본 연구의 목적은 우리나라 각 대학 치위생과 교과과정 내용을 분석함으로써 문제점을 제시하고, 이를 바탕으로 치위생과의 교과과정 개발에 활용될 수 있는 기초자료를 제시하기 위함이다. 교육목표의 분석에서 나타난 결과를 보면, 대학들은 구강보건교육, 예방치과처치, 국민구강보건, 구강건강관리를 가장 중요하다고 나타내고 있어, 실제 치위생과의 교과과정에 이 내용이 구체적으로 반영되어 있는지 본 연구에서 조사 분석하여 살펴보았다. 첫째, 조사대상 대학간 공통 과목이 치위생과 교과과정에 나타나는 전체과목 중 27.4%에 불과해 각 대학간에 교과과정에 관한 공동개발이 필요함을 알 수 있다. 둘째, 개설과목 전체의 학점을 중심으로 분석하여 보면, 병원과 환자관리에 대한 주요성이 대두되고 있으나, 관련된 과목은 각 대학에서는 치과의료관리, 병원관리, 병원마케팅, 치과실무라는 과목명으로 16개 대학에서 이론수업, 평균 2학점으로 개설되고 있다. 또한, ...
본 연구의 목적은 우리나라 각 대학 치위생과 교과과정 내용을 분석함으로써 문제점을 제시하고, 이를 바탕으로 치위생과의 교과과정 개발에 활용될 수 있는 기초자료를 제시하기 위함이다. 교육목표의 분석에서 나타난 결과를 보면, 대학들은 구강보건교육, 예방치과처치, 국민구강보건, 구강건강관리를 가장 중요하다고 나타내고 있어, 실제 치위생과의 교과과정에 이 내용이 구체적으로 반영되어 있는지 본 연구에서 조사 분석하여 살펴보았다. 첫째, 조사대상 대학간 공통 과목이 치위생과 교과과정에 나타나는 전체과목 중 27.4%에 불과해 각 대학간에 교과과정에 관한 공동개발이 필요함을 알 수 있다. 둘째, 개설과목 전체의 학점을 중심으로 분석하여 보면, 병원과 환자관리에 대한 주요성이 대두되고 있으나, 관련된 과목은 각 대학에서는 치과의료관리, 병원관리, 병원마케팅, 치과실무라는 과목명으로 16개 대학에서 이론수업, 평균 2학점으로 개설되고 있다. 또한, 지역사회 개념이 강조되고 있으나 각 대학에서는 구강보건통계학등의 지역사회 관련교과목은 실습교육이 첨가되지 않고 여전히 개론형태의 이론교육만 16개 대학에서 실시하고 있는 실정이고, 행정관련 분야는 구강보건행정학과 보건행정의 과목명으로 4개 대학에만 개설되어 있어, 실질적 업무를 익힐 수 있도록 교과과정 개선이 되어야 할 것이다. 셋째, 교양과목의 개설비율이 낮고, 그 내용도 어문학에 치우치고 있는 것으로 조사되었으므로, 이를 치위생 전공에 기초적이고 유관한 보조학문으로 구성하여 좀더 효율적으로 치위생 전공과목을 뒷받침하고, 학점 비율도 늘리는 것이 바람직하다고 볼 수 있다. 넷째, 초등학교 구강보건실이 확대되어 치위생사의 교육자로서의 역할이 강조되고 있으나, 교직과목의 학점 구성이 전체의 2.0%에 그치고 있고, 개설하지 않은 대학도 있어 이 부분의 개선이 있어야 할 것이다. 다섯째, 예방 및 공중 치위생영역의 학점분포를 살펴보면, 이론과 실습과목 모두 치면세마부분에 학점이 치우쳐 개설되고 있으나, 예방치학 분야의 활동이 두드러지고 있고, 교육목표에서도 중요하다고 강조되고 있으므로 이 부분에서도 교과과정의 개선이 필요하다고 할 수 있다. 여섯째, 치위생 임상영역 학점분포를 보면, 임상실습이 가장 높은 학점으로 개설되고 있으나, 몇몇을 제외한 대부분의 대학에 부속치과 병원이 없어 타 의료기관에 위탁해 교육하는 형식으로 이뤄지고 있고, 그 교육이 제대로 이루어지지 않고 있으므로 임상영역의 교과과정을 개선하여야 할 것이다. 일곱째, 구강보건교육 및 연구영역은 교육목표 분석에서 가장 중요하다고 조사되었으나, 그 개설 현황을 보면 다른 영역에 비해 개설과목과 학점분포가 가장 낮은 것으로 조사되었으므로 치위생과 교과과정 중에 구강보건교육에 대한 내용을 강화해야 할 것이다. 마지막으로, 국가시험과목의 현황을 살펴보면, 국가시험 전체과목의 개설학점이 전체전공학점의 반 이상(56.2%)을 차지하고 있는 것으로 나타나 치위생과 교과과정이 국가시험 위주로 구성되고 있어, 이 부분에서도 교과과정이 개선되어야 한다고 볼 수 있다. 이렇게 교과과정의 분석 결과를 살펴보면, 교육목표의 조사에서 중요하다고 나타난 구강보건교육, 예방치과처치, 국민구강보건, 구강건강관리 등의 내용이 현재 운영되고 있는 치위생과의 교과과정에 제대로 반영되어 있지 않으므로 교과과정의 개선이 필요하다고 할 수 있다.
본 연구의 목적은 우리나라 각 대학 치위생과 교과과정 내용을 분석함으로써 문제점을 제시하고, 이를 바탕으로 치위생과의 교과과정 개발에 활용될 수 있는 기초자료를 제시하기 위함이다. 교육목표의 분석에서 나타난 결과를 보면, 대학들은 구강보건교육, 예방치과처치, 국민구강보건, 구강건강관리를 가장 중요하다고 나타내고 있어, 실제 치위생과의 교과과정에 이 내용이 구체적으로 반영되어 있는지 본 연구에서 조사 분석하여 살펴보았다. 첫째, 조사대상 대학간 공통 과목이 치위생과 교과과정에 나타나는 전체과목 중 27.4%에 불과해 각 대학간에 교과과정에 관한 공동개발이 필요함을 알 수 있다. 둘째, 개설과목 전체의 학점을 중심으로 분석하여 보면, 병원과 환자관리에 대한 주요성이 대두되고 있으나, 관련된 과목은 각 대학에서는 치과의료관리, 병원관리, 병원마케팅, 치과실무라는 과목명으로 16개 대학에서 이론수업, 평균 2학점으로 개설되고 있다. 또한, 지역사회 개념이 강조되고 있으나 각 대학에서는 구강보건통계학등의 지역사회 관련교과목은 실습교육이 첨가되지 않고 여전히 개론형태의 이론교육만 16개 대학에서 실시하고 있는 실정이고, 행정관련 분야는 구강보건행정학과 보건행정의 과목명으로 4개 대학에만 개설되어 있어, 실질적 업무를 익힐 수 있도록 교과과정 개선이 되어야 할 것이다. 셋째, 교양과목의 개설비율이 낮고, 그 내용도 어문학에 치우치고 있는 것으로 조사되었으므로, 이를 치위생 전공에 기초적이고 유관한 보조학문으로 구성하여 좀더 효율적으로 치위생 전공과목을 뒷받침하고, 학점 비율도 늘리는 것이 바람직하다고 볼 수 있다. 넷째, 초등학교 구강보건실이 확대되어 치위생사의 교육자로서의 역할이 강조되고 있으나, 교직과목의 학점 구성이 전체의 2.0%에 그치고 있고, 개설하지 않은 대학도 있어 이 부분의 개선이 있어야 할 것이다. 다섯째, 예방 및 공중 치위생영역의 학점분포를 살펴보면, 이론과 실습과목 모두 치면세마부분에 학점이 치우쳐 개설되고 있으나, 예방치학 분야의 활동이 두드러지고 있고, 교육목표에서도 중요하다고 강조되고 있으므로 이 부분에서도 교과과정의 개선이 필요하다고 할 수 있다. 여섯째, 치위생 임상영역 학점분포를 보면, 임상실습이 가장 높은 학점으로 개설되고 있으나, 몇몇을 제외한 대부분의 대학에 부속치과 병원이 없어 타 의료기관에 위탁해 교육하는 형식으로 이뤄지고 있고, 그 교육이 제대로 이루어지지 않고 있으므로 임상영역의 교과과정을 개선하여야 할 것이다. 일곱째, 구강보건교육 및 연구영역은 교육목표 분석에서 가장 중요하다고 조사되었으나, 그 개설 현황을 보면 다른 영역에 비해 개설과목과 학점분포가 가장 낮은 것으로 조사되었으므로 치위생과 교과과정 중에 구강보건교육에 대한 내용을 강화해야 할 것이다. 마지막으로, 국가시험과목의 현황을 살펴보면, 국가시험 전체과목의 개설학점이 전체전공학점의 반 이상(56.2%)을 차지하고 있는 것으로 나타나 치위생과 교과과정이 국가시험 위주로 구성되고 있어, 이 부분에서도 교과과정이 개선되어야 한다고 볼 수 있다. 이렇게 교과과정의 분석 결과를 살펴보면, 교육목표의 조사에서 중요하다고 나타난 구강보건교육, 예방치과처치, 국민구강보건, 구강건강관리 등의 내용이 현재 운영되고 있는 치위생과의 교과과정에 제대로 반영되어 있지 않으므로 교과과정의 개선이 필요하다고 할 수 있다.
This study was carried out to provide better direction of the dental hygiene education curriculum in Korea by comparing and analyzing the object and curriculum of the existing 3-year dental hygiene education. The analysis on the object of the dental hygiene education shows that prevention of...
This study was carried out to provide better direction of the dental hygiene education curriculum in Korea by comparing and analyzing the object and curriculum of the existing 3-year dental hygiene education. The analysis on the object of the dental hygiene education shows that prevention of dental disease, dental health education, public dental health and dental health care are more important than the other objects. To see if this analysis was specifically reflected in the real curriculum of the dental hygiene education, deepened study was carried out. Firstly, the need for each college to co-develop curriculum is suggested from the fact that 50% of the colleges selected as the subject of investigation have 46 common subjects which consist of only 27.4% of the whole subjects in the curriculum of the dental hygiene education. Secondly, in terms of the whole credits of the established subjects, the importance of the management of hospitals and patients is on the rise. But the related subjects are opened in 16 colleges as the subject names of dental treatment management, hospital management, hospital marketing, or dental practice as the form of the theoretical courses, with 2 credits in the average. Also, the concept of community dental health care has been more and more important, but in the real, only 16 colleges has related courses such as dental health statistics and dental health administration, with the theoretical and introduction-level form. And, administration-related subjects are open in just 4 colleges with the names of dental health administration and public health administration. Thirdly, this study found that the major-general education subjects ratio is 2096(82.8%) : 386.5(15.9%), and that open ratio of the general education subjects is low, with the contents being partial to languages(26%). For this reason, it is suggested that the efficiency in terms of the constitution in the major-general education subjects ratio need to be improved by raising the ratio of the major related supplementary subjects. Fourthly, the existing status has to be improved that dental hygienists role as educators has been emphasized according as dental health care centers are increasing in the elementary school, but the constitution of the teacher training course is no more than 2.0% in the whole credits. Fifthly, considering distribution of credits in the category of preventive and public dental hygiene , the education on the preventive dentistry should be beefed up, for the existing established credits are partial to the oral prophylaxis in both theoretical and practical subjects while in the educational object preventive dental treatment is more emphasized. Sixthly, with regard to the category of the dental hygiene clinics, the clinical training is opened as the highest (205 credits: 53%) credits, but in the real almost colleges – without their own affiliated dental hospital - are committing students to the other medical institution. What is worse is that the committed education is not well performed. Therefore, the curriculum of the category of the dental hygiene clinics should be reformed. Seventhly, the analysis of the educational objects shows that the category of the dental public health education and research is the most important category, but regarding the existing established subjects, it is found that this category has less established subjects than the other categories. ( 6 theoretical subjects which are 65 credits, and 3 practical subjects which are 52credits). Also this study shows that in terms of the credit distribution 117 credits is opened as the category of the dental public health education and research, which is no more than 1/6 of 745 credits of the category of dental hygiene fundamental subjects. In this reason this category should be improved. Above all situation suggests that the existing curriculum need be improved, in that while prevention of dental disease, dental health education, public dental health and dental health care are regarded as important ones in the object of the dental hygiene education, this importance is not well reflected in the existing curriculum. And, in terms of the status of the national examination-related subjects, established credits of this category takes up 56.2% of the whole major credits, which means that the dental hygiene education curriculum is centering on the national examination. This situation need be reformed as early as possible.
This study was carried out to provide better direction of the dental hygiene education curriculum in Korea by comparing and analyzing the object and curriculum of the existing 3-year dental hygiene education. The analysis on the object of the dental hygiene education shows that prevention of dental disease, dental health education, public dental health and dental health care are more important than the other objects. To see if this analysis was specifically reflected in the real curriculum of the dental hygiene education, deepened study was carried out. Firstly, the need for each college to co-develop curriculum is suggested from the fact that 50% of the colleges selected as the subject of investigation have 46 common subjects which consist of only 27.4% of the whole subjects in the curriculum of the dental hygiene education. Secondly, in terms of the whole credits of the established subjects, the importance of the management of hospitals and patients is on the rise. But the related subjects are opened in 16 colleges as the subject names of dental treatment management, hospital management, hospital marketing, or dental practice as the form of the theoretical courses, with 2 credits in the average. Also, the concept of community dental health care has been more and more important, but in the real, only 16 colleges has related courses such as dental health statistics and dental health administration, with the theoretical and introduction-level form. And, administration-related subjects are open in just 4 colleges with the names of dental health administration and public health administration. Thirdly, this study found that the major-general education subjects ratio is 2096(82.8%) : 386.5(15.9%), and that open ratio of the general education subjects is low, with the contents being partial to languages(26%). For this reason, it is suggested that the efficiency in terms of the constitution in the major-general education subjects ratio need to be improved by raising the ratio of the major related supplementary subjects. Fourthly, the existing status has to be improved that dental hygienists role as educators has been emphasized according as dental health care centers are increasing in the elementary school, but the constitution of the teacher training course is no more than 2.0% in the whole credits. Fifthly, considering distribution of credits in the category of preventive and public dental hygiene , the education on the preventive dentistry should be beefed up, for the existing established credits are partial to the oral prophylaxis in both theoretical and practical subjects while in the educational object preventive dental treatment is more emphasized. Sixthly, with regard to the category of the dental hygiene clinics, the clinical training is opened as the highest (205 credits: 53%) credits, but in the real almost colleges – without their own affiliated dental hospital - are committing students to the other medical institution. What is worse is that the committed education is not well performed. Therefore, the curriculum of the category of the dental hygiene clinics should be reformed. Seventhly, the analysis of the educational objects shows that the category of the dental public health education and research is the most important category, but regarding the existing established subjects, it is found that this category has less established subjects than the other categories. ( 6 theoretical subjects which are 65 credits, and 3 practical subjects which are 52credits). Also this study shows that in terms of the credit distribution 117 credits is opened as the category of the dental public health education and research, which is no more than 1/6 of 745 credits of the category of dental hygiene fundamental subjects. In this reason this category should be improved. Above all situation suggests that the existing curriculum need be improved, in that while prevention of dental disease, dental health education, public dental health and dental health care are regarded as important ones in the object of the dental hygiene education, this importance is not well reflected in the existing curriculum. And, in terms of the status of the national examination-related subjects, established credits of this category takes up 56.2% of the whole major credits, which means that the dental hygiene education curriculum is centering on the national examination. This situation need be reformed as early as possible.
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