Lewis Carroll의 『이상한 나라의 앨리스』 : 환상적 서사의 정치적 무의식 연구 (A) study of political unconscious in fantastic narrative : Lewis Carroll's Alice's adventures in wonderland원문보기
루이스 캐럴(Lewis Carroll, 본명 Charles Lutwidge Dodgson)의 이상한 나라의 앨리스는 동화의 황금기였던 Victoria 시대에 쓰여진 환상문학작품이다. 마치 꿈을 꾸는 것과 같이 현실을 몽환적(夢幻的)으로 변형하고 있는 본 작품은 산업혁명과 자본주의적 사회체제로의 변환, 그리고 제국의 팽창이라는 역사적, 사회적 조건의 인식론적 질서 속에서 살았던 Oxford의 한 수학자에 의해 생산된 의미론적 구성물로 간주할 수 있다.
꿈의 서사로서 특징 지워지는 이상한 나라의 앨리스의 형식적 표면은 독자의 해석작용을 통해 의미화(signification) 작용을 거칠 수밖에 없는 알레고리적 외피에 의해 징후적으로 둘러싸여 있다. 리얼리즘 문학의 전범(典範; Classic ...
루이스 캐럴(Lewis Carroll, 본명 Charles Lutwidge Dodgson)의 이상한 나라의 앨리스는 동화의 황금기였던 Victoria 시대에 쓰여진 환상문학작품이다. 마치 꿈을 꾸는 것과 같이 현실을 몽환적(夢幻的)으로 변형하고 있는 본 작품은 산업혁명과 자본주의적 사회체제로의 변환, 그리고 제국의 팽창이라는 역사적, 사회적 조건의 인식론적 질서 속에서 살았던 Oxford의 한 수학자에 의해 생산된 의미론적 구성물로 간주할 수 있다.
꿈의 서사로서 특징 지워지는 이상한 나라의 앨리스의 형식적 표면은 독자의 해석작용을 통해 의미화(signification) 작용을 거칠 수밖에 없는 알레고리적 외피에 의해 징후적으로 둘러싸여 있다. 리얼리즘 문학의 전범(典範; Classic model)들이 개연성이라는 경계 안에서 현실을 미약하게나마 변형하지만, 시학적(詩學的) 통일성을 만족시키며 현실의 미학에 안착하는 경향을 가진 것에 비하여, 동화의 형식적 측면에서 신기원을 이룩한 캐럴의 텍스트는 이러한 통일성이 결여된 것은 물론, 언어에 대한 정신분열적(schizophrenic) 파편화를 통해 핍진성(verisimilitude)이라는 현실의 미학적 규준 자체를 전복시키고자 하였다. 그리고 이전의 동화모델이 빅토리아조의 도덕률을 의식·무의식적으로 약호화하였다면, 캐럴은 기표의 왜곡과 언어유희로 뒤덮인 우연의 사건들이라는 문학적 표면을 선사함으로써 텍스트의 해석을 끊임없는 차연(差延; diff rance)의 공간으로 확장시키면서 환상의 효과를 산출했다. 텍스트의 특수한 짜임새에서 연유하는 이러한 환상의 효과는 작품의 텍스트를 읽음으로써 얻어지는 즐거움과 함께 해석작용의 전 단계인 이상함(queerness)이라는 심리적 작용을 동반한다. 그것은 현실 담론에 예속된 주체가 환상적 서사 특유의 정신분열적 표면에 보이는 독자반응으로서, '왜 이러한 이상한 텍스트가 생산되었는가?'라는, 다시 말해, '해석'이라는 필연적 문제를 남기게 된다.
작품을 해석하기 위하여 텍스트의 생산에 영향을 미친 규정적 요소(determinant)를 역추적할 필요가 있는데, 이상한 나라의 앨리스의 짜임새가 몽환적이고 파편적이라는 점을 염두에 둔다면, 독자는 작가의 욕망을 그러한 요소의 첫 번째 후보로 생각할 수 있을 것이다. 이 말은 초기 프로이트가 꿈이나 히스테리(hysteria)처럼 우발적이고 변칙(變則)적인 심리현상이 인간의 내적 욕망을 해소(wish fulfillment)하기 위해 발생하는 것으로 이해한 것처럼, 캐럴의 몽환적 텍스트도 작가 개인의 욕망을 실현하기 위한 수단으로 볼 수 있음을 뜻한다. 다시 말하면, 꿈이 압축되고 전치(轉置 ; displacement)된 상징적 이미지를 통하여 초자아의 억압기제를 우회(迂廻)하는 방식으로 의식에 표면화되듯이, 캐럴의 환상적 서사도 자신의 욕망을 환유(換喩)적으로 실현하기 위해 텍스트의 표면에 투사(projection)한 징후(symptom)일 수 있다는 것이다.
그러나, 캐럴의 내적 욕망이 마치 꿈과 같은 징후적 텍스트의 주요한 인자(因子)라고 보는 방식은 필연적인 해석학적 한계점에 이르게 된다. 왜냐하면 무의식을 구조화하는 상징의 체계가 과연 인간 심리에 생득적으로 주어지는 것인지에 관한 의문이 제기될 수 있고, 프로이트가 설명한 욕망해소로서의 꿈에 대한 논리에서, 과연 욕망(desire)이 의미하는 것이 무엇인지 명확하게 정의되지 못했기 때문이다.
이러한 문제에 대해 본 논문은 프로이트적 무의식에 대한 라캉의 재해석과 맑스주의적 역사인식에 힘입은 제임슨의 정치적 무의식(political unconscious)을 캐럴의 텍스트를 해석하기 위한 대안으로 제시한다. 이를 위해, 캐럴은 빅토리아 시대라는 연대기적 역사의 '시간성'과 새롭고 광범위한 하부구조(base)인 자본주의가 작동하고 있던 '공간성'에 의해 동적이고 입체적으로 개념화된 총체성의 구조(totality)에 예속된 기능적 주체(functional subject)와 대비되는 ―아도르노적 의미의― '사유하는 주체'로서 묘사될 것이다. 그리고, 캐럴이 창조한 이상한 나라의 앨리스는 그가 함몰되어있는 총체적 현실의 억압과 봉쇄전략의 보이지 않는 '짓누름'에 대한 알레고리적 징후로서 이해될 것이다.
이상한 나라의 앨리스를 알레고리적 징후로 파악한다는 점이 암시하듯, 캐럴에 의해 '생산된' 환상적 텍스트의 표면은 그를 억압하는 현실(repressive reality)에 대한 간접적인 방증(傍證)이 된다. 따라서, 본 논문이 제시하는 환상의 시학은 텍스트의 형식적인 측면에만 천착하지 않고, '독자 외부에서' 독자로 하여금 환상을 환상으로서 감각하도록 만드는 '판단의 논리' 또는 '이성적 사유'를 불어넣는(instilling) 인식론적 질서이면서, 언어를 통해 자가 증식하는 '현실의 총체성'을 변증법적으로 시각화함으로써 환상적인 텍스트를 역사화하고자 한다.
그러므로, 이상한 나라의 앨리스의 변증법적 역사화는 총체성의 구조 안에서 캐럴이라는 주체에 의해 미시적으로 생산된 환상적 텍스트가 지닌 짜임새(dream narrative)와 그러한 텍스트의 특성을 설명하는 분석틀(critical framework)을 동시에 바라봄으로써 제임슨적 해석학의 절대지평인 역사(History)의 광대한 거시적 구조를 드러내는 것을 목적으로 한다. 여기서 역사(History)는 기능적 주체로 훈육되어 총체성의 구조에 함몰된 개인들에게 보이지도 않고 즉자(卽自)적으로 설명할 수도 없는 '생산양식' 또는 '실재'를 뜻하며, 냉혹한(inexorable) 필연(Necessity)의 운동 속으로 개별주체를 흡수하고, 유린하며, 결국, 파멸시켜 우주의 먼지로 흩뿌리는 거대한 기계로 비유될 수 있다.
이 역사의 감옥 속에서 개별 주체, 특히, 작가가 생산하는 서사는 일종의 옥중 서신과 같은 것으로, 그 이야기는 감옥의 총체적인 구조와 작동원리를 정교하게 재현하는 것은 거의 불가능하며, 설령 그것을 세밀하게 인식하고 있다고 하더라도 수감자의 원칙을 위반하지 않는 방식, 즉, 상징적 변형(transformation of symbolic order or normal language system)을 통한 알레고리의 생산에 의존할 수밖에 없다. 따라서, 제임슨적 해석학은 이러한 억압적 역사에 대한 알레고리로서의 '환상적 서사'속에서 압축되고 전치된 감옥구조의 상징적 이미지 또는 전체상(entire picture)을 '읽어 내는' 것이며, 바로 그 환상적 서사가 변형하고 왜곡시킨 상징의 체계는 언어를 통해 구축되는 '현실담론' 또는 '기호체계(sign system)'이다. 그리고, 주체의 무의식은 역사적으로 구조화되어 의식구조로부터 타자화된 '정치적·집합적 무의식'이며, 개별주체의 의식구조는 역사라는 시공간 안에서 언어 시스템을 통해 속박되고 관통되며 동조(同調)화됨으로써, 무의식적으로 역사의 움직임을 체현한다. 이것이 내포하는 바는, 주체의 의식이 본질적인(essential) 것이 아닌, 외부적으로 또한 계급적으로 구성(construction)되어지는 것이며, 이때 역사의 흐름에 순응하는 것은 개별주체의 의식이 허구의 '이미지'로 채워지는 것을 무의식적으로 용인하는 것과 같다는 점이다.
결론적으로 환상성의 변증법적 시학이 요구하는 것은 환상의 텍스트 및 이에 대한 비평을 읽는 독자의 사유를 강력하게 움켜쥐고 규정하는 현실에 대한 종합적이고 강렬한 자의식(synthetic and intensified self-consciousness)이다. 그리고, 본 논문이 제기하는 텍스트적 충격(textual impact)은 현실 담론이라는 장막 때문에 실존적 비전을 소실한 주체의 '자각'과 그러한 보이지 않는 구조로부터의 인식론적 '탈거(脫去)'가 일어나기 위한 필요조건이다. 그것은 현실에서 구성된 자아가 용해되고, 자율적인 존재로서 재생(regeneration)되기 위한 초월의 과정으로 이해되어져야 한다. 그러나, 뫼비우스의 띠(M bius strip)처럼 탈거를 원천적으로 봉쇄하는 역사는 주체로 하여금 몽환의 텍스트라는 가상공간에서의 유희만을 허가할 뿐이다. 이 말은 그러한 환상으로부터 탈몽(脫夢)했을 때의 '의식' 또는 '눈'에 들어오는 세계만이 진정한 삶이라는 강요된 명제에 의해 세뇌된 주체의 자포자기(self-abandonment) 상태를 드러낸다.
그러나, 캐럴의 이상한 나라의 앨리스가 서서히 드러내는 텍스트적 충격은 이미 굳어버려 우세하게 된 현실의 원리들이 단지 강요된 텍스트일 뿐이지, 본질적으로 주어진 진리가 아니라는 점을 보여준다. 또한, 이상한 나라의 앨리스는 현실의 전체상을 자각하기 시작한 독자들이 자신의 정체성을 스스로 찾아내어 다른 사람들과 공유할 수 있는 창조적 텍스트를 구축해야 함을 암묵적 결론으로서 선사하고 있다. 물론, 세상의 독자들에게 이상한 나라의 앨리스는 언어유희와 불가능한 사건으로 가득한 꿈으로서만 기억될 뿐이다.
루이스 캐럴(Lewis Carroll, 본명 Charles Lutwidge Dodgson)의 이상한 나라의 앨리스는 동화의 황금기였던 Victoria 시대에 쓰여진 환상문학작품이다. 마치 꿈을 꾸는 것과 같이 현실을 몽환적(夢幻的)으로 변형하고 있는 본 작품은 산업혁명과 자본주의적 사회체제로의 변환, 그리고 제국의 팽창이라는 역사적, 사회적 조건의 인식론적 질서 속에서 살았던 Oxford의 한 수학자에 의해 생산된 의미론적 구성물로 간주할 수 있다.
꿈의 서사로서 특징 지워지는 이상한 나라의 앨리스의 형식적 표면은 독자의 해석작용을 통해 의미화(signification) 작용을 거칠 수밖에 없는 알레고리적 외피에 의해 징후적으로 둘러싸여 있다. 리얼리즘 문학의 전범(典範; Classic model)들이 개연성이라는 경계 안에서 현실을 미약하게나마 변형하지만, 시학적(詩學的) 통일성을 만족시키며 현실의 미학에 안착하는 경향을 가진 것에 비하여, 동화의 형식적 측면에서 신기원을 이룩한 캐럴의 텍스트는 이러한 통일성이 결여된 것은 물론, 언어에 대한 정신분열적(schizophrenic) 파편화를 통해 핍진성(verisimilitude)이라는 현실의 미학적 규준 자체를 전복시키고자 하였다. 그리고 이전의 동화모델이 빅토리아조의 도덕률을 의식·무의식적으로 약호화하였다면, 캐럴은 기표의 왜곡과 언어유희로 뒤덮인 우연의 사건들이라는 문학적 표면을 선사함으로써 텍스트의 해석을 끊임없는 차연(差延; diff rance)의 공간으로 확장시키면서 환상의 효과를 산출했다. 텍스트의 특수한 짜임새에서 연유하는 이러한 환상의 효과는 작품의 텍스트를 읽음으로써 얻어지는 즐거움과 함께 해석작용의 전 단계인 이상함(queerness)이라는 심리적 작용을 동반한다. 그것은 현실 담론에 예속된 주체가 환상적 서사 특유의 정신분열적 표면에 보이는 독자반응으로서, '왜 이러한 이상한 텍스트가 생산되었는가?'라는, 다시 말해, '해석'이라는 필연적 문제를 남기게 된다.
작품을 해석하기 위하여 텍스트의 생산에 영향을 미친 규정적 요소(determinant)를 역추적할 필요가 있는데, 이상한 나라의 앨리스의 짜임새가 몽환적이고 파편적이라는 점을 염두에 둔다면, 독자는 작가의 욕망을 그러한 요소의 첫 번째 후보로 생각할 수 있을 것이다. 이 말은 초기 프로이트가 꿈이나 히스테리(hysteria)처럼 우발적이고 변칙(變則)적인 심리현상이 인간의 내적 욕망을 해소(wish fulfillment)하기 위해 발생하는 것으로 이해한 것처럼, 캐럴의 몽환적 텍스트도 작가 개인의 욕망을 실현하기 위한 수단으로 볼 수 있음을 뜻한다. 다시 말하면, 꿈이 압축되고 전치(轉置 ; displacement)된 상징적 이미지를 통하여 초자아의 억압기제를 우회(迂廻)하는 방식으로 의식에 표면화되듯이, 캐럴의 환상적 서사도 자신의 욕망을 환유(換喩)적으로 실현하기 위해 텍스트의 표면에 투사(projection)한 징후(symptom)일 수 있다는 것이다.
그러나, 캐럴의 내적 욕망이 마치 꿈과 같은 징후적 텍스트의 주요한 인자(因子)라고 보는 방식은 필연적인 해석학적 한계점에 이르게 된다. 왜냐하면 무의식을 구조화하는 상징의 체계가 과연 인간 심리에 생득적으로 주어지는 것인지에 관한 의문이 제기될 수 있고, 프로이트가 설명한 욕망해소로서의 꿈에 대한 논리에서, 과연 욕망(desire)이 의미하는 것이 무엇인지 명확하게 정의되지 못했기 때문이다.
이러한 문제에 대해 본 논문은 프로이트적 무의식에 대한 라캉의 재해석과 맑스주의적 역사인식에 힘입은 제임슨의 정치적 무의식(political unconscious)을 캐럴의 텍스트를 해석하기 위한 대안으로 제시한다. 이를 위해, 캐럴은 빅토리아 시대라는 연대기적 역사의 '시간성'과 새롭고 광범위한 하부구조(base)인 자본주의가 작동하고 있던 '공간성'에 의해 동적이고 입체적으로 개념화된 총체성의 구조(totality)에 예속된 기능적 주체(functional subject)와 대비되는 ―아도르노적 의미의― '사유하는 주체'로서 묘사될 것이다. 그리고, 캐럴이 창조한 이상한 나라의 앨리스는 그가 함몰되어있는 총체적 현실의 억압과 봉쇄전략의 보이지 않는 '짓누름'에 대한 알레고리적 징후로서 이해될 것이다.
이상한 나라의 앨리스를 알레고리적 징후로 파악한다는 점이 암시하듯, 캐럴에 의해 '생산된' 환상적 텍스트의 표면은 그를 억압하는 현실(repressive reality)에 대한 간접적인 방증(傍證)이 된다. 따라서, 본 논문이 제시하는 환상의 시학은 텍스트의 형식적인 측면에만 천착하지 않고, '독자 외부에서' 독자로 하여금 환상을 환상으로서 감각하도록 만드는 '판단의 논리' 또는 '이성적 사유'를 불어넣는(instilling) 인식론적 질서이면서, 언어를 통해 자가 증식하는 '현실의 총체성'을 변증법적으로 시각화함으로써 환상적인 텍스트를 역사화하고자 한다.
그러므로, 이상한 나라의 앨리스의 변증법적 역사화는 총체성의 구조 안에서 캐럴이라는 주체에 의해 미시적으로 생산된 환상적 텍스트가 지닌 짜임새(dream narrative)와 그러한 텍스트의 특성을 설명하는 분석틀(critical framework)을 동시에 바라봄으로써 제임슨적 해석학의 절대지평인 역사(History)의 광대한 거시적 구조를 드러내는 것을 목적으로 한다. 여기서 역사(History)는 기능적 주체로 훈육되어 총체성의 구조에 함몰된 개인들에게 보이지도 않고 즉자(卽自)적으로 설명할 수도 없는 '생산양식' 또는 '실재'를 뜻하며, 냉혹한(inexorable) 필연(Necessity)의 운동 속으로 개별주체를 흡수하고, 유린하며, 결국, 파멸시켜 우주의 먼지로 흩뿌리는 거대한 기계로 비유될 수 있다.
이 역사의 감옥 속에서 개별 주체, 특히, 작가가 생산하는 서사는 일종의 옥중 서신과 같은 것으로, 그 이야기는 감옥의 총체적인 구조와 작동원리를 정교하게 재현하는 것은 거의 불가능하며, 설령 그것을 세밀하게 인식하고 있다고 하더라도 수감자의 원칙을 위반하지 않는 방식, 즉, 상징적 변형(transformation of symbolic order or normal language system)을 통한 알레고리의 생산에 의존할 수밖에 없다. 따라서, 제임슨적 해석학은 이러한 억압적 역사에 대한 알레고리로서의 '환상적 서사'속에서 압축되고 전치된 감옥구조의 상징적 이미지 또는 전체상(entire picture)을 '읽어 내는' 것이며, 바로 그 환상적 서사가 변형하고 왜곡시킨 상징의 체계는 언어를 통해 구축되는 '현실담론' 또는 '기호체계(sign system)'이다. 그리고, 주체의 무의식은 역사적으로 구조화되어 의식구조로부터 타자화된 '정치적·집합적 무의식'이며, 개별주체의 의식구조는 역사라는 시공간 안에서 언어 시스템을 통해 속박되고 관통되며 동조(同調)화됨으로써, 무의식적으로 역사의 움직임을 체현한다. 이것이 내포하는 바는, 주체의 의식이 본질적인(essential) 것이 아닌, 외부적으로 또한 계급적으로 구성(construction)되어지는 것이며, 이때 역사의 흐름에 순응하는 것은 개별주체의 의식이 허구의 '이미지'로 채워지는 것을 무의식적으로 용인하는 것과 같다는 점이다.
결론적으로 환상성의 변증법적 시학이 요구하는 것은 환상의 텍스트 및 이에 대한 비평을 읽는 독자의 사유를 강력하게 움켜쥐고 규정하는 현실에 대한 종합적이고 강렬한 자의식(synthetic and intensified self-consciousness)이다. 그리고, 본 논문이 제기하는 텍스트적 충격(textual impact)은 현실 담론이라는 장막 때문에 실존적 비전을 소실한 주체의 '자각'과 그러한 보이지 않는 구조로부터의 인식론적 '탈거(脫去)'가 일어나기 위한 필요조건이다. 그것은 현실에서 구성된 자아가 용해되고, 자율적인 존재로서 재생(regeneration)되기 위한 초월의 과정으로 이해되어져야 한다. 그러나, 뫼비우스의 띠(M bius strip)처럼 탈거를 원천적으로 봉쇄하는 역사는 주체로 하여금 몽환의 텍스트라는 가상공간에서의 유희만을 허가할 뿐이다. 이 말은 그러한 환상으로부터 탈몽(脫夢)했을 때의 '의식' 또는 '눈'에 들어오는 세계만이 진정한 삶이라는 강요된 명제에 의해 세뇌된 주체의 자포자기(self-abandonment) 상태를 드러낸다.
그러나, 캐럴의 이상한 나라의 앨리스가 서서히 드러내는 텍스트적 충격은 이미 굳어버려 우세하게 된 현실의 원리들이 단지 강요된 텍스트일 뿐이지, 본질적으로 주어진 진리가 아니라는 점을 보여준다. 또한, 이상한 나라의 앨리스는 현실의 전체상을 자각하기 시작한 독자들이 자신의 정체성을 스스로 찾아내어 다른 사람들과 공유할 수 있는 창조적 텍스트를 구축해야 함을 암묵적 결론으로서 선사하고 있다. 물론, 세상의 독자들에게 이상한 나라의 앨리스는 언어유희와 불가능한 사건으로 가득한 꿈으로서만 기억될 뿐이다.
The purpose of this thesis is to interpret the literary surface of fantastic narrative from the hermeneutical standpoint of dialectical historicism by close reading of Lewis Carroll''s Alice''s Adventures in Wonderland(AAW hereafter), an epoch-making Victorian fairy tale otherwise known as 'fantasy'...
The purpose of this thesis is to interpret the literary surface of fantastic narrative from the hermeneutical standpoint of dialectical historicism by close reading of Lewis Carroll''s Alice''s Adventures in Wonderland(AAW hereafter), an epoch-making Victorian fairy tale otherwise known as 'fantasy' featuring the romantic escape motif. The hermeneutical horizon taken in interpreting the work, as will turn out, depends largely on Fredric Jameson''s Marxian dialectical literary theory demonstrated in his two seminal works Marxism and Form(1971) and The Political Unconscious(1981) which set History, exchangeable in semantic value with either Lacanian the Real or Marx''s Mode of Production, as the ultimate ground from which those determining forces upon the fantastic literary form can be traced back. Therefore, the interpretative procedures embedded in this political criticism must begin by 'seeing' the invisible or the absence out of the visible surface of fantastic narrative interwoven in allegedly distorted manner as in dream experience. I Prior to proceeding with the historicizing of AAW begins the argumentation that explicates the semantic supremacy of Marxian hermeneutics over other critical methods such as myth and ethical criticism, Russian formalism, and psychoanalytic approach. For example, Todorov''s early elaboration practiced in the Fantastic(1976), for all its extremely systematic formulation of the fantastic effect, is harshly reproached in this thesis due to the fact that it fails to provide the ultimate basis for that very feeling called 'hesitation' although he suggests a cognitive boundary of 'natural―supernatural' which, however, remains unexplained and trapped inside the prison-house of language-oriented level of interpretation. Another influential candidate, psychoanalytical discipline, in spite of its having developed the deeper view into the space of human consciousness, comes near to being authorized as a master framework, only to turn out highly flawed and limited in its view that the system of subject''s unconsciousness structured by symbolic chain is the ultimate determinant and that desire is the inner-subject energy, since the symbolic system can never logically be thought innate and desire in itself escapes the clear definition, left too ambiguous to be self-reliant concept. Contrary to these inadequate frameworks, interpretative act of dialectical way goes out of the limited scope set by both language and subject until the hermeneutical horizon called History comes into view, thereby led to the slogan that active readers of AAW must historicize the dream narrative by closely examining what it indirectly manifest, that is, the absence of the text, with only those scattered and fragmented evidences waiting for being rewritten into a gestalt image that narrowly describes the totality of society. Reading fragmented skin of dream narrative, as has been mentioned just above, includes seeing either the absence or the effect of History by touching upon the present or visible form of surface so strangely or disturbingly written as in AAW. This sort of interpretation can be labeled as 'symptomatic reading' specified in Reading Capital(1970) by Althusser who might have possibly been motivated by Freud and Lacan. According to this reading based on Marxian production model, reading text does not merely involve passive reception of literal meaning or poetic level as cemented on the surface, but active interpretation of implicit determinants having to do with the symptomatic hyper-transformation of reality and probability in fantastic narrative, with traditional mimesis all the more dismissed. For example, we are amused at the speech of animal, verbal mistake of Alice herself(20), reality-distorting behavior of Cheshire cat(67), mindless workers whose body are two-dimensional(79) and other day-dreaming features that usually become the turn of the screw upon those who are trying hard to catch up with the elusive texture of disorderly-changing situation in Wonderland. The symptomatic reading requires interpreter to go beyond the surface level of fantastic text wrapped in strange form while one needs to be equipped with 'historical dialectic' also known as Adorno''s Negative Dialectic with which reader can get out of good-and-evil evaluation practice generally done elsewhere for example, either in ethics or in pop-culture-oriented aesthetics. Dream narrative of AAW is first filtered through the poetics of fantastic established herein, in order at least to probe into the characteristics of textual feature, the most fundamental logic on which fantastic effect can be generated. The poetics of fantastic narrative in this thesis has been entitled 'trans-formation' whose splitting hyphen in-between accentuates on the textual peculiarity in which author''s hyper-representational reformation act, far beyond being driven by realism''s protocol 'probability', is revealed to be the essence of generating fantastic narrative mood. The myth of probability in daily life unconsciously aims at coordinating the social collective praxis of each individual''s parole into the normal language production guideline that ceaselessly imposes the goodness of 'good sense' upon us so as to forbid subject to get derailed from the certain limitation of reality. The poetics of fantastic presupposes that there are two kinds of signifiers, one '+ referential', the other '- referential', through which interpretive act concerning each clause or phrase cannot help being oscillated between 'fantastic' and 'realistic' thus the fantastic narrative coming under the strong-fantastic form with the weak-realistic representation being 'a minority' inside such a fantastic world. As may be pointed out, this thesis 'intentionally' fails to provide the ultimate poetics of fantastic in its entirety. Instead of going on with walking in the water of linguistic circulation unlimited, dialectical historicism manages to read symptomatically the invisible out of the visible forming inside the very spatial fabric of social bind. The poetics of fantastic 'trans-formation' in itself repeats 'nothing more than' what Todorov did in his making vain efforts to expound 'the effect of language' only through 'language' itself. And also the human subject who decides whether the sentence one reads is fantastic or realistic, can never be perfectly autonomous such that one cannot originally and innately has the yardstick for that very judgment on the text. In order for the interpretation of the fantastic to get off the ground, the dialectically-trained readers must have a broader vision, strengthened by dialectical historicism, of what has had collective individuals for long time bound linguistically and epistemologically. That is 'History' inside which so-called reality is produced and reproduced from the time immemorial into the future. The reality or symbolic order is construed as a predominating Text that are instilled in the invisible form of Ideology deep into the consciousness of collective subjects locked up in the reality itself. It means that the linguistically-and-epistemologically-bound subjects are to suffer from the 'invisible reality' inevitably repressive upon the individuals in the society highly civilized, with the grisly fact about reality itself having 'incompletely' been concealed. Accordingly, tracing back History or sub-text from the surface of fantastic means moving from commentary up to a whole new level of interpretation called Jamesonian Meta-commentary. Deriving truly from and stepping outside of Freudian interpretation, Jameson''s Political Unconscious reveals the cognitive limit of other critical methodologies which are in his view not much semantically rich, due to their disregard of History, the ultimate hermeneutical horizon in which human-beings are ideologically-driven. Ideology is informing process, something like untouchable phantom, that is both the driving force of life and most fundamental world-view by which human action and utterance are determined. And social process, based on purely material process of things, is doomed to massively generate such limitless clusters of 'meanings' that they are sometime forged into myth, divinity, truth, miracle, law, institution, and political system in a rationalized refinement process as in 18c Enlightenment or the theory of the divine right of kings. These fabrics of meaning, so stiffened over time, become the Holy Grail or the Holy Cross which you do not easily dare to ignore, since they symbolize the truth. Then, the symptomatic reading must grasp Carroll''s AAW as his self-consciousness of the totality of History in which functional subjects, as contrary to thinking subjects, are brought up to believe in what has in fact been socially-fabricated meaning which are in service for the interest of the oppressor or for the strategy of containment of History. Caroll''s consciousness of this invisible wholeness of nothing more than 'signifier circulation' that monopolizes the Real, might have been motivating himself to write AAW against the reality wide-spread and invisible. And the literary form he takes is the dream narrative in which he can put the normal world and its normal language at his disposal by rearranging or trans-forming the reality discourse, thereby creating the wonder of wonderland. Reader''s receptive response may well be in general 'confusion' and 'queerness' from which we may suppose Carroll''s wonderland itself could be the 'symptom' that insinuates the effect of History as absent cause, which cannot be formed if Carroll was not deeply conscious of the invisible structure. The queerness Carroll''s text generates within us also signifies that there is coordinating force of History upon language which necessitates subjects to follow the good sense. So we must read the effect of History or sub-text from AAW which 'is' created from harshly trans-forming the reality that blind our mind''s eyes with language. Detecting the force of Political Unconscious upon the dream narrative means groping for the form of History that never reveals itself except in the textual form that is the visible sign, at the same time, permeated with the invisible History. The adventure Alice ever starts, though at first queer and full of anxiety, is headed inevitably towards the end of the world that turns slowly out to be 'the outside of language' with which the political system always deceives mentally-subjected human-being. Given this textual impact from reading the fearful totality that has up to this point of sleeping in the dream world structured your consciousness of the world fabricated by the ideology which has been the ideational apparatus only satisfying the oppressors, one must decide whether to stay synchronized with reality circuit system currently evolving into electronic eden or to epistemologically eject from reality and to construct own dream world by 'blowing up' the seamless matrix of the world image both deceivingly envisioned and represented by language. Consequently, this thesis concludes that the poetics of trans-formation, backed up by harshly-intensified consciousness of History, will remain the very logic of 'imagination and creation' only until the end of the inexorable process of purely material world.
The purpose of this thesis is to interpret the literary surface of fantastic narrative from the hermeneutical standpoint of dialectical historicism by close reading of Lewis Carroll''s Alice''s Adventures in Wonderland(AAW hereafter), an epoch-making Victorian fairy tale otherwise known as 'fantasy' featuring the romantic escape motif. The hermeneutical horizon taken in interpreting the work, as will turn out, depends largely on Fredric Jameson''s Marxian dialectical literary theory demonstrated in his two seminal works Marxism and Form(1971) and The Political Unconscious(1981) which set History, exchangeable in semantic value with either Lacanian the Real or Marx''s Mode of Production, as the ultimate ground from which those determining forces upon the fantastic literary form can be traced back. Therefore, the interpretative procedures embedded in this political criticism must begin by 'seeing' the invisible or the absence out of the visible surface of fantastic narrative interwoven in allegedly distorted manner as in dream experience. I Prior to proceeding with the historicizing of AAW begins the argumentation that explicates the semantic supremacy of Marxian hermeneutics over other critical methods such as myth and ethical criticism, Russian formalism, and psychoanalytic approach. For example, Todorov''s early elaboration practiced in the Fantastic(1976), for all its extremely systematic formulation of the fantastic effect, is harshly reproached in this thesis due to the fact that it fails to provide the ultimate basis for that very feeling called 'hesitation' although he suggests a cognitive boundary of 'natural―supernatural' which, however, remains unexplained and trapped inside the prison-house of language-oriented level of interpretation. Another influential candidate, psychoanalytical discipline, in spite of its having developed the deeper view into the space of human consciousness, comes near to being authorized as a master framework, only to turn out highly flawed and limited in its view that the system of subject''s unconsciousness structured by symbolic chain is the ultimate determinant and that desire is the inner-subject energy, since the symbolic system can never logically be thought innate and desire in itself escapes the clear definition, left too ambiguous to be self-reliant concept. Contrary to these inadequate frameworks, interpretative act of dialectical way goes out of the limited scope set by both language and subject until the hermeneutical horizon called History comes into view, thereby led to the slogan that active readers of AAW must historicize the dream narrative by closely examining what it indirectly manifest, that is, the absence of the text, with only those scattered and fragmented evidences waiting for being rewritten into a gestalt image that narrowly describes the totality of society. Reading fragmented skin of dream narrative, as has been mentioned just above, includes seeing either the absence or the effect of History by touching upon the present or visible form of surface so strangely or disturbingly written as in AAW. This sort of interpretation can be labeled as 'symptomatic reading' specified in Reading Capital(1970) by Althusser who might have possibly been motivated by Freud and Lacan. According to this reading based on Marxian production model, reading text does not merely involve passive reception of literal meaning or poetic level as cemented on the surface, but active interpretation of implicit determinants having to do with the symptomatic hyper-transformation of reality and probability in fantastic narrative, with traditional mimesis all the more dismissed. For example, we are amused at the speech of animal, verbal mistake of Alice herself(20), reality-distorting behavior of Cheshire cat(67), mindless workers whose body are two-dimensional(79) and other day-dreaming features that usually become the turn of the screw upon those who are trying hard to catch up with the elusive texture of disorderly-changing situation in Wonderland. The symptomatic reading requires interpreter to go beyond the surface level of fantastic text wrapped in strange form while one needs to be equipped with 'historical dialectic' also known as Adorno''s Negative Dialectic with which reader can get out of good-and-evil evaluation practice generally done elsewhere for example, either in ethics or in pop-culture-oriented aesthetics. Dream narrative of AAW is first filtered through the poetics of fantastic established herein, in order at least to probe into the characteristics of textual feature, the most fundamental logic on which fantastic effect can be generated. The poetics of fantastic narrative in this thesis has been entitled 'trans-formation' whose splitting hyphen in-between accentuates on the textual peculiarity in which author''s hyper-representational reformation act, far beyond being driven by realism''s protocol 'probability', is revealed to be the essence of generating fantastic narrative mood. The myth of probability in daily life unconsciously aims at coordinating the social collective praxis of each individual''s parole into the normal language production guideline that ceaselessly imposes the goodness of 'good sense' upon us so as to forbid subject to get derailed from the certain limitation of reality. The poetics of fantastic presupposes that there are two kinds of signifiers, one '+ referential', the other '- referential', through which interpretive act concerning each clause or phrase cannot help being oscillated between 'fantastic' and 'realistic' thus the fantastic narrative coming under the strong-fantastic form with the weak-realistic representation being 'a minority' inside such a fantastic world. As may be pointed out, this thesis 'intentionally' fails to provide the ultimate poetics of fantastic in its entirety. Instead of going on with walking in the water of linguistic circulation unlimited, dialectical historicism manages to read symptomatically the invisible out of the visible forming inside the very spatial fabric of social bind. The poetics of fantastic 'trans-formation' in itself repeats 'nothing more than' what Todorov did in his making vain efforts to expound 'the effect of language' only through 'language' itself. And also the human subject who decides whether the sentence one reads is fantastic or realistic, can never be perfectly autonomous such that one cannot originally and innately has the yardstick for that very judgment on the text. In order for the interpretation of the fantastic to get off the ground, the dialectically-trained readers must have a broader vision, strengthened by dialectical historicism, of what has had collective individuals for long time bound linguistically and epistemologically. That is 'History' inside which so-called reality is produced and reproduced from the time immemorial into the future. The reality or symbolic order is construed as a predominating Text that are instilled in the invisible form of Ideology deep into the consciousness of collective subjects locked up in the reality itself. It means that the linguistically-and-epistemologically-bound subjects are to suffer from the 'invisible reality' inevitably repressive upon the individuals in the society highly civilized, with the grisly fact about reality itself having 'incompletely' been concealed. Accordingly, tracing back History or sub-text from the surface of fantastic means moving from commentary up to a whole new level of interpretation called Jamesonian Meta-commentary. Deriving truly from and stepping outside of Freudian interpretation, Jameson''s Political Unconscious reveals the cognitive limit of other critical methodologies which are in his view not much semantically rich, due to their disregard of History, the ultimate hermeneutical horizon in which human-beings are ideologically-driven. Ideology is informing process, something like untouchable phantom, that is both the driving force of life and most fundamental world-view by which human action and utterance are determined. And social process, based on purely material process of things, is doomed to massively generate such limitless clusters of 'meanings' that they are sometime forged into myth, divinity, truth, miracle, law, institution, and political system in a rationalized refinement process as in 18c Enlightenment or the theory of the divine right of kings. These fabrics of meaning, so stiffened over time, become the Holy Grail or the Holy Cross which you do not easily dare to ignore, since they symbolize the truth. Then, the symptomatic reading must grasp Carroll''s AAW as his self-consciousness of the totality of History in which functional subjects, as contrary to thinking subjects, are brought up to believe in what has in fact been socially-fabricated meaning which are in service for the interest of the oppressor or for the strategy of containment of History. Caroll''s consciousness of this invisible wholeness of nothing more than 'signifier circulation' that monopolizes the Real, might have been motivating himself to write AAW against the reality wide-spread and invisible. And the literary form he takes is the dream narrative in which he can put the normal world and its normal language at his disposal by rearranging or trans-forming the reality discourse, thereby creating the wonder of wonderland. Reader''s receptive response may well be in general 'confusion' and 'queerness' from which we may suppose Carroll''s wonderland itself could be the 'symptom' that insinuates the effect of History as absent cause, which cannot be formed if Carroll was not deeply conscious of the invisible structure. The queerness Carroll''s text generates within us also signifies that there is coordinating force of History upon language which necessitates subjects to follow the good sense. So we must read the effect of History or sub-text from AAW which 'is' created from harshly trans-forming the reality that blind our mind''s eyes with language. Detecting the force of Political Unconscious upon the dream narrative means groping for the form of History that never reveals itself except in the textual form that is the visible sign, at the same time, permeated with the invisible History. The adventure Alice ever starts, though at first queer and full of anxiety, is headed inevitably towards the end of the world that turns slowly out to be 'the outside of language' with which the political system always deceives mentally-subjected human-being. Given this textual impact from reading the fearful totality that has up to this point of sleeping in the dream world structured your consciousness of the world fabricated by the ideology which has been the ideational apparatus only satisfying the oppressors, one must decide whether to stay synchronized with reality circuit system currently evolving into electronic eden or to epistemologically eject from reality and to construct own dream world by 'blowing up' the seamless matrix of the world image both deceivingly envisioned and represented by language. Consequently, this thesis concludes that the poetics of trans-formation, backed up by harshly-intensified consciousness of History, will remain the very logic of 'imagination and creation' only until the end of the inexorable process of purely material world.
주제어
#Carroll, Lewis history de-sire language reality subject totality trans- formation dream mode of production social material 역사 언어 주체 리얼리티 욕망(de-sire) 총체성 변형(trans-formation) 꿈 생산양식 사회적 물질세계(social material)
학위논문 정보
저자
김성현
학위수여기관
연세대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
영어영문학과
지도교수
김명진
발행연도
2005
총페이지
135p.
키워드
Carroll, Lewis history de-sire language reality subject totality trans- formation dream mode of production social material 역사 언어 주체 리얼리티 욕망(de-sire) 총체성 변형(trans-formation) 꿈 생산양식 사회적 물질세계(social material)
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.