본 연구는 한국 전통색의 활용방범을 위한 개발 연구로서 이는 사라져 가는 민족 고유의 전통을 계승하면서도 그 특성을 현대 생활에 요구되는 문화 상품으로 재창조하여 그 결과 부가가치가 높은 상품을 생산토록 하는 기초 색채자료를 제시하는데 그 의의가 있다. 본 연구의 목적은 한복 디자인의 색채계획에 있어서 효율적으로 활용할 수 있는 배색 도구를 개발하는 것으로 세부 목적은 첫째, 국내 한복업계를 대상으로 국내 전통여자한복 색채 정보를 수집 및 분석하고 둘째, 한복 구성요소별 대표색채를 추출하여 셋째, 실용적으로 활용할 수 있는 한복 구성요소별 다양한 배색을 할 수 있는 색채도구를 개발하는데 있다. 전통색과 전통한복 색채에 관한 일반적 고찰에서는 선행 논문과 관련서적을 통해 과거의 한민족이 가졌던 색채 기호경향과 한복에 나타난 색채의 흐름을 고찰하였다. 그리고 현대 한복에 나타난 색채의 특성을 분석하기 위하여 2003년 F/W부터 2004년 S/S까지 시판되고 있는 중고가의 상권인 강남지역의 10개의 매장과 중저가의 상권인 종로 · 동대문 지역의 10개의 매장에서 색채 자료를 수집하였다. 수집된 색채의 수는 총 473개이다. ...
본 연구는 한국 전통색의 활용방범을 위한 개발 연구로서 이는 사라져 가는 민족 고유의 전통을 계승하면서도 그 특성을 현대 생활에 요구되는 문화 상품으로 재창조하여 그 결과 부가가치가 높은 상품을 생산토록 하는 기초 색채자료를 제시하는데 그 의의가 있다. 본 연구의 목적은 한복 디자인의 색채계획에 있어서 효율적으로 활용할 수 있는 배색 도구를 개발하는 것으로 세부 목적은 첫째, 국내 한복업계를 대상으로 국내 전통여자한복 색채 정보를 수집 및 분석하고 둘째, 한복 구성요소별 대표색채를 추출하여 셋째, 실용적으로 활용할 수 있는 한복 구성요소별 다양한 배색을 할 수 있는 색채도구를 개발하는데 있다. 전통색과 전통한복 색채에 관한 일반적 고찰에서는 선행 논문과 관련서적을 통해 과거의 한민족이 가졌던 색채 기호경향과 한복에 나타난 색채의 흐름을 고찰하였다. 그리고 현대 한복에 나타난 색채의 특성을 분석하기 위하여 2003년 F/W부터 2004년 S/S까지 시판되고 있는 중고가의 상권인 강남지역의 10개의 매장과 중저가의 상권인 종로 · 동대문 지역의 10개의 매장에서 색채 자료를 수집하였다. 수집된 색채의 수는 총 473개이다. 시장 조사에 있어서 색채 수집 도구로 Pantone Textile Color Specifier을 이용하였고 분석은 Hue & Tone 130 색채계를 기준으로 하였다. 실질적인 시장조사를 통해 얻은 현대 한복색채에 대한 데이터를 분석함으로써 거기서 얻은 빈도수에 근거하여 각 구성별 대표색채를 추출하였다. 이를 토대로 현대적인 감각과 한국적 특성이 담긴 아름다움을 표현하는 배색도구 개발을 제시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 1. 음양오행에 따른 전통 한복 색채를 확장해서 현대적 한복 색채 개발에 초점을 맞추어 전통색 곧 오방색의 색채관을 체계적으로 분석 파악하고, 이를 근거로 해서 현대화 배색방법을 제안하는 것이 필요하다. 2. 한복의 구성요소별 색채 특성은 Hue & Tone 표에 의해 분석한 결과 전체적인 저고리색의 분포는 R, PB, p, RP계열의 색상에서 분포도가 높으며, P, Vp, Lgr, L Gr의 색조 영역에서 높은 분포가 나타났다. 그리고 Neutral의 흰색의 빈도도 높게 나타났다. 치마색의 분포는 특히 R과 RP계열에서 높은 분포를 보였고, V, S, Dk, Dgr의 색조에서 높은 분포를 보였다. 강조색에서 가장 높은 분포를 보인 영역은 R, P, RP계열의 색상과 Neutral의 흰색에서 나타났고, 색조는 저채도인 Dk, Dgr의 색조 영역에서 높은 분포를 보였다. 3. 한복 배색 도구는 시장조사를 통해 수집된 473개의 색채를 이용하여 각 구성요소별 특성과 색채의 출현빈도수를 고려한 대표색채를 3차 단계에 걸쳐 추출하였다. 곧 저고리색 20개, 치마색 20개, 강조색 10개로 총 50개의 색채를 추출하였다. 곧 각 구성별 선별된 색채를 토대로 색채계획에 있어서 효율적으로 활용할 수 있는 한복 배색 도구 개발을 제시하였다. 다른 디자인 분야의 한복 색채의 활용을 고려해 각 색채에 팬톤 컬러 기호와 CMYK값을 명시했다. 연구자가 개발해서 제안하는 배색도구는 한국적이면서 고급스러운 다른 많은 배색과 전통색 활용에 대한 향상을 이끌어 낼 수 있으며, 단순히 '전통색'이라는 의미의 색채가 아닌 현대의 감각에 맞게 수용, 시각화한 '한국적인 전통 색채'의 개념으로 새로운 색채 자료로써 활용 될 수 있을 것이다. 또한 이는 사라져 가는 민족 고유의 전통을 계승하면서도 그 특성을 현대 생활에 요구되는 문화 상품으로 재창조하여 그 결과 부가가치가 높은 상품의 가능성을 갖게 될 하나의 요인이 될 것이다.
본 연구는 한국 전통색의 활용방범을 위한 개발 연구로서 이는 사라져 가는 민족 고유의 전통을 계승하면서도 그 특성을 현대 생활에 요구되는 문화 상품으로 재창조하여 그 결과 부가가치가 높은 상품을 생산토록 하는 기초 색채자료를 제시하는데 그 의의가 있다. 본 연구의 목적은 한복 디자인의 색채계획에 있어서 효율적으로 활용할 수 있는 배색 도구를 개발하는 것으로 세부 목적은 첫째, 국내 한복업계를 대상으로 국내 전통여자한복 색채 정보를 수집 및 분석하고 둘째, 한복 구성요소별 대표색채를 추출하여 셋째, 실용적으로 활용할 수 있는 한복 구성요소별 다양한 배색을 할 수 있는 색채도구를 개발하는데 있다. 전통색과 전통한복 색채에 관한 일반적 고찰에서는 선행 논문과 관련서적을 통해 과거의 한민족이 가졌던 색채 기호경향과 한복에 나타난 색채의 흐름을 고찰하였다. 그리고 현대 한복에 나타난 색채의 특성을 분석하기 위하여 2003년 F/W부터 2004년 S/S까지 시판되고 있는 중고가의 상권인 강남지역의 10개의 매장과 중저가의 상권인 종로 · 동대문 지역의 10개의 매장에서 색채 자료를 수집하였다. 수집된 색채의 수는 총 473개이다. 시장 조사에 있어서 색채 수집 도구로 Pantone Textile Color Specifier을 이용하였고 분석은 Hue & Tone 130 색채계를 기준으로 하였다. 실질적인 시장조사를 통해 얻은 현대 한복색채에 대한 데이터를 분석함으로써 거기서 얻은 빈도수에 근거하여 각 구성별 대표색채를 추출하였다. 이를 토대로 현대적인 감각과 한국적 특성이 담긴 아름다움을 표현하는 배색도구 개발을 제시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 1. 음양오행에 따른 전통 한복 색채를 확장해서 현대적 한복 색채 개발에 초점을 맞추어 전통색 곧 오방색의 색채관을 체계적으로 분석 파악하고, 이를 근거로 해서 현대화 배색방법을 제안하는 것이 필요하다. 2. 한복의 구성요소별 색채 특성은 Hue & Tone 표에 의해 분석한 결과 전체적인 저고리색의 분포는 R, PB, p, RP계열의 색상에서 분포도가 높으며, P, Vp, Lgr, L Gr의 색조 영역에서 높은 분포가 나타났다. 그리고 Neutral의 흰색의 빈도도 높게 나타났다. 치마색의 분포는 특히 R과 RP계열에서 높은 분포를 보였고, V, S, Dk, Dgr의 색조에서 높은 분포를 보였다. 강조색에서 가장 높은 분포를 보인 영역은 R, P, RP계열의 색상과 Neutral의 흰색에서 나타났고, 색조는 저채도인 Dk, Dgr의 색조 영역에서 높은 분포를 보였다. 3. 한복 배색 도구는 시장조사를 통해 수집된 473개의 색채를 이용하여 각 구성요소별 특성과 색채의 출현빈도수를 고려한 대표색채를 3차 단계에 걸쳐 추출하였다. 곧 저고리색 20개, 치마색 20개, 강조색 10개로 총 50개의 색채를 추출하였다. 곧 각 구성별 선별된 색채를 토대로 색채계획에 있어서 효율적으로 활용할 수 있는 한복 배색 도구 개발을 제시하였다. 다른 디자인 분야의 한복 색채의 활용을 고려해 각 색채에 팬톤 컬러 기호와 CMYK값을 명시했다. 연구자가 개발해서 제안하는 배색도구는 한국적이면서 고급스러운 다른 많은 배색과 전통색 활용에 대한 향상을 이끌어 낼 수 있으며, 단순히 '전통색'이라는 의미의 색채가 아닌 현대의 감각에 맞게 수용, 시각화한 '한국적인 전통 색채'의 개념으로 새로운 색채 자료로써 활용 될 수 있을 것이다. 또한 이는 사라져 가는 민족 고유의 전통을 계승하면서도 그 특성을 현대 생활에 요구되는 문화 상품으로 재창조하여 그 결과 부가가치가 높은 상품의 가능성을 갖게 될 하나의 요인이 될 것이다.
This thesis is to study on how to arrange the Korean traditional colors in order to suggest basic color information to help take our Korean tradition over, re-create the features into cultural goods suitable for today, and produce high value-adding commodities. This study aims at developing efficien...
This thesis is to study on how to arrange the Korean traditional colors in order to suggest basic color information to help take our Korean tradition over, re-create the features into cultural goods suitable for today, and produce high value-adding commodities. This study aims at developing efficient coloration tool for color scheme of Hanbok design, and for that end first of all, we collect and analyze color information of Hanbok for woman by surveying Hanbok suppliers nationwide, second, pick our representative color of each component of Hanbok, and third, suggest the data to help develop practical coloration tool which makes various coloration for Hanbok possible. For general consideration of traditional colors and coloration of Hanbok, we research the previous studies and related books to find the tendency of traditional coloration preference and Hanbok color, while for analysis of coloration features of modern Hanbok, we collect color information from 10 medium-high price shops located in the Kangnam area and 10 medium-low price shops located in the Jongro and Dongdaemoon area from 2003 F/W to 2004. Total number of colors collected is 473. For market research, Pantone Textile Color Specifier as a color collecting tool and Hue & Tone 130 color system for analysis were used. Based on the frequency obtained from data analysis about modern Hanbok colors through practical market research, representative color of each component was selected to suggest ideas about coloration development tool to express beauty conveying modern taste as well as Korean unique features. The findings from this study are in the following. 1. It is needed to consider traditional Hanbok coloration in accordance with the principle of yin-yang and five elements from the point of view modern Hanbok color development and analyze traditional colors, colors of five directions systematically in order to suggest modernized coloration method. 2. According to the results of analysis of coloration features of Hanbok components with Hue & Tone table, for a jacket R, PB, P, RP color series as well as P, Vp, Lgr, L and Gr color tones are mostly being used. In addition, Neutral white is used a lot. For a skirt, R and RP color series as well as V, S, Dk, and Dgr color tones are mostly being used. For highlight colors, R, P, and RP color series and Neutral are used most, while in terms of color tone, low saturation colors, Dk and Dgr tones are used a lot. 3. For the purpose of suggesting Hanbok coloration tool, representative color was selected through three steps, considering features of each component and color frequency and analyzing 473 colors collected from market research. Total 50 representative colors were selected; that is, 20 colors for a jacket, 20 colors for a skirt, and 10 highlight colors. And then, on the basis of these selected colors we suggest efficient coloration development tool for color scheme of Hanbok. In consideration of usage of Hanbok colors in other design areas, Pantone color sign and CMYK score are given to each color. The coloration tool suggested by us is expected to help improve various colorations and applications of Korean traditional colors which are Korean and of high quality, and at the same time, to serve as a whole new coloration data of visualized 'Korean traditional colors' adapted to modern taste, not simply as 'traditional colors'. Also, it is hoped to play an important role to suggest ideas to help take our Korean tradition over, re-create the features into cultural goods suitable for today, and produce high value-adding commodities.
This thesis is to study on how to arrange the Korean traditional colors in order to suggest basic color information to help take our Korean tradition over, re-create the features into cultural goods suitable for today, and produce high value-adding commodities. This study aims at developing efficient coloration tool for color scheme of Hanbok design, and for that end first of all, we collect and analyze color information of Hanbok for woman by surveying Hanbok suppliers nationwide, second, pick our representative color of each component of Hanbok, and third, suggest the data to help develop practical coloration tool which makes various coloration for Hanbok possible. For general consideration of traditional colors and coloration of Hanbok, we research the previous studies and related books to find the tendency of traditional coloration preference and Hanbok color, while for analysis of coloration features of modern Hanbok, we collect color information from 10 medium-high price shops located in the Kangnam area and 10 medium-low price shops located in the Jongro and Dongdaemoon area from 2003 F/W to 2004. Total number of colors collected is 473. For market research, Pantone Textile Color Specifier as a color collecting tool and Hue & Tone 130 color system for analysis were used. Based on the frequency obtained from data analysis about modern Hanbok colors through practical market research, representative color of each component was selected to suggest ideas about coloration development tool to express beauty conveying modern taste as well as Korean unique features. The findings from this study are in the following. 1. It is needed to consider traditional Hanbok coloration in accordance with the principle of yin-yang and five elements from the point of view modern Hanbok color development and analyze traditional colors, colors of five directions systematically in order to suggest modernized coloration method. 2. According to the results of analysis of coloration features of Hanbok components with Hue & Tone table, for a jacket R, PB, P, RP color series as well as P, Vp, Lgr, L and Gr color tones are mostly being used. In addition, Neutral white is used a lot. For a skirt, R and RP color series as well as V, S, Dk, and Dgr color tones are mostly being used. For highlight colors, R, P, and RP color series and Neutral are used most, while in terms of color tone, low saturation colors, Dk and Dgr tones are used a lot. 3. For the purpose of suggesting Hanbok coloration tool, representative color was selected through three steps, considering features of each component and color frequency and analyzing 473 colors collected from market research. Total 50 representative colors were selected; that is, 20 colors for a jacket, 20 colors for a skirt, and 10 highlight colors. And then, on the basis of these selected colors we suggest efficient coloration development tool for color scheme of Hanbok. In consideration of usage of Hanbok colors in other design areas, Pantone color sign and CMYK score are given to each color. The coloration tool suggested by us is expected to help improve various colorations and applications of Korean traditional colors which are Korean and of high quality, and at the same time, to serve as a whole new coloration data of visualized 'Korean traditional colors' adapted to modern taste, not simply as 'traditional colors'. Also, it is hoped to play an important role to suggest ideas to help take our Korean tradition over, re-create the features into cultural goods suitable for today, and produce high value-adding commodities.
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