를 얻을 수 있었다. 본 연구는 많은 부족한 점이 있음에도 불구하고 지금까지 우리나라 위기관리 커뮤니케이션 인식 및 대응행태에 대한 조사연구가 업종별로 한정되어 이루어져 온데 반해 2가지 변인(회사의 크기, 기업의 본사 소재지 형태별)의 차이점을 추가, 비교하였으며 우리나라 기업들의 위기관리 준비상황 및 대응행태에 대한 평가를 시도하였다는데 의의를 두고자 한다. 본 연구를 계기로 앞으로의 위기관리 커뮤니케이션 연구는 좀 더 계량적이고 정성적인 연구조사가 보강되고 기업의 현황을 조사비교함에 보다 체계적이고 실증적인 연구가 거듭된다면, 우리나라의 위기관리 커뮤니케이션 수준이 한 단계 더 진보하여, 조직과 공중의 상호이익을 추구하는 보다 강력한 PR 커뮤니케이션의 영역으로 확고히 자리매김할 수 있지 않을까 기대한다.
현대는 불확실성 또는 위기의 시대라고들 한다. 이러한 환경 속에서 우리는 위기에 적절히 대응하지 못한 기업들의 존재가 사라지는 것을 쉽게 지켜볼 수 있다. 이러한 점에서 기업들이 위기에 대한 준비와 투자가 얼마나 중요한 지 알 수 있다. 기업들의 위기관리란 위기가 발생한 후의 조치는 물론, 발생 가능한 위기상황을 공중과의 원활한 관계를 통해 미리 예측, 대비하고 실제상황을 미리 훈련하며, 실제 위기를 겪고 난 다음에 앞날을 위한 철저한 평가하는 등 일련의 과정들을 모두 포함하는 것이다. 위기관리 커뮤니케이션은 위기관리의 중요한 한 방법으로 커뮤니케이션 활동의 조정과 관리를 통하여 위기에 대한 예방, 준비 및 대처하는 기술을 요구하는 커뮤니케이션의 특수 영역이라고 할 수 있다. 이에 본 논문에서는 ① 최근 5년 이내에 얼마나 많은 기업들이 위기상황을 경험했으며, 이는 기업의 특성에 따라 어떠한 차이점을 나타내는가? ②우리나라 기업들이 경험한 위기유형은 어떠하며 이는 각 기업의 특성에 따라 어떠한 특성을 나타내는가? ③ 우리나라 기업들의 위기관리 준비상황 및 대응행태는 어떠한가? ④ 위기를 경험한 기업들의 이미지회복 전략은 어떠한 특징을 나타내는가? ⑤ 우리나라 기업들의 위기관리 커뮤니케이션 전략 수립시 가장 큰 장애요인은 무엇인가? 등 5가지의 연구문제를 설정하고 2003년 전경련 발표 매출 자료를 토대로 상위 300개 기업들을 다음 3가지 변인으로 나누어 조사하였다. 첫번째 변인은 기업의 업종으로 총 6개 업종(제조에너지, 건설, 식품제약, 금융, IT이동통신 서비스유통)으로 나누었고, 두번째 기업의 소재 형태로 순수 국내기업과 외국계(합작자회사) 기업으로, 세번째 변인은 기업규모(종업원 수 기준)로 분류하고 총 88개 기업 각 홍보,위기관리 담당자에게 설문조사 결과를 얻을 수 있었다. 본 연구는 많은 부족한 점이 있음에도 불구하고 지금까지 우리나라 위기관리 커뮤니케이션 인식 및 대응행태에 대한 조사연구가 업종별로 한정되어 이루어져 온데 반해 2가지 변인(회사의 크기, 기업의 본사 소재지 형태별)의 차이점을 추가, 비교하였으며 우리나라 기업들의 위기관리 준비상황 및 대응행태에 대한 평가를 시도하였다는데 의의를 두고자 한다. 본 연구를 계기로 앞으로의 위기관리 커뮤니케이션 연구는 좀 더 계량적이고 정성적인 연구조사가 보강되고 기업의 현황을 조사비교함에 보다 체계적이고 실증적인 연구가 거듭된다면, 우리나라의 위기관리 커뮤니케이션 수준이 한 단계 더 진보하여, 조직과 공중의 상호이익을 추구하는 보다 강력한 PR 커뮤니케이션의 영역으로 확고히 자리매김할 수 있지 않을까 기대한다.
The modern age is called an age of uncertainty or crisis. In such an environment, we frequently witness that a company unable to respond appropriately to the crisis disappeared. Such cases suggest how important it is for companies to prepare and invest for a crisis. Crisis management encompasses not...
The modern age is called an age of uncertainty or crisis. In such an environment, we frequently witness that a company unable to respond appropriately to the crisis disappeared. Such cases suggest how important it is for companies to prepare and invest for a crisis. Crisis management encompasses not only post-crisis measures but also prediction of and preparation for a possible crisis through a smooth relationship with the public, simulation, and a thorough feedback of crisis experiences into the crisis management plan. Crisis management communication is an important crisis management designed to control and manage the communication activities to prevent, prepare for and respond to a crisis, and therefore, it must require special techniques for crisis management. For this study, the following 5 study points were set up; (1) How many companies have experienced a crisis in recent 5 years? And how did such experiences differ depending on the characteristics of companies? (2) What were the types of crisis suffered by the companies in Korea? And what characteristics did each types of crisis had depending on the characteristics of companies? (3) How are our companies prepared for a crisis and responding to it? (4) What characterized the image recovery strategies of the companies who suffered from a crisis? (5) What are the most difficult obstacles to the crisis management communication strategies deigned by our companies? In order to find the answers to the above questions, the researcher sampled top 300 companies based on the sales turnovers published by the Federation of Korean Industries in 2003, and then, surveyed them by dividing them according to 3 variables. The first variable was business type, and thereby, the sample companies were divided into 6 business types (manufacturingenergy, construction, foodspharmaceutics, financing, ITmobile communication servicedistribution). The second variable was nature of the company. That is, the sample companies were divided into domestic companies and foreign ones (joint venturessubsidiaries). The third variable was scale of business (number of employees). Then, a total of 88 companies were sampled finally, and thereby, their personnels in charge of PR and crisis management were surveyed with a questionnaire. This study was not much comprehensive, but it may be significant in that it added two variables (scale and nature (domestic or foreign) of businesses) to the conventional uni-variable or type of business used by preceding studies and thereby, assessed our companies'' crisis management preparation and their responses to it. If this study should be followed up by future studies which will use more quantitative and qualitative methods to survey the companies for their crisis management communications in a more systematic and experimental way, it is expected that our companies'' crisis management communications will be developed enough to be established firmly as stronger PR communication pursuing a mutual interest of business organizations and the public.
The modern age is called an age of uncertainty or crisis. In such an environment, we frequently witness that a company unable to respond appropriately to the crisis disappeared. Such cases suggest how important it is for companies to prepare and invest for a crisis. Crisis management encompasses not only post-crisis measures but also prediction of and preparation for a possible crisis through a smooth relationship with the public, simulation, and a thorough feedback of crisis experiences into the crisis management plan. Crisis management communication is an important crisis management designed to control and manage the communication activities to prevent, prepare for and respond to a crisis, and therefore, it must require special techniques for crisis management. For this study, the following 5 study points were set up; (1) How many companies have experienced a crisis in recent 5 years? And how did such experiences differ depending on the characteristics of companies? (2) What were the types of crisis suffered by the companies in Korea? And what characteristics did each types of crisis had depending on the characteristics of companies? (3) How are our companies prepared for a crisis and responding to it? (4) What characterized the image recovery strategies of the companies who suffered from a crisis? (5) What are the most difficult obstacles to the crisis management communication strategies deigned by our companies? In order to find the answers to the above questions, the researcher sampled top 300 companies based on the sales turnovers published by the Federation of Korean Industries in 2003, and then, surveyed them by dividing them according to 3 variables. The first variable was business type, and thereby, the sample companies were divided into 6 business types (manufacturingenergy, construction, foodspharmaceutics, financing, ITmobile communication servicedistribution). The second variable was nature of the company. That is, the sample companies were divided into domestic companies and foreign ones (joint venturessubsidiaries). The third variable was scale of business (number of employees). Then, a total of 88 companies were sampled finally, and thereby, their personnels in charge of PR and crisis management were surveyed with a questionnaire. This study was not much comprehensive, but it may be significant in that it added two variables (scale and nature (domestic or foreign) of businesses) to the conventional uni-variable or type of business used by preceding studies and thereby, assessed our companies'' crisis management preparation and their responses to it. If this study should be followed up by future studies which will use more quantitative and qualitative methods to survey the companies for their crisis management communications in a more systematic and experimental way, it is expected that our companies'' crisis management communications will be developed enough to be established firmly as stronger PR communication pursuing a mutual interest of business organizations and the public.
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