결혼은 제인 오스틴의 소설 세계의 중심에 놓여 있다. 오스틴의 소설은 주로 여성 주인공들이 부유한 남자와 결혼을 하는 행복한 결말을 제시한다. 이러한 행복한 결말로 인해 오스틴은 기존의 사회 질서에 대해 수동적이고 보수적이라는 비난을 받기도 하였다. 본 논문은 오스틴의 소설 중 엠마와 오만과 편견에서 가십이 어떤 식으로 결혼을 조장하고 규정짓는지 살펴보고, 오스틴이 당시의 지배적 계층 이데올로기를 따르지 않았음을 보이고자 한다.제1장에서는 18세기 영국 사회에서의 결혼 및 계층을 묘사하고, 소설 내에서 가십이 갖는 영향력을 살펴본다. 엠마에서는 익명의 화자와 주인공 엠마의 목소리가 합쳐져 자유 간접 화법의 형태로 나타나며, 이는 소설 내에서 강력한 서술적 권위를 행사한다. 가십은 자유 간접 화법과 매우 흡사한데, 이는 행위의 주체를 밝히기 어렵다는 점에서 그러하다. 그러나 이 둘은 서로 다른 차원에서 작용한다. 가십은 등장 인물의 차원에서, 자유 간접 화법은 ...
결혼은 제인 오스틴의 소설 세계의 중심에 놓여 있다. 오스틴의 소설은 주로 여성 주인공들이 부유한 남자와 결혼을 하는 행복한 결말을 제시한다. 이러한 행복한 결말로 인해 오스틴은 기존의 사회 질서에 대해 수동적이고 보수적이라는 비난을 받기도 하였다. 본 논문은 오스틴의 소설 중 엠마와 오만과 편견에서 가십이 어떤 식으로 결혼을 조장하고 규정짓는지 살펴보고, 오스틴이 당시의 지배적 계층 이데올로기를 따르지 않았음을 보이고자 한다.제1장에서는 18세기 영국 사회에서의 결혼 및 계층을 묘사하고, 소설 내에서 가십이 갖는 영향력을 살펴본다. 엠마에서는 익명의 화자와 주인공 엠마의 목소리가 합쳐져 자유 간접 화법의 형태로 나타나며, 이는 소설 내에서 강력한 서술적 권위를 행사한다. 가십은 자유 간접 화법과 매우 흡사한데, 이는 행위의 주체를 밝히기 어렵다는 점에서 그러하다. 그러나 이 둘은 서로 다른 차원에서 작용한다. 가십은 등장 인물의 차원에서, 자유 간접 화법은 내러티브의 차원에서 각각 작용하여 결혼을 조장하는 것이다. 제2장에서는 자유 간접 화법을 보여주는 대표적인 소설인 엠마에 초점을 맞추어 이 소설에서 가십과 자유 간접 화법을 분리시킨다. 그리하여 엠마의 서술적 권위는 자유 간접 화법의 주된 화자인 엠마에게 있음을 보이고자 한다. 엠마에서 가십은 결혼을 조장하지만, 그것은 당시의 사회∙경제적 의무의 테두리 내에서만 이루어진다. 이는 이 소설이 일차적으로 엠마의 자유 간접 화법에 의해 기술되며, 이에 따라 엠마의 보수적 사회관으로부터 영향을 받는다는 점에 기인한다고 볼 수 있다. 결국 엠마에서는 결혼을 통한 사회적 신분 이동이 제한되고, 기존의 계급적 위계 질서가 유지된다.제3장에서는 제2장에서 이루어진 논의를 토대로 하여 오만과 편견에 나타난 가십의 진정한 모습을 살펴본다. 엠마에서와 달리 오만과 편견에서는 뚜렷한 자유 간접 화법의 화자가 부재하고, 가십은 보다 전복적이고 다양한 목소리를 담고 있어 등장 인물간의 관계를 단절시키거나 또는 공고히 할 수 있는 힘을 내포하고 있다. 엠마와는 달리오만과 편견에서는 사회적 신분 이동이 이루어지며, 이에 따라 계층을 초월한 결혼이 가능해진다. 오스틴의 사회관은 엠마에서보다 오만과 편견에서 보다 뚜렷이 드러나며, 계층 및 신분을 결정짓는 중요한 요소 중 하나로 교양이 부각된다. 결혼으로 이어지는 오스틴의 행복한 결말은 그녀의 보수적 성향을 드러내는 것이 아니다. 그녀는 당대의 지배적 계층 이데올로기에 대하여 비판적 시각을 견지하였던, 당시로서는 진보적인 사회관을 지닌 여성이었던 것이다.
결혼은 제인 오스틴의 소설 세계의 중심에 놓여 있다. 오스틴의 소설은 주로 여성 주인공들이 부유한 남자와 결혼을 하는 행복한 결말을 제시한다. 이러한 행복한 결말로 인해 오스틴은 기존의 사회 질서에 대해 수동적이고 보수적이라는 비난을 받기도 하였다. 본 논문은 오스틴의 소설 중 엠마와 오만과 편견에서 가십이 어떤 식으로 결혼을 조장하고 규정짓는지 살펴보고, 오스틴이 당시의 지배적 계층 이데올로기를 따르지 않았음을 보이고자 한다.제1장에서는 18세기 영국 사회에서의 결혼 및 계층을 묘사하고, 소설 내에서 가십이 갖는 영향력을 살펴본다. 엠마에서는 익명의 화자와 주인공 엠마의 목소리가 합쳐져 자유 간접 화법의 형태로 나타나며, 이는 소설 내에서 강력한 서술적 권위를 행사한다. 가십은 자유 간접 화법과 매우 흡사한데, 이는 행위의 주체를 밝히기 어렵다는 점에서 그러하다. 그러나 이 둘은 서로 다른 차원에서 작용한다. 가십은 등장 인물의 차원에서, 자유 간접 화법은 내러티브의 차원에서 각각 작용하여 결혼을 조장하는 것이다. 제2장에서는 자유 간접 화법을 보여주는 대표적인 소설인 엠마에 초점을 맞추어 이 소설에서 가십과 자유 간접 화법을 분리시킨다. 그리하여 엠마의 서술적 권위는 자유 간접 화법의 주된 화자인 엠마에게 있음을 보이고자 한다. 엠마에서 가십은 결혼을 조장하지만, 그것은 당시의 사회∙경제적 의무의 테두리 내에서만 이루어진다. 이는 이 소설이 일차적으로 엠마의 자유 간접 화법에 의해 기술되며, 이에 따라 엠마의 보수적 사회관으로부터 영향을 받는다는 점에 기인한다고 볼 수 있다. 결국 엠마에서는 결혼을 통한 사회적 신분 이동이 제한되고, 기존의 계급적 위계 질서가 유지된다.제3장에서는 제2장에서 이루어진 논의를 토대로 하여 오만과 편견에 나타난 가십의 진정한 모습을 살펴본다. 엠마에서와 달리 오만과 편견에서는 뚜렷한 자유 간접 화법의 화자가 부재하고, 가십은 보다 전복적이고 다양한 목소리를 담고 있어 등장 인물간의 관계를 단절시키거나 또는 공고히 할 수 있는 힘을 내포하고 있다. 엠마와는 달리오만과 편견에서는 사회적 신분 이동이 이루어지며, 이에 따라 계층을 초월한 결혼이 가능해진다. 오스틴의 사회관은 엠마에서보다 오만과 편견에서 보다 뚜렷이 드러나며, 계층 및 신분을 결정짓는 중요한 요소 중 하나로 교양이 부각된다. 결혼으로 이어지는 오스틴의 행복한 결말은 그녀의 보수적 성향을 드러내는 것이 아니다. 그녀는 당대의 지배적 계층 이데올로기에 대하여 비판적 시각을 견지하였던, 당시로서는 진보적인 사회관을 지닌 여성이었던 것이다.
The world of Jane Austen’s novels is primarily concerned with marriages, particularly successful matches that pave the way for a happy ending. Such endings have subjected Austen to accusations of being an adherent to the existing social order. This thesis examines the way in which marriage is promot...
The world of Jane Austen’s novels is primarily concerned with marriages, particularly successful matches that pave the way for a happy ending. Such endings have subjected Austen to accusations of being an adherent to the existing social order. This thesis examines the way in which marriage is promoted through gossip in two of Austen’s novels, Emma and Pride and Prejudice, and aims to show that Austen does not uphold the dominant class ideology of her time.The first chapter describes marriage and class in the eighteenth century and illustrates the influential presence of gossip in novels. In Emma, the free indirect style fuses the voice of the anonymous narrator and the voice of the main character, Emma, and functions as a powerful form of authority. Gossip is similar to the free indirect style, for both the agencies of gossip and free indirect style are impossible to locate. The two work on different levels – gossip on the level of character and free indirect style on the level of narrative – to ultimately promote marriage. The second chapter focuses on Emma, the definitive novel of free indirect style, and separates gossip from the free indirect style within this novel, ultimately reclaiming the novel’s narrative authority as belonging to Emma, the principal narrator of this narrative technique. Gossip in Emma promotes marriage, but prescribes it only within the boundaries set by the social and economic imperatives of the period. The reason for this can be traced to the novel’s being narrated primarily through Emma’s free indirect style, and thus being manipulated by Emma’s conservative politics. Social mobility through marriage is thwarted in this novel, and the community of Emma preserves its hierarchical class structure.Building on the discussion on Emma, the third chapter moves to Pride and Prejudice to show gossip in its true form. Pride and Prejudice lacks a distinct narrator of free indirect style, and the gossip in this novel is more subversive and cacophonous, with a greater potential to break and to bind relationships. Unlike Emma, class mobility is permitted in Pride and Prejudice, resulting in marriages that overcome the divide between classes. Austen’s social vision emerges more visibly in this novel than in Emma, and propriety is endorsed as a determining factor in the class hierarchy.Although the majority of Austen’s novels end with happy endings resulting in marriages, this is not an indication of reactionary or traditionalist personal politics on Austen’s part, for she maintains a critical and ironic stance from the dominant class ideology of her time.
The world of Jane Austen’s novels is primarily concerned with marriages, particularly successful matches that pave the way for a happy ending. Such endings have subjected Austen to accusations of being an adherent to the existing social order. This thesis examines the way in which marriage is promoted through gossip in two of Austen’s novels, Emma and Pride and Prejudice, and aims to show that Austen does not uphold the dominant class ideology of her time.The first chapter describes marriage and class in the eighteenth century and illustrates the influential presence of gossip in novels. In Emma, the free indirect style fuses the voice of the anonymous narrator and the voice of the main character, Emma, and functions as a powerful form of authority. Gossip is similar to the free indirect style, for both the agencies of gossip and free indirect style are impossible to locate. The two work on different levels – gossip on the level of character and free indirect style on the level of narrative – to ultimately promote marriage. The second chapter focuses on Emma, the definitive novel of free indirect style, and separates gossip from the free indirect style within this novel, ultimately reclaiming the novel’s narrative authority as belonging to Emma, the principal narrator of this narrative technique. Gossip in Emma promotes marriage, but prescribes it only within the boundaries set by the social and economic imperatives of the period. The reason for this can be traced to the novel’s being narrated primarily through Emma’s free indirect style, and thus being manipulated by Emma’s conservative politics. Social mobility through marriage is thwarted in this novel, and the community of Emma preserves its hierarchical class structure.Building on the discussion on Emma, the third chapter moves to Pride and Prejudice to show gossip in its true form. Pride and Prejudice lacks a distinct narrator of free indirect style, and the gossip in this novel is more subversive and cacophonous, with a greater potential to break and to bind relationships. Unlike Emma, class mobility is permitted in Pride and Prejudice, resulting in marriages that overcome the divide between classes. Austen’s social vision emerges more visibly in this novel than in Emma, and propriety is endorsed as a determining factor in the class hierarchy.Although the majority of Austen’s novels end with happy endings resulting in marriages, this is not an indication of reactionary or traditionalist personal politics on Austen’s part, for she maintains a critical and ironic stance from the dominant class ideology of her time.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.