국악은 우리 민족의 오랜 역사와 함께 우리의 생활 속에서 성숙하여 온 문화유산이다. 이러한 전통음악을 통한 개성 있는 민족 문화의 창달 및 심미적 성장을 도모하려면 국악 교육을 체계적으로 실시하여 학생들 스스로 전통의 멋과 아름다움을 느끼고 사랑할 줄 아는 태도를 함양하며, 국악의 생활화를 유도할 수 있어야 한다. 학생들은 가창, 기악, 창작, 감상 등의 음악 활동을 통하여 음악성과 창의성이 계발되고 음악적 정서가 함양되지만 그 가운데 감상은 음악에서 학습하여야 할 모든 요소들을 포함하면서 누구나 귀만 있으면 음악을 들을 수 있다는 점에서 음악의 다른 활동 분야보다 교육적인 기회의 폭이 넓다는 장점이 있다. 따라서 본 연구에서는 우리 전통음악에 나타나 있는 여러 가지 학습 요소를 이해하고 올바른 음악적 안목을 기르며 심미적 체험을 할 수 있도록 국악 기악 감상 학습을 위한 효율적인 지도 방안을 모색하였다. 첫째, 7차 교육과정 초등학교 5ㆍ6학년 교과용 도서에 수록된 국악 기악 감상곡의 학습목표, 학습내용, 지도 개념, 수업 자료를 파악하였다. 둘째, 악곡별 학습 요소에 따른 지도 방법으로 감상곡 해설, 음색을 파악하며 감상하기, 빠르기와 장단을 알고 감상하기, 선율을 파악하며 감상하기, 형식을 파악하며 감상하기, 시김새를 파악하며 감상하기, 신체 표현하며 감상하기, 부제재곡과 비교하며 감상하기 활동으로 나누어 감상 관점을 제시하였다. 이는 학생이 적극적인 태도를 가지고 능동적인 활동을 통하여 음악을 경험할 수 있도록 학습 활동의 방향을 설정한 것이다. 셋째, 효율적인 감상 수업을 위한 교수ㆍ학습 지도안과 감상학습지를 구안함에 있어 최근 ...
국악은 우리 민족의 오랜 역사와 함께 우리의 생활 속에서 성숙하여 온 문화유산이다. 이러한 전통음악을 통한 개성 있는 민족 문화의 창달 및 심미적 성장을 도모하려면 국악 교육을 체계적으로 실시하여 학생들 스스로 전통의 멋과 아름다움을 느끼고 사랑할 줄 아는 태도를 함양하며, 국악의 생활화를 유도할 수 있어야 한다. 학생들은 가창, 기악, 창작, 감상 등의 음악 활동을 통하여 음악성과 창의성이 계발되고 음악적 정서가 함양되지만 그 가운데 감상은 음악에서 학습하여야 할 모든 요소들을 포함하면서 누구나 귀만 있으면 음악을 들을 수 있다는 점에서 음악의 다른 활동 분야보다 교육적인 기회의 폭이 넓다는 장점이 있다. 따라서 본 연구에서는 우리 전통음악에 나타나 있는 여러 가지 학습 요소를 이해하고 올바른 음악적 안목을 기르며 심미적 체험을 할 수 있도록 국악 기악 감상 학습을 위한 효율적인 지도 방안을 모색하였다. 첫째, 7차 교육과정 초등학교 5ㆍ6학년 교과용 도서에 수록된 국악 기악 감상곡의 학습목표, 학습내용, 지도 개념, 수업 자료를 파악하였다. 둘째, 악곡별 학습 요소에 따른 지도 방법으로 감상곡 해설, 음색을 파악하며 감상하기, 빠르기와 장단을 알고 감상하기, 선율을 파악하며 감상하기, 형식을 파악하며 감상하기, 시김새를 파악하며 감상하기, 신체 표현하며 감상하기, 부제재곡과 비교하며 감상하기 활동으로 나누어 감상 관점을 제시하였다. 이는 학생이 적극적인 태도를 가지고 능동적인 활동을 통하여 음악을 경험할 수 있도록 학습 활동의 방향을 설정한 것이다. 셋째, 효율적인 감상 수업을 위한 교수ㆍ학습 지도안과 감상학습지를 구안함에 있어 최근 음악 교육에서 활용되고 있는 음악과 교수ㆍ학습 방법 이론을 중심으로 연구하였다. 구체적으로 살펴보면, 협동학습 이론은 소집단 구성원 간의 긍정적 상호 작용을 최대화해서 인지적 발달을 도모하며, 학생의 음악적 잠재력을 파악하여 개개인의 음악적 성장에 도움을 줄 수 있는 이론으로 민속악 합주 ‘시나위’를 제재로 지도안과 감상학습지를 구안하였다. 생성적 학습 이론은 음악적 개념을 중심으로 하는 학습 및 교수ㆍ학습 과정에서 심미적 경험을 어떻게 다룰 것인가 하는 주제에 대하여 도움을 주는 이론으로 민속악 독주 ‘산조’를 제재로 지도안과 감상학습지를 구안하였다. ICT 활용 이론은 학습자들이 음악을 주도적으로 다룰 수 있는 가능성을 열어주는 동시에 비전공 교사의 음악수업 능력을 향상시킬 수 있는 이론으로 정악 관악 합주 ‘수제천’을 제재로 지도안과 감상학습지를 구안하였다. 학습차원 이론은 교육과정을 효과적이고 통합적으로 분석하기 위한 분석 틀이 필요하다는 요구에 따라서 만들어진 프로그램으로 학습활동에서 일어나는 사고과정을 5가지 차원으로 나누고 28가지의 하위범주로 유형화한 이론으로 정악 관현악 합주 ‘취타’를 제재로 지도안과 감상학습지를 구안하였다. 이상과 같은 연구 결과가 국악 감상 수업의 내실화를 도모하는 데 이바지할 뿐만 아니라 국악 기악 감상 수업에 사용할 정보를 요구하는 교사들에게 유용한 자료로 활용되었으면 하는 바람이다. 그러나 국악이 민족의 음악이자 생활 속의 음악으로 정착되어 가는 이 시점에서 무엇보다 중요한 것은 교사 자신부터 우리 음악이 아름답고 훌륭하며 후손에게 물려주어야 할 귀중한 문화유산이라는 사실을 몸소 체험한 후 지도하여야 한다는 것이다. 가르치는 교사의 관점이 바뀌지 않는다면 아무리 좋은 자료가 있더라도 국악 교육이 올바르게 이루어질 수 없기 때문이다. 교사 스스로 국악을 바르게 바라보고 제대로 가르칠 수 있는 역량을 키워나가야 할 것이다. 또한, 국악에 대한 이론적, 자료적, 방법론적인 연구가 심도 있게 전개되어 현장 교사들로 하여금 쉽게 접할 수 있는 환경이 하루빨리 조성돼야 한다. 아울러 학교에서는 음악감상실을 마련하여 간접적으로나마 생생한 감동과 느낌을 받을 수 있도록 하며, 다양한 접근 방법에 의한 감상활동이 수반돼야 할 것이다.
국악은 우리 민족의 오랜 역사와 함께 우리의 생활 속에서 성숙하여 온 문화유산이다. 이러한 전통음악을 통한 개성 있는 민족 문화의 창달 및 심미적 성장을 도모하려면 국악 교육을 체계적으로 실시하여 학생들 스스로 전통의 멋과 아름다움을 느끼고 사랑할 줄 아는 태도를 함양하며, 국악의 생활화를 유도할 수 있어야 한다. 학생들은 가창, 기악, 창작, 감상 등의 음악 활동을 통하여 음악성과 창의성이 계발되고 음악적 정서가 함양되지만 그 가운데 감상은 음악에서 학습하여야 할 모든 요소들을 포함하면서 누구나 귀만 있으면 음악을 들을 수 있다는 점에서 음악의 다른 활동 분야보다 교육적인 기회의 폭이 넓다는 장점이 있다. 따라서 본 연구에서는 우리 전통음악에 나타나 있는 여러 가지 학습 요소를 이해하고 올바른 음악적 안목을 기르며 심미적 체험을 할 수 있도록 국악 기악 감상 학습을 위한 효율적인 지도 방안을 모색하였다. 첫째, 7차 교육과정 초등학교 5ㆍ6학년 교과용 도서에 수록된 국악 기악 감상곡의 학습목표, 학습내용, 지도 개념, 수업 자료를 파악하였다. 둘째, 악곡별 학습 요소에 따른 지도 방법으로 감상곡 해설, 음색을 파악하며 감상하기, 빠르기와 장단을 알고 감상하기, 선율을 파악하며 감상하기, 형식을 파악하며 감상하기, 시김새를 파악하며 감상하기, 신체 표현하며 감상하기, 부제재곡과 비교하며 감상하기 활동으로 나누어 감상 관점을 제시하였다. 이는 학생이 적극적인 태도를 가지고 능동적인 활동을 통하여 음악을 경험할 수 있도록 학습 활동의 방향을 설정한 것이다. 셋째, 효율적인 감상 수업을 위한 교수ㆍ학습 지도안과 감상학습지를 구안함에 있어 최근 음악 교육에서 활용되고 있는 음악과 교수ㆍ학습 방법 이론을 중심으로 연구하였다. 구체적으로 살펴보면, 협동학습 이론은 소집단 구성원 간의 긍정적 상호 작용을 최대화해서 인지적 발달을 도모하며, 학생의 음악적 잠재력을 파악하여 개개인의 음악적 성장에 도움을 줄 수 있는 이론으로 민속악 합주 ‘시나위’를 제재로 지도안과 감상학습지를 구안하였다. 생성적 학습 이론은 음악적 개념을 중심으로 하는 학습 및 교수ㆍ학습 과정에서 심미적 경험을 어떻게 다룰 것인가 하는 주제에 대하여 도움을 주는 이론으로 민속악 독주 ‘산조’를 제재로 지도안과 감상학습지를 구안하였다. ICT 활용 이론은 학습자들이 음악을 주도적으로 다룰 수 있는 가능성을 열어주는 동시에 비전공 교사의 음악수업 능력을 향상시킬 수 있는 이론으로 정악 관악 합주 ‘수제천’을 제재로 지도안과 감상학습지를 구안하였다. 학습차원 이론은 교육과정을 효과적이고 통합적으로 분석하기 위한 분석 틀이 필요하다는 요구에 따라서 만들어진 프로그램으로 학습활동에서 일어나는 사고과정을 5가지 차원으로 나누고 28가지의 하위범주로 유형화한 이론으로 정악 관현악 합주 ‘취타’를 제재로 지도안과 감상학습지를 구안하였다. 이상과 같은 연구 결과가 국악 감상 수업의 내실화를 도모하는 데 이바지할 뿐만 아니라 국악 기악 감상 수업에 사용할 정보를 요구하는 교사들에게 유용한 자료로 활용되었으면 하는 바람이다. 그러나 국악이 민족의 음악이자 생활 속의 음악으로 정착되어 가는 이 시점에서 무엇보다 중요한 것은 교사 자신부터 우리 음악이 아름답고 훌륭하며 후손에게 물려주어야 할 귀중한 문화유산이라는 사실을 몸소 체험한 후 지도하여야 한다는 것이다. 가르치는 교사의 관점이 바뀌지 않는다면 아무리 좋은 자료가 있더라도 국악 교육이 올바르게 이루어질 수 없기 때문이다. 교사 스스로 국악을 바르게 바라보고 제대로 가르칠 수 있는 역량을 키워나가야 할 것이다. 또한, 국악에 대한 이론적, 자료적, 방법론적인 연구가 심도 있게 전개되어 현장 교사들로 하여금 쉽게 접할 수 있는 환경이 하루빨리 조성돼야 한다. 아울러 학교에서는 음악감상실을 마련하여 간접적으로나마 생생한 감동과 느낌을 받을 수 있도록 하며, 다양한 접근 방법에 의한 감상활동이 수반돼야 할 것이다.
Korean music is a cultural heritage which has grown in our life with the long history of Korean people. Systematic education of Korean music should be conducted in order to help promote national culture and to improve aesthetic appreciation so that learners can really enjoy and love the charm and be...
Korean music is a cultural heritage which has grown in our life with the long history of Korean people. Systematic education of Korean music should be conducted in order to help promote national culture and to improve aesthetic appreciation so that learners can really enjoy and love the charm and beauty of the tradition, and take Korean musical instruments in to their life. Whereas students can develop their musicality and creativity through singing, playing instruments, composing and appreciating music, appreciation, in particular, includes all factors needed in studying music. In addition, appreciation is an activity which can be done by anyone who has ears, which means it can provide more expanded educational opportunities than any other fields in music. Therefore, in this study, efficient teaching methods are sought in order for learners to understand many different factors in Korean music, cultivate a proper appreciative eye and have aesthetic experiences. First of all, research was made into the objectives, contents, concepts, and class materials of Korean instrumental musical appreciation, which are contained in the seventh curriculum textbooks of the fifth and sixth graders. Secondly, various teaching methods and activities based on music piece learning factors are suggested, such as interpreting music pieces, appreciating pieces while understanding tunes, appreciating pieces while understanding the tempos and rhythms, appreciating pieces while understanding the melodies, appreciating pieces while understanding the forms, appreciating the pieces while understanding the grace notes, appreciating the pieces while doing body motions, and appreciating the pieces while comparing with subtitles. Accordingly, learners can acquire enthusiastic attitudes and experience music through active activities. Thirdly, as for creating teaching/learning plans and teaching booklets for more efficient appreciation, a study was done into teaching and learning methodologies which have recently been utilized. The details are as followed; The theory of cooperative learning maximizes positive interaction among members of small groups to help promote the advancement human knowledge. Besides, the methodology helps find potential of students in order to help their own musicality grow. 'Shinawi,' fork music ensemble, was used as a theme to make up teaching plan and teaching booklet. The theory of generative approach to music learning is music concepts-centered methodology. It helps with how to deal with aesthetic experience in the course of learning and teaching/learning. 'Sanjo,' fork music accompanist, was used as a theme to make up teaching plan and teaching booklet. ICT application methodology opens an opportunity for leaners to take the lead in dealing with music as well as improves teaching skills of those who did not major in music. 'Sujecheon,' wind instrument court music ensemble, was used as a theme to make up teaching plan and teaching booklet. Dimensions of learning methodology is a program made in accordance to the needs of analysis standards so as to analyze curriculum more efficiently and synthetically. It divides thinking processes occurring learning activities into five levels and twenty-eight subcategories. 'Chuita,' wind instrument court music ensemble, was used as a theme to make up teaching plan and teaching booklet. I hope that the results from the studies above will contribute to making Korean music appreciation class complete and fulfilled, and will be utilized as useful data for those who need information to be used in their Korean instrumental music classes. Nevertheless, prior to teaching, teachers should first experience and feel for themselves Korean that music is so beautiful and splendid that it is a valuable cultural heritage which should be passed on to the next generations. Unless teachers's points of view stays the same, Korean music cannot be taught properly no matter how good materials they possess. Teachers should learn to view and teach it in the right angle for themselves. Lastly, various in-depth studies regarding theories, materials and methodologies of Korean music should soon be carried out in order to offer teachers at school an easy access to the studies. As well, schools should be equipped with music halls so that students can feel vivid impression and emotions. Students should aldo involved with appreciation activities with various approaches.
Korean music is a cultural heritage which has grown in our life with the long history of Korean people. Systematic education of Korean music should be conducted in order to help promote national culture and to improve aesthetic appreciation so that learners can really enjoy and love the charm and beauty of the tradition, and take Korean musical instruments in to their life. Whereas students can develop their musicality and creativity through singing, playing instruments, composing and appreciating music, appreciation, in particular, includes all factors needed in studying music. In addition, appreciation is an activity which can be done by anyone who has ears, which means it can provide more expanded educational opportunities than any other fields in music. Therefore, in this study, efficient teaching methods are sought in order for learners to understand many different factors in Korean music, cultivate a proper appreciative eye and have aesthetic experiences. First of all, research was made into the objectives, contents, concepts, and class materials of Korean instrumental musical appreciation, which are contained in the seventh curriculum textbooks of the fifth and sixth graders. Secondly, various teaching methods and activities based on music piece learning factors are suggested, such as interpreting music pieces, appreciating pieces while understanding tunes, appreciating pieces while understanding the tempos and rhythms, appreciating pieces while understanding the melodies, appreciating pieces while understanding the forms, appreciating the pieces while understanding the grace notes, appreciating the pieces while doing body motions, and appreciating the pieces while comparing with subtitles. Accordingly, learners can acquire enthusiastic attitudes and experience music through active activities. Thirdly, as for creating teaching/learning plans and teaching booklets for more efficient appreciation, a study was done into teaching and learning methodologies which have recently been utilized. The details are as followed; The theory of cooperative learning maximizes positive interaction among members of small groups to help promote the advancement human knowledge. Besides, the methodology helps find potential of students in order to help their own musicality grow. 'Shinawi,' fork music ensemble, was used as a theme to make up teaching plan and teaching booklet. The theory of generative approach to music learning is music concepts-centered methodology. It helps with how to deal with aesthetic experience in the course of learning and teaching/learning. 'Sanjo,' fork music accompanist, was used as a theme to make up teaching plan and teaching booklet. ICT application methodology opens an opportunity for leaners to take the lead in dealing with music as well as improves teaching skills of those who did not major in music. 'Sujecheon,' wind instrument court music ensemble, was used as a theme to make up teaching plan and teaching booklet. Dimensions of learning methodology is a program made in accordance to the needs of analysis standards so as to analyze curriculum more efficiently and synthetically. It divides thinking processes occurring learning activities into five levels and twenty-eight subcategories. 'Chuita,' wind instrument court music ensemble, was used as a theme to make up teaching plan and teaching booklet. I hope that the results from the studies above will contribute to making Korean music appreciation class complete and fulfilled, and will be utilized as useful data for those who need information to be used in their Korean instrumental music classes. Nevertheless, prior to teaching, teachers should first experience and feel for themselves Korean that music is so beautiful and splendid that it is a valuable cultural heritage which should be passed on to the next generations. Unless teachers's points of view stays the same, Korean music cannot be taught properly no matter how good materials they possess. Teachers should learn to view and teach it in the right angle for themselves. Lastly, various in-depth studies regarding theories, materials and methodologies of Korean music should soon be carried out in order to offer teachers at school an easy access to the studies. As well, schools should be equipped with music halls so that students can feel vivid impression and emotions. Students should aldo involved with appreciation activities with various approaches.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.