컴퓨터 그래픽스 교육에서 면대면 교육(face-to-face)과 WBI(Web Based Instruction)에서의 장단점 비교 연구 (A) Comparative Study of Strength and Weakness of the Face-to-Face Instruction and WBI in a Computer Graphics Instruction원문보기
현재 세계는 지식 기반 사회라는 변화 속에서 다양성, 개방성, 탈중심성 등 이전 사회와 구분되는 새로운 특성을 나타내고 있다. 이러한 시대적 변화는 교육에 있어서 학습될 내용뿐만 아니라 교육 방법에 대한 새로운 변화를 촉진하고 있다. 산업사회의 패러다임을 기반으로 형성된 기존의 교육 체제는 산업 체제의 변화를 따르지 못하고 있어 심각한 문제가 야기되고 있다. 이에 정보화 사회에 걸맞은 교육 체제의 변화에 대한 욕구가 급속히 대두되고 있다. 이에 인터넷을 활용한 교육은 강력한 ...
현재 세계는 지식 기반 사회라는 변화 속에서 다양성, 개방성, 탈중심성 등 이전 사회와 구분되는 새로운 특성을 나타내고 있다. 이러한 시대적 변화는 교육에 있어서 학습될 내용뿐만 아니라 교육 방법에 대한 새로운 변화를 촉진하고 있다. 산업사회의 패러다임을 기반으로 형성된 기존의 교육 체제는 산업 체제의 변화를 따르지 못하고 있어 심각한 문제가 야기되고 있다. 이에 정보화 사회에 걸맞은 교육 체제의 변화에 대한 욕구가 급속히 대두되고 있다. 이에 인터넷을 활용한 교육은 강력한 원격 교육의 형태로 인식되고 이는 다른 교육 방법에 비하여 그 활용 형태도 다양화될 수 있다. 첨단 기술의 신속한 교육이 이루어질 수 있으며, 학습 시간의 자율적인 조성이 가능하며, 거리와 장소에 무관하게 참여할 수 있다는 장점을 가지고 있기에 디자인 교육 방법의 새로운 패러다임을 제시할 수 있다고 보고 있다. 그래서 대부분의 사람들이 모든 면에서 그 가능성에 대하여 긍정적으로 생각하고 있다. 이에 본 연구는 WBI가 면대면 교육에 비해서서 어떤 면에서 어떻게 효율적인지 규명하는데 그 목적을 두고 있다. WBI는 '웹을 이용한 교수 학습(Web Based Instruction)' 이라 부르는데, 이는 특정한 그리고 미리 계획된 방법으로서 학습자의 지식이나 능력을 육성하기 위한 의도적인 상호작용을 웹을 통해 전달하는 활동이라고 정의 내릴 수 있다. 나일주는 WBI를 웹이 제공하는 풍부한 정보와 통합적 환경을 활용하여 이루어지는 원격 교육의 일종이라고 정의한다. 많은 이견(異見)이 있으므로, 이에 본 연구에서는 WBI를 원격 교육으로 정의한다. 다음은 컴퓨터 그래픽스 교육에서 면대면(face-to-face)교육과 WBI에서의 장단점 비교·연구 방법을 제시하였다. 모든 교과, 모든 학습자에게 똑같이 최선의 학습 방법이 있을 수는 없다. 지금까지 밝혀진 연구 결과로는 누구에게나, 어떤 교과목에서나 똑같이 최선의 결과를 보장해 주는 이상적인 방법은 존재하지 않는다. 그러나 모든 교육 방법 이론에서 공통적으로 찾아볼 수 있는 '교수-학습 방법' 은 존재한다. '교수-학습 방법' 의 중요성은 기본적인 학습 이론을 통해 알 수 있다. 그러므로 Ⅱ장에서 학습의 기본 이론을 먼저 알아본 후, 이론 교육과 실기 교육에서의 일반적인 교수 모형으로 이론 교육에서는 Gagne의 이론을, 실기 교육에서는 한국 교육 개발원과 크라우스 마이어와 구드윈의 이론으로 중심으로 교수 모형을 알아보았다. Ⅲ장에서는 면대면 교육과 WBI의 정의와 특징 등을 비교해 보았고, Ⅳ에서는 Ⅱ장에서 교수 모형을 중심으로 학업 성취에 미치는 주요 키워드를 뽑아 설문 조사를 통해 비교·분석하였다. 이에 본 논문에서는 활용 측면에서 도구적 측면과 창의적 측면이, 교육 내용으로 이론과 실기 교육으로 구분할 수 있는 컴퓨터 그래픽스 교육을 선정하였다. 설문지 조사를 위해 컴퓨터 그래픽스 교육을 받고 있거나 받았던 학습자와 교사를 통해 설문지 조사를 했다. 여기서 면대면 설문지에 응답해 준 학습자들은 컴퓨터 그래픽스 교육에서 면대면 강의 외 보충적으로 WBI를 통해 받고 있어 좀 더 객관적인 응답을 얻을 수 있었다. 이러한 분석을 토대로 다음과 같은 결과를 얻을 수 있었다. 첫째, 수업의 일방적인 설명이나 시범으로 개인차가 다양한 학습자들의 수준에 적합한지에 대한 질문에, 면대면 교육에 비해 WBI는 상당수가 부적당하다는 견해가 나왔다. 둘째, 동영상, 사운드 등 다양한 감각을 자극하는 매체를 통해 학습에 대한 흥미 유발로 전체 학습에의 집중도를 높여 다수의 학습자가 학습 진행에 더 많은 관심을 가지고 동참 할 수 있었냐는 질문에 면대면 교육과 WBI에서 과반수 이상이 긍정적으로 답했다. 그리고 면대면 교육에서의 CD-Rom, TV, Radio, Audio등의 매체와 비교했을 때 WBI가 집중도와 파지 효과를 높이는 데 효과가 있었다. 셋째, 교사와의 의사소통에서 학습자 참여를 유도하는 데 면대면 교육과 WBI중 어느쪽이 더 효과적인지에 대한 질문에 면대면 교육이 더 효율적이라고 나왔다. 또한 학생들간의 토론에서도 면대면 교육이 더 효율적이라고 나왔다. 넷째, 피드백에 대한 질문으로 WBI가 '느리다' 는 부정적인 견해가 대부분이었다. 다섯째, WBI가 발문의 다양성에서 면대면 교육에 비해 떨어지는 것으로 나타났다. 여섯째, 정보량에 대해서 면대면 교육이 WBI에 비하여 더 많다는 쪽으로 나왔다. 일곱째, 교육에 대한 만족도를 물어보는 질문으로 다시 컴퓨터 그래픽에 대한 수업을 듣게 된다면 면대면 교육과 WBI 중 어느 방식을 선택하겠느냐는 질문에 모든 학습자 대부분이 면대면 교육을 선택하였다. 요컨대, '설명이나, 시범, 상호작용, 피드백, 발문의 다양성, 정보량, 수업 만족도' 에서 면대면 교육이 더 효율적이었고, WBI는 학습의 집중도와 파지 효과 측면에서 더 효율적인 것으로 분석되었다. 또한 면대면 교육을 더 선호하는 것을 알 수 있었다.
현재 세계는 지식 기반 사회라는 변화 속에서 다양성, 개방성, 탈중심성 등 이전 사회와 구분되는 새로운 특성을 나타내고 있다. 이러한 시대적 변화는 교육에 있어서 학습될 내용뿐만 아니라 교육 방법에 대한 새로운 변화를 촉진하고 있다. 산업사회의 패러다임을 기반으로 형성된 기존의 교육 체제는 산업 체제의 변화를 따르지 못하고 있어 심각한 문제가 야기되고 있다. 이에 정보화 사회에 걸맞은 교육 체제의 변화에 대한 욕구가 급속히 대두되고 있다. 이에 인터넷을 활용한 교육은 강력한 원격 교육의 형태로 인식되고 이는 다른 교육 방법에 비하여 그 활용 형태도 다양화될 수 있다. 첨단 기술의 신속한 교육이 이루어질 수 있으며, 학습 시간의 자율적인 조성이 가능하며, 거리와 장소에 무관하게 참여할 수 있다는 장점을 가지고 있기에 디자인 교육 방법의 새로운 패러다임을 제시할 수 있다고 보고 있다. 그래서 대부분의 사람들이 모든 면에서 그 가능성에 대하여 긍정적으로 생각하고 있다. 이에 본 연구는 WBI가 면대면 교육에 비해서서 어떤 면에서 어떻게 효율적인지 규명하는데 그 목적을 두고 있다. WBI는 '웹을 이용한 교수 학습(Web Based Instruction)' 이라 부르는데, 이는 특정한 그리고 미리 계획된 방법으로서 학습자의 지식이나 능력을 육성하기 위한 의도적인 상호작용을 웹을 통해 전달하는 활동이라고 정의 내릴 수 있다. 나일주는 WBI를 웹이 제공하는 풍부한 정보와 통합적 환경을 활용하여 이루어지는 원격 교육의 일종이라고 정의한다. 많은 이견(異見)이 있으므로, 이에 본 연구에서는 WBI를 원격 교육으로 정의한다. 다음은 컴퓨터 그래픽스 교육에서 면대면(face-to-face)교육과 WBI에서의 장단점 비교·연구 방법을 제시하였다. 모든 교과, 모든 학습자에게 똑같이 최선의 학습 방법이 있을 수는 없다. 지금까지 밝혀진 연구 결과로는 누구에게나, 어떤 교과목에서나 똑같이 최선의 결과를 보장해 주는 이상적인 방법은 존재하지 않는다. 그러나 모든 교육 방법 이론에서 공통적으로 찾아볼 수 있는 '교수-학습 방법' 은 존재한다. '교수-학습 방법' 의 중요성은 기본적인 학습 이론을 통해 알 수 있다. 그러므로 Ⅱ장에서 학습의 기본 이론을 먼저 알아본 후, 이론 교육과 실기 교육에서의 일반적인 교수 모형으로 이론 교육에서는 Gagne의 이론을, 실기 교육에서는 한국 교육 개발원과 크라우스 마이어와 구드윈의 이론으로 중심으로 교수 모형을 알아보았다. Ⅲ장에서는 면대면 교육과 WBI의 정의와 특징 등을 비교해 보았고, Ⅳ에서는 Ⅱ장에서 교수 모형을 중심으로 학업 성취에 미치는 주요 키워드를 뽑아 설문 조사를 통해 비교·분석하였다. 이에 본 논문에서는 활용 측면에서 도구적 측면과 창의적 측면이, 교육 내용으로 이론과 실기 교육으로 구분할 수 있는 컴퓨터 그래픽스 교육을 선정하였다. 설문지 조사를 위해 컴퓨터 그래픽스 교육을 받고 있거나 받았던 학습자와 교사를 통해 설문지 조사를 했다. 여기서 면대면 설문지에 응답해 준 학습자들은 컴퓨터 그래픽스 교육에서 면대면 강의 외 보충적으로 WBI를 통해 받고 있어 좀 더 객관적인 응답을 얻을 수 있었다. 이러한 분석을 토대로 다음과 같은 결과를 얻을 수 있었다. 첫째, 수업의 일방적인 설명이나 시범으로 개인차가 다양한 학습자들의 수준에 적합한지에 대한 질문에, 면대면 교육에 비해 WBI는 상당수가 부적당하다는 견해가 나왔다. 둘째, 동영상, 사운드 등 다양한 감각을 자극하는 매체를 통해 학습에 대한 흥미 유발로 전체 학습에의 집중도를 높여 다수의 학습자가 학습 진행에 더 많은 관심을 가지고 동참 할 수 있었냐는 질문에 면대면 교육과 WBI에서 과반수 이상이 긍정적으로 답했다. 그리고 면대면 교육에서의 CD-Rom, TV, Radio, Audio등의 매체와 비교했을 때 WBI가 집중도와 파지 효과를 높이는 데 효과가 있었다. 셋째, 교사와의 의사소통에서 학습자 참여를 유도하는 데 면대면 교육과 WBI중 어느쪽이 더 효과적인지에 대한 질문에 면대면 교육이 더 효율적이라고 나왔다. 또한 학생들간의 토론에서도 면대면 교육이 더 효율적이라고 나왔다. 넷째, 피드백에 대한 질문으로 WBI가 '느리다' 는 부정적인 견해가 대부분이었다. 다섯째, WBI가 발문의 다양성에서 면대면 교육에 비해 떨어지는 것으로 나타났다. 여섯째, 정보량에 대해서 면대면 교육이 WBI에 비하여 더 많다는 쪽으로 나왔다. 일곱째, 교육에 대한 만족도를 물어보는 질문으로 다시 컴퓨터 그래픽에 대한 수업을 듣게 된다면 면대면 교육과 WBI 중 어느 방식을 선택하겠느냐는 질문에 모든 학습자 대부분이 면대면 교육을 선택하였다. 요컨대, '설명이나, 시범, 상호작용, 피드백, 발문의 다양성, 정보량, 수업 만족도' 에서 면대면 교육이 더 효율적이었고, WBI는 학습의 집중도와 파지 효과 측면에서 더 효율적인 것으로 분석되었다. 또한 면대면 교육을 더 선호하는 것을 알 수 있었다.
Presently the world has showed the new traits differing from the previous society such as the variety, the openness, and the decentralism, etc. in the change of the knowledge-based society. These seasonable changes are promoting the new change about the education method as well as the learning conte...
Presently the world has showed the new traits differing from the previous society such as the variety, the openness, and the decentralism, etc. in the change of the knowledge-based society. These seasonable changes are promoting the new change about the education method as well as the learning contents in the education. Because the existing education system formed by the base of paradigm of the industrial society hasn't followed the change of the industry system, there is occurring the serious problem. So, the demand for the change of the education system suitable to the information society is emerging rapidly. And, the education using the internet becomes aware as the form of powerful remote education, and it can be varied in the usage pattern in comparison with other education methods. Because it can accomplish the rapid education with the advanced technology, arrange the learning hour freely, and take part in the education without any restraint of distance or place, it is viewed that it can suggest the new paradigm of the design education method. So most of people regard the possibility as affirmative in every aspect. So the purpose of this thesis is first, to investigate in what aspect and how the face-to-face education and WE31 may be accomplished through the computer graphics education with the learning theory of the most base of education in the center, second, by the examination of the merit & fault and the limits in the education related to some characteristic factor of WBI, to intend to be the criterion of the educational plan in the application of the practical education such as the design education, etc. into WBI. They call WBI 'Web Based Instruction', and it can be defined as the activity that pass on the intentional interaction through web for the cultivation of the knowledge or ability of the learner as a specific and previously planned method. Nah, 11-joo defines WBI as a kind of remote education being accomplished by use of the affluent information and integrated environment that web provides. Because of being lots of different opinions, this study defines WBI as a remote education. And next, this study suggested the merit & fault in the WBI and the face-to-face education in the computer graphics education by the comparison & research method. There can't be the right same best learning method to every learner and to every subject. That we can conclude from the previous research results it the fact that there not exists the ideal method that guarantees the right same best result to everyone, to every subject. But, there exists 'the instruction-learning method' that can be found in common in all the education method theory. The importance of 'the instruction-learning method' can be known through the basic learning theory. Therefore, after the view of the basic learning theory in the chapter 2, this study examined the instruction process with Gagne's theory in the center in the theory education, and with the theories of Crows Mayer & Goodwin and the Korea Education Development Institute in the center in the practice education as the general instruction method of the theory education and the practice education. This study compared the definition and the traits of the face-to-face education with those of the cyber education in the chapter 3, and picked up the main keywords influencing on the study accomplishment with the instruction process in the center in the chapter 2 and analyzed them through the questionnaire in the chapter 4. So, this study selected the computer graphics education that can divide in the theory and the practice education as the education contents, and divide the implemental aspect and the creative aspect in the application aspect. This study practiced the questionnaire through the learners and the teachers who had taken or are taking the computer graphics education for the questionnaire. Here this researcher could get more objective answer because the learners who answered the face-to-face questionnaire take WBI complementarily besides the face-to-face class in the computer graphics education. On the ground of this analysis, this study could get the following results. ■ There came out the opinion that WBI was not suitable to the question of if the investigation was suitable to the learners who has various personal gaps by the one-sided explanation or the modeling of the class. ■ The more learners than the half answered affirmatively to the question of if the many learners could take part in the learning procedure with more interest by the enhancement to the total learning with the interest induction for the learning through the media stimulate the various senses such as animation and sound, etc. And, WBI had the effect in enhancing the fuzzy effect and the concentration degree when the researcher compared the WBI with CD-Rom, TV, Radio, and Audio, etc in the face-to-face education. ■ The answer that the face-to-face education would be more effective came out to the question of if WBI through the bulletin board or mail in the communication with the teacher may be more effective in the induction of the attendance of the learners in comparison with the face-to-face education. And there came out the result that the face-to-face education was more effective in the discussion between the students. ■ As for the question of the feedback, there were most the negative opinions that WBI was slow. ■ It was viewed that WBI was short in the variety of asking in comparison with the face-to-face education. ■ There came out the result that the face-to-face education had more information amount in comparison with WBI. ■ As a question of asking the satisfaction degree about the education, to the question of if they take the class of the computer graphics again, which method they would choose, the face-to-face education, or the WBI, most of the learners chose the face-to-face education. In short, it was analyzed that the face-to-face education was more effective in 'the explanation, the modeling, the interaction, the feedback, the variety of asking, the information amount, and the class satisfactory degree', and that WBI was more effective in the concentration of learning and the fuzzy effect aspect. And it was viewed that they preferred the face-to-face education
Presently the world has showed the new traits differing from the previous society such as the variety, the openness, and the decentralism, etc. in the change of the knowledge-based society. These seasonable changes are promoting the new change about the education method as well as the learning contents in the education. Because the existing education system formed by the base of paradigm of the industrial society hasn't followed the change of the industry system, there is occurring the serious problem. So, the demand for the change of the education system suitable to the information society is emerging rapidly. And, the education using the internet becomes aware as the form of powerful remote education, and it can be varied in the usage pattern in comparison with other education methods. Because it can accomplish the rapid education with the advanced technology, arrange the learning hour freely, and take part in the education without any restraint of distance or place, it is viewed that it can suggest the new paradigm of the design education method. So most of people regard the possibility as affirmative in every aspect. So the purpose of this thesis is first, to investigate in what aspect and how the face-to-face education and WE31 may be accomplished through the computer graphics education with the learning theory of the most base of education in the center, second, by the examination of the merit & fault and the limits in the education related to some characteristic factor of WBI, to intend to be the criterion of the educational plan in the application of the practical education such as the design education, etc. into WBI. They call WBI 'Web Based Instruction', and it can be defined as the activity that pass on the intentional interaction through web for the cultivation of the knowledge or ability of the learner as a specific and previously planned method. Nah, 11-joo defines WBI as a kind of remote education being accomplished by use of the affluent information and integrated environment that web provides. Because of being lots of different opinions, this study defines WBI as a remote education. And next, this study suggested the merit & fault in the WBI and the face-to-face education in the computer graphics education by the comparison & research method. There can't be the right same best learning method to every learner and to every subject. That we can conclude from the previous research results it the fact that there not exists the ideal method that guarantees the right same best result to everyone, to every subject. But, there exists 'the instruction-learning method' that can be found in common in all the education method theory. The importance of 'the instruction-learning method' can be known through the basic learning theory. Therefore, after the view of the basic learning theory in the chapter 2, this study examined the instruction process with Gagne's theory in the center in the theory education, and with the theories of Crows Mayer & Goodwin and the Korea Education Development Institute in the center in the practice education as the general instruction method of the theory education and the practice education. This study compared the definition and the traits of the face-to-face education with those of the cyber education in the chapter 3, and picked up the main keywords influencing on the study accomplishment with the instruction process in the center in the chapter 2 and analyzed them through the questionnaire in the chapter 4. So, this study selected the computer graphics education that can divide in the theory and the practice education as the education contents, and divide the implemental aspect and the creative aspect in the application aspect. This study practiced the questionnaire through the learners and the teachers who had taken or are taking the computer graphics education for the questionnaire. Here this researcher could get more objective answer because the learners who answered the face-to-face questionnaire take WBI complementarily besides the face-to-face class in the computer graphics education. On the ground of this analysis, this study could get the following results. ■ There came out the opinion that WBI was not suitable to the question of if the investigation was suitable to the learners who has various personal gaps by the one-sided explanation or the modeling of the class. ■ The more learners than the half answered affirmatively to the question of if the many learners could take part in the learning procedure with more interest by the enhancement to the total learning with the interest induction for the learning through the media stimulate the various senses such as animation and sound, etc. And, WBI had the effect in enhancing the fuzzy effect and the concentration degree when the researcher compared the WBI with CD-Rom, TV, Radio, and Audio, etc in the face-to-face education. ■ The answer that the face-to-face education would be more effective came out to the question of if WBI through the bulletin board or mail in the communication with the teacher may be more effective in the induction of the attendance of the learners in comparison with the face-to-face education. And there came out the result that the face-to-face education was more effective in the discussion between the students. ■ As for the question of the feedback, there were most the negative opinions that WBI was slow. ■ It was viewed that WBI was short in the variety of asking in comparison with the face-to-face education. ■ There came out the result that the face-to-face education had more information amount in comparison with WBI. ■ As a question of asking the satisfaction degree about the education, to the question of if they take the class of the computer graphics again, which method they would choose, the face-to-face education, or the WBI, most of the learners chose the face-to-face education. In short, it was analyzed that the face-to-face education was more effective in 'the explanation, the modeling, the interaction, the feedback, the variety of asking, the information amount, and the class satisfactory degree', and that WBI was more effective in the concentration of learning and the fuzzy effect aspect. And it was viewed that they preferred the face-to-face education
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