조기 영어 교육에 관한 부모의 인식 및 실태에 관한 연구 : 유치원과 사설 영어학원 비교 연구 (A) study on parents' perception and the status of early age English education : comparative study between kindergarten and private institutes원문보기
본 연구에서는 조기영어교육의 참여 실태를 알아보고, 조기영어교육에 대한 인식은 일반유치원 학부모와 사설영어학원 학부모간에 차이가 있는지를 조사하여 유아교육과 유아의 조기영어교육에 대한 관계자들에게 기초 자료를 제공하고자 하였다. 이와 같은 연구 목적에 따라 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫째, 조기영어교육에 관한 인식은 일반 유치원 학부모와 사설영어학원 학부모간에 차이가 있는가? 둘째, 일반 유치원의 영어교육과 사설영어학원 영어교육에 대한 학부모의 인식은 차이가 있는가? 셋께, 조기영어교육의 참여 실태는 어떠한가? 본 연구의 대상은 서울시 서대문구, 도봉구, 강북구 지역에 위치한 일반유치원과 조기영어교육기관인 사설영어학원에 다니는 자녀를 보내고 있는 부모 300명이었다. 본 연구에 사용된 조사도구는 일반 유치원용과 조기영어교육기관용 두 가지로서 선행 연구를 참고로 하여 본 연구에 맞도록 연구자가 재구성한 질문지를 사용하였다. 수집된 자료는 연구문제에 따라 ...
본 연구에서는 조기영어교육의 참여 실태를 알아보고, 조기영어교육에 대한 인식은 일반유치원 학부모와 사설영어학원 학부모간에 차이가 있는지를 조사하여 유아교육과 유아의 조기영어교육에 대한 관계자들에게 기초 자료를 제공하고자 하였다. 이와 같은 연구 목적에 따라 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫째, 조기영어교육에 관한 인식은 일반 유치원 학부모와 사설영어학원 학부모간에 차이가 있는가? 둘째, 일반 유치원의 영어교육과 사설영어학원 영어교육에 대한 학부모의 인식은 차이가 있는가? 셋께, 조기영어교육의 참여 실태는 어떠한가? 본 연구의 대상은 서울시 서대문구, 도봉구, 강북구 지역에 위치한 일반유치원과 조기영어교육기관인 사설영어학원에 다니는 자녀를 보내고 있는 부모 300명이었다. 본 연구에 사용된 조사도구는 일반 유치원용과 조기영어교육기관용 두 가지로서 선행 연구를 참고로 하여 본 연구에 맞도록 연구자가 재구성한 질문지를 사용하였다. 수집된 자료는 연구문제에 따라 평균, 표준편차, t검증의 방법을 사용하여 분석하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 조기영어교육에 대한 학부모의 인식은 관심도, 필요성에 있어서 일반유치원 학부모와 사설영어학원 학부모간에 유의한 차이가 있었으며 유치원 학부모에 비하여 사설영어학원의 학부모의 인식이 더 높은 것으로 나타났다. 둘째, 일반 유치원의 영어교육에 대한 학부모의 인식은 친구와 생활 속에서 배우는 것이 좋다는 점을 들어 긍정적인 인식을 나타내었다. 그러나 유치원의 교육과정에 영어교육이 비교적 적합하다고 인식하고 있지만 아직은 유치원 영어교육의 준비는 미흡하다고 인식하고 있었다. 사설 영어학원에 대한 학부모의 인식은 교사가 외국인이라서 좋다는 점을 들어 긍정적 인식을 나타내었다. 그러나 교육비가 비싸다는 문제점도 지적하고 있었다. 셋째, 43.5%의 부모들은 일찍 배우는 것이 효과적이라는 생각에 취학 전 유아에게 영어교육을 시키고 있었으며, 가장 많이 교육받고 있는 기관은 유치원이었다. 학부모들은 조기 영어교육이 효과가 있다고 인식하고 있었으며 , 특히 유아들이 영어에 대한 흥미를 유발시킨다는 것을 가장 큰 효과로 인식하고 있었다.
본 연구에서는 조기영어교육의 참여 실태를 알아보고, 조기영어교육에 대한 인식은 일반유치원 학부모와 사설영어학원 학부모간에 차이가 있는지를 조사하여 유아교육과 유아의 조기영어교육에 대한 관계자들에게 기초 자료를 제공하고자 하였다. 이와 같은 연구 목적에 따라 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫째, 조기영어교육에 관한 인식은 일반 유치원 학부모와 사설영어학원 학부모간에 차이가 있는가? 둘째, 일반 유치원의 영어교육과 사설영어학원 영어교육에 대한 학부모의 인식은 차이가 있는가? 셋께, 조기영어교육의 참여 실태는 어떠한가? 본 연구의 대상은 서울시 서대문구, 도봉구, 강북구 지역에 위치한 일반유치원과 조기영어교육기관인 사설영어학원에 다니는 자녀를 보내고 있는 부모 300명이었다. 본 연구에 사용된 조사도구는 일반 유치원용과 조기영어교육기관용 두 가지로서 선행 연구를 참고로 하여 본 연구에 맞도록 연구자가 재구성한 질문지를 사용하였다. 수집된 자료는 연구문제에 따라 평균, 표준편차, t검증의 방법을 사용하여 분석하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 조기영어교육에 대한 학부모의 인식은 관심도, 필요성에 있어서 일반유치원 학부모와 사설영어학원 학부모간에 유의한 차이가 있었으며 유치원 학부모에 비하여 사설영어학원의 학부모의 인식이 더 높은 것으로 나타났다. 둘째, 일반 유치원의 영어교육에 대한 학부모의 인식은 친구와 생활 속에서 배우는 것이 좋다는 점을 들어 긍정적인 인식을 나타내었다. 그러나 유치원의 교육과정에 영어교육이 비교적 적합하다고 인식하고 있지만 아직은 유치원 영어교육의 준비는 미흡하다고 인식하고 있었다. 사설 영어학원에 대한 학부모의 인식은 교사가 외국인이라서 좋다는 점을 들어 긍정적 인식을 나타내었다. 그러나 교육비가 비싸다는 문제점도 지적하고 있었다. 셋째, 43.5%의 부모들은 일찍 배우는 것이 효과적이라는 생각에 취학 전 유아에게 영어교육을 시키고 있었으며, 가장 많이 교육받고 있는 기관은 유치원이었다. 학부모들은 조기 영어교육이 효과가 있다고 인식하고 있었으며 , 특히 유아들이 영어에 대한 흥미를 유발시킨다는 것을 가장 큰 효과로 인식하고 있었다.
In this study, the status of early age English education was reviewed in order to discover the difference in the perception of the parents' between general kindergarten and private English language institutes so as to provide the people related to children's education and early age English education...
In this study, the status of early age English education was reviewed in order to discover the difference in the perception of the parents' between general kindergarten and private English language institutes so as to provide the people related to children's education and early age English education with basic materials. For the purpose of this study, the following study tasks were set. First, what are the differences in the perception of the parents' on early English education between those of general kindergartens and those of private institutes? Second, what are the differences in the perception of the parents' on English education in general kindergartens and in private institutes? Third, what is the status of the participation in early English education? The subjects of this study were 300 parents whose children went to general kindergartens or private language institutes for early English education in Seodaemun-gu, Dobong-gu and Gangbuk-gu in Seoul. The tools used for this study were two kinds of questionnaires customized for general kindergartens and early English education institutes. They were customized according to the purpose of this study referring to precedents. The collected materials were analyzed using average, standard deviation and t-test methods according to the task. The following are the results of the study. First, in the perception of the parents' on early English education, there was a difference in interest and necessity between the parents of general kindergarten students and private language institute students. The parents of private language institute students showed higher perception than those of general kindergarten students. Second, the perception of parents' on English education in general kindergartens was good. They addressed that it would be good in that they could learn English with their friends in everyday life. However, although they thought it was proper to teach English in the kindergarten curriculum, they felt that the preparation was insufficient. Parents thought the private language institutes would be good because the teachers were native speakers. However, they pointed high tuition fees as the problem. Third, 43.5%n parents gave the opportunity to learn English to their children before school, because they thought early education would be more effective. The most popular educational institution was kindergarten. Teachers perceived that early English education would be very effective and the biggest effect of this would be that it would stimulate an interest in English by their children.
In this study, the status of early age English education was reviewed in order to discover the difference in the perception of the parents' between general kindergarten and private English language institutes so as to provide the people related to children's education and early age English education with basic materials. For the purpose of this study, the following study tasks were set. First, what are the differences in the perception of the parents' on early English education between those of general kindergartens and those of private institutes? Second, what are the differences in the perception of the parents' on English education in general kindergartens and in private institutes? Third, what is the status of the participation in early English education? The subjects of this study were 300 parents whose children went to general kindergartens or private language institutes for early English education in Seodaemun-gu, Dobong-gu and Gangbuk-gu in Seoul. The tools used for this study were two kinds of questionnaires customized for general kindergartens and early English education institutes. They were customized according to the purpose of this study referring to precedents. The collected materials were analyzed using average, standard deviation and t-test methods according to the task. The following are the results of the study. First, in the perception of the parents' on early English education, there was a difference in interest and necessity between the parents of general kindergarten students and private language institute students. The parents of private language institute students showed higher perception than those of general kindergarten students. Second, the perception of parents' on English education in general kindergartens was good. They addressed that it would be good in that they could learn English with their friends in everyday life. However, although they thought it was proper to teach English in the kindergarten curriculum, they felt that the preparation was insufficient. Parents thought the private language institutes would be good because the teachers were native speakers. However, they pointed high tuition fees as the problem. Third, 43.5%n parents gave the opportunity to learn English to their children before school, because they thought early education would be more effective. The most popular educational institution was kindergarten. Teachers perceived that early English education would be very effective and the biggest effect of this would be that it would stimulate an interest in English by their children.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.