한국 미술 교육은 제1차 교육과정(1955~1963)에서부터 현재 교육현장에서 적용되는 제7차 교육과정(1997~)에 이르기까지 개정되어 오면서 자체적인 미술교육 사상의 발전이 미비한 가운데 진행되어왔다. 서구 선진의 현대미술교육이 사상적 검토 없이 수용되어져왔다고 할 수 있다. 본 연구는 한국 미술교육에 영향을 미친 여러 현대미술교육 사조 중에서 로웬펠트의 창의성 중심 미술교육 사상에 대한 반성으로 등장 하게 된, 이해 중심 미술교육 사상의 대표자인 E. W. 아이스너의 사상과 방법론을 분석, 기술하고 한국 미술교육에 미친 영향과 문제점등에 대하여 알아보았다. 아이스너의 사상은 본질주의 철학과, 학문 중심 교육과정을 토대로 미술교과의 독자성과 체계적인 교과과정을 통한 미술교육 방법을 강조 하고 있다. 또한 미술을 하나의 지식체계로 보고 미술만이 제공 할 수 있는 인간적 경험과 이해를 강조한다. 즉, 미술의 지식 체계를 인정하고 작품 활동뿐만 아니라 미술에 대한 이해와 감상을 동시에 강조하는 것이다. 미술의 개념과 미술사에 대한 인식이 미술현상에 대한 이해와 감상을 용이하게 하고 학생들의 미술표현을 위한 감수성을 길러준다고 본 것이다. 그래서 미술표현 뿐만 아니라 미학, 미술사, 미술비평을 중요시하고, ...
한국 미술 교육은 제1차 교육과정(1955~1963)에서부터 현재 교육현장에서 적용되는 제7차 교육과정(1997~)에 이르기까지 개정되어 오면서 자체적인 미술교육 사상의 발전이 미비한 가운데 진행되어왔다. 서구 선진의 현대미술교육이 사상적 검토 없이 수용되어져왔다고 할 수 있다. 본 연구는 한국 미술교육에 영향을 미친 여러 현대미술교육 사조 중에서 로웬펠트의 창의성 중심 미술교육 사상에 대한 반성으로 등장 하게 된, 이해 중심 미술교육 사상의 대표자인 E. W. 아이스너의 사상과 방법론을 분석, 기술하고 한국 미술교육에 미친 영향과 문제점등에 대하여 알아보았다. 아이스너의 사상은 본질주의 철학과, 학문 중심 교육과정을 토대로 미술교과의 독자성과 체계적인 교과과정을 통한 미술교육 방법을 강조 하고 있다. 또한 미술을 하나의 지식체계로 보고 미술만이 제공 할 수 있는 인간적 경험과 이해를 강조한다. 즉, 미술의 지식 체계를 인정하고 작품 활동뿐만 아니라 미술에 대한 이해와 감상을 동시에 강조하는 것이다. 미술의 개념과 미술사에 대한 인식이 미술현상에 대한 이해와 감상을 용이하게 하고 학생들의 미술표현을 위한 감수성을 길러준다고 본 것이다. 그래서 미술표현 뿐만 아니라 미학, 미술사, 미술비평을 중요시하고, 교사의 역할과 수업을 강조하는 새로운 미술교육에 대한 관점을 제시하고 있다. 아이스너의 이해 중심의 미술교육은 감상학습 측면과 미술 이해학습 측면 에서 제6차, 제7차 미술교육과정에 영향을 주었다고 보나 우리나라의 교육환경에 맞지 않는 부분이 존재하며, 실제적인 면에서의 교육과정과 지도방법 제시의 미흡한 점 등 아쉬운 점이 많다. 앞으로 아이스너의 교육사상은 우리나라 미술교육 현실에 맞게 비판적으로 검토되어야 할 것이며, 실제 교육현장에 적용할 수 있도록 지도방법의 연구가 활발히 이루어져야 할 것이다.
한국 미술 교육은 제1차 교육과정(1955~1963)에서부터 현재 교육현장에서 적용되는 제7차 교육과정(1997~)에 이르기까지 개정되어 오면서 자체적인 미술교육 사상의 발전이 미비한 가운데 진행되어왔다. 서구 선진의 현대미술교육이 사상적 검토 없이 수용되어져왔다고 할 수 있다. 본 연구는 한국 미술교육에 영향을 미친 여러 현대미술교육 사조 중에서 로웬펠트의 창의성 중심 미술교육 사상에 대한 반성으로 등장 하게 된, 이해 중심 미술교육 사상의 대표자인 E. W. 아이스너의 사상과 방법론을 분석, 기술하고 한국 미술교육에 미친 영향과 문제점등에 대하여 알아보았다. 아이스너의 사상은 본질주의 철학과, 학문 중심 교육과정을 토대로 미술교과의 독자성과 체계적인 교과과정을 통한 미술교육 방법을 강조 하고 있다. 또한 미술을 하나의 지식체계로 보고 미술만이 제공 할 수 있는 인간적 경험과 이해를 강조한다. 즉, 미술의 지식 체계를 인정하고 작품 활동뿐만 아니라 미술에 대한 이해와 감상을 동시에 강조하는 것이다. 미술의 개념과 미술사에 대한 인식이 미술현상에 대한 이해와 감상을 용이하게 하고 학생들의 미술표현을 위한 감수성을 길러준다고 본 것이다. 그래서 미술표현 뿐만 아니라 미학, 미술사, 미술비평을 중요시하고, 교사의 역할과 수업을 강조하는 새로운 미술교육에 대한 관점을 제시하고 있다. 아이스너의 이해 중심의 미술교육은 감상학습 측면과 미술 이해학습 측면 에서 제6차, 제7차 미술교육과정에 영향을 주었다고 보나 우리나라의 교육환경에 맞지 않는 부분이 존재하며, 실제적인 면에서의 교육과정과 지도방법 제시의 미흡한 점 등 아쉬운 점이 많다. 앞으로 아이스너의 교육사상은 우리나라 미술교육 현실에 맞게 비판적으로 검토되어야 할 것이며, 실제 교육현장에 적용할 수 있도록 지도방법의 연구가 활발히 이루어져야 할 것이다.
Korean art education has progressed with its little spontaneous development of thought from 1st curriculum to 7th curriculum which is applied to current education system. In other words, an advanced modern art education of the West has accepted without investigations of thought in Korea. This resear...
Korean art education has progressed with its little spontaneous development of thought from 1st curriculum to 7th curriculum which is applied to current education system. In other words, an advanced modern art education of the West has accepted without investigations of thought in Korea. This research not only describes but also analyzes the method and thought of E. W. Eisner who is a representative of Comprehension-focused art education. The educational methods of Eisner are different from those of V. Lowenfeld who is an assertor of creativity-focused art education. Also, in this research, the influences and problems of Eisner' thought are considered. The thought of Eisner emphasizes methods of art education which has originality and systematic curriculum based on essentialism study-based curriculum. And Eisner regards art of one knowledge system and focuses on humanistic experiences and comprehension which are provided by art. In other words, he recognized the knowledge system of art and stressed not only creation of artistic work but also comprehension and appreciation of that. He thought that concepts of art and recognition of history of art could help understanding and appreciation of artistic situation and improve sensitivity of students' expressions. So the aesthetician, the history of art and criticism of art as well as artistic expression are important. And the role of teacher and a new viewpoint of art education are presented. Comprehension-focused art education of Eisner has influences on 6th and 7th art curriculum in aspects of appreciation and comprehension of art. But it doesn't come up to our educational circumstances and there are weak points of curriculum and presentation of methods in the actual aspects. The educational thought of Eisner ought to be examined according to Korean current art education circumstances and active study will be necessary to get accomplished for applying to current education system.
Korean art education has progressed with its little spontaneous development of thought from 1st curriculum to 7th curriculum which is applied to current education system. In other words, an advanced modern art education of the West has accepted without investigations of thought in Korea. This research not only describes but also analyzes the method and thought of E. W. Eisner who is a representative of Comprehension-focused art education. The educational methods of Eisner are different from those of V. Lowenfeld who is an assertor of creativity-focused art education. Also, in this research, the influences and problems of Eisner' thought are considered. The thought of Eisner emphasizes methods of art education which has originality and systematic curriculum based on essentialism study-based curriculum. And Eisner regards art of one knowledge system and focuses on humanistic experiences and comprehension which are provided by art. In other words, he recognized the knowledge system of art and stressed not only creation of artistic work but also comprehension and appreciation of that. He thought that concepts of art and recognition of history of art could help understanding and appreciation of artistic situation and improve sensitivity of students' expressions. So the aesthetician, the history of art and criticism of art as well as artistic expression are important. And the role of teacher and a new viewpoint of art education are presented. Comprehension-focused art education of Eisner has influences on 6th and 7th art curriculum in aspects of appreciation and comprehension of art. But it doesn't come up to our educational circumstances and there are weak points of curriculum and presentation of methods in the actual aspects. The educational thought of Eisner ought to be examined according to Korean current art education circumstances and active study will be necessary to get accomplished for applying to current education system.
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