국악 기악 감상 영역의 효율적인 지도방안 연구 : 초등학교 5, 6학년 교과서를 중심으로 (A) study on an effective pedagogics for appreciation of the Korean traditional instrumental music pieces : Focused on the textbooks for elementary 5th and 6th graders원문보기
국악 기악곡 감상에 있어서 지적, 미적 요소의 이해는 '알고 있는 만큼 들린다'는 말처럼 듣고 느끼고 이해하는데 있어서 중요한 요소이다. 국악곡의 멋과 특징을 이해하고 국악에 대한 인식과 관심도를 향상시키기 위해서는 우리 민족 정서의 진수라고 할 수 있는 국악곡 감상을 통하여 국악 그 자체에 내재되어 있는 멋이나 특성의 아름다움을 찾도록 노력하는 것이 바람직하다. 그러므로 국악감상곡 지도를 통하여 한국인 특유의 신명과 음악적 감성을 느끼고 한민족 고유의 정신적 유산을 계승하여 우리의 민족정신을 음악을 통해 이해하고 나아가 새로운 문화 흡수에 대한 올바른 가치관을 형성하여 민족 문화를 발전적으로 계승, 발전시키는데 이바지하는 한국적인 정신을 심어주는 것이 중요하다고 하겠다. 전반적으로 음악 감상의 방법이나 효과는 교육과정이나 교육환경에 의해서 많은 영향을 받는다. 그러나 학습자의 흥미나 준비도 교사의 지도능력에 따라 더 많은 영향을 받는다는 점에서 교사는 우리 음악에 대한 이해와 관심을 가져 지도능력을 향상시킴으로서 세계적인 문화재를 가진 문화 민족으로서 우리의 음악 문화를 계승하고 발전시켜 새로운 음악 창달에 기여하기 위한 국악 감상 교육의 중요성과 인식을 하는데 본 연구의 필요성을 둔다. 따라서 본 연구에서는 7차 교육과정에 수록된 5, 6학년 국악 감상곡 중 기악곡의 종류를 알아보고, 국악 기악곡을 감상하는데 필요한 악곡에 대한 유래 및 해설 악기 편성 및 악곡과 관련된 이야기로 분석하였다. 그리고 감상 제재곡의 유형을 알고 국악감상곡에 맞는 지도방안을 모색하여 현장에서 지도할 수 있도록 지도방안을 제시하는데 본 연구의 목적을 둔다. 연구한 결과를 바탕으로 초등학교 국악 기악 감상곡인 취타, 대취타, 시나위, 수제천, 산조, 청성자진한잎 등의 곡에 대한 지도방안을 첫째, 음색을 파악하며 감상하기 둘째, 빠르기와 장단을 알고 감상하기 셋째, 신체표현하며 감상하기 등을 제시하여 국악 감상 수업을 효율적으로 할 수 있도록 하였다. 위와 같이 연구한 결과 국악감상곡 지도를 통하여 음악을 느끼고, 감지하고, 수용하고, 표출하는 ...
국악 기악곡 감상에 있어서 지적, 미적 요소의 이해는 '알고 있는 만큼 들린다'는 말처럼 듣고 느끼고 이해하는데 있어서 중요한 요소이다. 국악곡의 멋과 특징을 이해하고 국악에 대한 인식과 관심도를 향상시키기 위해서는 우리 민족 정서의 진수라고 할 수 있는 국악곡 감상을 통하여 국악 그 자체에 내재되어 있는 멋이나 특성의 아름다움을 찾도록 노력하는 것이 바람직하다. 그러므로 국악감상곡 지도를 통하여 한국인 특유의 신명과 음악적 감성을 느끼고 한민족 고유의 정신적 유산을 계승하여 우리의 민족정신을 음악을 통해 이해하고 나아가 새로운 문화 흡수에 대한 올바른 가치관을 형성하여 민족 문화를 발전적으로 계승, 발전시키는데 이바지하는 한국적인 정신을 심어주는 것이 중요하다고 하겠다. 전반적으로 음악 감상의 방법이나 효과는 교육과정이나 교육환경에 의해서 많은 영향을 받는다. 그러나 학습자의 흥미나 준비도 교사의 지도능력에 따라 더 많은 영향을 받는다는 점에서 교사는 우리 음악에 대한 이해와 관심을 가져 지도능력을 향상시킴으로서 세계적인 문화재를 가진 문화 민족으로서 우리의 음악 문화를 계승하고 발전시켜 새로운 음악 창달에 기여하기 위한 국악 감상 교육의 중요성과 인식을 하는데 본 연구의 필요성을 둔다. 따라서 본 연구에서는 7차 교육과정에 수록된 5, 6학년 국악 감상곡 중 기악곡의 종류를 알아보고, 국악 기악곡을 감상하는데 필요한 악곡에 대한 유래 및 해설 악기 편성 및 악곡과 관련된 이야기로 분석하였다. 그리고 감상 제재곡의 유형을 알고 국악감상곡에 맞는 지도방안을 모색하여 현장에서 지도할 수 있도록 지도방안을 제시하는데 본 연구의 목적을 둔다. 연구한 결과를 바탕으로 초등학교 국악 기악 감상곡인 취타, 대취타, 시나위, 수제천, 산조, 청성자진한잎 등의 곡에 대한 지도방안을 첫째, 음색을 파악하며 감상하기 둘째, 빠르기와 장단을 알고 감상하기 셋째, 신체표현하며 감상하기 등을 제시하여 국악 감상 수업을 효율적으로 할 수 있도록 하였다. 위와 같이 연구한 결과 국악감상곡 지도를 통하여 음악을 느끼고, 감지하고, 수용하고, 표출하는 음악 교육의 본질 교육에 더 많은 시간과 노력을 기울이다보니 처음에는 "음악을 감상하고 난 후 악곡이 어떠한가?" 라고 물으면 "쓸쓸하다, 외롭다, 흥겹다" 등의 관념적인 대답이 주류를 이루었으나 점차 음악의 이해적인 요소인 음악적인 내용에 대한 지식을 통하여 음악의 아름다움을 다양하게 표현하는 것을 볼 수 있었다.
국악 기악곡 감상에 있어서 지적, 미적 요소의 이해는 '알고 있는 만큼 들린다'는 말처럼 듣고 느끼고 이해하는데 있어서 중요한 요소이다. 국악곡의 멋과 특징을 이해하고 국악에 대한 인식과 관심도를 향상시키기 위해서는 우리 민족 정서의 진수라고 할 수 있는 국악곡 감상을 통하여 국악 그 자체에 내재되어 있는 멋이나 특성의 아름다움을 찾도록 노력하는 것이 바람직하다. 그러므로 국악감상곡 지도를 통하여 한국인 특유의 신명과 음악적 감성을 느끼고 한민족 고유의 정신적 유산을 계승하여 우리의 민족정신을 음악을 통해 이해하고 나아가 새로운 문화 흡수에 대한 올바른 가치관을 형성하여 민족 문화를 발전적으로 계승, 발전시키는데 이바지하는 한국적인 정신을 심어주는 것이 중요하다고 하겠다. 전반적으로 음악 감상의 방법이나 효과는 교육과정이나 교육환경에 의해서 많은 영향을 받는다. 그러나 학습자의 흥미나 준비도 교사의 지도능력에 따라 더 많은 영향을 받는다는 점에서 교사는 우리 음악에 대한 이해와 관심을 가져 지도능력을 향상시킴으로서 세계적인 문화재를 가진 문화 민족으로서 우리의 음악 문화를 계승하고 발전시켜 새로운 음악 창달에 기여하기 위한 국악 감상 교육의 중요성과 인식을 하는데 본 연구의 필요성을 둔다. 따라서 본 연구에서는 7차 교육과정에 수록된 5, 6학년 국악 감상곡 중 기악곡의 종류를 알아보고, 국악 기악곡을 감상하는데 필요한 악곡에 대한 유래 및 해설 악기 편성 및 악곡과 관련된 이야기로 분석하였다. 그리고 감상 제재곡의 유형을 알고 국악감상곡에 맞는 지도방안을 모색하여 현장에서 지도할 수 있도록 지도방안을 제시하는데 본 연구의 목적을 둔다. 연구한 결과를 바탕으로 초등학교 국악 기악 감상곡인 취타, 대취타, 시나위, 수제천, 산조, 청성자진한잎 등의 곡에 대한 지도방안을 첫째, 음색을 파악하며 감상하기 둘째, 빠르기와 장단을 알고 감상하기 셋째, 신체표현하며 감상하기 등을 제시하여 국악 감상 수업을 효율적으로 할 수 있도록 하였다. 위와 같이 연구한 결과 국악감상곡 지도를 통하여 음악을 느끼고, 감지하고, 수용하고, 표출하는 음악 교육의 본질 교육에 더 많은 시간과 노력을 기울이다보니 처음에는 "음악을 감상하고 난 후 악곡이 어떠한가?" 라고 물으면 "쓸쓸하다, 외롭다, 흥겹다" 등의 관념적인 대답이 주류를 이루었으나 점차 음악의 이해적인 요소인 음악적인 내용에 대한 지식을 통하여 음악의 아름다움을 다양하게 표현하는 것을 볼 수 있었다.
In order to appreciate the Korean traditional instrumental music pieces intellectually and aesthetically, it is important to listen to, feel and understand them as admonished by the maxim "I can hear it as much as I know", If we want to understand the styles and characteristics of the traditional mu...
In order to appreciate the Korean traditional instrumental music pieces intellectually and aesthetically, it is important to listen to, feel and understand them as admonished by the maxim "I can hear it as much as I know", If we want to understand the styles and characteristics of the traditional music with more interest in it, it may well be desirable to appreciate its pieces or the cores of our people's emotion and thereby, explore the styles and aesthetics therein. In this vein, elementary teachers are obliged to effectively guide students to appreciate the traditional instrumental music pieces adequately and thereby, feel our people's unique emotion or Shinmyong and musical sentiment or spirit of our people to succeed and develop our people's mental heritage with a correct value system against new cultures introduced. In short, students should be aware of the Korean spirit through correct appreciation of the traditional music. With such a conception in mind, this study was aimed at reviewing the traditional instrumental music pieces listed in the elementary 5th and 6th graders' textbooks edited under the 7th National Curriculum and then, analyzing such points for their appreciation as origins, descriptions, organization of instruments, melodies, tones, forms, rhythm and tempo, relevant stories, aesthetics, etc., and thereupon, exploring an effective pedagogics for a correct appreciation of the traditional instrumental music pieces in the classrooms. Based on the results of the above analysis, the pedagogics for appreciation of such traditional instrumental music pieces listed in the elementary textbooks as Chuita, Daechuita, Sinaui, Sujechon, Sanjo and Cheongsongjajinhanip is suggested as follows; First, it is necessary to understand the tone colors. Second, it is required to understand the tempo and rhythms. Third, it is essential to understand the melodies. Fourth, it is necessary to understand the forms. Fifth, it is desirable to understand Sigimsae. Sixth, it is required to compare the pieces with their auxiliary ones. Seventh, it is essential to express the emotion with body movements. After applying the above pedagogics to the classroom over time and thereby, encouraging students to feel, sense, accommodate and express the traditional instrumental music, students' responses to "how do appreciate the pieces" changed from 'solitary, lonely or amusing' or other conceptual ones to diverse aesthetic responses based on a better understanding and knowledge of our traditional music. In general, methods or effects of appreciating the music may be affected much by educational programs or environment, but more affected by learners' interest and preparation as well as teachers' guiding ability and concern. In this sense, teachers are obliged to understand our traditional music being more interested in it and being aware of its importance to enhance their pedagogic capacity and thereby, help our students to succeed and develop our music heritage and promote a new music culture.
In order to appreciate the Korean traditional instrumental music pieces intellectually and aesthetically, it is important to listen to, feel and understand them as admonished by the maxim "I can hear it as much as I know", If we want to understand the styles and characteristics of the traditional music with more interest in it, it may well be desirable to appreciate its pieces or the cores of our people's emotion and thereby, explore the styles and aesthetics therein. In this vein, elementary teachers are obliged to effectively guide students to appreciate the traditional instrumental music pieces adequately and thereby, feel our people's unique emotion or Shinmyong and musical sentiment or spirit of our people to succeed and develop our people's mental heritage with a correct value system against new cultures introduced. In short, students should be aware of the Korean spirit through correct appreciation of the traditional music. With such a conception in mind, this study was aimed at reviewing the traditional instrumental music pieces listed in the elementary 5th and 6th graders' textbooks edited under the 7th National Curriculum and then, analyzing such points for their appreciation as origins, descriptions, organization of instruments, melodies, tones, forms, rhythm and tempo, relevant stories, aesthetics, etc., and thereupon, exploring an effective pedagogics for a correct appreciation of the traditional instrumental music pieces in the classrooms. Based on the results of the above analysis, the pedagogics for appreciation of such traditional instrumental music pieces listed in the elementary textbooks as Chuita, Daechuita, Sinaui, Sujechon, Sanjo and Cheongsongjajinhanip is suggested as follows; First, it is necessary to understand the tone colors. Second, it is required to understand the tempo and rhythms. Third, it is essential to understand the melodies. Fourth, it is necessary to understand the forms. Fifth, it is desirable to understand Sigimsae. Sixth, it is required to compare the pieces with their auxiliary ones. Seventh, it is essential to express the emotion with body movements. After applying the above pedagogics to the classroom over time and thereby, encouraging students to feel, sense, accommodate and express the traditional instrumental music, students' responses to "how do appreciate the pieces" changed from 'solitary, lonely or amusing' or other conceptual ones to diverse aesthetic responses based on a better understanding and knowledge of our traditional music. In general, methods or effects of appreciating the music may be affected much by educational programs or environment, but more affected by learners' interest and preparation as well as teachers' guiding ability and concern. In this sense, teachers are obliged to understand our traditional music being more interested in it and being aware of its importance to enhance their pedagogic capacity and thereby, help our students to succeed and develop our music heritage and promote a new music culture.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.