인간의 삶 전체에서 영유아기가 차지하는 중요성이 매우 크다. 절대적으로 어머니에게 의존할 수 밖에 없는 영아에 대한 어머니 또는 주양육자의 보살핌의 결핍은 아동의 신체적, 인지적, 사회적 발달 장애의 원인이 될 뿐만 아니라 성격발달에도 지대한 영향을 미치게 된다. 따라서 본 연구는 어머니(주양육자)의 자녀양육 스트레스를 감소하고 아동학대 발생을 예방하기 위해 자녀 출생 이전에 부모됨을 준비시키는 보다 근본적인 예비부모교육 프로그램을 D. W. Winnicott의 ...
인간의 삶 전체에서 영유아기가 차지하는 중요성이 매우 크다. 절대적으로 어머니에게 의존할 수 밖에 없는 영아에 대한 어머니 또는 주양육자의 보살핌의 결핍은 아동의 신체적, 인지적, 사회적 발달 장애의 원인이 될 뿐만 아니라 성격발달에도 지대한 영향을 미치게 된다. 따라서 본 연구는 어머니(주양육자)의 자녀양육 스트레스를 감소하고 아동학대 발생을 예방하기 위해 자녀 출생 이전에 부모됨을 준비시키는 보다 근본적인 예비부모교육 프로그램을 D. W. Winnicott의 대상관계이론을 중심으로 개발하고 이를 적용하여 그 효과를 검증하는데 목적을 두었다. 본 연구에서 개발한 예비부모교육 프로그램은 9가지 주제로 총 5회기로 구성되었고 실시시간은 매 회기 2시간 30분 정도이었다. 프로그램의 주 내용은 아동에게 촉진적 환경이 되는 모성적 돌봄의 6가지 기술과 아동의 정서적 성숙 과정에 초점을 두었다. 본 프로그램의 효과 검증을 위해 20대 후반의 미혼 여성들을 대상으로 프로그램을 실시하였으며 프로그램 실시 전후로 사전검사와 사후검사를 실시하였다. 사용한 평가 도구는 ‘부모역할 및 자녀양육태도 질문지’, ‘아동학대 인식에 관한 질문지’, ‘심리적 자세 검사지’이었고 마지막으로 상담회기 평가지(SEQ)를 참조하여 교육에 대한 반응정도를 평가할 수 있는 ‘주제별 교육평가지’이다. 예비부모교육 프로그램의 효과를 분석하기 위해 첫째, 부모역할 및 자녀양육태도, 아동학대 인식, 심리적 자세에 미치는 효과를 SPSS for windows 10.0 version을 통해 검증하였고 둘째, 참여자들이 작성한 주제별 교육평가지와 교육중 반응내용을 중심으로 분석하였다. 예비부모교육 프로그램의 효과성을 검증한 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 예비부모교육 프로그램은 참여자들의 자녀양육태도 - ‘아기에 대한 몰입 정도’와 ‘아기 욕구 우선성’ - 의 변화에 기여하였으며 프로그램 참여 사전 사후간 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 그러나 부모역할 - 부모역할 자신감과 어머니 경력 우선성- 에 관해서는 교육전과 교육후의 변화가 통계적으로 유의하지 않는 것으로 나타났다. 그러나 교육평가지를 분석한 결과 내용적으로는 긍정적인 변화가 있었다. 둘째, 아동의 정서적 성숙을 가져다주는 모성적 역할에 대한 이해뿐만 아니라 자신의 아동기 경험을 통찰하게 하는 예비부모교육 프로그램이 참여자들의 심리적 자세에 미치는 효과를 분석하기 위해 대응표본 T-test를 실시한 결과 통계적으로 유의하지 않는 것으로 나타났다. 그러나 질적 분석에서는 심리적 자세가 변화되었다. 셋째, 예비부모교육 프로그램이 참여자들의 아동학대 인식의 변화에 기여한 것으로 나타났다. 특히 ‘방임에 대한 허용도’ 인식의 변화는 통계적으로 유의한 것으로 나타났다. 그러나 교육 내용은 영유아기 아동에 초점을 두었고 평가 질문지는 초등학교 학령기 아동을 대상으로 하였다는 점에서 연구의 한계가 있지만 아동학대 예방 차원에서는 긍정적인 효과가 있었다고 사료된다.
인간의 삶 전체에서 영유아기가 차지하는 중요성이 매우 크다. 절대적으로 어머니에게 의존할 수 밖에 없는 영아에 대한 어머니 또는 주양육자의 보살핌의 결핍은 아동의 신체적, 인지적, 사회적 발달 장애의 원인이 될 뿐만 아니라 성격발달에도 지대한 영향을 미치게 된다. 따라서 본 연구는 어머니(주양육자)의 자녀양육 스트레스를 감소하고 아동학대 발생을 예방하기 위해 자녀 출생 이전에 부모됨을 준비시키는 보다 근본적인 예비부모교육 프로그램을 D. W. Winnicott의 대상관계이론을 중심으로 개발하고 이를 적용하여 그 효과를 검증하는데 목적을 두었다. 본 연구에서 개발한 예비부모교육 프로그램은 9가지 주제로 총 5회기로 구성되었고 실시시간은 매 회기 2시간 30분 정도이었다. 프로그램의 주 내용은 아동에게 촉진적 환경이 되는 모성적 돌봄의 6가지 기술과 아동의 정서적 성숙 과정에 초점을 두었다. 본 프로그램의 효과 검증을 위해 20대 후반의 미혼 여성들을 대상으로 프로그램을 실시하였으며 프로그램 실시 전후로 사전검사와 사후검사를 실시하였다. 사용한 평가 도구는 ‘부모역할 및 자녀양육태도 질문지’, ‘아동학대 인식에 관한 질문지’, ‘심리적 자세 검사지’이었고 마지막으로 상담회기 평가지(SEQ)를 참조하여 교육에 대한 반응정도를 평가할 수 있는 ‘주제별 교육평가지’이다. 예비부모교육 프로그램의 효과를 분석하기 위해 첫째, 부모역할 및 자녀양육태도, 아동학대 인식, 심리적 자세에 미치는 효과를 SPSS for windows 10.0 version을 통해 검증하였고 둘째, 참여자들이 작성한 주제별 교육평가지와 교육중 반응내용을 중심으로 분석하였다. 예비부모교육 프로그램의 효과성을 검증한 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 예비부모교육 프로그램은 참여자들의 자녀양육태도 - ‘아기에 대한 몰입 정도’와 ‘아기 욕구 우선성’ - 의 변화에 기여하였으며 프로그램 참여 사전 사후간 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 그러나 부모역할 - 부모역할 자신감과 어머니 경력 우선성- 에 관해서는 교육전과 교육후의 변화가 통계적으로 유의하지 않는 것으로 나타났다. 그러나 교육평가지를 분석한 결과 내용적으로는 긍정적인 변화가 있었다. 둘째, 아동의 정서적 성숙을 가져다주는 모성적 역할에 대한 이해뿐만 아니라 자신의 아동기 경험을 통찰하게 하는 예비부모교육 프로그램이 참여자들의 심리적 자세에 미치는 효과를 분석하기 위해 대응표본 T-test를 실시한 결과 통계적으로 유의하지 않는 것으로 나타났다. 그러나 질적 분석에서는 심리적 자세가 변화되었다. 셋째, 예비부모교육 프로그램이 참여자들의 아동학대 인식의 변화에 기여한 것으로 나타났다. 특히 ‘방임에 대한 허용도’ 인식의 변화는 통계적으로 유의한 것으로 나타났다. 그러나 교육 내용은 영유아기 아동에 초점을 두었고 평가 질문지는 초등학교 학령기 아동을 대상으로 하였다는 점에서 연구의 한계가 있지만 아동학대 예방 차원에서는 긍정적인 효과가 있었다고 사료된다.
The purpose of this study was, firstly, to develop a preparent education program for the prevention of child abuse and decrease of parental rearing stresses based on Object Relation Theory, which explains the maturational processes of children and facilitating environment - a good enough mothering -...
The purpose of this study was, firstly, to develop a preparent education program for the prevention of child abuse and decrease of parental rearing stresses based on Object Relation Theory, which explains the maturational processes of children and facilitating environment - a good enough mothering - by D. W. Winnicott. The second purpose was to examine the effectiveness of the preparent education program by applying it to unmarried women in the latter half of twenties. The program with 5 sessions held every week for 2 hours and 30 minutes. The program was focused on six maternal siklls of bringing up infants and maturational processes of children. The effectiveness of the program was assessed through 'The role of Parents and Parental rearing Attitude Questionnaire' which was developed for this study based on D. W. Winnicott's Object Relation Theory, 'Questionnaire for recognition of child abuse' and 'Psychological life position scale'. In addition to quantitative data of pre- and post test of the questionnaires, qualitative data was collected through participants self-reports, feedbacks and prgram evaluation questionnaires. The results were as follows; Firstly, the preparent education program has changed positively participants parental attitude of chilk rearing - the degree of devotion to infants and priority on needs of infants -. These change was statistically significant between pre-test and post-test. And the change in the role of parents are not statistically significant in the quantitative analysis. But qualitative analysis indicated meaningful change participants' self-report materials and feedback and prgram evaluation questionnaire, these change are verified meaningfully. Secondly, the preparent education program had significant effects on changing the psychological life position towards insighting their own childhood emotional pattern and core emotion. But the change in the quantitative analysis was not statistically significant. Thirdly, the preparent education program has changed positively participant's recognition of child abuse. Especially, degree of permission of neglect was statistically significant between pre-test and post-test. It was concluded that the program was effective for prevention child abuse through changing automatic and unconscious behavior pattern into mothers' rational and conscious one, seperating parent's realistic behavior from their own childhood emotional pattern, and giving 'a good enough mothering' to their children.
The purpose of this study was, firstly, to develop a preparent education program for the prevention of child abuse and decrease of parental rearing stresses based on Object Relation Theory, which explains the maturational processes of children and facilitating environment - a good enough mothering - by D. W. Winnicott. The second purpose was to examine the effectiveness of the preparent education program by applying it to unmarried women in the latter half of twenties. The program with 5 sessions held every week for 2 hours and 30 minutes. The program was focused on six maternal siklls of bringing up infants and maturational processes of children. The effectiveness of the program was assessed through 'The role of Parents and Parental rearing Attitude Questionnaire' which was developed for this study based on D. W. Winnicott's Object Relation Theory, 'Questionnaire for recognition of child abuse' and 'Psychological life position scale'. In addition to quantitative data of pre- and post test of the questionnaires, qualitative data was collected through participants self-reports, feedbacks and prgram evaluation questionnaires. The results were as follows; Firstly, the preparent education program has changed positively participants parental attitude of chilk rearing - the degree of devotion to infants and priority on needs of infants -. These change was statistically significant between pre-test and post-test. And the change in the role of parents are not statistically significant in the quantitative analysis. But qualitative analysis indicated meaningful change participants' self-report materials and feedback and prgram evaluation questionnaire, these change are verified meaningfully. Secondly, the preparent education program had significant effects on changing the psychological life position towards insighting their own childhood emotional pattern and core emotion. But the change in the quantitative analysis was not statistically significant. Thirdly, the preparent education program has changed positively participant's recognition of child abuse. Especially, degree of permission of neglect was statistically significant between pre-test and post-test. It was concluded that the program was effective for prevention child abuse through changing automatic and unconscious behavior pattern into mothers' rational and conscious one, seperating parent's realistic behavior from their own childhood emotional pattern, and giving 'a good enough mothering' to their children.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.