호흡은 소리를 만들어내기 위한 준비과정이며, 발성은 소리를 내는 것이다. 따라서 대중음악을 하는 가수에게 있어 크고, 좋은 목소리를 만들어 내기 위한 올바른 호흡과 발성은 반드시 필요한 것이다. 일반적으로 발성이라 하면 단순히 목소리를 크게 만드는 것으로만 생각하는 경우가 많다. 그러나 이는 잘못된 상식으로 좋은 소리를 만들어 내기 위해 발성연습을 하다 보면 소리를 만들어 내는 위치가 목에서 가슴이나 머리로 바뀌기 때문에 자연스럽게 목소리가 커지게 되는 것이다. 발성훈련이 되지 않은 가수들의 경우 목소리에 힘이 없어 음정이 불안하고, 노래를 몇 곡만 불러도 목소리가 금방 쉬는 것을 볼 수 있다. 그 중에서도 특히 ...
호흡은 소리를 만들어내기 위한 준비과정이며, 발성은 소리를 내는 것이다. 따라서 대중음악을 하는 가수에게 있어 크고, 좋은 목소리를 만들어 내기 위한 올바른 호흡과 발성은 반드시 필요한 것이다. 일반적으로 발성이라 하면 단순히 목소리를 크게 만드는 것으로만 생각하는 경우가 많다. 그러나 이는 잘못된 상식으로 좋은 소리를 만들어 내기 위해 발성연습을 하다 보면 소리를 만들어 내는 위치가 목에서 가슴이나 머리로 바뀌기 때문에 자연스럽게 목소리가 커지게 되는 것이다. 발성훈련이 되지 않은 가수들의 경우 목소리에 힘이 없어 음정이 불안하고, 노래를 몇 곡만 불러도 목소리가 금방 쉬는 것을 볼 수 있다. 그 중에서도 특히 목이 민감한 사람들은 주변 상황이나 몸 상태에 따라 목소리의 기복이 극심한 경우도 있다. 그러한 경우, 노래하는 것이 상당한 부담으로 작용하게 되어 무대에서 자신의 기량을 마음껏 발휘할 수도 없게 된다. 대부분의 가수들의 경우, 이런 것들을 극복하기 위해 식이요법을 한다거나 여러 종류의 약을 복용하는 등의 방법을 사용하고 있지만, 순간적일뿐 근본적인 해결책은 되지 못하며, 약물 중독과 같은 부작용을 낳기도 한다. 이는 발성과 호흡에 관련된 특별한 훈련과정을 거치지 않고 단순히 목을 사용해 노래를 부르기 때문에 발생되는 현상으로 올바른 호흡과 발성훈련만이 근본적인 해결책이 될 수 있다. 그동안 대중음악계는 역사가 짧은 관계로 많은 연구 활동이 이루어지지 않았다. 특히 호흡이나 발성과 관련해서는 일정한 규칙이나 체계 없이, 나름대로 익힌 방법대로 행해져 왔다. 그래서 훈련방법이 전혀 이치에 맞지 않거나 혹은 잘못된 방법으로 인해 목을 상하게 하여 목소리가 완전히 변해버리는 경우도 종종 있었다. 국내의 4년제 대학에 실용음악과가 생긴 것도 이미 몇 년이 지났으며, 따라서 호흡과 발성에 대한 연구가 시급하다. 특히 보컬(vocal)전공의 경우 현재 활동하는 많은 가수들과 프로듀서(producer), 학원 강사 등 노래를 부르거나 가르치는 일에 종사하는 사람들조차도 자신들의 오랜 경험에 비추어 어림짐작할 뿐, 호흡이나 발성 등의 훈련과정을 체계적으로 파악하고 있는 경우는 극히 드물기 때문에 더욱 시급하다. 이 연구에서는 대중음악 가수들에게 있어 크고, 좋은 소리를 내기 위한 기본적인 호흡법과 발성방법 등을 기초단계부터 연습과정을 거쳐 노래에 응용하는 단계에 이르기까지 각 부문별로 단계를 세분화하여 고찰하였다.
호흡은 소리를 만들어내기 위한 준비과정이며, 발성은 소리를 내는 것이다. 따라서 대중음악을 하는 가수에게 있어 크고, 좋은 목소리를 만들어 내기 위한 올바른 호흡과 발성은 반드시 필요한 것이다. 일반적으로 발성이라 하면 단순히 목소리를 크게 만드는 것으로만 생각하는 경우가 많다. 그러나 이는 잘못된 상식으로 좋은 소리를 만들어 내기 위해 발성연습을 하다 보면 소리를 만들어 내는 위치가 목에서 가슴이나 머리로 바뀌기 때문에 자연스럽게 목소리가 커지게 되는 것이다. 발성훈련이 되지 않은 가수들의 경우 목소리에 힘이 없어 음정이 불안하고, 노래를 몇 곡만 불러도 목소리가 금방 쉬는 것을 볼 수 있다. 그 중에서도 특히 목이 민감한 사람들은 주변 상황이나 몸 상태에 따라 목소리의 기복이 극심한 경우도 있다. 그러한 경우, 노래하는 것이 상당한 부담으로 작용하게 되어 무대에서 자신의 기량을 마음껏 발휘할 수도 없게 된다. 대부분의 가수들의 경우, 이런 것들을 극복하기 위해 식이요법을 한다거나 여러 종류의 약을 복용하는 등의 방법을 사용하고 있지만, 순간적일뿐 근본적인 해결책은 되지 못하며, 약물 중독과 같은 부작용을 낳기도 한다. 이는 발성과 호흡에 관련된 특별한 훈련과정을 거치지 않고 단순히 목을 사용해 노래를 부르기 때문에 발생되는 현상으로 올바른 호흡과 발성훈련만이 근본적인 해결책이 될 수 있다. 그동안 대중음악계는 역사가 짧은 관계로 많은 연구 활동이 이루어지지 않았다. 특히 호흡이나 발성과 관련해서는 일정한 규칙이나 체계 없이, 나름대로 익힌 방법대로 행해져 왔다. 그래서 훈련방법이 전혀 이치에 맞지 않거나 혹은 잘못된 방법으로 인해 목을 상하게 하여 목소리가 완전히 변해버리는 경우도 종종 있었다. 국내의 4년제 대학에 실용음악과가 생긴 것도 이미 몇 년이 지났으며, 따라서 호흡과 발성에 대한 연구가 시급하다. 특히 보컬(vocal)전공의 경우 현재 활동하는 많은 가수들과 프로듀서(producer), 학원 강사 등 노래를 부르거나 가르치는 일에 종사하는 사람들조차도 자신들의 오랜 경험에 비추어 어림짐작할 뿐, 호흡이나 발성 등의 훈련과정을 체계적으로 파악하고 있는 경우는 극히 드물기 때문에 더욱 시급하다. 이 연구에서는 대중음악 가수들에게 있어 크고, 좋은 소리를 내기 위한 기본적인 호흡법과 발성방법 등을 기초단계부터 연습과정을 거쳐 노래에 응용하는 단계에 이르기까지 각 부문별로 단계를 세분화하여 고찰하였다.
Vocalization is to speak a sound. Breathing is a process to make a good sound. Therefore a singer surely need right breathing and vocalization. In general, many people think to make a voice loud they must vocalize, but this is wrong common sense. When you practice vocalization to make a good sound, ...
Vocalization is to speak a sound. Breathing is a process to make a good sound. Therefore a singer surely need right breathing and vocalization. In general, many people think to make a voice loud they must vocalize, but this is wrong common sense. When you practice vocalization to make a good sound, the position to make a sound is changed from the neck to the chest or head. So the voice become louder naturally. In case of the singer that doesn't practice vocalization, the voice is powerless and the tone is uncertain. And as he sings a few songs, he get husky immediately. Among them, the person that has a sensitive neck always changes his voice in accordance with the surroundings or his body condition. Then as singing give him stress, he can't show his skill on stage. To overcome these things, most singers are on a diet or take many medicines. But that is a temporary solution. Rather it causes often harmful effects. This appearance is promulgated to sing using only the neck without special training about breathing and vocalization. The radical solution is to have correct breathing and vocalization. Because of a short history, the study of popular singing was lacking, especially, without a regular rule or system about breathing or vocalization, those who follow their own way, because their method of their practice was the wrong method, their neck was hurt and voice was damaged completely. Because it hasn't been long that the practical music course in university was made, a study of popular singing is the first step at present. especially in case of vocalization. Many singers and producers and teachers in academies that are engaged in singing or teaching, don't know how to make a good voice through any practice. They only guess through their experiences and they don't understand systematically . In this study, I explain in detail to give an example how to make a sound. Also basic breathing and vocalization for the good voice.
Vocalization is to speak a sound. Breathing is a process to make a good sound. Therefore a singer surely need right breathing and vocalization. In general, many people think to make a voice loud they must vocalize, but this is wrong common sense. When you practice vocalization to make a good sound, the position to make a sound is changed from the neck to the chest or head. So the voice become louder naturally. In case of the singer that doesn't practice vocalization, the voice is powerless and the tone is uncertain. And as he sings a few songs, he get husky immediately. Among them, the person that has a sensitive neck always changes his voice in accordance with the surroundings or his body condition. Then as singing give him stress, he can't show his skill on stage. To overcome these things, most singers are on a diet or take many medicines. But that is a temporary solution. Rather it causes often harmful effects. This appearance is promulgated to sing using only the neck without special training about breathing and vocalization. The radical solution is to have correct breathing and vocalization. Because of a short history, the study of popular singing was lacking, especially, without a regular rule or system about breathing or vocalization, those who follow their own way, because their method of their practice was the wrong method, their neck was hurt and voice was damaged completely. Because it hasn't been long that the practical music course in university was made, a study of popular singing is the first step at present. especially in case of vocalization. Many singers and producers and teachers in academies that are engaged in singing or teaching, don't know how to make a good voice through any practice. They only guess through their experiences and they don't understand systematically . In this study, I explain in detail to give an example how to make a sound. Also basic breathing and vocalization for the good voice.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.