이 논문은 본인이 2001년부터 2004년까지 제작한 작품을 중심으로 개인이 쓰고 있는 사회적 가면이 한 사람의 성장과 발전에 어떠한 도움을 주며 영향을 미치는지를 조명하고 있다. 여기서 거론되는 사회적 가면이란 분석심리학에서 말하는 인격의 외적 가면 페르소나[persona]를 의미하며 본인의 작품 속에 나타나는 가면적 이미지들을 대표한다.
페르소나란 인간의 가장 외적인 인격으로 인격의 가면을 말한다. 여기서 키케로가 말하는 페르소나를 살펴보면 다음과 같다.
1. 어떤 사람이 다른 사람들에게 비춰지는 모습 (반드시 그 사람의 진정한 모습이라는 것은 아님)
2. 어떤 사람이 인생에서 연출하는 역할
3. 사람이 자신의 일에 상응한 것으로서 갖는 개인적 특성의 총
4. 그 사람의 탁월성이나 품위 (문체나 어휘 속에서 나타남)
과거, '인격의 가면' 페르소나는 이중적인 인간의 대표적 모습인 '지킬박사와 하이드'로 대변되었다. 하지만 인간의 자아란 이중적인 것,(부정적 자아와 긍정적 자아)이 아니라 다중적인 것이다. 즉, 페르소나는 사회적 자아로서, 사회적인 역할에 따라 명명되어지는 '~으로서의 나'를 의미한다. 따라서 사회가 분화되고 한 사람이 사회 속에서 다양한 역할을 맡게 됨에 따라 개인의 페르소나는 숫자가 늘어나게 되는 것이다. 보통, 사람들의 의식 속의 가면은 인류 문화사의 보편적 상징물로서의 '마스크'(mask)에 맞추어져 있다. 즉, 맨 얼굴에 가짜의 얼굴을 갖다 대어 '실체를 감추는 것'이라는 의미로 해석하는 경우가 그것이다. 그러므로 실체를 감춘 가식의 모습인 가면(假面)은 자연히 개인의 부정적 요소를 감추기 위한 수단이라는 오명을 쓰게 되는 것이다. 하지만 인류의 문화 속의 다양한 가면의 의미와 역할을 알고 나면 가면이 단순히 얼굴을 가려 변장을 하거나 얼굴을 방호하기 위하여 쓰는 조형물이 아님을 실감하게 될 것이다.
존 맥(John Mack)은 우리가 주로 언급하는 가면의 모습을 '변화와 성장'을 갈구하는 인간의 욕망을 가장 즉흥적으로 낚아챈 일종의 매체'로 묘사하고 있다. 가면의 놀랍도록 다양한 양식들은 외모와 정체성의 변화를 갈구하는 개인과 공동체의 욕망을 직접적으로 발현시키는 상징적 힘에서 나왔다는 것이다. 이러한 개인의 욕망과 지향점은 무수히 많은 서로 다른 유형의 가면을 탄생시키는 것이다. 이것이 외적인격 페르소나가 단지 사회적 요구로서 개인이 쓰게 되는 가면일 뿐 아니라 자아의 의지를 반영한다는 좋은 증거일 것이다. 그러므로 개인이 사회를 향해 제시하고 있는 다양한 페르소나의 특성을 통해 그 개인의 참 모습 즉, 융이 말하는 '자기의식'을 통한 '자기실현의 달성'이 가능할 것이라는 가정을 해본다. 사람은 사회 속에서 관계의 원활함을 위해 가면적 자기제시를 하곤 한다. 관계 속에서 상대가 원하는 모습의 가면을 쓰기도 하고, 내기 추구하는 모습의 가면을 제시하기도 하는 것이다. 그런데 그러한 가면은 어느 시기와 상황에 대한 개인의 참 모습으로 고착되어지고 만다. 설령 가면을 벗어 던지고 실제의 모습을 드러내는데 성공했다 하더라도 그 시기가 지나고 나면 그것마저도 가면 화 되가는 참모습제시와 가면화의 연속성이 속출하는 것이다. 또한 같은 시간 안에서도 관계의 대상에 따라 ...
이 논문은 본인이 2001년부터 2004년까지 제작한 작품을 중심으로 개인이 쓰고 있는 사회적 가면이 한 사람의 성장과 발전에 어떠한 도움을 주며 영향을 미치는지를 조명하고 있다. 여기서 거론되는 사회적 가면이란 분석심리학에서 말하는 인격의 외적 가면 페르소나[persona]를 의미하며 본인의 작품 속에 나타나는 가면적 이미지들을 대표한다.
페르소나란 인간의 가장 외적인 인격으로 인격의 가면을 말한다. 여기서 키케로가 말하는 페르소나를 살펴보면 다음과 같다.
1. 어떤 사람이 다른 사람들에게 비춰지는 모습 (반드시 그 사람의 진정한 모습이라는 것은 아님)
2. 어떤 사람이 인생에서 연출하는 역할
3. 사람이 자신의 일에 상응한 것으로서 갖는 개인적 특성의 총
4. 그 사람의 탁월성이나 품위 (문체나 어휘 속에서 나타남)
과거, '인격의 가면' 페르소나는 이중적인 인간의 대표적 모습인 '지킬박사와 하이드'로 대변되었다. 하지만 인간의 자아란 이중적인 것,(부정적 자아와 긍정적 자아)이 아니라 다중적인 것이다. 즉, 페르소나는 사회적 자아로서, 사회적인 역할에 따라 명명되어지는 '~으로서의 나'를 의미한다. 따라서 사회가 분화되고 한 사람이 사회 속에서 다양한 역할을 맡게 됨에 따라 개인의 페르소나는 숫자가 늘어나게 되는 것이다. 보통, 사람들의 의식 속의 가면은 인류 문화사의 보편적 상징물로서의 '마스크'(mask)에 맞추어져 있다. 즉, 맨 얼굴에 가짜의 얼굴을 갖다 대어 '실체를 감추는 것'이라는 의미로 해석하는 경우가 그것이다. 그러므로 실체를 감춘 가식의 모습인 가면(假面)은 자연히 개인의 부정적 요소를 감추기 위한 수단이라는 오명을 쓰게 되는 것이다. 하지만 인류의 문화 속의 다양한 가면의 의미와 역할을 알고 나면 가면이 단순히 얼굴을 가려 변장을 하거나 얼굴을 방호하기 위하여 쓰는 조형물이 아님을 실감하게 될 것이다.
존 맥(John Mack)은 우리가 주로 언급하는 가면의 모습을 '변화와 성장'을 갈구하는 인간의 욕망을 가장 즉흥적으로 낚아챈 일종의 매체'로 묘사하고 있다. 가면의 놀랍도록 다양한 양식들은 외모와 정체성의 변화를 갈구하는 개인과 공동체의 욕망을 직접적으로 발현시키는 상징적 힘에서 나왔다는 것이다. 이러한 개인의 욕망과 지향점은 무수히 많은 서로 다른 유형의 가면을 탄생시키는 것이다. 이것이 외적인격 페르소나가 단지 사회적 요구로서 개인이 쓰게 되는 가면일 뿐 아니라 자아의 의지를 반영한다는 좋은 증거일 것이다. 그러므로 개인이 사회를 향해 제시하고 있는 다양한 페르소나의 특성을 통해 그 개인의 참 모습 즉, 융이 말하는 '자기의식'을 통한 '자기실현의 달성'이 가능할 것이라는 가정을 해본다. 사람은 사회 속에서 관계의 원활함을 위해 가면적 자기제시를 하곤 한다. 관계 속에서 상대가 원하는 모습의 가면을 쓰기도 하고, 내기 추구하는 모습의 가면을 제시하기도 하는 것이다. 그런데 그러한 가면은 어느 시기와 상황에 대한 개인의 참 모습으로 고착되어지고 만다. 설령 가면을 벗어 던지고 실제의 모습을 드러내는데 성공했다 하더라도 그 시기가 지나고 나면 그것마저도 가면 화 되가는 참모습제시와 가면화의 연속성이 속출하는 것이다. 또한 같은 시간 안에서도 관계의 대상에 따라 다중성을 띠게 되는 '중첩된 시간'을 형성하기도 하는데 이것은 그 개인이 맺고 있는 관계의 다양성에 의해 생겨나는 것이다. 이러한 혼란 속에서 찾을 수 있는 하나의 특징은 개인이 채택한 가면의 성격은 그 자신이 알게 모르게 추구하고 있는, 즉 지향하는 모습의 자신인 경우가 많다는 것이다. 그러므로 가면을 벗은 에고(ego)의 모습에서 인격의 본질을 찾는다는 것은 하나의 인물을 단순히 태고유형으로 구별하는 결과를 초래할 수도 있으며, 이러한 점을 감안했을 매 의식화되어 수면으로 떠오른 페르소나의 특징은 개인의 본질을 파악하는 종은 도구가 될 수 있을 것이다.
위와 같은 맥락에서 본인의 작품들은 개인이 쓰고 있는 무수한 가면들의 특징들과 다양성들을 재조명하며 그러한 가면 속에서 자아의 성숙과 발전을 위해 끊임없이 노력하는 개인의 모습을 이야기 하고 있다.
앞으로 본인은 이러한 주제의식을 기본으로 작품의 의미와 표현을 발전시킬 것이며 다양한 매체의 연구를 통해 감상자에게 있어 보다 공감할 수 있고 영향을 끼칠 수 있는 작품 제작을 위해 최선을 다할 것이다.
이 논문은 본인이 2001년부터 2004년까지 제작한 작품을 중심으로 개인이 쓰고 있는 사회적 가면이 한 사람의 성장과 발전에 어떠한 도움을 주며 영향을 미치는지를 조명하고 있다. 여기서 거론되는 사회적 가면이란 분석심리학에서 말하는 인격의 외적 가면 페르소나[persona]를 의미하며 본인의 작품 속에 나타나는 가면적 이미지들을 대표한다.
페르소나란 인간의 가장 외적인 인격으로 인격의 가면을 말한다. 여기서 키케로가 말하는 페르소나를 살펴보면 다음과 같다.
1. 어떤 사람이 다른 사람들에게 비춰지는 모습 (반드시 그 사람의 진정한 모습이라는 것은 아님)
2. 어떤 사람이 인생에서 연출하는 역할
3. 사람이 자신의 일에 상응한 것으로서 갖는 개인적 특성의 총
4. 그 사람의 탁월성이나 품위 (문체나 어휘 속에서 나타남)
과거, '인격의 가면' 페르소나는 이중적인 인간의 대표적 모습인 '지킬박사와 하이드'로 대변되었다. 하지만 인간의 자아란 이중적인 것,(부정적 자아와 긍정적 자아)이 아니라 다중적인 것이다. 즉, 페르소나는 사회적 자아로서, 사회적인 역할에 따라 명명되어지는 '~으로서의 나'를 의미한다. 따라서 사회가 분화되고 한 사람이 사회 속에서 다양한 역할을 맡게 됨에 따라 개인의 페르소나는 숫자가 늘어나게 되는 것이다. 보통, 사람들의 의식 속의 가면은 인류 문화사의 보편적 상징물로서의 '마스크'(mask)에 맞추어져 있다. 즉, 맨 얼굴에 가짜의 얼굴을 갖다 대어 '실체를 감추는 것'이라는 의미로 해석하는 경우가 그것이다. 그러므로 실체를 감춘 가식의 모습인 가면(假面)은 자연히 개인의 부정적 요소를 감추기 위한 수단이라는 오명을 쓰게 되는 것이다. 하지만 인류의 문화 속의 다양한 가면의 의미와 역할을 알고 나면 가면이 단순히 얼굴을 가려 변장을 하거나 얼굴을 방호하기 위하여 쓰는 조형물이 아님을 실감하게 될 것이다.
존 맥(John Mack)은 우리가 주로 언급하는 가면의 모습을 '변화와 성장'을 갈구하는 인간의 욕망을 가장 즉흥적으로 낚아챈 일종의 매체'로 묘사하고 있다. 가면의 놀랍도록 다양한 양식들은 외모와 정체성의 변화를 갈구하는 개인과 공동체의 욕망을 직접적으로 발현시키는 상징적 힘에서 나왔다는 것이다. 이러한 개인의 욕망과 지향점은 무수히 많은 서로 다른 유형의 가면을 탄생시키는 것이다. 이것이 외적인격 페르소나가 단지 사회적 요구로서 개인이 쓰게 되는 가면일 뿐 아니라 자아의 의지를 반영한다는 좋은 증거일 것이다. 그러므로 개인이 사회를 향해 제시하고 있는 다양한 페르소나의 특성을 통해 그 개인의 참 모습 즉, 융이 말하는 '자기의식'을 통한 '자기실현의 달성'이 가능할 것이라는 가정을 해본다. 사람은 사회 속에서 관계의 원활함을 위해 가면적 자기제시를 하곤 한다. 관계 속에서 상대가 원하는 모습의 가면을 쓰기도 하고, 내기 추구하는 모습의 가면을 제시하기도 하는 것이다. 그런데 그러한 가면은 어느 시기와 상황에 대한 개인의 참 모습으로 고착되어지고 만다. 설령 가면을 벗어 던지고 실제의 모습을 드러내는데 성공했다 하더라도 그 시기가 지나고 나면 그것마저도 가면 화 되가는 참모습제시와 가면화의 연속성이 속출하는 것이다. 또한 같은 시간 안에서도 관계의 대상에 따라 다중성을 띠게 되는 '중첩된 시간'을 형성하기도 하는데 이것은 그 개인이 맺고 있는 관계의 다양성에 의해 생겨나는 것이다. 이러한 혼란 속에서 찾을 수 있는 하나의 특징은 개인이 채택한 가면의 성격은 그 자신이 알게 모르게 추구하고 있는, 즉 지향하는 모습의 자신인 경우가 많다는 것이다. 그러므로 가면을 벗은 에고(ego)의 모습에서 인격의 본질을 찾는다는 것은 하나의 인물을 단순히 태고유형으로 구별하는 결과를 초래할 수도 있으며, 이러한 점을 감안했을 매 의식화되어 수면으로 떠오른 페르소나의 특징은 개인의 본질을 파악하는 종은 도구가 될 수 있을 것이다.
위와 같은 맥락에서 본인의 작품들은 개인이 쓰고 있는 무수한 가면들의 특징들과 다양성들을 재조명하며 그러한 가면 속에서 자아의 성숙과 발전을 위해 끊임없이 노력하는 개인의 모습을 이야기 하고 있다.
앞으로 본인은 이러한 주제의식을 기본으로 작품의 의미와 표현을 발전시킬 것이며 다양한 매체의 연구를 통해 감상자에게 있어 보다 공감할 수 있고 영향을 끼칠 수 있는 작품 제작을 위해 최선을 다할 것이다.
This thesis is based on the works of mine produced during 2001-2004 which illuminates how an individual social mask works in the growth and development and influence a person.
The social mask treated on this thesis means persona, the external mask of personality in analytical psychology, and also re...
This thesis is based on the works of mine produced during 2001-2004 which illuminates how an individual social mask works in the growth and development and influence a person.
The social mask treated on this thesis means persona, the external mask of personality in analytical psychology, and also represents the images of masks in my works.
Persona is the most outward individual character, the mask of personality.
Here, the persona remarked by Marcus Tullius Cicero is as follows.
1. The reflection of a person shown to the other people.(It doesn't mean that this reflection is the real him/ herself)
2. The role played in someone's life.
3. All of individual distinction in someone's social life.
4. The uniqueness and dignity of a person.(shown in the literary style or spoken language)
In the past, persona -'the mask of personality' was spoken for Dr. Jekyll and Mr. Hyde as the most representative case of dual personality. But human being's ego is not duplex (negative ego and positive ego), it is multiplex.
That is, the persona is a social ego and 'myself as something' which is named up to the social roles. So, as the society differentiates, and one person assumes multiple roles in the society, the number of individual persona become increased.
Normally, the mask inside of consciousness of people is set on 'Mask' as a general symbol of human history of culture. It is the case of interpreting it as placing a fake face over bare one 'to cover the subject'.
Therefore the mask - covering the subject and only revealing the affected figure - became misunderstood as a device to cover someone's personal negative factor,
But once the multiple meaning and role of mask In the culture of mankind, it'll be realized that the mask is not just a mold - protecting nor covering the face.
John Mack describes the shape of mask we usually mention as a kind of media 1) which strike extempore human desire craving for 'change & growth'.
1) 'Masks and the Art of Expression' by John Mack, translated by Yoon Gil Soon, Gaemagowon, 2000 - About Face
Amazingly various style of mask is from symbolic power, revealing the desire of individual and community who thirst for change of appearance and identity directly.
This kind of individual desire and intension brought countlessly various and different type of masks.
This would be a good proof that the external personality, persona reflects not only the mask wore by individual as social request but also the will of ego.
Therefore I suppose that the real him/herself through specific character of various persona which is presented to society by individual, which means 'the attainment of self realization' through 'self archetype' said by Carl Jung would be possible.
People used to be at pretended presentation to themselves to make smooth relationship in the society.
They sometimes wear masks what their opponent wants to see, or show the mask what I pursuit.
By the way, that kind of mask became their own character in a certain time and situations. Even if they succeed to take off their mask and reveal their reality, it happens even this revealing their reality became another mask of their own after a certain amount of time.
Moreover, this 'overlapped time' make it to show its multitude up to the opponent of relationship in the same time, this is formatted by multiple relationships one person has.
This feature you can find in these complexity is that the mask chosen by one person is usually the image of themselves they wanted to be unconsciously.
Therefore, finding the true nature of personality from ego without mask can cause separating one person as the one who used to be from the beginning and when you consider this, the characteristic of persona floated on the surface of consciousness can be a useful tool to understand the true nature of individual.
In the same line as above, the works of mine is to re-highlight the characteristics and multiplicity of countless masks an individual is wearing, and also relating the individual figures who are trying for maturity and development of self-ego in those masks.
I'm going to develope the meaning and expression of my works based on this subject, and will try hard to produce the works which can be more greeted and effective to the audience through researching of various media.
This thesis is based on the works of mine produced during 2001-2004 which illuminates how an individual social mask works in the growth and development and influence a person.
The social mask treated on this thesis means persona, the external mask of personality in analytical psychology, and also represents the images of masks in my works.
Persona is the most outward individual character, the mask of personality.
Here, the persona remarked by Marcus Tullius Cicero is as follows.
1. The reflection of a person shown to the other people.(It doesn't mean that this reflection is the real him/ herself)
2. The role played in someone's life.
3. All of individual distinction in someone's social life.
4. The uniqueness and dignity of a person.(shown in the literary style or spoken language)
In the past, persona -'the mask of personality' was spoken for Dr. Jekyll and Mr. Hyde as the most representative case of dual personality. But human being's ego is not duplex (negative ego and positive ego), it is multiplex.
That is, the persona is a social ego and 'myself as something' which is named up to the social roles. So, as the society differentiates, and one person assumes multiple roles in the society, the number of individual persona become increased.
Normally, the mask inside of consciousness of people is set on 'Mask' as a general symbol of human history of culture. It is the case of interpreting it as placing a fake face over bare one 'to cover the subject'.
Therefore the mask - covering the subject and only revealing the affected figure - became misunderstood as a device to cover someone's personal negative factor,
But once the multiple meaning and role of mask In the culture of mankind, it'll be realized that the mask is not just a mold - protecting nor covering the face.
John Mack describes the shape of mask we usually mention as a kind of media 1) which strike extempore human desire craving for 'change & growth'.
1) 'Masks and the Art of Expression' by John Mack, translated by Yoon Gil Soon, Gaemagowon, 2000 - About Face
Amazingly various style of mask is from symbolic power, revealing the desire of individual and community who thirst for change of appearance and identity directly.
This kind of individual desire and intension brought countlessly various and different type of masks.
This would be a good proof that the external personality, persona reflects not only the mask wore by individual as social request but also the will of ego.
Therefore I suppose that the real him/herself through specific character of various persona which is presented to society by individual, which means 'the attainment of self realization' through 'self archetype' said by Carl Jung would be possible.
People used to be at pretended presentation to themselves to make smooth relationship in the society.
They sometimes wear masks what their opponent wants to see, or show the mask what I pursuit.
By the way, that kind of mask became their own character in a certain time and situations. Even if they succeed to take off their mask and reveal their reality, it happens even this revealing their reality became another mask of their own after a certain amount of time.
Moreover, this 'overlapped time' make it to show its multitude up to the opponent of relationship in the same time, this is formatted by multiple relationships one person has.
This feature you can find in these complexity is that the mask chosen by one person is usually the image of themselves they wanted to be unconsciously.
Therefore, finding the true nature of personality from ego without mask can cause separating one person as the one who used to be from the beginning and when you consider this, the characteristic of persona floated on the surface of consciousness can be a useful tool to understand the true nature of individual.
In the same line as above, the works of mine is to re-highlight the characteristics and multiplicity of countless masks an individual is wearing, and also relating the individual figures who are trying for maturity and development of self-ego in those masks.
I'm going to develope the meaning and expression of my works based on this subject, and will try hard to produce the works which can be more greeted and effective to the audience through researching of various media.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.